[GroupWise] bSMTP er uit te halen?

Pagina: 1
Acties:

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Topicstarter
Er is mij gevraagd e.e.a. aan onderzoek te doen naar de verschillende mogelijkheden om een huidige netwerk-architectuur te vervangen door een betaalbaardere en snellere oplossing.

situatieschets
Ik zal eerst even uiteenzetten wat de huidige structuur is:
In pand A staat een Novell server, die als locale mailserver fungeert. Deze server belt eens in het uur in bij een server om de mail op te halen, die middels bSMTP daar opgeslagen wordt. Vervolgens wordt de mail lokaal opgeslagen en kunnen de clients zien dat zij nieuwe mail hebben omdat de mail in de mailboxen van Novell Groupwise gekomen zijn. Logisch ;)

Om verbinding te maken geeft deze novell server opdracht aan een firewall om de modem verbinding te laten maken. Deze firewall heeft tevens de functie om op internet bij een FTP site van McAfee de laatste virusdefinities op te halen.

Deze verbinding gaat op dit moment via een ISDN modem.

Verder ligt er een vaste verbinding van pand A naar pand B. Over deze vaste verbinding kunnen de gebruikers via een een cirix server inloggen op Novell om hun mail te bekijken. Dat is alles wat ze kunnen, en dat is ook alles wat nodig moet zijn.

Het probleem is nu, dat ze graag naar ADSL over willen stappen, omdat e.e.a. aan telefoonkosten een beetje de pan uitrijzen. De huidige hostingprovider zijn ze ook niet over te spreken, dus ik ben voor een andere oplossing rond aan het kijken geslagen. De site gehost gaan worden op een linux server, gezien er gebruik gemaakt wordt van PHP/MySQL. (Of een windows server die 'tzelfde ondersteunt, maar die kom je niet zo gek vaak tegen ;))

Nu ben ik bij xs4all uitgekomen omdat xs4all zo goed als de enige is (tenminste, die ik heb kunnen vinden), die zowel hosting als bSMTP als een adsl verbinding kan leveren. Helaas doen ze bSMTP alleen bij klanten die een verbinding bij hunzelf hebben, en is dat dus ook een reden geweest voor mij om daar de mogelijkheden wat beter te exploreren ;)

Maar ja, een hostingpakket waarbij php en mysql inbegrepen zitten kost bij xs4all zo'n 105 euro per maand, en dat is zwaar overdreven voor het beetje site wat die lui hebben...

dus...
Nou, om een lang verhaal kort te maken: de mogelijkheden zijn veel breder, wanneer we die Novell server er tussenuit slopen, of in ieder geval geen batched smtp nodig hebben. Die Novell server willen ze er graag in houden, want dan kunnen de mensen uit pand B gewoon hun mail uit blijven lezen over de vaste verbinding, en hoeven daar niet allerlei goocheltrucs uitgehaald te worden. Dus: batched smtp de deur uit ;)

mijn eigenlijke vraag
Is het mogelijk om Novell Groupwise als ordinaire popserver te laten fungeren in het netwerk, zodat de hosting provider de smtp/pop poorten gewoon direct door kunnen sluizen naar het dan vaste IP adres wat er dan is (ADSL), zodat Groupwise gewoon alle "rauwe" mail af kan vangen en op de "oude" manier kan afhandelen, zoals het nu ook al gebeurt?

Op die manier zou het namelijk het eenvoudigst zijn, dan kun je gewoon een ADSL aanbieder uitkiezen, en een hostingprovider, en dan beperk je jezelf het minst in de keus.

pff, een heel verhaal, maar kort: is het mogelijk de batched smtp er tussenuit te vissen? :)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz