Toon posts:

8 IDE apparaten, wat is de beste optie ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om te beginnen kan ik meteen ff zeggen dat ik heel GOT al heb afgestruind op zoek naar geschikte informatie , en ook google hielp me allemaal niet echt verder...

maar dit is mijn probleem:

Ik ga volgende week een nieuwe pc bestellen en ik vraag me af hoe ik mijn probleem met IDE poorten moet oplossen omdat ik nogal een zooi wil aansluiten. Ik wil de volgende 8 IDE apparaten aansluiten:

4 * 80 GB WD 800 JB
1 * Iomega ZipDrive
1 * Plexwriter 40*12*40
1 * DvD speler
1 * Sony DRU500a

Omdat mijn gewenste processor een P4 2,66 is was ik in eerste instantie gevallen voor de ASUS p4pe als moederbord. Maar de raid controller daarvan (na lezen op tweakers en asus.com) kan maar 1 ATA HDD aan in combinatie met 1 SATA op de raid controller. Dit lost mijn probleem dus nog steeds niet op mbt 2 8 IDE apparaten die ik wil aansluiten.

Dus maar ff verder gezocht naar andere moederborden, en heb de volgende 2 opties gevonden:

* Aopen Ax4PE MAX
* EPOX 4PEA+

Nu hebben deze 2 moederborden ook beide RAID onboard zitten, maar ik vroeg mij dus af of iemand met deze 2 borden ervaring heeft en dus zou kunnen zeggen of deze voor mij hetzelfde probleem gaan geven omtrend de SATA RAID

Of kan ik nou maar beter de ASUS nemen en gewoon een Promise ultra133TX2 kaartje erin pluggen zodat ik in totaal 4 IDE poorten heb en dus 8 apparaten kan aansluiten ? Of is dit allemaal erg stom wat ik nu zeg....ik heb niet zoveel ervaring op dit gebied zoals voor jullie wel zal blijken :+

Dan rest mij tot slot nog 1 vraagje: met deze 8 IDE apparaten, en een P4 2.66 / 1024 MB PC2700 / Ati Radeon 9700 (niet pro) raden jullie mij dan een 350W of een 400W voeding aan, en zouden er extra coolingen moeten worden aangebracht ( ik ben geen overklokker)

Alvast bedankt voor de mensen die willen helpen

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Waarom niet het MB van jouw keuze en een extra (non raid) controllerkaartje? Ik begrijp uit je verhaal tenminste niet echt dat je daadwerkelijk RAID wilt gebruiken.

edit:

Voor de voeding is het daadwerkelijke wattage niet van wezenlijk belang. Belangrijker is bijv. hoeveel 12V je voeding kan trekken. 15 ampere is meestal voldoende maar 20 ampere is weer beter. Zo kan het dus gebeuren dat een 350 watt voeding voor jou beter kan zijn dan bijv. een 400 of 450 watt

[ Voor 49% gewijzigd door Guardian Angel op 10-02-2003 17:07 ]

ARME AOW’er

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:14

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Je laatste vraag, de rest laat ik graag over aan andere tweakers ;) : Ik zou voor een goede (goed merk) 400W gaan, zeker omdat je gewoon associaal veel IDE apparaten hebt. Gooi daar dan een leuke radeon bij als stroom trekker met nog wat kaartjes.....400W, zoveel scheelt het ook niet in euro's

Verwijderd

Idd... ik zie het probleem ook niet echt... Koop er gewoon een IDE of een RAID kaartje bij.

En wat voeding betreft. 400 Watt lijkt me wel voldoende.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2003 17:05 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Met 4 HDDs is het erg relevant om de preciese RAID opstelling te weten- wordt dit allemaal RAID 0, RAID 0+1 of wil je RAID 3 of 5 overwegen?

In het geval van RAID 0+1 zou een tweekanaals controllertje (onboard of niet) nog kunnen, maar als je het maximum uit een RAID0 array wil halen, zul je elke schijf een aparte kanaal moeten geven en dan heb je een losse kaart nodig. Wil je geavanceerdere vormen als RAID 5 gebruiken, dan is een losse kaart met I/O controller ook aan te raden.

Ander voordeel van een losse kaart is dat je niet vastzit aan een enkele mobo- mocht er iets met de mobo gebeuren en je kunt niet meer dezelfde vinden, dan ben je je data tenminste niet kwijt.

Maar goed, dit is 90% OIO en maar 10% PMG, dus ga ik'm moven. Zoek uit welke IDE config het beste werkt en kies dan een mobo waar dat mee kan- maar als je dus een losse RAID controller gebruikt, heb je in beginsel een vrije keuze uit de mobo's :z

Oslik blyat! Oslik!

• xenobia12345
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-03 08:04
Ik heb een paar weken geleden een Abit IT7MAX2 V2.0 aangeschaft en deze heeft de highpoint 374 raid controller aan boord. Dit is een vier kanaals Raid controller. 2 kanalen voor SATA en twee voor gewoon (P)ATA. Uiteraard heb je op het moederbord zelf ook nog twee gewone (P)ATA kanalen. Dus totaal kun je 10 IDE apparaten aansluiten....

Ikzelf heb overigens twee WD80 GB JB schijven aan de SATA controler hangen in een RAID 0 configuratie. Bloedje snel trouwens....

En neem gewoon een goede voeding van meer als 400 watt een Enermax 465 ofzo. En schakel dan in je bios in dat je IDE-schijven 1 of 2 seconden later inschakelen zodat je voeding bij het aanzetten niet steeds zo'n klap krijgen.....

Succes

Prometeia cooled P4 2,4B@3,15 Ghz, Abit IT7MAX2 v2.0, Corsair 3500C2 512 mb, 2x WD800JB RAID 0 striping

Verwijderd

Topicstarter
Voor de duidelijkheid : ik ben niet direct van plan om RAID te gaan gebruiken, en dat van dat insteekkaartje kopen dat weet ik , maar waarom zou ik daaraan extra geld gaan uitgeven als het ook op een moederbord kan zitten zoals Xenobia12345 zegt. Ik zal eens gaan zoeken naar de specs van dat abit bordje, want het klinkt inderdaad veelbelovend.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens de info die ik lees over die highpoint controller (motherboards.com) zouden er zowel een sata als een ata controller opzitten. Die highpoint controller is 4 kanaals, dus 8 ide ?? en dan de onboard IDE maakt samen 12? en dan de sata nog vrij ? Nu ben ik ff de weg kwijt hehehe.

Serial ATA
. On board 2-Channel Serial ATA interface of 1.5 G bps

ATA133 RAID
. High Point HPT374 IDE RAID controller

Kleven er trouwens nadelen aan de keuze voor het abit mobo boven het asus mobo ? (behalve dat het geen Gbit LAN is, en het Abit mobo t/m pc2100 ondersteunt en de asus t/m pc2700)

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03 22:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op 10 February 2003 @ 17:28:
Voor de duidelijkheid : ik ben niet direct van plan om RAID te gaan gebruiken....
On-board RAID-controllers hebben vaak een Lite-BIOS. Hierdoor kunnen dan max 2 schijven in een RAID-set geplaatst worden. Soms zijn er wel aangepaste BIOS-updates te vinden die dit "probleem" verhelpen.
Losse RAID-controller kennen dit probleem niet.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

de losse HPT374 chipset is jouw beste optie lijkt mij. Deze zit op een instekkaart genaamd de RocketRAID 404.

Dit is een RAID-controller die 8 apparaten aankan (alleen harddisks eigenlijk, geen cdrom e.d. meer), en ook in non-RAID mode kan werken.

Zo kun je dus 1 tot 8 schijven op deze controller aansluiten, en jouw andere apparaten op de 2 onboard ide-kanalen van je moederbord

• xenobia12345
  • Laatst online: 17-03 08:04
Volgens de info die ik lees over die highpoint controller (motherboards.com) zouden er zowel een sata als een ata controller opzitten. Die highpoint controller is 4 kanaals, dus 8 ide ?? en dan de onboard IDE maakt samen 12? en dan de sata nog vrij ? Nu ben ik ff de weg kwijt hehehe.

Serial ATA
. On board 2-Channel Serial ATA interface of 1.5 G bps

ATA133 RAID
. High Point HPT374 IDE RAID controller

Kleven er trouwens nadelen aan de keuze voor het abit mobo boven het asus mobo ? (behalve dat het geen Gbit LAN is, en het Abit mobo t/m pc2100 ondersteunt en de asus t/m pc2700)
SATA is serieel, dat betekend dat er maar 1 apparaat op 1 IDE kanaal kan worden aangesloten (ipv 2 apparaten op de oude (P)ATA standaard) Dit betekend dus dat de Highpoint controller 4 kanalen heeft waarvan er 2 voor SATA worden gebruikt. Er blijven er dus nog 2 gewone ATA kanalen over, dus totaal zijn er 10 IDE apparaten aan te sluiten.

Ik heb bewust voor dit board gekozen omdat dit een"full"-RAID board is, dit betekent dat de CPU (nagenoeg) geen rekenkracht hoeft te leveren voor de RAID oplossing. Bij de onboard-Promise RAID-oplossingen word de CPU zwaarder belast.

Ook is dit ABIT board erg goed te overclocken, hij schijnt volgens de diverse reviews het snelste bord met de i845PE- chipset te zijn...

Prometeia cooled P4 2,4B@3,15 Ghz, Abit IT7MAX2 v2.0, Corsair 3500C2 512 mb, 2x WD800JB RAID 0 striping

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-03 04:49

MaDLiVe

.-Observer-.

De epox die je daarboven in je startpost noemt is een heel mooi mobo. Heb em van de week voor iemand mogen inbouwen. Er zit een HPT raid controller op meer en +2 Ata aansluitingen onboard moet dat voldoende zijn voor jouw 8 apparaten. Daarbij zit er nog een losse Sata controller (2 sata aansluitingen) op van silicon kun je altijd later nog meer schijfjes op je pc aansluiten.

Ik zit momenteel met hetzelfde probleem voor een AMD (nforce2) bord (ik heb geen zin om 100 euro voor een extra kaartje uit te geven).

[ Voor 17% gewijzigd door MaDLiVe op 10-02-2003 20:13 ]

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• dion_b
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 10 februari 2003 @ 17:28:
Voor de duidelijkheid : ik ben niet direct van plan om RAID te gaan gebruiken, en dat van dat insteekkaartje kopen dat weet ik , maar waarom zou ik daaraan extra geld gaan uitgeven als het ook op een moederbord kan zitten zoals Xenobia12345 zegt. Ik zal eens gaan zoeken naar de specs van dat abit bordje, want het klinkt inderdaad veelbelovend.

2 belangrijke redenen om te gaan voor een losse controller:

- je bent dan vrji in de keuze voor een mobo (en het verschil haal je er heus wel uit als je voor ECS/Asrock/Albatron gaat)
- je zit ook niet aan een enkel mobo vast- mobo upgraden hoeft dan niet het opnieuw opbouwen van je array te betekenen (bij non-RAID toepassingen minder relevant, maar tenminsten hoef je niet met je drive letters te kloten)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik gebruik momenteel een Highpoint Rocket Raid 404 kaartje.
Deze heeft 4 channels en kunnen dus 8 hd's op aangesloten worden.
Werkt perfect.
raid en non-raid.

• Valkyre
  • Laatst online: 23-03 21:01

Valkyre

Kitesurf FTW!

je kan gewoon dat asus mobo gebruiken, en ik zou er dan een Promise ultra133TX2 bij hangen, ik heb het zelf ook 6hdd's en 2 cd-rommen (check mijn specs maar)
je hangt dat kaartje erin HDD's er aan en klaar, je kan zelfs van het kaartje booten!
en ze zijn ook niet duur (iets van 50/60 pleuro meende ik)

en over je voeding je kan ook gewoon 550 watt qtec voeding nemen, zijn ook goed en niet eens zo duur volgens mij, (maar ik zou wel minimaal 400watt nemen met jou specs)

ben wel benieuwd wat je gaat nemen?

[ Voor 31% gewijzigd door Valkyre op 11-02-2003 11:38 ]

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik zelf ook wel eigenlijk.... of de ASUS of de ABIT ..... morgen komt mijn leverancier terug van vakantie en dan zal ik bij hem eens gaan informeren wat de huidige inkoopprijzen van de 2 alternatieven zijn :-)
Ik denk dat het uiteindelijk daarvan af zal hangen, omdat ik nog steeds geen overtuigend voordeel voor 1 van de 2 alternatieven heb gevonden :P

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
als je geen raid gaat gebruiken, waarom dan 4x 80 en geen 2 x160 of bijv 1 x 200 (dat is toch ook wel genoeg?) En aangenomen dat die sony een cdromspeler is, waarom die er niet uit en de dvd-speler ook gebruiken voor cdroms? (qua snelheid maakt dit echt weinig verschil hoor) Probleem opgelost lijkt me.

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Waarom niet bv. de Asus P4B533-E (voorbeeld)? Die onboard lite RAID kan je omzetten naar een gewone onboard ultra controller.

Zelf heb ik dit ook gedaan, naar alle tevredenheid. Gewoon door een aangepaste BIOS te gebruiken van de lumberjacker site, hierzo:
http://www.lumberjacker.de/

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-03 10:29

WiD

Is de gigabyte GA-8INXP geen optie? 2 gewone ide kanalen, 2 ide raid kanalen en 2 serial ata :9~ . Allemaal op het moederbord. Dan heb je zelfs nog ruimte over :)

Verwijderd

Heb zelf een Abit AT Max mb, dus zonder sata. Het is echt ideaal om altijd genoeg ide kanalen te hebben. Heb er zelf 5 hd's + brander + dvd + zip aan hangen. Geen enkel probleem. Alles in een Chieftec kast met standaard Chieftec 340w voeding. Draait als een tierelier. Heb alleen de on-board sound vervangen door een sb live omdat deze een irq conflict had met het 4de raid poort.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
wagenveld schreef op 11 February 2003 @ 16:48:
als je geen raid gaat gebruiken, waarom dan 4x 80 en geen 2 x160 of bijv 1 x 200 (dat is toch ook wel genoeg?) En aangenomen dat die sony een cdromspeler is, waarom die er niet uit en de dvd-speler ook gebruiken voor cdroms? (qua snelheid maakt dit echt weinig verschil hoor) Probleem opgelost lijkt me.
Omdat 4x 80 of 3x 120 goedkoper en sneller is dan 2x 160.

Verwijderd

Ik heb een hpt404 met 4x80gb in m'n fileserver en ben zeer tevreden. (2x160 striped)

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:41
OlafvdSpek schreef op 11 February 2003 @ 18:39:
[...]

Omdat 4x 80 of 3x 120 goedkoper en sneller is dan 2x 160.
Nou ja, als je daarvoor een dure 450 watt voeding moet aanschaffen en een aparte IDE controller loopt dat kostenverschil ook wel erg terug. En bovendien: met 4 harddisken zit je ook wel redelijk vol en wordt je minder flexibel als je later nog wat wilt uitbreiden. En dan heb ik het nog helemaal niet over de extra warmte en het extra geluid wat 4 harddisken produceren.

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 00:20

Chop2000

Vroem

als je voor p4 gaat, de Gigabyte 8INXP, die daar kunnen 10 ata devices aan, 4 aan de standaard controller, 4 aan de raid controller, en 2 aan de s-ata raid controller (en dit mobo heeft een e7205 chipset, met dual ddr)

niks

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag alle onderdelen besteld.

ABIT IT7 MAX2 V2.0 + Media XP
P4 - 2.666
1024MB pc2700
4*WD 80GB 7200RPM 8mb buffer
Soundblaster Audigy
Connect3D ATI Radeon 9700
Aopen Bigtower
400W Enermax voeding