Pentium Pro

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Hi,

Ik ben op zoek naar een Pentium Pro (hooo, stop dit is geen verzoek, daar is V&A voor!!), maar wil er eerst iets meer over weten.
Weet dus inmiddels dattie van 150 to 200 Mhz te krijgen is, en dattie goed performed als dual systeem.
Maarueh weet iemand waar die krengen nog te krijgen zijn (nieuw/2e hands) en wat zoiets zou gaan kosten.
Enne, zijn er ook nog PP mammaplankjes te krijgen eigenlijk ?

ThX
Koffie
p.s. algemen info over de PP welkom, want de site van intel laat te weinig zien.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
In nederland zijn die dingen moeilijk te krijgen, dual mobos zeker. Maar als je een CC hebt en niet erg vindt dat de dollar skyhigh staat dan ga eens kijken op www.ebay.com, daar staat het vol met PPro's.

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:08

winnie

de poes...

Duh, je vraagt nu naar iets wat al een aantal keren hier voorbij is gekomen. Dus een search geeft voldoende antwoord.
Desalniettemin: een korte samenvatting:
een PPro is een chip, die tussen de P1 en de P2 inzit. Ze hebben geen MMX, een on-die cache op kloksnelheid (à la de celeronA en de p3) van 256, 512, of 1MB, en ze presteren het best in een volledige 32bits omgeving (linux, unix, windowsNT).
Qua prestatie zitten ze één à twee stappen boven een P2 met dezelfde kloksnelheid. Dus een PPro@200 is gelijk aan een P2@233, een PPro@266 (maximaal haalbare met overclocking) presteert gelijk aan een P2@300.
Ze zijn nog wel in Nederland tew krijgen (ABGcomputers heeft ze soms, PC-select heeft ze iig). Single-borden zijn er ook nog wel (maar minder dan processoren), en dual borden zijn zeldzaam. Bovendien heeft één van de meest voorkomende dualborden (de intel providence) alleen ruimte voor EDO-dimmen (da's geen SDRAM, maar een 168 pins edo simm), en dat geheugen doet duidelijk niet mee met prijsverlagingen (maw: het is DUUR).
Voor prijzen van processoren: kijk op www.pcselect.nl/
Voor prijzen van moederborden: ? Ik neem aan op beuzen of misschien ook pcselect.
Voor EDO-dimmen: Zie www.simcity.nl of elke goede geheugenboer.

Edit: amerika biedt inderdaad nog de beste kansen op het vinden van alle onderdelen.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
ThX,
had al wat (re)search gedaan, maar de search op GoT is zo brak als ...

iig bedankt voor de extra info.
Ga ff verder zoekn (heb al mobo+mem+dual prox, maar wil er een quad proc van maken).

GRtZ
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

... niet om het een of ander .. maar waarom per se Pentium Pro ? Een 4-weg PPro systeem zal heel moeilijk te vinden zijn en waarschijnlijk alsnog een rib uit je lijf kosten. Kan je dan niet beter op zoek naar een SMP PII Xeon systeem in plaats van 4x PPro? (PIII Xeons zijn ook te prijzig denk ik.)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:10
Ik werk nu op een PPro 200. De performance is niet super (in vergelijking tot de P2's, wel in vergelijking tot de P1's).
Met mijn koetjes haal ik max. 550kkeys/sec
Mijn Celeron 300@464 doet 1.28Mkeys/sec. Iets meer dan het dubbele...

Niet zo snel dus. Ik weet niet waar je het zaakje voor wil gebruiken, maar een dual celeron is sneller en goedkoper.
Wil je echte server-doeleinden, kan je beter P2 of P3 nemen, of misschien een oude Xeon, maar dan juist GEEN dual config.

Suc6 ermee

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• wouzer
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>misschien een oude Xeon, maar dan juist GEEN dual config.[/quote]Een Xeon proccy maar dan niet dual? Dacht dat die dingen daar juist voor gemaakt waren?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Laten we het houden bij het opruimen van een serverhok :)
Er zit al mem en procs op, maar wilde ff kijken of ik er snellere op kon douwen, en weet zelf weinig van PP's af, vandaar.

Anyway, ThX everyone!

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 15 november 2000 12:37 schreef winnie het volgende:
een korte samenvatting:
een PPro is een chip, die tussen de P1 en de P2 inzit. Ze hebben geen MMX, een on-die cache op kloksnelheid (à la de celeronA en de p3) van 256, 512, of 1MB, en ze presteren het best in een volledige 32bits omgeving (linux, unix, windowsNT). [/quote]Niet helemaal waar, ze hebben wel de instructies van MMX aan boord maar die zijn niet als dusdanig aangegeven en daarom soms ook onterecht veroordeeld als MMXloos.
Er bestaat nog een versie met 2 mb Cache maar die is pas echt zeldzaam.

Over dual borden gesproken, intergraph heeft er een paar en IBM heeft ze ook nog wel eens.

Mocht je nog op zoek zijn naar een cpu dan heb ik er nog wel een paar. (150,180,200 MHz)

;)

Meh ...

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Twarp;

ThX , kom er net achter dat het iig dusl PPro 200 is, maar misschien dat ik wel interesse in 2* 200 van jou.
Eerst maar 's ff zien of ik die hele zooi een beetje knap aan de praat kan krijgen.

GRtZ
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• wouzer
  • Niet online
Twarp: Ik ben ook wel geinteresseerd in twee PPro's 200 256K, met zelfde stepping no less :)

Verwijderd

pentium pro proccies???

sjek www.livingston.nl

of bel ff met 0800-veenendaal
en ff naar de compaq (intel) afdeling vragen..

daar kennen ze je zo de prijzen vertellen..

(liggen er nog zat in ut magazijn..)

• winnie

winnie

de poes...

TWARP: waar heb je gevonden dat de PPro's wel MMXregisters hebben? Voor zover ik weet is dat namelijk niet zo. Graag wat meer onderbouwing.

• wouzer
  • Niet online
0800-VEENENDAAL is dat
0800-8336363115 ?

• Dualdude
  • Laatst online: 18-06 23:18
Als je van plan bent om ze bij Compaq te kopen kun je maar beter voor een 8-Way Xeon gaan, en die is waarschijnlijk nog goedkoper. Ze vragen voor een PIII 500 al 1800 piek....

• Xion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:18
Ik ken iemand die heeft een dual PII Xeon 600 - 1 Gb mem systeem. :)

Ik heb wel eens een dual celly gezien (BP6)
Onder 2000 zie dat de CPU's mekaar afwisselen d.w.z. dat windows 2000 vrij weinig van een dual systeem gebruik maakt of zie ik dat scheef? Met spellen heb je er bijna nietz aan. En sommige progs maken er gebruik van 3D progs en dat zoort ongein.

Greetz,
Xion

==========================================
En dat wilde ik ff kwijt.

• winnie

winnie

de poes...

Koffie: welk OS wil je gaan draaien met een quad opstelling? WindowsNT 4 heeft er niet standaard ondersteuning voor, zelfde geldt volgens mij voor de meeste andere OS'en. EN als je al een bord hebt: zitten de chips dan op aparte processorkaarten (meestal bij quad borden)? Dan wordt het helemaal lastig, want die processorkaarten zijn niet zomaar los verkrijgbaar (tenzij bij de officiele compaqretailer voor VEEL geld).

• wouzer
  • Niet online
Ja, 4-way PPro is niks anders dan een hebbedingetje (en een grote en dure). Een PIII 800 is waarschijnlijk sneller. In ieder geval goedkoper.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
De hele zooi (HW) heb ik al lichen, wil alleen evt. twee extra PP ering douwen.
Ik wil mijn Novell NetWare 5.1 erop gaan draaien, zodoende.

Enneuh tja een quad PentiumPro systeempje is gewoon bikkel geil :p

Braaikamer - Smoke&BBQ

• winnie

winnie

de poes...

Een quad is inderdaad wel rete geil. JE zou er een echte webserver van kunnen maken. Koppel een scsi raidarray aan, en ga database/webservertje spelen.
Overigens kan je ind e vs ook bij pricewatch.com kijken of er nog winkels met de spullen zijn.

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

PPro 4ever!!

Tot zover de flamemode.

Ik zou zeggen kom volgende week gewoon gezellig naar de HCC, daar hebben ze die zut vaak ook redelijk goedkoop liggen. (was tenminste voorgaande jaren zo).

Mijn nieuwe procs (Dual PIII 866) liggen al op mijn kamer (moet alleen nog w88 op de VP6), maar mijn PPro200 zal ik nooit de deur uit doen. Tis en blijft toch een fijn ding, en is toch een stukkie ambachtelijk Intel werk :P

Dex

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Zit idd ook een RAID bij (kan iets tot aan 900 Gb aan ofzo :) )
MAareuh... kzal 's ff kijken.
Als ik nieuwe PP's ga halen, moet ik nog ergens op letten (behalve dezelfde snelheid als die er nu al in zitten natuurlijk).

ThX
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Ik heb zelf een jaar of 3 geleden een dual PPro in elkaar gezet (een van de laatste Tyan 1668D bordjes gekocht).

Met games merk je dat ie niet meer mee kan komen maar onder Linux is het een feest!

Stop er alleen ff genoeg mem in, anders staan er 2 CPU's te niksen :D

mh

• winnie

winnie

de poes...

Voor dual of qwuad opstelling woordt aangeraden om alles hetzelfde te hebben> Dus zelfde snelheid, zelfde cachegrootte, zelfde stepping.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Heb 'm dus inmiddels binnen.
Was wel beetje klote klus, moestern hem met twee man naar boven tillen :) (plaatjes/screenys komen nog wel).

Er zitten nu dus 2 PPro's 200 in met 256 MB mem.
Ik kan er dus nog 2 extra bij doen. Stel dat ik op de gok 2 extra PPro 200 indouw ... gaat dat niet werken dan ??

Braaikamer - Smoke&BBQ

• winnie

winnie

de poes...

Het is een gok. Normaal wordt aangeraden zelfde stepping te gebruiken.
Ik neem overigens aan dat je op die manier niets sloopt.
Welk type/merk is het nou eigenlijk?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Hmmzz... hoe weet ik zeker dat ik nix sloop ;) ??
Kan het altijd nog met 3 procs proberen (ga ervanuit dat je er 3 in kan doen, of komt na 2 procs meteen 4 ??)
Aan de andere kant, per twee procs heb je een aparte proc-plaat, dus misschien dat het niet zo heel veel uitmaakt.

Andere vraag, hoe kom ik achter de stepping ?? Ik weet alleen dat ik er via Novell met CPUCHECK achter kan komen (OK, OK er komt uiteindelijk toch Novell op .. maar een DOS Proggie zou ook handig zijn.).

En dit issum dus: Afbeeldingslocatie: http://home.soneraplaza.nl/qn/prive/r.oostindie/pics/SERVER.GIF

GRtZ
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-08 16:22
Je kunt d'r ook een linux-bootflop indouwen.
Dan zie je tijdens 't booten welke stepping ze hebben en als de kernel SMP-enabled is, zie je ook gelijk of 'ie meerdere CPU's ziet enz.

Speel ze. ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Op woensdag 22 november 2000 13:56 schreef TD-er het volgende:
Je kunt d'r ook een linux-bootflop indouwen.
euhm... tja en hoe maken wij zo'n flop?? Heb geen verstand van Linux. Helemaal nopes nix .. nog nooit geinstalled.

Als ik deze aanmaak, kan ik daar dan wat mee ??

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Ik heb ook nog net een Dual P-Pro 200MHz in elkaar geknutselt en lijkt goed te werken. Nog interesse ?
Is gewoon een kaal minitowertje met een PcPartner MB600nd (Baby AT) moederbord, 32 Mb mem, Troi64+ videokaartje. O ja, en de proc's zijn 200 Mhz met ik geloof 512k cache.
Ik zag trouwens hier een opmerking dat NT geen 4 proc's ondersteunde, ik geloof dat het wel meer ondersteunt maar alleen MS support wil geven op maximaal 2 proc's.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

3 cpu gaat niet het is 2 4 of 8 ......enz

Ik heb nog 2*200 btw

Meh ...

Verwijderd

ik heb nog een lege compaq workstation met 2 socket 8's, alleen geen Voltage regulatorkaartjes en procs:(:(:(

Verwijderd

Op woensdag 22 november 2000 20:51 schreef rht het volgende:
Ik zag trouwens hier een opmerking dat NT geen 4 proc's ondersteunde, ik geloof dat het wel meer ondersteunt maar alleen MS support wil geven op maximaal 2 proc's.
NT workstation ondersteund er 2
NT server ondersteund er 4
NT Enterprise Server ondersteund er 8 tot 16 volgens mij
NT Terminal server weet ik niet

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Op donderdag 23 november 2000 18:28 schreef victorb het volgende:

[..]
NT workstation ondersteund er 2
NT server ondersteund er 4
NT Enterprise Server ondersteund er 8 tot 16 volgens mij
NT Terminal server weet ik niet
NTWS volgens mij 4
W2K Prof (=NTWS 5.0) 2

NT Terminal opzijn minst 4 (heb namelijk WinNT TSE met quad proc gehad :) )

Anyway: Wat gebeurt er nu als je 4 procs erin ramt en de 1e 2 procs hebben een andere stepping dan de laatste 2 ???

GRTZ
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1