100% CPU op P-200

Pagina: 1
Acties:

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 20:53
Ik heb laast eens gelezen dat realtek kaartjes een stuk meer processor vermogen vragen als 3com. Nou heb ik een server staan, een P1 200 mhz. Daarin zit een 10 mbit 3com kaartje voor naar inet verbinding, en een 10/100 realtek kaartje. De 3com is ISA en de realtek PCI.

Als ik gegevens kopieer naar de o.a. fileserer en router, dan is op 100 m/bit 100% cpu gebruik. Op 10 mbit met oude hub ertussen 70%. Dit is met maar 1 client pc aan die kopieerd.

Het kopieren gaat echt super langzam. Het scheelt ook amper met 10 mbit. Dit kopieren doe ik allemaal op de 10/100 realtek. Als ik nou een 3com 10/100 erin zou zetten, zou dit dan m'n CPU een stuk minder belasten waardoor ik de volle 100 mbit (of grootste deel) ervan kan gebruiken? Er zit 1 hardeschijf in een 60GB 7200 IBM, en alles draait onder winNT server (eng).

Ik hoop dat dit is op te lossen

offtopic:
De laatste keer dat ik hier ben geweest is echt lang terug, toen posste ik zelf nog oplossingen nu zit ik me te vermaken bij DOC

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 10:02

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik betwijfel een beetje of de harde schijf controller niet erg veel roet in het eten zal gooien die is ook niet meer 1 van de jongste. Ik denk dat je niet heel veel extra uit een 3com zal halen. Een ander OS gaan draaien kan nmischien ook geen kwaad

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-07 20:37

nzyme

terror

Me pII op 266 met een 5400rpm disk trekt anders wel eem mooi bijna 11MB op een 3com card. (copy van intel naar 3dom card) Is een LX4 boardje. Heb t nog never met een realtech bagger kaart geprobeerd, en dat wil ik houden ook 8)

k draai wel linux trouwes... slack8.1

| Hardcore - Terror |

Verwijderd

Dat maakt zeker uit. Ben ik vorig jaar op een LAN-Party achter gekomen toen ik nog een realtek 10/100 kaart had en een vriend van me een 3com 10/100.

We hadden beide een AMD TB 1.33 Ghz. Ik had 70% processorbelasting met mijn realtek op 100Mbit. Die vriend van me 40%! Scheelt dus wel behoorlijk!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:13

chromeeh

the Gnome

Verwijderd schreef op 10 February 2003 @ 14:44:
Dat maakt zeker uit. Ben ik vorig jaar op een LAN-Party achter gekomen toen ik nog een realtek 10/100 kaart had en een vriend van me een 3com 10/100.

We hadden beide een AMD TB 1.33 Ghz. Ik had 70% processorbelasting met mijn realtek op 100Mbit. Die vriend van me 40%! Scheelt dus wel behoorlijk!
Jup... Ik ga binnenkort ook over op 3Com omdat je CPU belasting echt veel lager ligt dan met een El-Cheapo kaartje....

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 23:14

Paitor

rages doen :P

TrailBlazer schreef op 10 februari 2003 @ 12:49:
Ik betwijfel een beetje of de harde schijf controller niet erg veel roet in het eten zal gooien die is ook niet meer 1 van de jongste. Ik denk dat je niet heel veel extra uit een 3com zal halen. Een ander OS gaan draaien kan nmischien ook geen kwaad
Het zou de eerste HD controller zijn die geen 12.5 MBps haalt.
En daarmee doel ik op Pentium pc's en hoger.
Nee, het ligt inderdaad puur aan de cpu, dan gaat de zwakste pc het erg hard voelen, waarschijnlijk zijn die anderen een stukje sneller, en wordt ie gewoon op z'n max belast daardoor :)
Een 3com lost inderdaad alles op in dat geval :)

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• pierre-oord
Dus als ik een 3com erin douw dan blijft z'n CPU belasting wel normaal? (nou ja normaal, zeg maar onder de 100%)

Intel maakt toch ook van die goede kaartjes die veel meer hardwarematig doen, of zijn die minder als 3com.

En een ander OS, zou dat veel helpen dan?
Ik heb nog maar 1 keer linux geinstalleerd, weet nog niet hoe het werkt. (1 dag ofzo gelijk er weer af) was ook van corel ofzo

Ik moet hebben:
-Apache server met php (ik heb nu compleet pakket want ik krijg php niet aan de gang met m'n scripts van toen. Steeds foutmeldingen)

-FTP server (nu bulletproof) die ook in de gebruikersmappen kan
-DHCP server
-Router (nu winroute pro)
-Opslag ruimte, beschikbaar onder windows met gebruikersnamen + wachtwoorden
-Beheer van afstand voor al deze dingen

Opzich zou alleen een FTP server ook kunnen als ik daarmee toegang krijg tot de userdirs, maar op deze pentiums was de doorvoersnelheid nog tragen als gewoon met winhoos netwerk. Is dat probleem opgelost met linux als ik een FTP draai en maximale bandbreedte geef?? Dan hoef ik geen windows netwerk compatibiliteit behalve routeren.

Nu is dit systeem al 2 maanden up.

Probleem met linux: Ik weet de dos prompt wel (vanaf 3.30 :P ) maar de linuxprompt :? een grafische interface kan ik vast wel bedienen net windhoos, engels in ook no-problemo. Maar ik weet niet of deze pentium grafische interface wel zo leuk vind. Het probleem nu is gewoon dat als ik backups maak op die schijf het zo eeuwig lang duurt :Z

Zijn er complete linux distributies op inet te vinden die kunnen wat ik wil? Ik heb niet zoveel tijd.... en draait een grafische interface op een P-200 (zonder mmx) :?

_/-\o_ voor de antwoorden maar dat mag natuurlijk niet :P

offtopic:
Ik zie in de pricewatch aardig wat 10/100 kaartjes staan. Wat is een goede/goedkope? ik hoef geen ingebakken firewall of wat dan ook, zelf puur 100m/bit is goed op 10 draai ik toch niet, en daar hebben we ook een 10/100 switch voor :)

[ Voor 8% gewijzigd door pierre-oord op 10-02-2003 15:43 ]

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dat vind ik vreemd... ik heb een p1 200MHz beestje met windows 2000 met 3 netwerkkaarten, 1 realtek 10/100Mbit, 1x 3com 10Mbit(chellokaart) en 1x 3com 10/100Mbit...
de realtek vraagt op 100Mbit als ie met zo'n 8MB/s verzend misschien 50% CPU... de 3Com 40%...
(hdd kan (vermoedelijk) niet meer als 8MB/s aan 8)7 ) maar ik krijg met data transfers me CPU usage echt niet op 100%... Misschien is de HDD op PIO zodat ie dan de CPU gebruikt om de gegevens van de HDD te pakken en dan nog maar weinig CPUcycles over laat voor het verzenden ervan...
offtopic:
Ik zie in de pricewatch aardig wat 10/100 kaartjes staan. Wat is een goede/goedkope? ik hoef geen ingebakken firewall of wat dan ook, zelf puur 100m/bit is goed op 10 draai ik toch niet, en daar hebben we ook een 10/100 switch voor :)
offtopic:
Realtekjes bevallen me zeker goed 8)7 maar als je een kaart wil die nauwelijks de CPU belast, dan neem ik toch et liefste een 3com kaartje...

[ Voor 30% gewijzigd door Fludizz op 10-02-2003 15:46 ]

• pierre-oord
mmmzz ik zal zo eens ff kijken naar die modussen. Ik weet niet of die pentiums al dma ondersteunen? Ik dacht van ff. Nou dan moet die server maar ff down in 2 maanden. Boeie :P

EDIT:

Nou ik heb gekeken in het bios. Het is BTW een Acer PC met video onboard.
Bios V2.0

Onder kopje Enhanced IDE features heb ik het volgende staan:
Harddisk block mode: Enabled
Advanced PIO mode: Enabled
HD Size > 504MB: Enabled
HD 32 BIT acces: Enabled

Meer is er niet te vinden, over DMA heeft niets in het bios iets te zeggen.

Zou die load dan niet van de netwerkkaart komen maar van de PIO mode?
ik zit hier misschien verkeerd kan ik beter naar PMG gaan denk maar zou het echt zoveel schelen? Zo ja, helpt een BIOS update misschien als die er zijn, of een extra kaartje? Die nieuwe UDMA-133 kaartjes zijn wel erug duur voor zo'n sysje als dit.

[ Voor 67% gewijzigd door pierre-oord op 10-02-2003 17:04 ]

Pagina: 1