Toon posts:

[SBS 2K] Inlog probleem / Maximaal connecties.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier op mn werk(schooltje) een W2K SBS Server draaien, DHCP, DNS, etc. ook de persoonlijke map van iedere user staat op deze server, nou zit ik met 2 problemen(heel vaag).

Inloggen werkt soms niet en soms wel :?

Soms wil het inloggen op de server niet helemaal vlekkenloos verlopen, hij geeft dan de volgende foutmelding:

Afbeeldingslocatie: http://www.kingofdos.com/zooi/nwprob01.jpg

Heel vaag allemaal, zeker als je dan 1 minut wacht en dan nog een keer probeert, dat het dan wel werkt.
De IT Beheerder van mijn werk denkt dat het aan zijn pc ligt maar hier ben ik (hulp it beheer) het niet mee eens. Als hij zijn pc uitzet dan heb je het login probleem niet (zegt hij), maar dit komt dan ook nog voor alleen in mindere maten.

Maximaal connectie's berijkt :?

Bij het aanmelden van een user geven we een aantal netwerk schijven mee:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
@echo off
if "%OS%"=="Windows_NT" goto winnt
goto anders

:winnt
net use l: \\server\%username%$

:anders
net use m: \\server\bla$
net use n: \\server\oink$
net use o: \\server\asdf$

de bla/oink/asdf zijn natuurlijk niet echt, maar ff als voorbeeld.

Onder Win98 PC's heb ik een programmatje gemaakt dat uit het windows register de username haalt omdat %username% alleen door Windows_NT versies ondersteund wordt. deze is dus geinstalleerd op iedere pc die geen WinNT versie heeft.

Dit programmatje is gemaakt met QuickBasic(goed zat voor dit doel ;) ).
Uiteinderlijk voert hij gewoon het volgende commando uit:
code:
1
NET USE L: \\server\username$

Maar in ieder geval, in Windows SBS mag je maximaal 10 connecties hebben per share.

Het netwerk is ongeveer met de volgende opzet:

code:
1
2
3
4
5
Main Server met Win2K SBS SP1
File Server met Win2K Pro SP3
Printerserver met Win98SE

6 PC's voor leerlingen met Win98SE

ja lekker onzinnig 3 servers voor 6 pc's maar netwerk wordt nog groter(50 pc's)

Alleen de 6 PC's hebben connecties met de servers, de rest van de server's heeft dus geen mappen op een andere server.

Soms wil het netwerk denken dat er maximaal connectie's zijn, en dat terwijl er maar 9 pc's zijn in het hele netwerk, en maximaal connecties(op een share) staat in SBS op 10(kan niet hoger).
Dus dan krijg je een melding alla:

Afbeeldingslocatie: http://www.kingofdos.com/zooi/nwprob02.jpg

Wie weet waardoor dit probleem komt? Ik zou het niet weten.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Bij de installatie van de SBS server. HOeveel concurrent connecties heb jij ingevuld :?
Met 5 concurrent connecties kom je er dus niet.. Ik ken het licentieverhaal van SBS2k niet precies, maar er is vast en zeker wel een licentie manager te vinden, waarbij je kan kijken hoeveel licenties er op dat moment uitgegeven zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Nou op de MS Site staat o.a. het volgende:
Vanaf de MS Site:
A maximum of 50 workstations can be connected to your Small Business Server 2000 network. This also limits the number of workstations that can access any of the component server applications.
Topic hier ergens op GoT:
Nog iets om even in de gaten te houden als je Win2000Pro als servertje gaat gebruiken: Professional laat maximaal 10 concurrent connecties van andere computers toe, de server-versie ongelimiteerd.
Het probleem is dat ze niet op de fileserver kunnen, en soms(zie plaatje boven) ook niet op server 1(SBS) terwijl da geen limit heeft als ik die post moet geloven.

Ik zal even zoeken naar licentie manager, maar wat zou ik er mee moetten cq wat kan je er mee? Ik post wel een dump als ik de info heb.

[edit]
Ik krijg trouwens ook soms deze (vage) melding:
Afbeeldingslocatie: http://www.kingofdos.com/zooi/nwprob03.gif
ja Zwart/Wit scherm met 2 kleuren ingesteld, dat boeit toch niet op de server

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2003 12:35 ]

Verwijderd

Je SBS licenties zijn op.
SBS licenties werken als volgt:
je koopt een floppie met licenties.
je installeert de licenties
je reboot de server (TIP: niet tijdens een PC-toets doen, of als de administratie aan de klus is)
je aantal connecties tegelijk is nu (licenties.oud + licenties.nieuw)
als je er al 10 had en je koopt er 5 bij kunnen er maximaal 15 mensen TEGELIJK werken op je netwerk.

bel je MS dealer en regel licenties, zou ik zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan ik zien in SBS hoeveel licenties ik heb?

Wel vervelend dit, maarja.

Toevallig enig idee wat het kost per user?

Verwijderd

Topicstarter
Oké wij hebben 10 licenties(geloof ik), dus het zou nieteens mogen uitmaken met licenties.

Ik ondervond vanochtend iets geks:
de 3 Servers staan gewoon aan, en 2 PC's(systeembeheerder en hulpsysteembeheer(ikke)).
Er komen leerlingen binnen, waarvan er maar 1 kan inloggen, de rest krijgt deze melding:
Afbeeldingslocatie: http://www.kingofdos.com/zooi/nwprob01.jpg
Ik schakel de 2 beheerders pc's uit en er kan gelijk 6 man inloggen.

Dus eerst zijn er 4 PC's aan, de 5e pakt hij wel. Na het uitschakelen zijn er 2 aan en dan heeft hij na het aanmelden 6 PC's.
Na het aanmelden van de Leerling PC's kan ik de beheerder pc's wel gewoon aanzetten zonder enig probleem.

Het zou dus kunnen zijn dat de beheerder pc's(1 van de 2 of allebij) het netwerk zodanig verstoord dat leerlingen niet kunnen inloggen.

Het is dus niet een tekort aan licenties, want we hebben er minimaal 10, ik meen zelfs dat we er 50 hebben.
Pagina: 1