Toon posts:

Hoe heb jij geleerd te programmeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 345 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zelf heb alles geleerd door zelf een beetje boeken door te lezen maar vooral door het bekijken van source codes van anderen en daarmee te hobbien!.

Poll: Hoe heb jij programmeren geleerd?
Programmeer voorbeelden (code)
Tutorials
Boeken
Via vrienden
Via een thuiscursus
Via een opleiding
Een combinatie van bovenstaande

Tussenstand:

Afbeeldingslocatie: http://poll.nder.be/poll.php?id=36&layout=xgot
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2003 16:35 . Reden: even mijn poll in GOT style ;) ]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:20

Sick Nick

Drop the top!

java leren proggen door m'n colleges op de uni, de rest van de talen die ik kan gewoon door te proberen en aan te kloten aan de hand van bestaand spul. (opleiding gestemd, java vind ik meer programmeren dan html/php, basic, enz)

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 12:10

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

NOTA*, combinatie van genoemde mogelijkheden.

*None Of The Above

edit:

Moet eigenlijk zijn Most Of The Above

[ Voor 25% gewijzigd door Freee!! op 10-02-2003 16:22 . Reden: MOTA ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-08 10:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Tja.. Eigenlijk een beetje vanalles....

Begin vooral boeken (tja, dat was dan ook in het pre www tijdperk eind jaren tachtig) Later ook voorbeelden (swag) en daarna ook nog een opleiding.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07-2025
Ben begonnen op de MSX-1, lekker opnemen op tape. Ach, wat was die tijd toch prachtig.........

Alles geleerd uit MSX magazine, en code doorspitten van die leuke BASIC spelletjes :*)

[ Voor 33% gewijzigd door Naj_Geetsrev op 10-02-2003 16:22 ]

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

GW-BASIC 3.22 :7

Veel boeken bij de bieb geleend. Kwam ik daar als negenjarig pikkie. De bibliothecaresse wilde me de bijbehorende 5 1/4" flop eerst niet meegeven, ze vroeg zich af wat ik ermee moest.
"Er zijn ook computerboeken voor kinderen!"
"Ja, maar die heb ik allemaal al gehad."

Vervolgens naar Quick Basic 4.5, Turbo Pascal 7.0, gcc 2.7.2, g++ 2.7, Java (SDK1.4), en binnenkort wsl. C#

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:28

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Bij mij ook vanalles.

Boeken, via vrienden, tijdschriften (MCM!), later nog een opleiding, tutorials (toen ik eenmaal internet had ;) ).

[ Voor 3% gewijzigd door Creepy op 10-02-2003 16:23 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 11:58
Ik heb Java op het HBO geleerd en heb mezelf Delphi (Object Pascal) aangeleerd.
Ben nu met mijn stage bezig en leer hier nu C++.
Dus meeste geleerd via school... maar goed ik jat zo nu en dan nog wel eens een stukje code van het internet ;)

Verwijderd

Ik zou zeggen 'uit interesse'. Ik heb programmeren uit interesse geleerd. Daar komen boeken bij kijken, opleidingen, tijdschriften, fora, div internet (bv. deja), tutorials, andere code, enz.

Ik denk zelfs dat je zou kunnen stellen dat diegenen die bovenstaande poll naar waarheid kunnen invullen, slechte programmeurs zijn. Een opleiding alleen is imo niet genoeg, evenals alle andere genoemde opties alleen.

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-05 17:40

Stoffel

Engineering the impossible

geen van allen :)

gewoon in scripts van andere mensen kijken hoe het werkt, dingen wijzigen, kijken wat het doet en als ik iets niet snapte TFM R'n ;)

dat is voor mij de enige manier om iets grondig te begrijpen, omdat je alles wat je leest nodig hebt op dat moment en dus zeker onthoudt.

edit:
enige nadeel is misschien dat ik dingen zou kunnen missen, komt zeer sporadisch nog wel eens voor dat ik iets niet weet dat echt veel_en_veel te basic is voor het niveau waarop ik bezig ben ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Stoffel op 10-02-2003 16:32 ]

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07-2025
Verwijderd schreef op 10 February 2003 @ 16:26:
Ik zou zeggen 'uit interesse'. Ik heb programmeren uit interesse geleerd. Daar komen boeken bij kijken, opleidingen, tijdschriften, fora, div internet (bv. deja), tutorials, andere code, enz.

Ik denk zelfs dat je zou kunnen stellen dat diegenen die bovenstaande poll naar waarheid kunnen invullen, slechte programmeurs zijn. Een opleiding alleen is imo niet genoeg, evenals alle andere genoemde opties alleen.
Ik denk dat ie bedoelt waarmee je bent begonnen het aan te leren, O.I.D.

Verwijderd

/me schaamt zich...

ik heb leren programmeren in Flash5:) ... oppeens "zag" ik het ...

nu Java enzo

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-08 19:17
Ik heb het geleerd door het te doen. "Goh, wat gebeurd er als ik dit verander? O het chrasht! weet ik dat ook weer\n"); etc.

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op 10 februari 2003 @ 16:26:
[...]
Heel goed verwoord. _/-\o_ _/-\o_

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Een opleiding gebruikt boeken...dus, dat wordt dan een combinatie.

• Alarmnummer
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Boeken, oefenen, code van anderen bekijken en nog vaag wat via mijn opleiding.

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb mezelf programmeren geleerd met GW-Basic, een dik boek waarin alle commando's beschreven stonden en een hele stapel voorbeeldprogrammaatjes.

Later (ik wilde graag executables maken) ben ik doorgestroomd naar QuickBasic, en toen we op de universiteit leerden programmeren in Modula-2 ben ik daar blijven hangen.

Na de introductie van Win95 en NT4.0 wilde ik graag windows-programma's kunnen maken. Ik heb toen Delphi2 gekocht en een mooi, simpel en Nederlandstalig boek.

De andere programmeertalen heb ik allemaal wel eens gehad, als je eenmaal fatsoenlijk kunt proggen, maakt de taal niet zoveel uit.

Siditamentis astuentis pactum.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:30

Dido

heforshe

Ja, hoe ging dat indertijd met een ZX spectrum en een C64 (ROM BASIC)... zelf klooien, de eerste hello world dingetjes, en allengs werd het meer. Hele programma's overtypen, opnemen van de radio(!) en dan dagen zitten te debuggen. Analiseren van de programma's, kijken wat je er van kon gebruiken, op school "nieuwe" commando's en code uitwisselen...
Basic, basica, gw-basic, quickbasic, pascal, c, c++ en maar doorklooien. Je eigen tekstverwerker willen schrijven en dus uiteindelijk wp maar volledig overhoop halen (inclusief eigen printerdrivers :P )
De programmeerwedstrijden in de Kijk :)
Bij de Slegte zo nu en dan een Academic Service boekje op de kop tikken, slapen met de MS-DOS bible onder je kussen...
Uitvinden op hoe veel manieren je een PC kan laten resetten/zichzelf ophangen. Kijken wat er gebeurt als je .exe's gaat editten :P
Vooral zo lang mogelijk wachten tot je windows gaat gebruiken :P (win98se was mijn eerste :) )
En uiteindelijk er je werk van willen maken en dus een cursus krijgen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Dido op 10-02-2003 16:53 ]

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Visual Basic aan het hand van het grote Visual Basic boek van Microsoft, maar ik ben er nog niet zo ver mee. Nu krijg ik ook java op school (en krijgt dat dus voorrang). Ook hiervoor is te zeggen dat ik het meeste van boeken heb geleerd en niet van colleges.

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-08 12:01

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Combi hier he :)
Eerst zelf vooral veel klooien (086 met basic, enigste hulp was de help die in basic zat :), veel text-only 'games' gemaakt toen :P) en toen ik internet kreeg ben ik begonnen met tuts volgen.

Laatste 2 jaar heb ik aardig wat boeken gekocht en als dit jaar goed gaat studeer ik volgend jaar informatica :)

Ohhi - Familie foto's delen via een europees prive sociaal netwerk

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:34

momania

iPhone 30! Bam!

Opleiding, maar vooral oefenen, code van anderen.
Debuggen leer je ook een hoop van trouwens...
Boeken eigenlijk niet, alles is wel op internet te vinden.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:02

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

basiskennis van VB op mijn stage geleerd met behulp van boeken, hulp van collega´s en het doorlezen van sourcecode.

nu bezig met C/C++ met behulp van documenten op internet, sourcecode e.d. :)
geen boeken gekocht omdat het echt als hobby blijft. ben nu systeembeheerder en hoef bij mijn huidige werkgever niet te programmeren. misschien ooit nog wel voor de AS/400 maar daar krijg ik dan een cursus voor.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international law enforcement operation.

Verwijderd

Op school en op stage met Access, MSSQL en VB.

Oh en commodore 64 :+

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2003 17:00 ]

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:00

Peetman

Tjah....

Bij mij een combi. Ik ben ooit begonnen op de msx-1, maar was toen te jong en begreep er niet veel van. Vervolgens heb ik een hoop van mijn buurman geleerd die mij leerde proggen in qbasic en dan met name het oplossen van wiskunde vraagstukken. later kreeg ik bij mijn opleiding weer programmeren en ben ik het ook weer thuis wat gaan doen. En nu ben ik programmeur van beroep.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:04
Een vriend van me heeft me geintresseerd gemaakt in Turbo Pascal en heeft me toen ook de basis geleerd
Toen heb ik aan de hand van zijn code voorbeelden mijn eigen programma's gemaakt
Nu volg ik een opleiding programmeren, ik kijk regelmatig in boeken en lees aardig wat tutorials.

Dus het enige wat ik niet gedaan heb is een thuiscursus.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

combi voor mij :P
ben begonnen met de c64, voorbeelden/boeken enzo.
Toen we een pc hadden ook via boeken en voorbeelden, QuickBasic, Delphi "geleerd"
PHP heb ik een beetje onder de knie van voornamelijk tutorials.
Java is een verhaal apart :+
Paar jaar geleden had ik JBuilder 1, probeerde wat maar Java was gewoon mijn taal niet, nu @ school heb ik behoorlijk wat geleerd, daarnaast is ook Java flink veranderd, en gebruik ik het zelfs buiten school 8)7

• Freee!!

Freee!!

sh4d0wman schreef op 10 februari 2003 @ 16:59:
basiskennis van VB op mijn stage geleerd met behulp van boeken, hulp van collega´s en het doorlezen van sourcecode.

nu bezig met C/C++ met behulp van documenten op internet, sourcecode e.d. :)
geen boeken gekocht omdat het echt als hobby blijft. ben nu systeembeheerder en hoef bij mijn huidige werkgever niet te programmeren. misschien ooit nog wel voor de AS/400 maar daar krijg ik dan een cursus voor.
Als AS/400 systeem beheerder hoef je meestal niet zoveel te programmeren, voornamelijk Control Language Programs, een uitbreiding op de commando's die je op de commando-regel in kunt geven en te vergelijken met .BAT onder DOS (maar de help-teksten zijn vaak een stuk duidelijker).

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:37
In de eerste plaats via m'n opleiding. Daar ben ik met programmeren in aanraking gekomen, heb ik de basis-bouwstenen (programma-structuren, data-structuren, beginselen OO, ....) aangereikt gekregen.
Daarnaast heb ik zelf ook nog veel dingen uitgepluisd door boeken te lezen, te proberen, programma's schrijven, .....

Na m'n opleiding ben ik aan het werk gegaan als programmeur waar ik nog steeds bijleer. Zowel op m'n werk, als via Internet. Op fora zoals GoT zie je bepaalde begrippen, manieren, .... (Zoals oa design patterns) voorkomen waar ik me dan verder in verdiep (boeken erover kopen, lezen, studeren, ....).

Programmeren is niet iets waarvan je kunt zeggen: 'ik heb het zo geleerd', volgens mij kan je zeggen dat je 'nooit kunt stoppen met te leren programmeren, tenzij je zowiezo stopt met programmeren'. Leren programmeren is een straatje zonder eind. Je kunt je altijd verder bekwamen, altijd nieuwe dingen aanleren, .....

https://fgheysels.github.io/

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Dido schreef op 10 February 2003 @ 16:51:

Uitvinden op hoe veel manieren je een PC kan laten resetten/zichzelf ophangen. Kijken wat er gebeurt als je .exe's gaat editten :P
_o_
Ja, dat was echt geweldig :D
Ooit een keer per ongeluk een .bat bestandje als .exe opgeslagen :o *pling*
Dat was echt cewl :D

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-08 07:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Op de ZX spectrum, basic listings overtikken en ermee klooien. Ook de uitleg bekijken. Daarna GW Basic en Qbasic en later Visual Basic. En nu vooral Visual Basic en Bascom (voor microcontrollers)

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 18:12
Ik eigenlijk alleen maar uit boeken. Sommige dingen uit tutorials maar dat is niet echt het 'leren' programmeren.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Michali schreef op 10 February 2003 @ 17:39:
Ik eigenlijk alleen maar uit boeken. Sommige dingen uit tutorials maar dat is niet echt het 'leren' programmeren.
Niet? dat vind ik juist leren, want wat is het verschil tussen een boek en een tutorial?
een boek is meer een naslagwerk en een tutorial gebruik je meestal maar 1 of 2 keer ;)

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 18:12
Erkens schreef op 10 February 2003 @ 17:44:
[...]

Niet? dat vind ik juist leren, want wat is het verschil tussen een boek en een tutorial?
een boek is meer een naslagwerk en een tutorial gebruik je meestal maar 1 of 2 keer ;)
Dingen uit een tutorial zijn dingen die je even snel nodig hebt. En waarschijnlijk daarna een lange tijd niet meer zult tegen komen. Dat zijn de tuts die ik bekijk iig. De boeken die ik heb lees ik altijd helemaal uit. Daarna gebruik ik het als naslag werk. Uit de tutorial heb ik bv. niet geleerd wat nu precies de syntax etc. is. Dat is toch echt uit een boek.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• MrBrown
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 15:51

MrBrown

Reservoir Dog

Begonnen bij oom en tante, die hadden een zx spectrum, maar casette player was kapot. Wilde je een spelletje spelen oid moest je dus de een listing overtikken uit een boekje. Vlak daarna wat dingetjes bij een vriend op een C64 gedaan. Verder doorgegaan op een 8086, GWBasic spulletjes (De Run overtikken... :D), steeds meer basic gaan doen, op MTS aan Pascal gegaan en wat C++, Java op de HTS, en nu vooral VB(.NET) en ander MS spul...

Zucht, memories.... ;)

Powered by Manetti (compiled by Jura)

Verwijderd

Ik kwam ooit een 286 tegen waar toevallig Turbo Pascal op zat, en ik dacht "Ja leuk!". Ben vervolgens weken lang bezig geweest met het maken van text-based rgps :) Toen besloot ik maar wat boekjes te gaan lezen e.d., en toen ik internet kreeg ging ik tutorials bekijken en meer bestaande code checken. Vooral veel geleerd door aanklooien en uitproberen :)

Verwijderd

Mijn eerste programma's waren code's die ik overtypte uit de KIJK. Er stonden soms spelletjes voor GWBasic., soms Qbasis (zo'n wetenschappelijk magazine van NL) Ik was toen 7 jaar oud ofzo; verstond er wel geen re*t van.

Daarna volgde op school lessen:
Qbasic: eerste lussen dat ik leerde
Daarna begonnen met avondlessen Visual Basic.
Nu ben ik zo'n 2 jaar bezig met C++, HTML, Javascript, PHP, ... door mijn opleiding

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Wat ik doe kun je geen programmeren noemen maar het is genoeg om te kunnen maken wat ik wil. Wat ik weet heb ik van websites, boeken, kennissen, vrienden en mezelf (veel prutsen dus).

Het begon ooit op de MSX en later is daar HTML, JS, VB en een beetje PHP bijgekomen. :)
Wanneer ik weer iets wil dan duik ik weer in de vele texten en tutorials die er op het WWW te vinden zijn.

Ik heb dus gekozen voor "Een combinatie van bovenstaande". :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Internet. Gewoon beginnen in PHP (daar ben ik nu nog aan het beginnen :))

Verwijderd

Tja....

In chronologische volgorde :

ZXSpectrum basic (handleiding),
GW-Basic (kut-voorbeeldjes uit de 'kijk' overtypen en verbeteren),
QuickBasic (blah),
TurboPascal (bibliotheek-boeken / eerste modem-ervaringen dus src-code downen),
Assembler (modem - downloaden),
Asm + TurboPascal :),
C (modem/boeken/later internet stuff),
C++ (werk).

En tot nu toe is *alle* ervaring altijd weer goed van pas gekomen :)
(Maar om 1 ding op waarde te schatten - een beetje ASM-knowhow blijft in *elk* gebied een enorme pre; ook al doe je iets wat niks met ASM te maken heeft, je blijft altijd in je achterhoofd houden wat voor code de compiler er eventueel van zou kunnen maken :))

Verwijderd

95% zelfstudie, met de boeken er bij.

Op volgorde neergezet, van 1980 tot 1992 :

Met de boeken erbij en 99% zelfstudie :
Werk : fortran op een mainframe met !! ponskaarten !!
Werk: Roscoe (OS schil van dat mainframe)
Tussendoor wat naar Assembler gekeken voor de Vic20/Commodore 64, maar nooit ver mee gekomen.

Thuis: Basic (Eerst ZX81, dan Commodore 64, dan GWBasic, Turbo basic en een heeeel klein beetje Visual Basic)
QBasic+compiler voor een Tuinhuisjes/leden programma.
Wel een dik boek van Microsoft Press over C++ doorgenomen, maar nooit echt geprobeerd.

Thuis en werk DBase 3, Clipper. Dat was wat serieuzer, programma om inkomende rekeningen en de hele giro te registreren, circuleren en boeken. Tot en met betalingen en grootboek uitdraaien. Een Motorclub leden programma.

Als laatste met een (dure) cursus, drie stuks, VAX/VMS Operator (Digital Equipment). Zat ook een stukje PasCal bij.

Thuis ook af en toe naar wat exotischer spul als Lisp en "4"gekeken.
(Heette dat 4 ??? mhh wat was het ook weer..)

Tsjah en af en toe een beetje met HTML klieren, maar dat stelt ook echt niets voor. :9

PS ojee bijna vergeten, 1985 of zo MS-DOS thuis op de bank met de boeken erbij en de TV aan en een kopje koffie, gegheheheheh. 8-)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2003 03:05 ]

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-08 11:47

Sponge

Serious Game Developer

Ik heb leren programmeren met een Visual Basic 4 demo,die op een PC Format (UK tijdschrift) stond. Gewoon veel klooien, helpfiles, later met een VB3 boek erbij.

Later 2 boeken gekocht, omdat er wat interessante dingen in stonden. Nog steeds hanteer ik deze methode, zo heb ik me (met success) ASM, ASP, PHP, en USCRIPT leren programmeren :)

Overigens ben ik bij DirectX begonnen met voorbeelden, en daar mee rond gaan klooien :). Ik was toen nog niet zo goed in VB, dus het was best wel een challenge.. wat best wel goed verlopen is eigelijk :D

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op 11 februari 2003 @ 02:50:
[...]
Thuis ook af en toe naar wat exotischer spul als Lisp en "4"gekeken.
(Heette dat 4 ??? mhh wat was het ook weer..)
[...]
Waarschijnlijk bedoel je "Forth", inderdaad wat je noemt een exotische programmeertaal. Kan zowel geïnterpreteerd als gecompileerd worden (de compiler levert een threaded linked list op). Ik heb er ooit eens een decompiler voor geschreven zodat ik kon zien hoe andere Forth-programma's waren opgebouwd.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Heb het op straat geleerd :)
Daar zag ik altijd gasten
code:
1
2
10 print "Koele Harry was hier"
20 goto 10

intikken dus zodoende leerde ik wat simpele basic dingen. Ook veel de one-liners uit de kijk toepassen.
later had ik zelf een aquarius met Microsoft Basic toen verder hacken op een C64 basic/assembler. Daarna amiga met Bliz Basic en C. Daarna naar school waar ik C en wat ander meuk(Java, Prolog) op solaris kreeg. Via bijbaantjes veel met perl gaan klooien.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:01

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik ben in 1984 met BASIC op de P2000 bij buren van ons begonnen en begin 1985 kreeg ik m'n eigen Atari 600XL :Y) In 1987 ben ik naar de PC overgestapt en in de loop van 1989 met Turbo Pascal 4.0 begonnen (fantastisch vond ik dat). Daarna volgden x86 Assembly (TASM) en C/C++ met Borland compilers. Uiteindelijk maar eens naar Delphi en Builder overgestapt in 1996 en tijdens m'n studie wat Java en minder bekende talen geleerd. Het meeste heb ik gewoon uit interesse zelf geleerd met boeken, en omdat ik in die tijd weinig geld had (rond de 10 jaar koop je niet ff een boek van 40 piek) stond ik vaak hele middagen in de V&D en boekwinkels boeken door te snuffelen naar nieuwe dingen om uit te proberen. Vooral hardware registers en ISR's die ik uit m'n hoofd leerde waren favoriet B) Jaja, dat waren tijden...

[/opa vertelt]

[ Voor 3% gewijzigd door Exirion op 11-02-2003 10:46 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 11 February 2003 @ 02:50:
95% zelfstudie, met de boeken er bij.
Hey, je leeft nog :D Ik zie je weinig 'rondlopen'.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• .oisyn
  • Laatst online: 21:34

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op 11 February 2003 @ 02:28:
Tja....

In chronologische volgorde :

ZXSpectrum basic (handleiding),
GW-Basic (kut-voorbeeldjes uit de 'kijk' overtypen en verbeteren),
QuickBasic (blah),
TurboPascal (bibliotheek-boeken / eerste modem-ervaringen dus src-code downen),
Assembler (modem - downloaden),
Asm + TurboPascal :),
C (modem/boeken/later internet stuff),
C++ (werk).

En tot nu toe is *alle* ervaring altijd weer goed van pas gekomen :)
(Maar om 1 ding op waarde te schatten - een beetje ASM-knowhow blijft in *elk* gebied een enorme pre; ook al doe je iets wat niks met ASM te maken heeft, je blijft altijd in je achterhoofd houden wat voor code de compiler er eventueel van zou kunnen maken :))

what he says, maar dan zonder zx-spectrum :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 20:14
Euhm.... ik ben van de nieuwe generatie wizzkids dusse; Basica? Turbo Pascal? GW-Basic? :P Nee ik ken ze wel, maar ik kan ze niet. PHP hepk geleerd door scripts open te ritsen, te ontleden en dan ze op de verkeerde manier terug in elkaar te zetten :D
Verder krijg ik op school nu (VWO4) voor het eerst echt nuttig ICT! Ze leggen me uit hoe IE en Excel werkt....poepoe........ toch maar eens een briefje naar de onderwijsminister sturen waarin staat dat kinderen van 8 deze programma's al kennen? :D

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ik begon met basic voor de C64 toen ik een jaar of 10-11 was, voornamelijk spelletjes overtikken uit boeken (dat was een werk...). Toen ben ik assembler gaan doen op de C64, wel eigen programmas. Daarna assembler op de intel 386, vervolgens optimized (pipelining, fpu, etc) assembler voor de pentium. Dit vooral in context van de demo scene, tri-fillers, 3ds readers ed.
Toen zat ik in 4 VWO oid, en ben ik met C++ begonnen (5 jaar assembler ervaring is erg nuttig dan). Steeds meer geleerd van C++...in 1998 gaan studeren. Tsja en toen eigenlijk alles geleerd. In 2000 als PHP programmeur gaan werken voor een bijbaan.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Overigens ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die met de Atari 600XL/800XL/130XE zijn begonnen en het boek "Dr. Flippo's Wondergids" kennen. Dat boek ging vrij diep over gameprogramming. O.a. het programmeren van de geluidsgenerator en de ANTIC grafische chip kwamen aan bod. Via DATA regels kon je machinecode vanuit je BASIC programma's uitvoeren. Ook bitmap animaties en allerlei grafische geintjes kwamen aan bod. Daarbij was het boek deels geschreven als een soort dagboek van Doctor Flippo die vanalles ontdekte en opschreef, met veel humor erin verwerkt. Ik heb het boek nogsteeds en het blijft leuk :)

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025

kvdveer

Z.O.Z.

Ooit een keer een boekje over C64-basic gehad voor mijn verjaardag. Dat boekje had ik binnen een paar dagen uit (ik was 7, kon nog maar 2 jaar lezen!)
Op een gegeven moment een programma dat in basic geschreven was helemaal uitgepluisd. Ik heb me toen ook nog even bezig gehouden met basiccode (via radio 5 was dat iirc)

Later kregen we een 386. Daarop deed ik wat in qbasic en pascal.
Het verdere traject bestond uit:
VB, Delphi, Java (school), c (school), c++, asm, asp (school) en php. Inmiddels snuffel ik aan PowerPC-asm (school), Haskell en kernelmode programming in c (http://www.reactos.com)

Localhost, sweet localhost

• Bigs
  • Niet online
Ik ben begonnen door in GW-Basic gewoon SAVE "MARTIJN.EXE" te doen, maar dat deed niet echt veel en toen heeft mijn vader mij maar geleerd hoe het echt moest.
Ben toen al snel van GW-Basic overgestapt naar QuickBasic (EXEtjes maken, yes :) ) en later naar Pascal.
Toen Windows kwam heb ik eerst weer een stapje terug gegaan door Visual Basic te gaan programmeren (3.0 toen), dat heb ik een aardige poos gedaan, maar toen kreeg ik op een gegeven moment Delphi 2.0 in handen en daar kon je veel koelere dingen mee maken!

Het enige wat ik toen nog niet echt onder de knie had was c(++), maar dat heb ik inmiddels op school en stages ook wel geleerd. Verder nog wel wat kennis van Z80-assembly, en scripttalen als PHP en Perl.

• KeeZ
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

Goed mijn historie

als klein kind begonnen bij pa op schoot met GW-basic / QB / Batches
op de basisschool vooral voor leraren batches schrijven, menuutjes bouwen je kent het wel
middelbare school geen fuck meer geprogrammeerd, wel gescript in HTML / PHP / JS
MBO zorgde voor een omslag, eerste jaar Borland Pascal, daarna C++ gevolgt door VB en last but not least JAVA (joepie |:( ) volgend jaar richting HBO om daar Delphi te gaan proberen....

Deze plek is te koop.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

KeeZ schreef op 11 February 2003 @ 11:16:
volgend jaar richting HBO om daar Delphi te gaan proberen....
Prima dat je naar het HBO gaat, maar voor Delphi hoef je dat natuurlijk niet te doen. En het is nog maar de vraag of je het uberhaupt krijgt. Als je Borland Pascal kent zoals jij dan installeer je gewoon Delphi en met F1 kom je al ver genoeg ;) Desnoods koop je een simpel boek van 15 euro en de rest zoek je zelf uit. Het is niet voor niks een RAD omgeving :)

Verwijderd

In chronologische volgorde:
- BBC Basic (uit boekjes)
- Atari ST Basic (vergelijkbaar met GW-Basic, ook uit boekjes)
- MSX-logo (Op de basisschool(!!!) geleerd. Echt een geweldig taaltje om mee te leren programmeren!!!)
- GfA Basic (hier ben ik heel veel mee bezig geweest, een geweldige taal: de syntax van basic met de structuren van Pascal, het lijkt een beetje op QuickBasic)
- Motorola 68000 assembler (Atari ST, wel eens wat mee gerommeld, maar niet echt veel mee gedaan)
- dBaseIII (Op school geleerd, HEAO, maar niet zoveel mee gedaan)
- C/C++ (Op school geleerd, HEAO, maar niet zoveel mee gedaan)
- Cobol85 (Dat heb ik verdrongen)
- MS Access/VBA (Was de bedoeling dat we dit op school (HEAO) zouden leren, maar dat was waardeloos, dus dat kwam vooral op zelfstudie en de leraar uitleggen hoe het zal neer)
- HTML (Zelf geleerd, en veel "view source" als ik wat leuks tegenkwam; voor zover HTML programmeren is)
- JavaScript (Zelf geleerd, en veel "view source" als ik wat leuks tegenkwam)
- Unix shell scripting sh/bash (Zelf geleerd m.b.v. wat lessen op school en veel tutorials op Internet)
- PHP (Gewoon op een bepaald moment besloten dat ik PHP moest leren en een weekendje aan het knutselen gegaan met een tutorial en www.php.net)

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 21:53

EXX

EXtended eXchange

Begonnen met mijn antieke Colour Genie (zie sig). Daarop BASIC geleerd door veel te prusten en te proberen. Ongeveer tegelijkertijd Pascal gedaan op de HTS, waardoor ik ook BASIC gestructureerder ben gaan gebruiken. Na ongeveer 1 jaar de bestseller "Programmeren op de Z80"van Rodney Zacks gekocht en Z80 Assembly geleerd. Niet veel later is daar 6809 Assembly bij gekomen. Tijdens de HTS stage in aanraking gekomen met C en Fortran 77.

Tijdens mijn zeer korte carriere by Volmac TT in contact gekomen met Cobol (yuk!)

Mijn tweede baantje was programmering in Turbo Pascal op PC en Z-80/6809 Assembly voor de programma's in gokkasten.

Bij mijn huidige baan gebruik ik voornamelijk C, een beetje PL/M86 en 8086 Assembly.

Daarnaast klooi ik zelf nog wat met html met het zelf maken van eenvoudige websites.

[ Voor 18% gewijzigd door EXX op 11-02-2003 11:26 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Night-Reveller
  • Laatst online: 23-08 22:29
Ik heb het toch echt anders gedaan dan de meeste hier.
Eerst informatica aan de UT gedaan, maar ik kwam erachter dat het programmeren niet echt wat voor me was. Ik zat veel liever in de kroeg, met als gevolg dat het programmeren de volgende dag erbij inschoot. Concluderend bleek ik te kijken naar het scherm en mijn prakticum partner deed het werk; dan maar andere studie.

Vervolgens een bijbaantje genomen bij de wetenschapswinkel van de UT, dan kom je in contact met mensen uit het bedrijfsleven die ergens een probleem mee hebben, dat mag jij gaan oplossen als student. Zodoende ging ik deeltijds programmeren (per ongeluk). Grote blaat verhalen; "ja, ik kan prima programmeren, kijk maar naar mijn opleiding" :D . Oops, maar ja belofte maakt schuld, ik moest dus in een weekendje leren programmeren... Toen ben ik naar een vriend toegestapt die mij op weg hielp. Ik ben zelf verder gekomen, niet door boeken te lezen, maar door de help te lezen die bij de programma's geleverd worden; Delphi 5 en MSSQL zijn goed. Ook reptile209 heeft me geholpen. Het begin was langzaam en moeilijk, maar na een half jaar ben ik op tempo gekomen, en kon ik vrij vlot programmeren wat ik wilde, zonder de help eerst te lezen

Ben trouwens al 2 jaar bezig met dat project van de UT...bijna klaar. Nu kan ik later eerlijk vertellen dat ik nu wél kan programmeren.

• Banpei
  • Laatst online: 15:04
Exirion schreef op 11 February 2003 @ 10:46:
Ik ben in 1984 met BASIC op de P2000 bij buren van ons begonnen [/opa vertelt]
Woei. Dezelfde basis, alleen was ik je een jaar voor. Mijn broer en ik hadden samen namelijk een p2000 gekregen. We kregen geen C64 omdat dat een spelletjes computer was en het moest educatief zijn. :(

Dus ja, zelf spelletjes, demo's en andere rare dingen maken. :)

Later op de PC van me stiefvader verder gegaan in GWBasic en later op mijn eigen Amiga met Amiga Basic (helaas ook MS product) en geprobeerd wat in C te programmeren.

Daarna op 486 weer verder met TP en C en kort daarop ben ik aan de hts begonnen waar ik nog veel meer bij heb geleerd.

• Bigs
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 February 2003 @ 11:19:
In chronologische volgorde:
- MSX-logo (Op de basisschool(!!!) geleerd. Echt een geweldig taaltje om mee te leren programmeren!!!)
Dat heb ik inderdaad ook nog gehad, toen kende ik al wel een hoop basic enzo. Was best mooi, inderdaad een goeie inleiding tot progammeren. Volgens mij kun je zelfs procedures maken enzo, best uitgebreid.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:37
Exirion schreef op 11 February 2003 @ 11:19:
[...]

Prima dat je naar het HBO gaat, maar voor Delphi hoef je dat natuurlijk niet te doen. En het is nog maar de vraag of je het uberhaupt krijgt.
Idd. Op de HBO of Universiteit krijg je basis-blokken aangereikt. Basisstructuren, ed. Je zult niet alle ins en outs van een taal leren. (En gelukkig maar).
Het is niet voor niks een RAD omgeving :)

Delphi is een RAD omgeving, maar dat wil daarvoor niet zeggen dat je daardoor niet moet kunnen programmeren om iets deftigs te maken. Met Delphi kan je idd zeer makkelijk je gui in elkaar klikken, maar dan heb je eigenlijk nog niets. Als je iets goeds wilt maken mbhv Delphi dan zal je zeker de VCL moeten leren kennen, zul je de basis van programmeren moeten kunnen, zul je moeten kunnen OO denken, .... Delphi is geen VB hoor. :P

https://fgheysels.github.io/

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

whoami schreef op 11 February 2003 @ 12:27:
Delphi is een RAD omgeving, maar dat wil daarvoor niet zeggen dat je daardoor niet moet kunnen programmeren om iets deftigs te maken. Met Delphi kan je idd zeer makkelijk je gui in elkaar klikken, maar dan heb je eigenlijk nog niets. Als je iets goeds wilt maken mbhv Delphi dan zal je zeker de VCL moeten leren kennen, zul je de basis van programmeren moeten kunnen, zul je moeten kunnen OO denken, .... Delphi is geen VB hoor. :P
Ja, leer mij Delphi kennen ;) Maar wat ik bedoel is dat Delphi primair bedoeld was als RAD omgeving met als basis Object Pascal. Als je TP 5.5 of hoger beheerst dan heb je die basis al. De rest is dus simpel te leren. Verder kun je de Win32 API gebruiken, maar dat staat helemaal los van Delphi opzich.

• Stubby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:47
"Vroeger" basic "geprogammeerd" op de msx 2 (kwas er vroeg bij ;) ) dat was meer een beetje het overtypen en wijzigingen aan brengen, kijken wat wat nou precies deed. Toen heel veel basic en visual basic geprogrammeerd. Die tijd gelukkig ver achter me gelaten en op de UvA netjes leren programmeren. Hetzelfde verhaal een beetje voor php HTML MySQL javascript en java. Eerst veel klooien dan een beetje les krijgen, beetje googlen en zo kom je aan je talen :D

• Quitter3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 16:30
Eerst Pascal
Toen C++ (HBO)
LabVIEW (Stage)
C (embedded) /C++ (Afstuderen Ericsson)
Nu: Delphi, LDA, LION (Werk bij IT bedrijf)

En natuurlijk veel thuis geprogrammeerd en geleerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Quitter3 op 11-02-2003 14:18 ]

Pagina: 1