P100 mainboard herkent geen CD-Rom

Pagina: 1
Acties:

• F.U.B.A.R
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-11-2025
Ik heb hier een P100 computer staan waarvan ik een router wil maken (dmv SmoothWall). Het probleem is echter dat het BIOS totaal geen CD-Romspeler wil herkennen. Ik heb al 3 verschillende spelers getest, op verschillende plaatsen getest (prim master/slave, etc ...), ook met verschillende IDE-kabels.

De HDD die erin zit herkent hij zonder problemen, maar geen CD-Romspeler. :(

Specs:

Pentium 100
Chaintech 5IEM mainboard (Triton FX chipset)
16MB RAM
Seagate 540MB IDE

De CD-Romspelers: 8x, 36x, 52x ATAPI modellen.

Is er een mogelijkheid om dat toch aan de gang te krijgen? En if not, is er een andere manier om er SmoothWall op te kunnen installeren?

Verwijderd

bios herkent natuurlijk geen cd rom!! moet je gewoon aanroepen in dos....

Verwijderd

probeer eens in msdos mscdex ofzo te laden (lang geleden ;))

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 februari 2003 @ 15:38:
probeer eens in msdos mscdex ofzo te laden (lang geleden ;))
dat bedoel ik dus.. staat hier http://www.bootdisk.com/readme.htm#cdromdos uitgelegd

• F.U.B.A.R
Verwijderd schreef op 10 February 2003 @ 15:38:
bios herkent natuurlijk geen cd rom!! moet je gewoon aanroepen in dos....
Hmm, ik heb het fout verwoord denk ik.
Als de computer aan het booten is toont hij een lijstje met gevonden hardware op de IDE-controllers. En de CDRom speler staat daar nooit tussen.

Zou ik hem dan alsnog kunnen benaderen in een OS?

Verwijderd

ja laden in dos

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-03 10:58
Ze zijn er wel, maar worden niet herkend door de bios. Idd mscdex en eventueel een driver van de cd speler fabrikant. als het goed is zou windows hem wel weer moeten herkennen :P

• MrLurch
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2025

MrLurch

Can't find the any key

De BIOS moet hem eerst herkennen voordat een OS de cd-rom kan gebruiken. Als je namelijk de cd-rom niet door de BIOS herkent wordt dan is er gewoon niet.

Er zijn 3 soorten mensen: mensen die kunnen tellen en mensen die niet kunnen tellen!

Verwijderd

MrLurch dat is onzin

check: cdrom herkenning in opstartscherm

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2003 16:02 ]

• F.U.B.A.R
Ach zo, dat wist ik niet. Ik dacht dat hij altijd in die lijst moest voorkomen. Dus ik kan gewoon SmoothWall installeren? (door van diskette te booten) :)

Verwijderd

MrLurch schreef op 10 februari 2003 @ 15:58:
De BIOS moet hem eerst herkennen voordat een OS de cd-rom kan gebruiken. Als je namelijk de cd-rom niet door de BIOS herkent wordt dan is er gewoon niet.
ja, herkennen als cdrom idd, ik dacht meteen klaarmaken voor gebruik onder dos
edit: ik zie inmiddels de andere reacties daarover: ik dacht dat alleen voor de 386's gold..

@ts: bios update geprobeerd? http://www.chaintech.com.tw/DL/5xMB/5IEM.HTM

edit2: om zeker te weten dat je met de dos-aansturing geen typefouten hebt gemaakt zou ik even booten met een w98 flop. gaat dat goed, dan is de cdrom ook in dos aan te sturen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2003 16:06 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het kan zijn dat je mobo geen ondersteuning heeft voor ATAPI devices. Dan zou je het evt via een geluidskaart kunnen aansluiten.

Verwijderd

Probeer nou eens te laden in msdos :)
Verder kun je bijvoorbeeld ook FreeSCO gebruiken die kan draaien vanaf diskette en is erg makkelijk te configureren.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Terw_Dan schreef op 10 February 2003 @ 16:04:
Het kan zijn dat je mobo geen ondersteuning heeft voor ATAPI devices. Dan zou je het evt via een geluidskaart kunnen aansluiten.

Nope, deze mobo gebruikt gewoon de IDE controller van de i430FX chipset en die kan zonder meer overweg met ATAPI

Sowieso is ATAPI CDRoms via geluidskaart aansluiten een crime- vaak werken geluidskaarten maar met een bepaald type ATAPI drive en drivers vinden is ook een vak apart. Matsushita/Panasonic gevallen zijn daarentegen makkelijk zat via geluidskaart aan te sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1