linux als router met <verlanglijstje>

Pagina: 1
Acties:
  • 56 views sinds 30-01-2008

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 14:05
Okee, ik wil graag op mijn server linux gooien, want hij draait nu onder winnt server en het is een P-200 zonder mmx of een 166 ff vergeten :P iig traag :P

Ik heb nu steeds als ik iets wil overpompen op 100 mbit over het netwerk naar de server een processor belasting van 100%. Met linux zou dit lager kunnen. Op 10 mbit (met oud hubje ertussen) heb ik 70 % belast. Hdd's draaien in PIO mode, want het bordje kan geen DMA aan (de schijf is een IBM 60GB 7200rpm)

1e vraag: Klopt dit, dat linux minder processor vermogen gebruiks bij netwerken
2e vraag: Kan linux met grafische interface draaien op zo'n PC als dit (nee zeker)
3e vraag: Ik ben n00b in linux wel leergierig maar weinig tijd, zijn er tools om op afstand je server mee te configgen?

Het volgende moet de server kunnen:
-Apache draaien met PHP ondersteuning (niet heel belangrijk maar liever wel)
-FTP server draaien met toegang tot user dirs
-Dyndns client om m'n dynamische ip te weten naar een mine.nu account
-Router voor de pc's om internet te delen met casema internet, broadband basic. Je hebt daarvoor speciale software nodig, die heb ik wel voor NT om te kunnen routeren maar dan dus voor linux
-Als een FTP server zoals ik nu heb geen volledige bandbreedte kan geven in vergelijking met windows netwerk, dan (ik geloof iets van samba) om met een windhoos pc in de linux server te kunnen komen, waar iedere gebruiker z'n eigen directory heeft om bestanden te kunnen backuppen, met ieder ook eigen wachtwoord.

En als het bestaat, dit allemaal eenvoudig, (in 1 pakket zal wel niet bestaan)

En dan hopen dat m'n bestanden iets sneller kunnen worden gebackuped

:*)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• joop3
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 16:52

joop3

Kan allemaal, zou eens kijken naar smoothwall of BBIAgent oid
Das een cd'tje met alles voorgebakken. Je kan beter ff in google zoeken

• TeCuMSeH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:55
1e: Staat me inderdaad iets van bij, maar zeker weten doe ik het niet.
2e: Kan zeker wel, maar heb je dat nodig voor een server? En dan nog zul je niet de laatste KDE of Gnome lekker kunnen draaien.
3e: telnet, ssh, webadmin kortom mogelijkheden genoeg. Uiteraard afhankelijk van de software die bij je distro zit cq wat je er zelf opzet.

Uit eigen ervaring kan ik je Freesco aanraden. Net van de week is versie 0.3.1 uitgebracht en draait als een trein. Deze zeer kleine distro (floppie) raad ik aan vanwege de grote support die ze dmv hun forum bieden. Tevens is er ook een nederlands forum voor, minddigger.com

Deze minidistro kan je als ie vanaf harde schijf draait uitbreiden met diverse pakketten zoals Apache/PHP, MySQL, OpenSSHD, enz. duz voldoende mogelijkheden voor je.

Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.

Verwijderd

TeCuMSeH schreef op 10 February 2003 @ 18:12:
3e: telnet, ssh, webadmin kortom mogelijkheden genoeg. Uiteraard afhankelijk van de software die bij je distro zit cq wat je er zelf opzet.
webmin. :P.

Topicstarter, op zich is alles mogelijk wat je vraagt, dat van die grafische schil zou ik overigens niet weten - hant van je geheugen af. 64 MB RAM (of op zijn minst 32) is toch wel nodig om een lichte WM a la blackbox of twm te draaien. Ik zou zeggen: pak een oude PC die kapot mag gaan en speel eerst ff met linux, ga er niet vanuit dat je het in dag kan. Als het naar wens werkt kun je dan altijd nog je routertje vervangen... Op zich is het met freesco/smoothwall (zie FAQ!) simpel te doen, maar dat hangt ook een beetje van je eigen kennis af... Als je d'r niks van snapt zou ik eerst ff spelen vooradt ik het in het als server neerzet...

• joop3
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 16:52

joop3

BBIAgent heeft een java interface, ziet er erg mooi uit (en makkelijk)
http://www.bbiagent.net

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 14:05
Wow wat een reacties. Ik ben gelukkig met m'n server hij heeft namelijk 92 mB geheugen :D hehe. smoothwall of freesco.... Dit zijn beide linux distro's op floppy. En ik geloof niet dat je daarmee gebruikersrechten in kan stellen en dir's kan delen met ftp enzo. Liever gewoon een HD distrubutie. natuurlijk kan ik allerlei distro's downen, maar welke moet ik dan pakken? Die user interface moet goed draaien en een goede ftp en zo. Allemaal op afstand beheerbaar mag ook, dan stel ik alles in op command line maar dan moet ik wel goede handleiding hebben.

Ik ga ff wat sites doorspitten, maar ik denk dat het moeilijk wordt zomaar iets te vinden. Dan maar ff wat daagjes zoeken

Ik wilde idd op een andere pc ff testen anders moet server down en dat is niet leuk

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 2
Het spijt me dat ik je vraag even moet onderbreken, maar voor dit soort vragen is er een groot topic. Mijn verzoek is dan ook om daar verder te gaan met de discussie. Op een dergelijke machine zou je ook goed Slackware of Debian kunnen draaien, maar dat kost wel iets meer moeite maar heeft ook weer meer mogelijkheden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.