Roland XV-5050 Midi -> USB probs

Pagina: 1
Acties:

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik stel deze vraag voor een vriend van mij.

Hij heeft onlangs de Roland XV-5050 synthesizer module aangeschaft. Aansturing hiervan kan via USB en hij heeft de module dan ook als zodanig aangesloten. Na wat zoeken heb ik voor hem de instrument definitions gevonden en deze werken wonderwel goed met Cakewalk Sonar 2.2 XL. Wat echter niet werkt is het invoeren van muziek met behulp van zijn MIDI keyboard.

De module beschikt over 4 MIDI aansluitpoorten:
3 fysieke: IN, OUT en THRU
1 virtuele: de USB

Het keyboard beschikt over een MIDI out

Als computer gebruikt hij een Toshiba Satellite Pro 4600 met Windows2000 SP3, waarop de module, zoals eerder gezegd, via USB aangesloten is.

Wat is het doel: muziek inspelen in Cakewalk Sonar 2.2 XL met behulp van het MIDI keyboard.
Direct op de MIDI IN poort van de module werkt het uiteraard allemaal perfect, instrument kiezen en er komt geluid uit de Line-out van de module. Ook vanuit Sonar (via USB) werkt alles perfect, instrument kiezen, partituur klussen, play en jawel: het goede instrument wordt gekozen (dit hebben we tot en met 12 kanalen getest, dus dat zit wel goed) en er komt geluid uit de Line-out van de module.

Wat dus echter niet werkt, is inspelen met het keyboard in Sonar, er wordt gewoon geen MIDI activiteit gezien door de Laptop. Dit geldt zowel voor de aansluiting van het keyboard op IN alsook THRU op de module.

De driver van de XV-5050 creëert een MIDI-OUT en MIDI-IN, wat ook in de handleiding staat. Hierin staat duidelijk vermeldt dat de USB interface van de module ook MIDI-OUT is.

To The Point: heeft iemand een idee hoe het keyboard aangesloten moet worden op de module, die via USB is aangesloten op een laptop met Sonar 2.2 XL, zodat met het keyboard in de software ingespeeld kan worden.

Note: hij heeft de module meegenomen naar mijn desktop (met TerratecDMXxfire1024 geluidskaart) en aangesloten op de dedicated MIDI interface en daar werkte het zonder problemen. Deze vraag richt zich dus specifiek op het USB verhaal.

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard