[debian] PATH toevoegen

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-03 06:50
Ik heb vanochtend j2sdk1.4.1_01 geinstalleerd op mijn debian systeem. Dat ging allemaal prima, daarna wilde ik mijn PATH (en CLASSPATH, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen) variabelen instellen.

Dat kan nooit al te moeilijk zijn dacht ik, maar na enkele uren zoeken ben ik er nog niet uit hoe het moet.

De bin directory van mijn j2sdk bevind zich in

/usr/java/j2sdk1.4.1_01/bin

Wat ik tot nog toe geprobeerd heb is het volgende:
bovenstaande toegevoegd in de files

/etc/profile
~/.profile
/etc/login.defs

dus dat werd zoiets:
PATH="/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/bin/X11:/usr/games:/usr/java/j2sdk1.4.1_01/bin"

Maar dit levert helemaal niets op. Als ik het commando 'echo $PATH' uitvoer, dan staat de directory er ook niet tussen. Met export het PATH toevoegen lukt wel, maar ik wil het PATH er tijdens het inloggen automatisch bijhebben (voor alle users) zodat ik het niet steeds handmatig hoef toe te voegen.

The Flying Dutchman

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 19:28

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Voor loginshells moet je vaak in ~/.bash_profile (er zijn andere bestanden voor niet-loginshells, op mijn systeem ~/.bashrc) zijn. Daarin staat dan iets als het volgende:
code:
1
export PATH="blabla:/usr/java/bla"

Let op de 'export'! Dat zorgt ervoor dat het ook buiten het script werkt en niet alleen tijdens het draaien van je ~/.bash_profile :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17
Inderdaad. Dit is ook zeker in de meeste beginners-guides terug te vinden.

Dit topic gaat daarom op slot, ik denk dat het echt zelf te vinden was geweest. En je hebt nu de oplossing ook, dus... ;)

Dit topic is gesloten.