[HTML/CSS] Tabel 100% hoogte van browser venster..

Pagina: 1
Acties:
  • 68 views sinds 30-01-2008

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-08 13:36
ok, ik heb de search gisteren een paar keer gebruikt hiervoor, maar ik kon nergens een goeie oplossing gevonden voor mijn probleem.

Het zit alsvolgt.
Ik heb een grote tabel, die tabel heeft dus geen 'parents', maar alleen het browservenster dus, ik wil deze tabel zo hebben, dat hij qua hoogte (als de tekst niet ver genoeg reikt) helemaal tot onderaan het venster doorgaat (duh, 100% :p).

Het probleem is nu, dat ik geen height=100% kan gebruiken binnen de <table> tag, aangezien ik de HTML 4 specs hanteer. Ook heb ik gewoon 'height: 100%;' geprobeerd met CSS, in de class van die tabel dus. Ook dit werkte niet.
Vervolgens heb ik via de search op w3c.org een mailing thread gevonden, waar een 'oplossing' in zat, alleen werkt deze naar mijn idee ook niet naar behoren.

Ter illustratie: http://smallville.shellshock.nl

De pagina gaat dus verder dan het browservenster in dit geval, ook als het venster in eerste instantie NIET full screen geopend word, werkt het wel, maar zodra je het venster dan maximaliseert, ziet de layout er al niet meer uit.
De code hiervan is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
body {
  position: absolute;
  top: 0; left: 0;
}

body, #myTable {
  margin: 0; padding: 0;
  height: 100%;
}

<body><table id="myTable">...</table></body>

Wat ik me dus afvroeg is of er niet gewoon een oplossing is die gewoon hetzelfde doet als het 'oude' HEIGHT=100%...

Daarbij wil ik dan nog voegen dat ik in die mailing op w3c ook gelezen heb, dat een tabel zonder 'parent' gewoon niet 100% kan worden omdat hij dus niks heeft om 100% van te worden. Browser venster telt in dit geval dus niet mee.

• syllaz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-04 17:01
Als je cross-browser sites wilt maken kun je meestal die W3C validatie wel vergeten.
Ik gebruik al jaren gewoon die 100% height property in een tabel ... werkt perfect in IE en Netscape. Voor de mensen die Opera gebruiken heb ik een scrippie die de height op 96% zet of zo. Punt is dat 95% van je bezoekers IE gebruiken en je dus lekker 'ranzig' die 100% height kunt gebruiken ... als je layout er maar strak uitziet, daar gaat het om! ;)

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

* Dark Blue geeft verder geen nuttig antwoord maar fluit wel onschuldig een deuntje omdat de fansites voor popartiesten de laatste dagen als paddestoelen uit de grond schieten... O-) imho

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-08 13:36
mja, punt is dus dat IE zich tegenwoordig wel redelijk streng eraan houd, zodra je de doctype regel in je document zet, weigert hij de height=100% binnen een <table>..
Maar ik zou eerst wel eens willen weten of ik misschien iets fout doe of dat er misschien een andere manier is om het te doen, als het echt niet anders gaat, wijk ik wel van die specs af...

Bovendien had ik zonder doctype, op de een of andere manier problemen met de grootte van tekst via CSS, hij weigerde de tekst kleiner of groter te maken als ik de waarde in CSS aanpaste. Zodra ik dus de doctype toevoegde, deed hij de tekst wel goed, maar slikte hij die height propertie in..

edit:

Dark Blue, eh? Popartiesten?
Smallville is volgensmij nog steeds een serie, en een hele vette :P
Bovendien blijft sites bouwen/onderhouden een leuke bezigheid :)

[ Voor 13% gewijzigd door Sartsj op 10-02-2003 23:47 ]

• syllaz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-04 17:01
ik werk ook met altijd met doctypes ... je moet niet vergeten de height van je table en de height van de td ook op 100% te zetten, dan werkt het wel gewoon.

Verwijderd

syllaz schreef op 10 February 2003 @ 23:38:
Als je cross-browser sites wilt maken kun je meestal die W3C validatie wel vergeten.
Ik gebruik al jaren gewoon die 100% height property in een tabel ... werkt perfect in IE en Netscape. Voor de mensen die Opera gebruiken heb ik een scrippie die de height op 96% zet of zo. Punt is dat 95% van je bezoekers IE gebruiken en je dus lekker 'ranzig' die 100% height kunt gebruiken ... als je layout er maar strak uitziet, daar gaat het om! ;)
en dat noemen we dus prutsen ;)

volgens mij is dit makkelijker dan javascripten:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
    "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

<html>
<head>
<title>Untitled</title>
<style type="text/css">
<!--
html {
}
body {
    margin: 0;
    padding: 0;
}

<!-- html -->
#container {
}
-->
</style>

</head>

<body>

<div id="container">Deze is in Mozilla,
Opera en MSIE 100 procent hoog</div>

</body>

</html>

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2003 00:16 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:05
Is een oplossing, had je ook kunnen opzoeken. Zowel html als body als table een property van height:100%; meegeven in je CSS en je bent de man.

Succes :)

DB, dat van die artiestensites doet niet echt terzake...

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.