Topline Laptop CD-rom drive werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 21:46
Ik heb laatst een vrij oude Topline 8900 laptop gekregen. Windows 98 SE stond erop geinstallerd, alleen de CD-rom drive werd door Windows niet gevonden, terwijl je 'm op het LED display wel zag laden.

Nu dus die hele PC even geformatteerd, maar nog steeds ziet ie geen cd-rom. Op de bijbehorende CD-rom stond wel een driver en zo kwamen we er ook achter dat het een Mitsumi CD-rom speler is. Deze driver geprobeerd te runnen, maar hij vroeg naar mscdex.exe. Die vervolgens van een driver site gehaald (nieuwste versie die we konden vinden), en de setup werd nu wel succesvol voltooid.

Opnieuw opstarten met opstartdiskette (en cd-rom ondersteuning), alleen weer een melding dat ie geen drivers kan vinden.. De exacte melding:

Device driver not found: 'MSCD001'.
No valid CDROM device drivers selected.

En tijdens het booten bij het installeren van die cdrom driver geeft ie de melding 'No drives found, aborting installation'

De Cd-rom drive heeft recentelijk nog wel gewerkt dus in principe zou ie het nog moeten doen..

Iemand die nog tips heeft om de CD-rom speler toch nog aan de gang te krijgen?

Verwijderd

zie www.bootdisk.com je moet je config.sys even aanpassen.
edit: http://www.bootdisk.com/readme.htm#cdromdos

loopt ook nog een ander topic over, momentje
edit: P100 mainboard herkent geen CD-Rom

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2003 16:18 ]

• .GoO
Verwijderd schreef op 10 February 2003 @ 16:17:
zie www.bootdisk.com je moet je config.sys even aanpassen.
edit: http://www.bootdisk.com/readme.htm#cdromdos

loopt ook nog een ander topic over, momentje
edit: P100 mainboard herkent geen CD-Rom
Na het runnen van de cd-rom driver die op de laptop cd-rom staat werden al een config.sys en autoexec.bat op de C schijf aangemaakt. Kan ik die niet gewoon gebruiken?

Heb het ook met cdindos.exe geprobeerd, maar na het installeren ervan geeft ie weer de melding 'Device driver not found: IDECD000' 'No valid CDROM device drivers selected'

Verwijderd

miss toch geen goede drivers. werkt de cd met een w98 bootflop?

• .GoO
Verwijderd schreef op 10 February 2003 @ 16:38:
miss toch geen goede drivers. werkt de cd met een w98 bootflop?
nee, ik kan nu alleen maar opstarten met bootflop, maar ook met cdrom ondersteuning pakt ie m niet.. die config.sys en autoexec.bat die uit die setup kwamen, moet ik die op de bootflop zetten?

Verwijderd

devv05 schreef op 10 February 2003 @ 16:45:
[...]

nee, ik kan nu alleen maar opstarten met bootflop, maar ook met cdrom ondersteuning pakt ie m niet..
kan 2 dingen betekenen:
1. cdrom heeft zo'n exotische drivers dat zelfs windows hem nooit zal herkennen, dus dan heb je er nog niets aan.
2. cdrom is stuk
die config.sys en autoexec.bat die uit die setup kwamen, moet ik die op de bootflop zetten?
nee, heeft geen zin omdat de w98 bootdisk geen mscdex.exe gebruikt

• NiMu83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08-2025

NiMu83

AFCA

Verwijderd schreef op 10 February 2003 @ 16:49:
[...]

kan 2 dingen betekenen:
1. cdrom heeft zo'n exotische drivers dat zelfs windows hem nooit zal herkennen, dus dan heb je er nog niets aan.
2. cdrom is stuk

[...]

Aangezien hij wel gewerkt heeft denk ik punt 2 :P

Voetbal is de belangrijkste bijzaak in het leven.

• .GoO
Verwijderd schreef op 10 February 2003 @ 16:49:
[...]

kan 2 dingen betekenen:
2. cdrom is stuk

[...]

Erg vreemd inderdaad vond ik ook al.. Ik denk niet dat ie stuk is, aangezien er door Windows wel gezien werd dat er een CDROM inzat, tenminste in de Device Manager van Veilige modus dan. In normale modus weer niet.... :? Hij heeft niet zo lang geleden ook nog gewoon gewerkt, en in die tussentijd is de laptop nauwelijks aangeraakt.. Wanneer de cd-rom drive dichtgaat zie je 'm op het ledje ook gewoon laden..

Verwijderd

is het zo'n "losse" cd-rom module (die je dus kan switchen met floppydrive oid) ?

zoja , dan zou je hem er even uit kunnen halen en bij een andere laptop kunnen proberen..

• .GoO
Verwijderd schreef op 10 February 2003 @ 17:00:
is het zo'n "losse" cd-rom module (die je dus kan switchen met floppydrive oid) ?

zoja , dan zou je hem er even uit kunnen halen en bij een andere laptop kunnen proberen..
Nee hij zit vast, en ik heb ook niet zo snel een andere laptop om 'm op te proberen :) De floppydrive is wel extern maar da's niet zo relevant.

Verwijderd

trouwens: die melding van: 'Device driver not found: IDECD000' 'No valid CDROM device drivers selected' betekend gewoond dat je laptop die cd-rom NIET kan vinden en hij dus ook geen drivers (kan) selecteren.

Ik krijg hetzelvde bericht als ik mij toshiba cd-rom eruit heb en windows opstart.

lijkt me toch vrijwel zeker dat het aan je cd-rom ligt en als je hem er niet uit kan halen is dat toch vrij moeilijk te testen. misschien een keer ermee langs een pc boer met verstand... of zelf de schroevendraaier in handen nemen en kijken voor eventuele losse draadjes of andere dingen die er niet jofel uitzien >:)

• NiMu83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08-2025

NiMu83

AFCA

Verwijderd schreef op 10 February 2003 @ 17:25:
trouwens: die melding van: 'Device driver not found: IDECD000' 'No valid CDROM device drivers selected' betekend gewoond dat je laptop die cd-rom NIET kan vinden en hij dus ook geen drivers (kan) selecteren.

Ik krijg hetzelvde bericht als ik mij toshiba cd-rom eruit heb en windows opstart.

lijkt me toch vrijwel zeker dat het aan je cd-rom ligt en als je hem er niet uit kan halen is dat toch vrij moeilijk te testen. misschien een keer ermee langs een pc boer met verstand... of zelf de schroevendraaier in handen nemen en kijken voor eventuele losse draadjes of andere dingen die er niet jofel uitzien >:)
Ik zal er wel effe naar kijken...Ben wel goed in dingen maken :P Toch devvie?

Of iemand moet nog een ander idee hebben.... :?

Voetbal is de belangrijkste bijzaak in het leven.

• teacher
  • Laatst online: 09:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb idd hetzelfde met een inspiron.
Je moet even nagaan of het de cdrom speler is of het mobo. (ik ben er nog niet uit nl)
gaat de speler nog wel gewoon open? Branden er lampjes op?
Als je opstart draat de speler dan een zelftest?

Wise enough to play the fool

• .GoO
Ja hij gaat open, en als ie dichtgaat zie je 'm laden op het kleine LCD schermpje dat erop zit..
Pagina: 1