er zijn digitale camera's met een optische en elktronische zoeker wat is het verschil en welke is het beste
Bij de een kijk je door een kijkglaasje zoals vroeger en de ander via een schermpje.
Met optische zoeker kost meestel minder batterijen, de ander geeft meteen het beeld weer wat je erop zet, kies zelf maar.
Met optische zoeker kost meestel minder batterijen, de ander geeft meteen het beeld weer wat je erop zet, kies zelf maar.
Meh ...
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Verwijderd
een optische zoom geeft vaak een beter kwaliteit, want dan neem je een directe foto, een digitale bewerkt het later waardoor de kwaliteit aanzienlijk minder is. Niet bij alle camara's maar optisch is meestal betere kwaliteit
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2003 11:37 ]
Hij vraagt naar de zoeker, niet de zoom.Verwijderd schreef op 13 February 2003 @ 11:26:
een optische zoom geeft vaak een beter kwaliteit
Ik ken eigenlijk alleen digitale camera's met of enkel een digitale zoeker (=display) of zowel een optische én digitale zoeker. Het hebben van een optische zoeker is vooral buiten in de zon erg handig, omdat door de reflectie soms niks te zien is op de display.
Voordeel van het digitale zoeker is dat wat je ziet ook echt op de foto komt. Bij een optische zoeker is er een afwijking, aangezien de lens niet op hetzelfde punt staat als de zoeker. Vooral bij macro's een probleem. Maar als je dan toch een display hebt, kijk je daar even
[ Voor 4% gewijzigd door Midas op 13-02-2003 11:40 ]
een display hebben de meeste wel ja.Midas schreef op 13 February 2003 @ 11:39:
[...]
Hij vraagt naar de zoeker, niet de zoom.
Ik ken eigenlijk alleen digitale camera's met of enkel een digitale zoeker (=display) of zowel een optische én digitale zoeker. Het hebben van een optische zoeker is vooral buiten in de zon erg handig, omdat door de reflectie soms niks te zien is op de display.
Voordeel van het digitale zoeker is dat wat je ziet ook echt op de foto komt. Bij een optische zoeker is er een afwijking, aangezien de lens niet op hetzelfde punt staat als de zoeker. Vooral bij macro's een probleem. Maar als je dan toch een display hebt, kijk je daar even
maar het gaat om de zgn viewfinder.
ik vind zelf een Electronic ViewFinder fijner om mee te werken omdat je daarmee dus ook direct de ev. beschikbare zoom ziet zonder dat het extra stroom kost wat je normaal gebruikt om op het display te kijken.
evf is eigenlijk een soort spiegelreflex->what you see is what you get. mooi dus!
verder zie je in de evf ook je instellingen in een oogopslag wat erg prettig is.
bijna alleen maar voordelen eigenlijk
¯\_(ツ)_/¯
Nadelen:
*Sommige EVF's geven maar goed 90% van de uitsnede weer (bv. Fuji S602).
*Een EVF kan extra lag geven bij focussen en bij het volgen van een bewegend opbject (verschrikkelijk bij de HP 850, net merkbaar bij de Nikon 5700).
Voordeel dat ik geloof ik nog niet gelezen heb:
*Door de EVF wordt fotograferen bij weinig licht gemakkelijker, donkere beelden worden lichter gemaakt, een soort nachtkijker idee dus.
One of the animals has left its cage today.
Als je iets niet kon met de EVF van me S602 dan was het wel in het donker scherp stellen. Je ziet allemaal noise voorbij komen waardoor het je ERG lastig wordt gemaakt om handmatig scherp te stellen.mrknowitall schreef op 13 februari 2003 @ 15:03:
[...]
Nadelen:
*Sommige EVF's geven maar goed 90% van de uitsnede weer (bv. Fuji S602).
*Een EVF kan extra lag geven bij focussen en bij het volgen van een bewegend opbject (verschrikkelijk bij de HP 850, net merkbaar bij de Nikon 5700).
Voordeel dat ik geloof ik nog niet gelezen heb:
*Door de EVF wordt fotograferen bij weinig licht gemakkelijker, donkere beelden worden lichter gemaakt, een soort nachtkijker idee dus.
Maaruh, EVF is waarschijnlijk wel fijner als een gewone optical viewfinder. Maar TTL optical viewfinder vind ik zelf het fijnst
[ Voor 9% gewijzigd door miekol op 13-02-2003 15:24 ]
Vaag, ik dacht begrepen te hebben dat in de S602 dezelfde EVF zit als in mijn Nikon 5700. Als ik in een slecht verlichte kamer door de EVF kijk zie ik het beeld "oplichten". Maar misschien heb ik het verkeerd gelezen, of is het een software kwestiemiekol schreef op 13 February 2003 @ 15:23:
[...]
Als je iets niet kon met de EVF van me S602 dan was het wel in het donker scherp stellen. Je ziet allemaal noise voorbij komen waardoor het je ERG lastig wordt gemaakt om handmatig scherp te stellen.
edit:
Met dat handmatig scherpstellen heb je wel gelijk, aardig wat noise, maar iets zien of helemaal niet zien....
Met dat handmatig scherpstellen heb je wel gelijk, aardig wat noise, maar iets zien of helemaal niet zien....
[ Voor 12% gewijzigd door mrknowitall op 15-02-2003 12:32 ]
One of the animals has left its cage today.
Verwijderd
de beste zoekers zijn die zwart wit zoekers die heel klein zijn (digitaal) Deze geven heel goed de lichtsterkte door.
Pagina: 1