ISDN bekabeling vraag (afstand NT1 - IS/RA)

Pagina: 1
Acties:

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:23
Heb helaas beloofd bij kennissen isdn aan te leggen mbv de bekende doe-het-zelf kit. Nou zit het is/ra punt in de meterkast en van daaruit loopt een 4aderige kabel via een wandcontact in de woonkamer door naar zolder en dan weer naar de 1e
verdieping naar de computerkamer. Zowel in de woonkamer als in de computerkamer moet een analoge lijn komen. Ze hebben een webvox aangeschaft die in de computerkamer moet komen (is te ver weg van meterkast om usb te kunnen verlengen).
Nou zie ik zelf twee mogelijkheden
- de nt1 in de meterkast, de webvox in de computerkamer. de 4aderige kabel is dan volledig in gebruik, dus om ook in de woonkamer een analoge aansluiting te krijgen zal ik dan daar nog een digitaal-->analoog adapter moeten aansluiten.

- de nt1 en de webvox in de computerkamer. de nt1 zit dan wel met 20-30m kabel aan het is/ra punt. er blijven dan wel 2 draadjes over in de 4aderige kabel zodat ik die kan gebruiken voor het analoge signaal retour richting woonkamer.

Nu ik het zo teruglees kan ik de vraag ook wat verkorten: kan ik het nt1 kastje zo ver van het is/ra punt plaatsen, en zo ja, kan ik dan ook nog diezelfde kabel gebruiken om een analoog signaal retour te sturen naar de begane grond ?

1e alternatief kan natuurlijk ook, maar dan moet ik ze nog weer een centrale laten kopen en lijkt me ook wat onhandig....

Mocht iemand een betere suggestie hebben dan hoor ik die ook graag!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 20:17

JdM

Humbled

Je kunt gewoon die NT1 op zolder hangen inderdaad en dan het aderpaar wat over is gebruiken voor de analoge lijn terug naar beneden (let wel op dat je niet teveel toestellen aan die ene analoge lijn naar beneden hangt , daar kan de webvox namelijk niet tegen)
Let even op of het een officiele KPN kabel is die er loopt en maak fatsoenlijke lasjes , dan moet het geen probleem zijn, ik heb het zo al tientallen malen aangesloten vroeger (EX ISDN-monteur)

• itsjohan
Thanx Radian voor een zeer snelle en duidelijkle reactie! Ik weet niet zeker wat voor kwaliteit kabel het is, maar dit geeft me voldoende vertrouwen om het gewoon te proberen. Op wat voor manier kun je die kabels het beste aan elkaar knopen om zo min mogelijk 'verlies' te hebben ? (ehr.. met andere woorden, wat zijn lasjes ? ;-)

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 20:17

JdM

Humbled

Nou het beste is om dus gewoon 1 aderpaar over de gehele kabellengte op een goede manier aan elkaar te verbinden , doe dit als volgt : strip de kabel een centimeter of 3 kaal en twist de aders goed in elkaar (soldeer ze desnoods aan elkaar, dat is het beste), doe over de blote kabel een hulsje ofzo, of plak het goed af met tape, werk van boven naar beneden, zo voorkom je dat je onder spanning werkt (ISDN = 97 Volt) .
Als je tussen twee aansluitdozen een zogenaamde "flatcable" , dat is zo'n goedkoop , plat gamma-kabeltje met soepele koperkernkabel, hebt liggen, vervang deze dan door een goede telefoon kabel (liefst een UTP-kabel ofzo) , een flatcable zorgt namelijk onherroepelijk voor storingen , omdat die 97-volt van de ISDN erg veel overspraak veroorzaakt op het andere aderpaar.

[ Voor 5% gewijzigd door JdM op 10-02-2003 18:21 ]

• itsjohan
Allright. volgens mij was het in elk geval allemaal redelijk ok. het zijn twee kabels, de eerste loopt van is/ra naar woonkamer en dat moet een ptt kabel zijn aangezien die het ooit hebben aangelegd. De 2e loopt vanuit de woonkamer naar de computerkamer en is een flink dikke kabel met zo'n 12 draden (waarom die ooit gebruikt is ??).
Zal de soldeerbout uit de kast trekken en eens kijken of die 2e kabel een beetje ok is.

Thanx again!

Verwijderd

Zoals Radian al zij is het geen enkel probleem......zo deed ik het vroeger ook altijd bij de klant. Zolang het een goed kabeltje is waarvan de Isolatie van de aders ook niet te magertjes is, bij profoon kabel heb ik verschillende keren brom gehoord op het analoge toestel wat over de zelfde kabel liep als het ISDN signaal ( ~94 Volt ).

Verwijderd

afstand van je isra naar NT1 mag heeeeel lang zijn. Ik heb op het SixFlags festival terrein gewerkt met 300-500 meter in totaal. En dat werkte 100% storingsvrij. Gewoon met een 4 aderige telefoonkabel.

Werk verder ook in de plaatstelijke supermarkt en daar gaat een lijn van he ISRA kast zo naar het postkantoor wat wij ook hebben. Daar zit weer een apparaat dat aan isdn zit. Alles werkt gewoon.....

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2003 23:42 ]

Pagina: 1