Toon posts:

Ondergrond Optische muis.

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al gezocht in de topics over extra ondergrond bij een optische muis. Ik kon hier echter geen andwoord op mijn vraag vinden en dus stel ik hem hier maar.

Een van de leraren bij ons op school vertelde tijdens het uitleggen van de werking van optische sensoren dat hierbij gebruik wordt gemaakt van referentie punten. Hij zei vervolgens dat de functionaliteit van de optische muis erop vooruit zou gaan als er een muismat met een hokjesstruktuur zou worden gebruikt.
Weet iemand of dit waar is, en zo ja, hoeveel gaat de performance hiermee omhoog??

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-03 09:10

AcouSE

Swedish Chef

[CME] -> [OH]

Verwijderd

Maakt volgens mij geen donder uit, als ik 'm op mijn knie leg doet ie het net zo goed als op mijn buro of op wat dan ook!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

De vroegere optische muizen die bij (grafische) workstations werden gebruikt (ik ken ze van Silicon Graphics en Sun), hadden speciale aluminium muis-"matten" met een reflecterend raster. Het raster moest afgestemd zijn op dat speciale type muis, anders werkte het niet.

Die speciale mat was nodig omdat die dingen een zeer groot contrast-verschil nodig hadden om beweging te ontdekken, ik heb ooit wel met een raster-patroon, geprint met een laser-printer, ze aan de praat gekregen.

De hedendaagse optische muizen (we praten over een technologie die ondertussen meer dan een decennium verder ontwikkeld is) hebben een voldoende gevoeligheid om elke ondergrond te gebruiken waar enige relief of patroon in zit (een spiegel zal niet werken). Het zal niet schadelijk zijn, maar ook niet nuttig om daar zo'n speciale mat voor te gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door mvdejong op 10-02-2003 13:50 ]

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
Oh oke, dus mijn logitech muisje van een twee jaar oud heeft niet veel extra baat bij een dergelijk muismatje...

Muschos Gratios mvdejong

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-03 10:28

pmeter

Poes!

mvdejong schreef op 10 February 2003 @ 13:48:
De hedendaagse optische muizen (we praten over een technologie die ondertussen meer dan een decennium verder ontwikkeld is) hebben een voldoende gevoeligheid om elke ondergrond te gebruiken waar enige relief of patroon in zit (een spiegel zal niet werken). Het zal niet schadelijk zijn, maar ook niet nuttig om daar zo'n speciale mat voor te gebruiken.
Ik heb mijn Logitech MX500 teruggebracht omdat deze het niet deed op mijn buroblad. Ik heb geen glazen spiegel, met mijn ogen kan ik structuur herkennen. Ik heb zo'n groot metalen buro met van die zeer gelagerde laden, een groot houten blad met een beige-top-laag van hetzelfde materiaal waar de tafeltjes in de collegezaal van zijn gemaakt. Zeer krasvrij, gaat lang mee en de MX-500 werkt NIET. :( e muis deed het af en toe, maar als je de muis naar rechts bewoog ging deze op zijn plaats heel zenuwachtig rondjes draaien. Een 2e model had overigens hetzelfde probleem. Mijn moeders Microsoft optische muis, die ik haar maar heb gegevens omdat ik hem zeer goedkoop voel aanvoelen, deed het overigens wel redelijk op mijn buro.

Een blad dat perfect met mijn buro is te vergelijken is zo'n witte plastic achterkant wat je krijgt als je iets laat inbinden in zo'n plastic ringband. Met zo'n vel heb ik in de winkel bewezen dat de muis het echt niet deed. ;)

De optische muizen zijn nog lang niet genoeg ontwikkeld om op alle normale burobladen te kunnen werken.

• Suffie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:54
ik vraag me af of een optische muis het bij mij zou doen, ik heb een glazen tafel, maar ONDER de tafel (ca 1 meter eronder) zit een vloer met relief

of is dat te ver?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it

Verwijderd

Je kan je optische muis op vrijwel alle bureauoppervlakken gebruiken, maar niet op:

- Hout met nerven, spleten, e.d.
- Glas, Spiegels en spiegelende oppervlakten (dus ook gelakt hout!!!)

En liever op een lichte ondergrond dan een donkere, dit komt de precisie ten goede.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 February 2003 @ 23:38:
Je kan je optische muis op vrijwel alle bureauoppervlakken gebruiken, maar niet op:

- Hout met nerven, spleten, e.d.
- Glas, Spiegels en spiegelende oppervlakten (dus ook gelakt hout!!!)

En liever op een lichte ondergrond dan een donkere, dit komt de precisie ten goede.
Ik heb een microsoft wheel mouse optical, en die doet het perfect op een spiegel hoor

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-03 14:47
icemat is erg relax, maar dat zal een beetje overkill zijn voor een normale gebruiker (niet-gamer)

edit: pad werkt alleen met Logitech MX series en MS muizen.

[ Voor 25% gewijzigd door unfor op 10-02-2003 23:48 ]

• Denhomer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2025

Denhomer

Doh !

Suffie schreef op 10 February 2003 @ 23:36:
ik vraag me af of een optische muis het bij mij zou doen, ik heb een glazen tafel, maar ONDER de tafel (ca 1 meter eronder) zit een vloer met relief

of is dat te ver?
veels te ver

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Het zal niet schadelijk zijn, maar ook niet nuttig om daar zo'n speciale mat voor te gebruiken.
Niet geheel waar. Sommige muizen gaan op een "slechte" ondergrond meer stroom verbruiken. Een matje kan in dat geval ervoor zorgen dat je veel langer met je batterijen kan doen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-03 15:08
Suffie schreef op 10 February 2003 @ 23:36:

of is dat te ver?
de juiste ondergrond moet direct tegen de muis aanzitten.
als je een optical vlak boven het oppervlakte houdt dan reageert hij ook niet meer.
je kan wel gewoon een wit A4'tje pakken en op je buro plakken, heb je een super dunne muismat :)
Pagina: 1