[W2k]: HD verhuizen, APM/ACPI weg

Pagina: 1
Acties:

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Gezocht en niks gevonden. Situatie:

- W2k loopt prima, met APM of ACPI (ik denk APM), stand-by werkte.
- HD naar nieuwer systeem met ACPI bios, 2k past zich aan en lijkt goed te werken.
- Stand-by is echter verdwenen, APM is uitgeschakeld in config. Aanzetten lukt wel maar geeft geen stand-by-mogelijkheid, ook niet na reboot. Soft power-off werkt ook niet.
- ACPI in bios uitzetten leek de oplossing (stond na flash standaard aan geloof ik) maar doet ook niet wat ik wil, terwijl APM dus wel enabled lijkt in OS. Soft power-off doet het nu wel, stand-by niet.

Het nieuwe systeem heeft dus ACPI, het oude niet. Het verhaal over opnieuw installeren om ACPI te krijgen is duidelijk, maar ik vraag me af of het voor de flash ook APM moet zijn geweest en zoja waarom dit nu niet meer werkt. Of is het in het oude systeem wel ACPI geweest (waarschijnlijk niet), maar heeft het OS zichzelf na de flash 'teruggezet' op een manier die niet te herstellen is, waardoor nieuwe install de enige optie is voor zowel ACPI als APM? APM voldoet ook wel, maar de vraag is dus nu waarom geen van 2-en goed werkt; ik ga namelijk aan een foute bios denken..

Ow.. de monitor schakelt trouwens ook even uit bij booten; dit kan aan de drivers liggen (Matrox) maar heeft wellicht ook met het PM-mechanisme te maken.. :? Verder duurt starten en afsluiten zowieoz iets te lang dus dnek toch aan nieuwe install, maar ja.. een beetje tweakers lost zijn zaakjes handmatig op he.. ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Tonnes746 op 10-02-2003 19:45 . Reden: Verschijnsel trad niet op na bios-update maar na verplaatsen HD. Kan topictitel misschien naar 'W2k: HD verhuizen, APM/ACPI weg'? ]

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Tonnes wijzigde dit bericht 10-02-2003 19:45: Verschijnsel trad niet op na bios-update maar na verplaatsen HD. Kan topictitel misschien naar 'W2k: HD verhuizen, APM/ACPI weg'?
Dit moet voortaan je ff melden in Schop een Modje

Heb je de oude HD weer teruggezet en bleef het probleem?

Verder wil ik graag weten welk moederbord + Hardeschijf, dat is voor ons wat makkelijker helpen :)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Tonnes746
Thanks.. zo vaak gaat het niet fout dus wist het niet.. ;)

Heb niks teruggezet. HD bevat 3 OS'en en loopt vooralsnog probleemloos, alleen die stand-by-mode wil dus niet werken.

't Gaat om een Aopen AX6BC met Maxtor Diamondmax Plus, maar of dat helpt? :)

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-09 15:54

Jaymz

Keep on moving !

Titelfix :)

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Hmz can de aopen site: http://english.aopen.com.tw/tech/techinside/std.htm Link naar je mobo: http://english.aopen.com.tw/products/mb/AX6BC.htm
The conventional APM mode "Suspend to Hard Drive" function is a private design of AOpen motherboards. BIOS is required to take care all important registers in the chipset and the chipset itself must also support power management function. Because motherboard is an open architecture, there are many different add-on cards can be added on the motherboard, it is more difficult to support this function then the notebook close architecture. The add-on card (and chipset on it) is also required to support APM function, so that normally we will have a test report specify what kind of add-on cards have been tested with AOpen Suspend to Hard Drive. However, nowadays "Suspend to Hard Drive" has been become widely known as the "S4 - Hibernation" state defined in the ACPI specification; in this case not only the BIOS itself but also the operation system (i.e. Windows98) are involved in the execution of this function. Unfortunately, until now, only very few add-on card can support ACPI Suspend to Hard Drive.

Another factor is normally, operating system and add-on cards will support Intel chipset with higher priority than non-Intel chipset. This makes Suspend to Hard Disk far more difficult to be supported on VIA chipset. In summary, Suspend to Hard Drive is not a formal specification of AX63, but we will still provide the BIOS for users who need this function.

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Tonnes746
Hmm.. klinkt interessant, thanks. Ik denk echter dat dit meer zegt over ACPI en het APM-gedrag van Aopen, en het probleem is dus dat ik graag zou zien dat het OS op dezelfde manier gebruik maakt van APM zoals het deed toen de schijf nog in een ander systeem zat wat enkel APM kende.

Heb nog wat soortgelijke topics hier opgezocht, en als ik het goed begrijp 'kijkt' w2k naar de chipset (of mobo-type), en bepaalt dan of APM wel of niet kan werken. Truuks met de devicemanager schijnen niet te helpen; ik ben bang dat het toch een nieuwe install wordt, en dan maar meteen met ACPI. Jammer, want ik ben reuze benieuwd waar precies wordt bepaald of APM kan werken terwijl je toch zou verwachten dat dit zou moeten kunnen (als het gaat om standaard APM 1.2). Maar ik realiseer me ook dat een geforceerde APM weleens tot een onstabiel systeem zou kunnen leiden, dus dan maar niet.. ;)

Pagina: 1