Toon posts:

VPN

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Voor een stukje software dat ik moet maken voor een afstudeeropracht ben ik op zoek naar mogelijke client-server verbindingen

Nu probeer ik voor en nadelen over VPN te beschrijven. Nu weet ik inmiddels dat er van alles mogelijk is, das het punt niet

Maar nu moet ik weten hoe het met de snelheid zit over analoge en ISDN verbindingen. Is dit een beetje te doen of moet je echt breedband hebben om een VPN fatsoenlijk te kunnen gebruiken ?

MVG, Gerjan

Verwijderd

Hangt helemaal van de gebruikte vpn techniek en applicatie af. Beetje telnet of ssh verkeer zal met de meeste gebruikte vpn protocollen geen probleem zijn in tegenstelling tot bijvoorbeeld een remote access database.

Dus define gebruikte vpn techniek en define type applicatie, anders is er weinig zinnigs over te zeggen.

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 23:56

qless

...vraag maar...

VPN zorgt voor een overhead van 10 tot 15% op de verbinding. Als je applicatie dus snel genoeg werkt op je lijn, dan gaat er 10% tot 15% van de snelheid af.

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

Verwijderd

Topicstarter
Als er VPN gebruikt zou worden zou er inderdaad een applicatie komen die data met een database uit zou wisselen...

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
Ik zou zeggen maak een test-opstelling. Als je een oude telefooncentrale op de kop kunt tikken, hoef je ook niet druk te gaan maken over telefoonkosten.

Je kunt het ook via een linux-machine laten gaan, die de pakketten routeert. Bij die routering kunt je ook de doorvoersnelheid limiteren. Tevens heb je dan ook gelijk je 2 verschillende subnetten, die je nodig hebt om een vpn op te zetten.

Het voordeel van een dergelijke routering (met IPtables) is dat er geen broadcast verkeer doorheen gaat. Kun je gelijk zien welke dingen daarvan afhankelijk zijn.
Bijvoorbeeld het opzoeken van een share is niet makkelijk, tenzij het IP-adres of de host-name bekend is. ([start]=>[run] : //<ip-adres> )

Ik kan je wel vertellen uit eigen ervaring dat voor onderhoudswerkzaamheden 16kB/s (@home upload) nog wel te doen is, maar om er lekker mee te kunnen werken... nee.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

qless schreef op 10 February 2003 @ 11:47:
VPN zorgt voor een overhead van 10 tot 15% op de verbinding. Als je applicatie dus snel genoeg werkt op je lijn, dan gaat er 10% tot 15% van de snelheid af.
10 - 15% ?? Beetje erg overdreven. VPN gebruikt een block encryptie, dus dat levert kwa bytes geen overhead op. De enige overhead is het initieel opzetten van de verbinding, en het uitwisselen van periodiek keys.

Ik trek over ISDN gewoon de volle bandbreedte, dus de overhead is te verwaarlozen.

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 10:05
De overhead van VPN is inderdaad te verwaarlozen, alleen een client/server database over ee 56k6 of 64k verbinding wordt lastig. Schrijf je databse zo dat de gegevens niet continue realtime bijgewerkt worden (of je moet terminal sevices gaan draaien oid), anders wordt je gek.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 februari 2003 @ 11:38:
Hoi,

Voor een stukje software dat ik moet maken voor een afstudeeropracht ben ik op zoek naar mogelijke client-server verbindingen

Nu probeer ik voor en nadelen over VPN te beschrijven. Nu weet ik inmiddels dat er van alles mogelijk is, das het punt niet

Maar nu moet ik weten hoe het met de snelheid zit over analoge en ISDN verbindingen. Is dit een beetje te doen of moet je echt breedband hebben om een VPN fatsoenlijk te kunnen gebruiken ?

MVG, Gerjan
Volgens mij snap je het niet helemaal. (NOFI)

Een zelfde vraag zou zijn, heb ik echt breedband nodig om een modem te gebruiken.

VPN is gewoon een manier van connectie maken.

Hoeveel bandbreedte je nodig hebt ligt aan wat je wilt doen

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 15:09
Volgens mij snap je het niet helemaal... ;)

die "manier van connectie maken" zou overhead met zich mee kunnen brengen, waardoor er van een modemverbinding vrijwel niks over zou kunnen blijven. Dit is echter niet het geval, blijft echter een volkomen logische vraag van Gerjan.

[ Voor 18% gewijzigd door Vuurvlieg op 11-02-2003 17:16 ]

Verwijderd

Vuurvlieg schreef op 11 February 2003 @ 17:15:
Volgens mij snap je het niet helemaal... ;)

die "manier van connectie maken" zou overhead met zich mee kunnen brengen, waardoor er van een modemverbinding vrijwel niks over zou kunnen blijven. Dit is echter niet het geval, blijft echter een volkomen logische vraag van Gerjan.
Ik vat hem wel hoor :P

VPN heeft geen hoge overhead ofzo over je lijntje, als dat eigenlijk de vraag was :)

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 20:14
TD-er schreef op 10 February 2003 @ 12:03:
Ik zou zeggen maak een test-opstelling. Als je een oude telefooncentrale op de kop kunt tikken, hoef je ook niet druk te gaan maken over telefoonkosten.
Klinkt interessant, staan die ook op Marktplaats? :7 :9

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:28

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:30
Een nadeel van VPN kan het veiligheidsaspect zijn. Normaal is het bedrijfsnetwerk behoorlijk goed beveiligd met hardware firewalls e.d. Als een gebruiker thuis een VPN opzet naar dat netwerk, is het voor een hacker makkelijker die gebruiker te gaan hacken en dan over het VPN toch nog het bedrijfsnetwerk op te komen...

No production networks were harmed during this posting

Pagina: 1