|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|
move to Favourites
OC / CM - Begint eer ge Bezint
Verwijderd
Spellchecker.Scatman_II schreef op 10 February 2003 @ 20:02:
zo heeft Word [office 97 ] hier de gewoonte in 1 keer 100% proc te gaan gebruiken...
powerfuse werkt goed. zeker met de nieuwere versie kan je het cpu gebruik goed instellen.
en het work ook steeds stabieler. wij zijn zelf van citrix afgestapt omdat het zo Duur word en voor onze organisatie niets extra's toevoegde.
er hangen nu 5 servers voor 30 man per server
die gaan binnenkort vervangen worden door 4 servers die 50 man per stuk aan kunnen.
de loadbalancing heb ik geregeld met een Cisco Localdirector omdat WLBS ( Windows Loadbalancing Service ) errug brak is.
maar Citrix doet dat weer veel beter. uiteindelijk is het dus een kwestie van testen.
persoonlijk vind ik powerfuse fijner dan citrix wat management betreft
hoop dat je hier wat aan hebt
Verwijderd
Wij zelf werken dus met Terminal server en hebben daar voor het management powerfuse overheen gelegd. Dit is ideaal!.
Even simpel gezegt:
Er worden bij ons 4 hoofdprogramma's gedraaid: Word,Excel,Outlook,en Cura
Ik heb 4 groepen aangemaakt in mijn AD, Word,Excel,Outlook en Cura.
Heeft een gebruiker behoefte aan word?? Even die betreffende gebruiker lid maken van de groep Word en hij/zei krijgt het word icoontje op de desktop.
Daarnaast heeft powerfuse perfecte log mogelijkheden. Je krijgt mooi een mailtje zodra een gebruiker een programma probeert op te starten waar hij geen rechten voor heeft.
Nadeel! Het programma wordt wel gestart maar binnen een aantal seconden weer omzeep geholpen door Powersense. Dit mag in mijn ogen nog wel iets beter opgelost worden.
Wat ik wel een groot probleem vind met Terminal server is het terug geven van sessies. Dit werkt gewoon niet lekker. Met als gevolg dat gebruikers ooit 3 a 4 sessies open hebben staan op een aantal servers. In citrix is dit een stuk beter geregeld.
*Goshimaplonker Geeft die cisco van jouw de sessies wel terug? Dus niet op IP nivo maar op user nivo? Ik vrees van niet maar het is het vragen waard
die localdirector onthoud op welke server iemand aan het werken was en stuurt hem daarna terug naar die server. als hij bv zijn of haar sessie gedisconnect had staan.
is ideaal. we hebben het hier nu op 24 uur staan. maar je kan het langer of korter zetten
hoe lang je de sticky periode zet ligt ook aan de instellingen die je gebruikt voor de terminall services voor hoelang een sessie gedisconnect kan zijn of idle.
trouwens dit kan je ook met WLBS doen. scheelt weer mensen die de helpdesk bellen omdat ze hun word document kwijt zijn omdat die sessie op een andere server draait
Verwijderd
Ik ben eens aan het lezen geweest op de site van cisco Maar ik volg niet hoe de Cisco nu weet dat ik user martijntje ben en aan het werk was op b.v server23.Goshimaplonker schreef op 11 February 2003 @ 14:07:
wat jij bedoelt is Sticky.
die localdirector onthoud op welke server iemand aan het werken was en stuurt hem daarna terug naar die server. als hij bv zijn of haar sessie gedisconnect had staan.
Hij kijkt namelijk niet naar mijn source IP neem ik aan. Wat moet ik me precies voorstellen bij die sticky's ???
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2003 22:23 ]
die local director heeft als config
dat de 5 terminall servers allemaal luisteren naar 1 ipaddress een zogenoemde virtual.
wij noemen die TScluster
de Ldir verdeeld de users over de servers via round robin / least connected ( das de optie die wij gebruiken )
als je sticky aanzet. onthoud hij welk source ip address hij doorgestuurd heeft naar welke destination server. zo kan hij dus ook iedereen uit elkaar houden. en komt iedereen netjes terecht op de zelfde server.
dit kan je trouwens ook doen met WLBS.
ik heb nog even zitten kijken naar Powerfuse. met name naar de CPU guard.
daarmee kan je instellen dat als een aplicatie een X% van de CPU pakt. dat hij dan als process Idle word gezet. en er is ook een controle optie die zegt dat het process pas word vrijgegeven als het process een X aantal seconden minder dan een X% cpu gebruik heeft getoond.
dus zeg 90% cpu utilization. als grens. als dat bereikt word dan word het proces idle gezet. en gaat de check lopen. als het process ( lees aplicatie ) dan voor zeg 10 seconden niet boven de 10% utilization uit komt. dan mag het weer voluit gaan.
werkt trouwens heel erg goed. wij hebben ook een lading "funky" proggies draaien
nog een opmerking hier over. ik kwam er dus achter dat op de nieuwe terminall server die ik aan het inrichten ben. dit niet helemaal goed liep.
er zitten namelijk 2x een xeon 2.8 GHZ proc in. en das ook nog eens HT dus dat word gezien als 4 procs.
wat dus voor powerfuse zou betekenen ( eventjes 80% max util als makkelijk voorbeelt )
20% max CPU util per proc.
waar je dus heel snel aan komt.
dan moet je dus de max cpu utilization vermenigvuldigen met het aantal cpu'swat je hebt.
dus 4 procs dus 320% max CPU util.
ik kwam hier dus achter toen een test user zijn Excell hing en die op elke processor vrolijk 25% util pakte. het werkt dus wel
Verwijderd
Dit is helaas niet wat wij zoeken. Het moet bij ons zo zijn dat een gebruiker op lokatie a zijn sessie disconnect en dan op lokatie b deze sessie weer oppakt. We gebruiken hier nu HOBlink voor, maar dit werkt gewoon niet lekkerGoshimaplonker schreef op 14 februari 2003 @ 00:55:
hij kijkt wel naar het ip address.
die local director heeft als config
dat de 5 terminall servers allemaal luisteren naar 1 ipaddress een zogenoemde virtual.
wij noemen die TScluster
de Ldir verdeeld de users over de servers via round robin / least connected ( das de optie die wij gebruiken )
als je sticky aanzet. onthoud hij welk source ip address hij doorgestuurd heeft naar welke destination server. zo kan hij dus ook iedereen uit elkaar houden. en komt iedereen netjes terecht op de zelfde server.
dit kan je trouwens ook doen met WLBS.
Verwijderd
Wat werkt er niet lekker aan HOBlink als ik vragen mag? Wij maken hier ook met zo'n 65 man gebruik van HOBlink en iedereen komt netjes in zijn sessie terug mocht die een keer onverhoopt beindigd worden.martijntje schreef op:
[...]
Dit is helaas niet wat wij zoeken. Het moet bij ons zo zijn dat een gebruiker op lokatie a zijn sessie disconnect en dan op lokatie b deze sessie weer oppakt. We gebruiken hier nu HOBlink voor, maar dit werkt gewoon niet lekkerMaar toch bedankt voor je reply.
Het enige wat, op dit moment, jammeer is aan HOBlink is dat we de scrollmuis niet werkend krijgen en dat er maar 256 kleuren zijn. Voor de rest perfect!
Verwijderd
Sessies worden gewoon niet terug gegeven. HOB is langs geweest maar ze weten zelf ook niet waar het aan ligt.basil schreef op:
[...]
Wat werkt er niet lekker aan HOBlink als ik vragen mag? Wij maken hier ook met zo'n 65 man gebruik van HOBlink en iedereen komt netjes in zijn sessie terug mocht die een keer onverhoopt beindigd worden.
Het enige wat, op dit moment, jammeer is aan HOBlink is dat we de scrollmuis niet werkend krijgen en dat er maar 256 kleuren zijn. Voor de rest perfect!
Over die scroll muis: Nieuwe versie van java installeren en het werkt wel.
Die limitatie van 256 kleuren komt niet door HOBlink maar door Terminal server. Deze ondersteunt er maar 256.
Verwijderd
Bij ons werkt dat sessie teruggeven in eerste instantie ook niet vlekkeloos, maar toen is er een of andere patch geinstalleerd en een geode HTML file aangemaakt en nu werkt het prima.martijntje schreef op:
[...]
Sessies worden gewoon niet terug gegeven. HOB is langs geweest maar ze weten zelf ook niet waar het aan ligt.
Over die scroll muis: Nieuwe versie van java installeren en het werkt wel.
Die limitatie van 256 kleuren komt niet door HOBlink maar door Terminal server. Deze ondersteunt er maar 256.
Wanneer wij de laatste versie van Java installeren dan wekr de scrollmuis idd wel maar dan wordt je scherm zo nu en dan helemaal zwart, waardoor je dus gewoon niet meer kunt werken. HOB weet niet waar dit aan ligt, maar het zou natuurlijk ook gewoon aan de TS zelf kunnen liggen?
Verder zit ik idd met smart te wachten totdat Micro$schoft het nieuwe RDP protocol vrij geeft. Dan krijgen we 16 Bits kleuren en lokale com-poort ondersteuning.
Verwijderd
Zou je met de JWT 2.3 gelijk op windows 2003 kunnen werken dan? (RDP 5.2)Verwijderd schreef op 14 February 2003 @ 13:31:
Verder zit ik idd met smart te wachten totdat Micro$schoft het nieuwe RDP protocol vrij geeft. Dan krijgen we 16 Bits kleuren en lokale com-poort ondersteuning.
Hoe werkt hoblink met upgraden naar nieuwe versies(financieel?)
Ik heb effe zitten rekenen, en met citrix zou je 2 keer zoveel kwijt zijn. (150 met jwt, en 345 met citrix per user. Citrix werkt met pooled licensing, maar ik ben uitgegaan van 65 concurrent users) Wel is citrix met FR3, klaar voor windows 2003 (ik heb het hier met RC2 draaien)
Verwijderd
Als je het echt wil testen raad ik je aan om via HOB (eindhoven) een demo van hun software aan te vragen. Ik heb helaas, door andere projecten, de komende maanden niet echt de tijd om dit te testen. En aangezien we net van NT 4.0 naar w2k zijn gemigreerd denk ik niet dat ik het bij mijn baas er door krijg om hier tijd voor te maken, maar ik vind het wel interresant om te weten.
HOBlink is idd een stuk goedkoper dan dat citrix is, mooi vind ik ook dat bij HOBlink loadbalacing er al standaard in zit, terwijl je hier bij citrix ook nog aardig wat euro's voor neer moet leggen.
Als laatste; je kunt met HOB een contract afsluiten dat je alle update's en nieuwe release's krijgt, prijzen weet ik zo niet. Als je daar echt interesse in hebt hoor ik het wel...........
Verwijderd
Daarom heb ik bij de berekening ook de kosten van citrix XPa (met load balancing) gebruikt ipv XPs (standard).Verwijderd schreef op 14 February 2003 @ 17:31:
HOBlink is idd een stuk goedkoper dan dat citrix is, mooi vind ik ook dat bij HOBlink loadbalacing er al standaard in zit, terwijl je hier bij citrix ook nog aardig wat euro's voor neer moet leggen.
Als laatste; je kunt met HOB een contract afsluiten dat je alle update's en nieuwe release's krijgt, prijzen weet ik zo niet. Als je daar echt interesse in hebt hoor ik het wel...........
Ik ben altijd nieuwsgierig naar prijzen. Bij citrix is Subscription Advantage ongeveer 45 euro per connectie, per jaar (uitgaande van XPa). 13% van je initiele aanschafprijs dus.
Dit is Beter opgelost in RES powerFuse 6.01a!Verwijderd schreef op 11 februari 2003 @ 09:18:
Daarnaast heeft powerfuse perfecte log mogelijkheden. Je krijgt mooi een mailtje zodra een gebruiker een programma probeert op te starten waar hij geen rechten voor heeft.
Nadeel! Het programma wordt wel gestart maar binnen een aantal seconden weer omzeep geholpen door Powersense. Dit mag in mijn ogen nog wel iets beter opgelost worden.
Powersense is in versie 6.01a vervangen voor Appguard.
Even een stukje uit de Release Notes:
AppGuard prevents end-users from launching unauthorized applications and prevents access to unauthorized files. Because AppGuard is based on a highly optimized kernelmode driver it offers a very high level of security while minimizing the overhead on the system.
In "Blocking" mode, all unauthorized applications and file access operations are blocked and recorded.
Met Appguard is het dus voor gebruikers onmogelijk geworden om applicaties op te starten als een gebruiker hier geen rechten toe heeft. Ook het renamen van *.exe files heeft geen zin omdat tevens naar de locaties van exe files wordt gekeken.
Appsense, CPUControl: Gebruikt clamping, wanneer clamping wordt gebruikt wordt de CPU niet optimaal benut. Een misdragende applicatie wordt bv terug gezet naar max 50% CPU gebruik, maar de rest van je server vraagt maar 40% CPU tijd. Gevolg 10% van je CPU tijd blijft ongebruikt.paulhekje schreef op 10 February 2003 @ 19:55:
1 van de grootste problemen met windows terminal services is brakke applicaties die 100 % cpu gebruiken. Nu is er software op de markt die belooft dit op te lossen: bijvoorbeeld appsense en powerfuse.
Naar mijn mening kunnen we niet zonder zo'n extra tool ivm met het grote aantal exotische applicaties.
heeft iemand praktijk ervaring met hoe deze pakketten zich gedragen?
(natuurlijk gaan we demo's downloaden/opvragen)
Met deze techniek draait je server zonder merkbare vertraging door maar het betekend ook dat je (in dit voorbeeld) 10% capaciteit van je CPU onbenut laat. Je server had dus sneller kunnen zijn. Zonde dus.
PowerFuse, CPUShield: Wanneer een applicatie zich misdraagt, door teveel CPU te gebruiken, wordt de priority van het misdragende procces op idle gezet. De bewuste applicatie zal dan alleen de idle time van de CPU gebruiken. Wanneer de appliactie zich voor een bepaalde periode weer gedraagt wordt zijn originele priority weer teruggezet.
Met deze techniek blijft je server zonder vertraging draaien en wordt wel de maximale CPU capaciteit gebruikt.
Of te wel: alleen een praktijk test met diverse applicaties kan duidelijkheid verschaffen...
|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|
De Operation mode staat op enabled, toch vertraagt het systeem en cpu blijft 100%
dus als je 90% ( standaard ) max utilization wilt toelaten
moet je het op 90% zetten
als het op een Single Cpu met hyperthreading bak is dan moet je het met 2 vermenigvuldigen. omdat het dan gezien word als 2 CPU's.
and so on
Escalation period: 5 seconds
Probation CPU threshold: 10%
Probation period: 30 seconds
Het is een Compaq pc met single cpu P4 2.4 GHz 512 MB RAM
(echte testomgeving met een aantal Compaq DL 360 is besteld)
maar hier werkt het goed
mag ik je nog even een tip geven als je DL360G3 servers binnenkrijgt
moet je deze Rom pack er overheen halen. http://h18007.www1.hp.com...er/us/download/17306.html
die zorgt er voor dat de Fans temperature controlled zijn ipv vast op max speed. is een stuk vriendelijker voor je oortjes
Als je de taskmanager erbij pakt en de kolom "Base priority" toevoegd aan de view. Wordt de priority van notepad dan teruggezet naar idle?paulhekje schreef op 25 February 2003 @ 16:24:
Ik heb de evaluatieversie van Powerfuse draaien, maar ik krijg de CPUshield niet werkend. Ik test met notepad die in een bestand van 2 MB een search en replace doet. Dit zorgt voor minstens 10 minuten 100% cpu. Wat doe ik fout?
De Operation mode staat op enabled, toch vertraagt het systeem en cpu blijft 100%
Nee, dat gebeurt niet. Priority blijft Normalmisteriks schreef op 26 februari 2003 @ 15:58:
[...]
Als je de taskmanager erbij pakt en de kolom "Base priority" toevoegd aan de view. Wordt de priority van notepad dan teruggezet naar idle?
De settings zoudens als volgt moeten zijn:
(copy - paste van http://www.respowerfuse.com)
Real Enterprise Service permission settings
Use "Local Security Policy" and "Computer Management" located in "Administrative Tools" to assign the local security rights to the newly created domain service account if your computer is running Microsoft Windows 2000 or higher. Use the local "User Manager" to assign the local security rights to the newly created domain service account if your computer is running Microsoft Windows NT 4.0 or lower.
The following local security rights must be assigned:
1. Log on as a service
2. Act as part of the operating system
3. Member of the local administrators group
Als test applicatie kun je ook de Calculator gebruiken. De view op scientific zetten en dan de faculteit uit laten rekenen van bv 999999 (999999 n!)
[ Voor 17% gewijzigd door mister iks op 26-02-2003 16:54 ]
conclusie: cpushield werkt zoals het zou moeten.
Als je het proces niet ziet terug springen naar idle werkt CPUShield niet.
Hoe heb je de testserver opgebouwd? En hoe connecteer je aan deze server? Ik neem aan dat je een powermenu desktop gebruikt om CPUShield te testen, of test je op de console van je server?
Als je wat directer wilt communiceren kan je me mailen op het adres wat in mijn profiel staat.
[ Voor 19% gewijzigd door mister iks op 27-02-2003 15:38 ]
De testserver is een pentium4 pc win2ksp3, iexplore6sp1 + alle security fixesmet citrix metaframe XPe (NFR om te testen totdat de rest geleverd is).misteriks schreef op 27 February 2003 @ 15:30:
Hoe heb je de testserver opgebouwd? En hoe connecteer je aan deze server? Ik neem aan dat je een powermenu desktop gebruikt om CPUShield te testen, of test je op de console van je server?.
Ik gebruik nfuse op een aparte server om published applications op te starten waaronder Office XP.
Ik heb zowel via terminal sessie als op de console getest.
Powermenu desktop gebruiken we niet omdat we alles via nfuse gaan aanbieden.
Is er een bepaalde reden dat je gebruik wilt gaan maken van NFuse published applications in plaats van de PowerFuse desktop?
We willen nfuse load balancen met advanced server- NLB. Het gaat om 350 concurrent users.
Naar PowerFuse desktop is nooit gekeken, we zochten een tool voor cpu beperking.
PowerFuse is veel meer dan alleen een tool om je CPU gebruik in toom te houden. Heel veel zaken, zo niet alles, om je SBC applicatie omgeving te beheren is mogelijk met behulp van PowerFuse.paulhekje schreef op 28 februari 2003 @ 09:20:
Nfuse willen we gebruiken omdat niet op alle windows terminal servers alle applicaties kunnen komen vanwege conflicterende applicaties.
We willen nfuse load balancen met advanced server- NLB. Het gaat om 350 concurrent users.
Naar PowerFuse desktop is nooit gekeken, we zochten een tool voor cpu beperking.
Als je, zoals in jullie geval, een aantal probleem applicaties op een aparte server hebt draaien zijn deze voor de gebruiker perfect te integreren in zijn PowerFuse Desktop dmv Passthru verbindingen.
Wat er dan gebeurt, is dat de gebruiker normaal zijn desktop opstart en vanuit het menu zijn normale applicaties als Excel en Outlook opstart. Op het moment dat de gebruiker een ‘probleem’ applicatie opstart logt hij automatisch door naar de specifieke server en wordt daar de applicatie opgestart. Dit gebeurt gewoon in zijn desktop dus deze applicaties blijven ook beschikbaar.
Misschien is het Handig om eens door de Real Enterprise Manager heen de wandelen om te zien wat er allemaal mogelijk is. Op de website van RES staat ook een PDFje waarin de features kort uitgelegd worden. http://www2.res.nl/downloads/public_list.php?ID=15
Nog verdere vragen? ik hoor ze graag!
Powerfuse past voor ons dan niet in het plaatje...
PowerFuse kan de CPU beheersing voor je regelen, maar ook je applicatie beheersing in de vorm van Appguard. Drivemappings, Printermappings, Registry en policy settings op Global/OU/Group/User/PowerZone nivo. Het inrichten van mapi profielen. PowerTrace: uitgebreide logging van userstatistics. Powerzones: Printers, applicaties enz uitdelen op basis van waar je inlogt. en veel meer. Met behulp van PowerFuse neem je jezelf een hoop zorgen uit handen denk ik.