[Caraudio] extra set boxen.

Pagina: 1
Acties:

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 14:45

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Op dit moment heb ik de volgende setup in mijn auto (Renault Clio)

JVC Cd/Radio (4x45W).

2x Sony Xplod 13cm in de voordeuren

In de kofferbak heb ik een zelfgemaakte sub. (closed enclosure) 30cm en 2 3weg pioneer boxen. beide aangesloten op een OSIO 4x40W versterker (ook in de kofferbak)

Binnenkort (als ik mijn auto terug krijg van de garage ivm startproblemen) wil ik mijn audio setup gaan veranderen. Iig gaat de versterker uit de kofferbak weg en die komt onder de bijrijdersstoel te zitten. Alle boxen die ik aansluit achter worden voorzien van stekkers (MOLEX) zodat ik mijn kofferbak weer kan gebruiken als ik deze nodig heb.

Mijn vraag. Ik heb voor op mijn radio nog 2 uitgangen vrij voor 2 boxen. Heeft het uberhaupt een postitief effect als ik hier nog 2 boxen op aansluit. En dan nog de vraag waar.

Ik heb bij mijn achterbank nog 2 plaatsen vrij waar 2 standaard 13cm boxen in passen. Enige andere plek die ik dan nog weet zijn 2 extra boxen in de kofferbak.

PS. 2 tweeters op mijn dashboard is geen optie. Ik wil mijn auto qua uiterlijk laten lijken op de standaard uitvoering.

Graag jullie mening.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

voor 2 speakers.........die rechtstreeks op je autoradio.
Dan de pre-out naar je kofferbak toe ( pre-out zijn 2 tulpjes wit-rood.....een onversterkd stereo signaal ).
Je pre-out naar je versterker. ( als ik dit zo hoorde......zou ik een dikke versterker kopen maar goed....niets MOET.....alles KAN ).
En dan als je een 4 kanaals versterker hebt.
2 kanalen naar je hoedenplank
en die andere 2 naar je subs

Zo kan je ook leuk faderen met je auto radio ( want die PRE-out valt bij de meeste autoradios onder REAR SPEAKERS. ).

Ik heb zelf net ook alles verbouwd en oa is er zo'n sub ingekomen :

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~fokkopet/Dscf0008.jpg

en versterker :

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~fokkopet/Dscf0009.jpg

TOPIC : [rml][ Car-Hifi] Project Lowbuget...[/rml]

Wat je al snel merkt is dat je je hele interrieur uit je auto hebt liggen.
SUc6 !! en post wat pics :)

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-07 15:44

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

leuk idee ^maar ik zou dus zeker je voor speakers versterken en je achterspeakers als rearfill op je headunit.

anders krijg je teveel volume van achter

¯\_(ツ)_/¯

• MrBaaco
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12-2023
Compo set voorin op de versterker, samen met de sub en rears op de radio zelf jah. Dat is meestal een mooie soundquality setup.
Er zijn er ook genoeg die geeneens rears hebben.

Smaken verschillen uiteraard.

Greetz MrBaaco

Verwijderd

beschuitfluiter schreef op 11 februari 2003 @ 09:39:
leuk idee ^maar ik zou dus zeker je voor speakers versterken en je achterspeakers als rearfill op je headunit.

anders krijg je teveel volume van achter
Das bull.......want je kan met de versterker en je radio PERFECT regelen voor en achter.....

Dus als je het daarvoor doet......lijkt miji onzin.

Verwijderd

Waarom zou je dan achter versterken als je het toch gaat afregelen?? }:O

• beschuitfluiter

beschuitfluiter

Verwijderd schreef op 11 February 2003 @ 12:24:
[...]

Das bull.......want je kan met de versterker en je radio PERFECT regelen voor en achter.....

Dus als je het daarvoor doet......lijkt miji onzin.
praat zelf ff geen poep als je d'r geen verstand van hebt;

ff simpel:
het geluid moet van schuin-voren komen. als je daar een composet hebt met minimaal een 13cm woofer waarmee je dus mooi je mid, midhoog en hoog mee weer kan geven.

aangezien het laag van de sub veel minder richtinggevoelig is, kun je die zonder problemen achter in je kattebak proppen.

als je bijna altijd alleen in de kar zit heb je geeneens rears nodig maar het kan wel om een mooi vol beeld in de ruimte te creeren ook voor de achterpassagiers, maar de rears moeten dan wel minder nadrukkelijk aanwezig zijn dan de fronts

dan ga je dat mooie compo setje toch niet aansturen met die inferieure versterker die in je headunit zit?

¯\_(ツ)_/¯

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 08:58
Helemaal mee eens :)
Investeer liever het extra geld van hoedeplankspeakers in een goede composet, daar zul je zeker geen spijt van krijgen.

Verwijderd

beschuitfluiter schreef op 11 februari 2003 @ 13:02:
[...]

praat zelf ff geen poep als je d'r geen verstand van hebt;

ff simpel:
het geluid moet van schuin-voren komen. als je daar een composet hebt met minimaal een 13cm woofer waarmee je dus mooi je mid, midhoog en hoog mee weer kan geven.

aangezien het laag van de sub veel minder richtinggevoelig is, kun je die zonder problemen achter in je kattebak proppen.

als je bijna altijd alleen in de kar zit heb je geeneens rears nodig maar het kan wel om een mooi vol beeld in de ruimte te creeren ook voor de achterpassagiers, maar de rears moeten dan wel minder nadrukkelijk aanwezig zijn dan de fronts

dan ga je dat mooie compo setje toch niet aansturen met die inferieure versterker die in je headunit zit?
Dat zeg ik ook helemaal niet.....moet jij eerst maar eens goed kijken.
Het gaat om het feit van het regelen.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:37

GaMeOvEr

Is een hork.

Extra boxen? In de categorie meer speakers is beter?

Ik zou gewoon een setje goede Speakers nemen ipv er gewoon nog een set bij te plempen.

Aannames zijn fataal.

• beschuitfluiter

beschuitfluiter

Verwijderd schreef op 11 February 2003 @ 16:36:
[...]

Dat zeg ik ook helemaal niet.....moet jij eerst maar eens goed kijken.
Het gaat om het feit van het regelen.
als je je sub en je rears versterkt en je fronts niet en je wil nog steeds dat het geluid van de juiste plaats (= van voren) dan is het toch stom om je rears te versterken?
dan kun je dat idd wel mooi wegfilteren, maar dan komt je belangrijkste geluid nog steeds uit die bescheten headunit-versterker... lijkt me niet de bedoeling...

enne nofi hè ;)

¯\_(ツ)_/¯

• Pauwl
:?

Dus je wilt eerst je achterspeakers gaan versterken om ze vervolgens weg te faden zodat het geluid van voren komt?

Ehm... anyway ga maar gewoon je voorspeakers versterken dus ;)

Verwijderd

mjah idd :P

Verwijderd

beschuitfluiter schreef op 11 februari 2003 @ 16:57:
[...]

als je je sub en je rears versterkt en je fronts niet en je wil nog steeds dat het geluid van de juiste plaats (= van voren) dan is het toch stom om je rears te versterken?
dan kun je dat idd wel mooi wegfilteren, maar dan komt je belangrijkste geluid nog steeds uit die bescheten headunit-versterker... lijkt me niet de bedoeling...

enne nofi hè ;)
Tja als hij dat zo wilt....ik bedoel.......er komt net zoveel wat uit zijn radio dan uit zijn versterker dus dat maakt niet uit.
en als ie het net gaat doen zoals ik.......dan scheelt hem weer 2 kabels trekken.
Maargoed ieder zijn eigen :)

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Een "Amp 40 Watt" is wat anders dan een "Autoradio 40 Watt" gemiddeld hoor. ;)

Aannames zijn fataal.

• Pauwl
Uit z'n hu zal maximaal 17w rms komen met VEEL storing.
En ik neem aan dat de waardes van die amp wel rms is? :?
Maargoed, misschien kan ie eerst ff luisteren wat t beste klinkt, gewoon ff speakerdraden tijdelijk door t interieur gooien en aansluiten maar ;)

Verwijderd

Pauwl schreef op 11 februari 2003 @ 19:19:
Uit z'n hu zal maximaal 17w rms komen met VEEL storing.
En ik neem aan dat de waardes van die amp wel rms is? :?
Maargoed, misschien kan ie eerst ff luisteren wat t beste klinkt, gewoon ff speakerdraden tijdelijk door t interieur gooien en aansluiten maar ;)
IDD

Verwijderd

[sugestiemode]
Je kunt ook (misschien) je versterker op je sub schroeven en de plus, massa en remote koppelen d.m.v. een 380V krachtstroom stekker, dit kun je makkelijk los koppelen als je wilt en heeft wijnig spanningsverlies. je kunt dan je speakerdraden voor je sub ook aan de sub vast maken en de andere 2 kanalen via een connectorblokje koppelen. Simple as that. (ik weet het, niet helemaal audiofiel verantwoord maar dat merk je toch niet in een auto met deze installatie).
[sugestie mode]

Ik zou ook de compose set op je versterker zetten, sterker nog... heb ik ook. En dat had ik niet gedaan als het niet beter klonk ;) (compose set kon ik in frequentie regelen).

• teacher
  • Laatst online: 19:33

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Een maat van me heeft een setje tweeters achter de luchtroosters weggewerkt.
Je ziet het niet, maar het geluid is een stuk directer. Wellicht is dat een optie voor je?

Wise enough to play the fool

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verbouwing is inmiddels aardig eindje onderweg.

Heb alles afgelopen vrijdag uit mijn auto getrokken en ben helemaal opnieuw begonnen.

Versterker ligt inmiddels onder de bijrijdersstoel. Alle kabels zijn nu (eindelijk) voorzien van vergulde vorken. Uiteraard allemaal gesoldeerd zodat ze niet los kunnen.

Alle bekabeling naar achteren is ook vernieuwd en alles zit nu netjes met stekkers vast ( ik kan dus in 10 minuten mijn hele kofferbak tot mijn beschikking hebben nu ).

Versterkerkast is ook opnieuw gemaakt. Vorige model was mislukt, in plaats van netjes vierkant was hij mislukt langwerpig geworden. (smal en erg lang met een veels te grote achterplaat).

Ik zal nog ff pix posten asap van de oude sub. De man die m voor mij in elkaar gezet heeft hoeft ook nooit weer wat te doen voor me. hij had niets voorgeboord in 18mm mdf. dus toen ik hem afgelopen vrijdagavond openschroefde zag ik dat nagenoeg alles was uitgescheurd en gespleten.

Subkast is ook iets groter geworden (nu wel netjes 35cm binnenmaat dus ca 43 liter inhoud nu ). Verschil is overduidelijk te horen overigens.

Er zijn nog een paar dingen waar ik over aan het nadenken ben.

1) filters plaatsen voor mijn voorboxen (lage tonen weg).

2) Hoedenplank opnieuw maken zodat ik buiten mijn huidige boxen ook nog 2 16cm drivers/speakers kan plaatsen.

3) de sony 13cm xplods die nu voorin zitten vervangen door 13cm Pioneer (Dan zijn alle speakers in mijn auto van Pioneer).

Zouden deze filters voor en 2 extra boxen achterin nog een toegevoegde waarde hebben?

Overigens rijd ik 45000km per jaar dus ik zit redelijk veel in mijn auto :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Nogmaals, wat voor voordeel denk je te krijgen met een extra set speakers?

Aannames zijn fataal.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Beter geluid bij lage volumes, betere verdeling van frequenties etc. ?

ik weet het niet, daarom vraag ik het. :-)

Ik wil graag weten of die 2 extra boxen een toegevoegde waarde zouden zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door mkleinman op 17-02-2003 13:34 ]

• Pauwl
Euhm... geen eigenlijk.
Hooguit als rearfill of om je achter passagiers te "plezieren"
Je had beter dat extra geld voor een goede compo set voor kunnen besteden maarja.
Maar als jij het zo beter vindt klinken prima toch?
Pagina: 1