Toon posts:

Thomson speedtouch 510 v4 vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb net adsl van planet met een thomson 510 v4 modem. Nu wil ik een netwerkje gaan creeren maar ik weet eigenlijk niet welke van de twee het beste is:

INTERNET --> ADSL MODEM --> SWITCH --> LINUX EN XP MACHINE
of
INTERNET --> ADSL MODEM --> DRAYTEK VIGOR 2200E --> LINUX EN XP MACHINE.

De Xp machine wordt gewoon gebruikt voor normaal gebruik en op de linux machine komt een web/mail en ftp server te draaien.

Ik lees ook allemaal mogelijkheden om de speedtouch te configureren, dhcp spoofing etc. Wat zouden jullie doen?
Ik wil eigenlijk geen software matige firewall meer draaien.

Alvast bedankt!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:11
Je kunt beter een switch nemen, in de speedtouch 510 zit al een router ingebouwd. Een draytec vigor 2200E erbij nemen is dus dubbelop. Ikzelf heb ook een switch en dat werkt perfect. In de speedtouch zit ook al een firewall ingebouwd. Dit heeft met de NAT functionaliteit te maken.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• djmartyn
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-03 11:56
Dit modem is tevens een router, zodat je direct achter het modem een hub of switch kunt hangen en daaraan dan je machines. Mocht het nodig zijn, kun je in de router instellen dat bepaalde poorten geforward worden naar een bepaalde machine.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu zonealarm, en die komt toch nog aardig vaak naar boven met meldingen. Betekent dit dat de adsl router toch niet helemaal water dicht is?

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:11
Verwijderd schreef op 10 February 2003 @ 22:43:
Ik heb nu zonealarm, en die komt toch nog aardig vaak naar boven met meldingen. Betekent dit dat de adsl router toch niet helemaal water dicht is?
Ik denk dat dit vrij normaal is. De professionele hacker komt er toch wel in, of je nu zonealarm hebt of niet. Hoe het precies allemaal werkt met die ingebouwde firewall weet ik niet, ik maak me er niet druk om.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik nog een andere ini file gebruiken voor deze opstelling?

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-03 16:50
Ik vraag me eigenlijk af of ik die router functionaliteit uit kan zetten, zodat ik zelf kan gaan routen met een linux bak....?

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil eigenlijk alleen nog maar default routes hebben op de machines, en de rest van de routeringen op de adsl modem/router. Is het voor bovenstaande verstandig om NAT te gebruiken of heeft iemand ervaring met een andere oplossing.

Ik neem aan dat het ook mogelijk is om dhcp spoofing te gebruiken, zodat je aan de andere kant het vaste ip nummer hebt, dan een draytek eraan vast knopen, zodat hij het vaste ip nummer krijgt, en daar achter weer het netwerk.

BTW ligt het aan mij of zit er een onlogische logica in de routeringstabel van de speedtouch. Er staat zelfs een iets in van dat als je vanaf een 10.0.0.x machine komt die iets stuurt naar 10.0.0.138 hij het naar 10.0.0.138 moet sturen. Dat is toch logisch!!!

Verwijderd

Topicstarter
Er moet toch wel iemand zijn met hetzelfde soort netwerk???? Hoe heb je het?

Verwijderd

persoonlijk wordt ik een beetje gek van dit ding, ik ben al een hele tijd aan het instellen en proberen, maar ik kom er maar niet uit, ik heb hem nu op dhcp spoofing staan, maar dan werkt roger wilco weer niet, zet ik hem op de default setting, met als default server mijn werkstation, dan werkt ftp naar mijn bak toe weer niet goed! wie kan me vertellen hoe je de blokkeringen helemaal open moet gooien??? ik wil gewoon alles kunnen gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2003 23:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 February 2003 @ 23:31:
persoonlijk wordt ik een beetje gek van dit ding, ik ben al een hele tijd aan het instellen en proberen, maar ik kom er maar niet uit, ik heb hem nu op dhcp spoofing staan, maar dan werkt roger wilco weer niet, zet ik hem op de default setting, met als default server mijn werkstation, dan werkt ftp naar mijn bak toe weer niet goed! wie kan me vertellen hoe je de blokkeringen helemaal open moet gooien??? ik wil gewoon alles kunnen gebruiken.
Heb je er1 of meerdere machines achter hangen?

...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:25

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 10 February 2003 @ 23:31:

je kan gewoon pptp.ini uploaden naar het modem en dan een vpn verbinding maken, net als met de SThome, je kan er vanalles mee, je kan 'm ook als 'bridging' instellen, alles eigenlijk...

Als je maar de goede instellingen upload :). Op www.speedtouchdsl.com kan je volgens mij wat uitgebreidere settings downloaden en op http://www.kpnadsl.nl/support/ kan je ergens de pptp.ini vinden, zodat je er weer een draytec achter kan hangen ofzo

Deze handleiding is een ERG uitgebreide, print 'm uit, lees 'm door.. Je kan echt extreem veel met dat modem doen :)

[ Voor 31% gewijzigd door JvS op 10-02-2003 23:50 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Wat zijn de voordelen van de pptp.ini file ten opzichte van de nat file?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat je een PPTP/VPN verbinding kan maken in plaats van dat je het modem als router met NAT laat werken bijvoorbeeld? :? Zodat je een enkele PC een compleet 'open' verbinding met internet laat maken door een VPN verbinding op te bouwen.

(ook maar een beetje logisch lijkt me? :P). Lees die link van me eens door. Op de alcatel cd staat trouwens ook een 'bridged' optie als je daar de setupST draait...

Daarover lees je meer in deze handleiding:

http://www.speedtouchdsl.com/pdf/510/st510_guide_nl.pdf

[ Voor 25% gewijzigd door JvS op 10-02-2003 23:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op 10 februari 2003 @ 23:51:
Dat je een PPTP/VPN verbinding kan maken in plaats van dat je het modem als router met NAT laat werken bijvoorbeeld? :? Zodat je een enkele PC een compleet 'open' verbinding met internet laat maken door een VPN verbinding op te bouwen.

(ook maar een beetje logisch lijkt me? :P). Lees die link van me eens door. Op de alcatel cd staat trouwens ook een 'bridged' optie als je daar de setupST draait...

Daarover lees je meer in deze handleiding:

http://www.speedtouchdsl.com/pdf/510/st510_guide_nl.pdf
Jij bent eigenlijk de eerste die adviseert om achter een 510 een draytek te plaatsen. 8)7

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat doe ik helemaal niet en dat is ook hlemaal niet nodig De modem heeft zelf een routerfuncite, maar in dit topic wordt gevraagd of die router functie uit kan zodat je zelf een (linux) router kan gebruiken waarmee je veel gecontroleerder vanalles in kan stellen..

En jij wil volgens mij perse een draytec erachter hangen. Van mij mag je, maar een router achter een router is niet zo succesvol, dus kan je die 510i beter als pptp gateway-ding gebruiken/configureren.

Ik zou zeggen: Niet miepen, hubje erachter en gaan...

[ Voor 34% gewijzigd door JvS op 10-02-2003 23:59 ]

Verwijderd

ben ook in het bezit van een Netgear router, en die wil ik gaan gebruiken, maar hij staat nu op dhcp spoofing en dat is dus niet helemaal open begrijp ik? en wat is de bridged optie?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

dhcp spoof is volgens mij ook open. Hoe heb je dat ingesteld?

Verwijderd

Topicstarter
oke. Maar de vraag over dat de router functie uit kan. Kwam van iemand anders. Dus jij zou gewoon NAT laten en er een hubje achter knopen?

Kan ik hem dan ook zo instellen dat ik van buitenaf op beide machines kan komen???

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 11 februari 2003 @ 00:05:
oke. Maar de vraag over dat de router functie uit kan. Kwam van iemand anders. Dus jij zou gewoon NAT laten en er een hubje achter knopen?

Kan ik hem dan ook zo instellen dat ik van buitenaf op beide machines kan komen???

jahoor, maar niet op dezelfde poort... Je kan poort 1000 naar de ene en poort 2000 naar een andere laten doormappen, maar je kan natuurlijk nooit twee webservers op poort 80 op EEN enkel IP laten draaien..

Verwijderd

Topicstarter
Hoe gaat het dan precies in zijn werk?? Ik zit ergens achter een PC en doe vanaf daar een ssh naar mijn eigen machine 80.60.x.x . Op de speedtouch heb ik de default server gezet op 10.0.0.150, dus daar kom in dan opuit. Hoe kan ik dan op de andere machine komen (10.0.0.170)? Het is natuurlijk mogelijk om vanaf de ene een telnet op te zetten naar de andere maar is het ook mogelijk er meteen vanaf de buiten wereld erop te komen?

Alvast bedankt!

• whackerjack
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-09-2025
Check mijn topics maar eens, dan weet je de settings. Ook weet je dan dat je waarscjijnlijk beter een hubje kan pakken. Internetverbinding is ok, maar het lukt me niet om een ftp server te draaien. Ik heb wel een of ander target broadband routertje, dus geen support op internet te vinden.

It takes 2 2 make 1

Verwijderd

Topicstarter
Heb je hem nu ingesteld als bridge?

• whackerjack
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-09-2025
ja in principe wel, maar ik heb de PAT file van KPN geinstalleerd en aangepast. Nu werk ik met een vast IP voor de modem, zoals je ook standaard de draytec router kan instaleren. Wel heb ik in de static routing table alles naar de broadband doorgestuurd.

De bridge configuratie, zoals die in de handleiding staat, accepteerd mijn broadbandrouter niet.

It takes 2 2 make 1

Verwijderd

Topicstarter
Waarom adviseer je mij dan om er een hub achter te plaatsen terwijl jezelf een router achter een router hebt?

Wat ik alleen nog niet helemaal begrijp is of de adsl modem/router een echte firwall kan zijn zoals de draytek?? want zonealarm geeft nog steeds meldingen

Verwijderd

Topicstarter
Is het dan ook mogelijk om op de adsl router is te stellen dat hij geen reply op pings en traceroute mag geven???

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Probeer anders zelf eens wat instellingen, lees die handleidingen en technische docs eens door, daar staat echt een hoop in...

Verwijderd

JvS schreef op 11 February 2003 @ 00:05:
dhcp spoof is volgens mij ook open. Hoe heb je dat ingesteld?
gewoon met het config bestand van kpn, verder heb ik er niks aan aangepast, lijkt voor alles wel goed te werken, alleen
Roger Wilco doet het niet goed, ik moet er dan wel bij vertellen dat diegene waar ik mee wil praten ook hetzelfde adsl abo heeft als ik, echter ook hetzelfde geconfigureerd (DHCP spoofing)

Verwijderd

had je beter multi-pc modem kunenn nemen

Verwijderd

hoezo?

Verwijderd

Ik heb over bovenstaande artikel toch een vraag...

Ik heb dus een speedtouch 510 (modem en router dus) en ik heb een e-tech router. Het lieftste wil ik dat de speedtouch niet anders doet als modem zijn... en dat mijn aanmeldgegevens in de e-tech router komen te staan. Wat ik dan doen moet is de speedtouch in bridge zetten... en dat is het probleem... kan iemand me makkelijk vertellen hoe ik deze in kan stellen dat de speedtouch niets is dan alleen maar modem.... en dat ik al mijn instellingen in de router zet...

Verwijderd

Heb vandaag mijn Speedtouch in spoofing mode gezet, mooi tooltje hiervoor gevonden.... nu verzorgt mijn Speedtouch de verbinding (Modem functie). En mijn router krijgt het IP adres van mijn ISP.....

ALs er mensen zijn die het tooltje willen hebben..... b.vanhout@zonnet.nl :)

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:14

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Hmmz, leg es uit B. vanhout.... :?

Whatever.

Pagina: 1