Toon posts:

Geheugen Probleem -- Pent. 200

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een pentium 200 als server aangeschaft. (IBM-pc). Er zit 16 MB Ram in (SDRAM). Nu heb ik er 32 bijgeplaatst (100 Mhz), maar dan geeft hij wel aan dat er 48 in zit, maar even later dat er een 640 kb geheugen probleem is.

Wanneer ik de 32 eruithaal start hij goed op en geeft aan het begin aan dat er 640 kb systeem geheugen in zit en 16 mb extern geheugen.

Wat kan hiervan het probleem zijn of moet ik een instelling aanpassen?

Verwijderd

:?

Zijn er P200 computers met SDRAM? Ik dacht dat die alleen EDO hadden... ik kan me vergissen, maar je weet maar nooit. Het zal wel, want ik denk niet dat SDRAM in een EDO bank past. Dat weet ik wel bijna zeker. Kun je geen 66 MHz geheugen uithalen?

Post eens specs en typenummers van het moederbord.

Ik ben al die ouwere zooi vergeten... dat moet ik zien voordat ik het me weer herinner. ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 11 February 2003 @ 00:01:
:?

Zijn er P200 computers met SDRAM? Ik dacht dat die alleen EDO hadden... ik kan me vergissen, maar je weet maar nooit. Het zal wel, want ik denk niet dat SDRAM in een EDO bank past. Dat weet ik wel bijna zeker. Kun je geen 66 MHz geheugen uithalen?
Je haalt weer eens een paar dingen door de war :z

Het geheugen dat geaccepteerd wordt, wordt door de mobo chipset bepaald, niet de CPU. Je kunt rustig een P100 laten draaien op een Via MVP3 chipset met PC100 SDRAM...

Binnen een bank kun je niet mixen, maar dat zal ook niet voorkomen, want 1 bank staat gelijk aan een enkele DIMM of twee SIMMs, en SDRAM is er in beginsel niet in SIMM format. Of EDO SIMMs naast SDRAM DIMMs mogelijk is, hangt van de chipset en de voltage van de DIMMs en de DIMM slots af.

Met een P200 doet de snelheid van de SDRAM er niet toe- als de CPU niet geOCd wordt, draait het geheugen op 66MHz, dus maakt het weinig uit, de SDRAM is minimaal gerate op 66MHz, misschien zelfs hoger. Het is allemaal backwards compatible, dus 100MHz rated SDRAM erbij hoort geen problemen te geven.
Post eens specs en typenummers van het moederbord.
Dat sowieso :z
Ik ben al die ouwere zooi vergeten... dat moet ik zien voordat ik het me weer herinner. ;)

Ach, kan gebeuren :z

Het kan een of ander IBM-specific probleem zijn, maar dat lijkt me sterk- IBM gebruikte meestal gewoon Acer OEM gevallen die vrijwel alle geheugen slikten (dit zou wel eens de V58AX kunnen zijn als ik m'n IBM Aptiva's een beetje ken). Probeer het ook eens met alleen de 32MB erin, maar post eerst en vooral eens die mobo...

Oslik blyat! Oslik!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Oudere DIMMS willen nog wel eens 5V hebben ipv de nu normale 3.3V. Kijk daar goed naar...

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
ik zal vanavond kijken voor het type van het moederbord en het dan posten. wel heb ik gisteren nog even snel geprobeerd met alleen 32 mb ram. toen kreeg ik de foutmelding ook.

of zou het een bios-instelling kunnen zijn.. ?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2003 08:32 ]

• Aetje

Aetje

Zou ook gewoon een rotte memorychip kunnen zijn...

Forget your fears...

Verwijderd

Topicstarter
zou kunnen... kijk ik ook even na.. vanavond

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

mwa, je hebt wel een paar mogelijkheden :)

- 32MB dingetje is rot
- 32MB dingetje heeft niet de goede chipconfiguratie (of double sided etc.)
- het bordje wil 5V DIMMs
- het bordje wil EDO DIMMs (ja, die bestaan)
- het bordje kan geen DIMMs hoger dan 16MB aan

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het niet goed weergegeven. Ik krijg de melding: 164 Memory Size Error.

ik heb het getest met een ander dimm maar het gaat niet. het type computer is:

6282 (IBM) als ik zoek kom ik bij de volgende link uit:

http://www-1.ibm.com/support/docview.wss?uid=psg1MIGR-4MZPPU

de pc moet het geheugen dus wel aankunnen.

wat denken jullie: zou een biosupgrade kunnen helpen?

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg de volgende melding als ik het bios-flash programma wil runnen:

400 is an invalid or unsuported flash id

an error occured while trying to determine the type of flash

this coulde be caused by a locked flash. please verify that you are using the corret diskette and that the flash write enable jumper is in the correct position. flash update must be started with power off first.
see your system documentation for more information. the post/bios update has been stopped

Verwijderd

Topicstarter
wat is the write enable jumper. waar kan ik die omzetten?

Verwijderd

Topicstarter
inmiddels is het me gelukt om de bios te updaten. het andere geheugen werkt nog steeds niet... waar kan dit aan liggen?

• Aetje

Aetje

Lees de corpulerende gebruikershandleiding... Van het type moederbord dat jij hebt.

Je hebt nog steeds geen typenummer gepost, hoe moeten wij de layout van je mamaplank kennen dan?

[ Voor 38% gewijzigd door Aetje op 11-02-2003 20:06 ]

Forget your fears...

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 00:02

scorpionv

This space for rent

Kun je nog harder kicken he, dat is niet gewenst!

Werkt de PC ook niet met de 32MB reep alleen? Of misschien is die gewoon niet goed.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:14

DarkSide

theres no place like ::1

Je hebt de bios geupgrade,
Maar als je de nieuwe dimm erin stopt krijg je weer een 164 mem error?
Zo ja. Ga de bios in en save de settings. Reboot dan eens.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Topicstarter
DarkSide schreef op 11 February 2003 @ 20:15:
Je hebt de bios geupgrade,
Maar als je de nieuwe dimm erin stopt krijg je weer een 164 mem error?
Zo ja. Ga de bios in en save de settings. Reboot dan eens.
dat was hem... opeens deed hij het.. moet hierdoor komen.!

Gewelidig.. bedankt allemaal. en sorry voor het kicken.. ik had beter kunnen editten...

:) :) :)

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:14

DarkSide

theres no place like ::1

heerlijk he die oude ibms en hun vage foutmeldingen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Pagina: 1