Toon posts:

[GUI] originele OS/2 c.q. Windows GUI specificatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al even geprobeerd te zoeken hier op GoT, maar die tijdelijke Omega Search is zeer traag bij mij.

Waar het om gaat: weet iemand hoe de officiele GUI specificatie die in Windows (en oorspronkelijk al in OS/2) wordt toegepast heet of waar ik die kan vinden? Volgens mij is er ergens een white paper over, maar ik kan maar niet op de naam komen. Iemand?

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06 09:56

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

:? welke specificaties wil je weten, en wat heeft OS/2 er mee te maken?

Stoer; Marduq

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:01

Exirion

Gadgetfetisjist

de officiele GUI specificatie die in Windows (en oorspronkelijk al in OS/2)
Windows en OS/2 zijn/waren aartsrivalen hoor :? Het is dus echt niet zo dat Windows is afgeleid van OS/2 ofzo.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
De originele specificatie die ze gebruikten waarmee toendertijd al de vensters van OS/2 eruit zagen. Dus de standaard die eigenlijk ook in Windows doorgevoerd is, dat zegt dat bijv. de Ok en Annuleren knoppen rechtsonderin zitten, etc.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:01

Exirion

Gadgetfetisjist

Microsoft heeft daar een boek over, dus je kunt eens zoeken op Amazon.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Exirion schreef op 10 februari 2003 @ 13:09:
[...]

Windows en OS/2 zijn/waren aartsrivalen hoor :? Het is dus echt niet zo dat Windows is afgeleid van OS/2 ofzo.
Dat zeg ik ook niet. Ze lijken alleen maar zo op elkaar (tezamen met Motif gebaseerde systemen en net zoals Apple zijn interfaces bouwde), omdat ze 30 jaar geleden een keertje een rondleiding hadden bij Xerox PARC. Maar ik wil hier geen Windows versus OS/2 of Mac discussie van maken hoor :) Het gaat me om hun GUI.

Zonder specifieke zoektermen krijg ik via Google, Altavista en ook Amazon alleen veel kaf en weinig koren en da's lastig te scheiden.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2003 13:18 ]

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06 09:56

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

nou nou nou... aartsrivalen, het was eigenlijk een hele gemene truuk van mijnheer Gates, die ontwikkelde namelijk OS/2 voor IBM en toen het bijna af was trok hij zich terug en ging lekker windows 95 bouwen. OS/2 draaide trouwens wel op een eigen Kernel en windows 95 draaide nog steeds op de toen al laffe dos-kernel.

Anyway, ze waren dus misschien aartsrivalen, maar niet voordat Gates ervoor gezorgd had dat het inferieur was aan windows 95 ;)

De meeste 'standaarden' komen trouwens nog steeds van XeroX parc en later Apple, zoals de positie van de ok knop, file menu's etc. De window specificaties (dikte van randjes, titlebars etc) zijn meestal redelijk variabel, maar moeten toch te vinden zijn op MS.com?

Stoer; Marduq

Verwijderd

samen met IBM....

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
ik heb die wel eens gelezen - maar dat is wel een paar jaartjes terug - ik dacht dat ik die toen in MSDN vond. Ik weet nog dat je 5 pixels tussen button's enzo moest laten... :)

• GBits
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-01-2025
XangadiX schreef op 10 February 2003 @ 13:28:
nou nou nou... aartsrivalen, het was eigenlijk een hele gemene truuk van mijnheer Gates, die ontwikkelde namelijk OS/2 voor IBM en toen het bijna af was trok hij zich terug en ging lekker windows 95 bouwen. OS/2 draaide trouwens wel op een eigen Kernel en windows 95 draaide nog steeds op de toen al laffe dos-kernel.

Anyway, ze waren dus misschien aartsrivalen, maar niet voordat Gates ervoor gezorgd had dat het inferieur was aan windows 95 ;)

De meeste 'standaarden' komen trouwens nog steeds van XeroX parc en later Apple, zoals de positie van de ok knop, file menu's etc. De window specificaties (dikte van randjes, titlebars etc) zijn meestal redelijk variabel, maar moeten toch te vinden zijn op MS.com?
pfffff, over kort door de bocht gesproken.

Nog ff en Gates heeft het van Xerox gejat....

Ik geloof dat IBM Gates redelijk in de houdgreep had en toen heeft Gates juist lef grtoond en IBM op z'n nummer gezet.
Zo kan je er natuurlijk ook naar kijken.

Verwijderd

het is echt bull dat gates van os/2 meteen is doorgestapt naar win95.

ze hadden een agreement met ibm om samen 'het' os te gaan ontwikkelen, zij zagen geen brood meer in windows en hebben het project toen op een laag pitje gezet (toen men begon met os/2 was windows 3.0 nog niet eens uit) Echter toen de code van win 3.0 door het kleine aantal overgebleven programmeurs is omgezet van nonprotected mode naar protected mode (elk programma krijgt zijn eigen stukje geheugen en dat wordt beschermd) heeft Gates IBM de zak gegeven en heeft zn zinnen gezet op Windows.

Eigenlijk een teringstreek maargoed :) dat zijn we gewend

• GBits
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-01-2025
En we zijn hem er nog dagelijks dankbaar voor ;)

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

wat zijn we weer lekker offtopic bezig, wat kan de topicstarter het nu schelen of bill gaatjes een stoer moment had tegen ibm..het boek heet Microsoft® Windows® User Experience en kost bij meneertje bol 62 punten...

on a sidenote...de interface guidelines van Apple zijn gewoon te downloaden.

HTH :)

"You're only as good, as what you did last week."

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-08 12:52
Misschien heb je hier ook nog wat aan: http://download.microsoft...wsXP_DesignGuidelines.exe
Hoewel dat over het XP-design gaat ipv de algemene opzet.
Pagina: 1