Toon posts:

[Java] Welke java techniek?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil voor iemand een applicatie gaan bouwen, waarbij adhv. een client-side applicatie centraal (op de server ..) gegevens worden opgeslagen.
Het idee is om die gegevens adhv. PHP te kunnen publiceren op een website (die op dezelfde server draait).

Om met name dat client-server idee te implementeren, lijkt Java me een goede oplossing (omdat ik hier ervaring mee heb en ook graag wat meer van wil leren). Ik heb inmiddels een en ander over Java Webstart gelezen.. wat me erg geschikt (en interessant) lijkt voor wat ik in gedachten heb.

Nu is mijn eigenlijke vraag: In wat voor richting moet ik denken wat betreft Java (sub-technieken -- like webstart), en met name wat voor invloed dat heeft op de eisen aan de server?
(Degene voor wie ik dit maak vindt het het niet waard om xxx euro per maand uit te geven voor bijvoorbeeld dedicated / colocated hosting).

Ik weet / zie zo gauw niet of ik bv. een applicatieserver nodig heb of voldoende heb aan een java runtime op de server.

Any input is welcome .. en eventuele recommended reading natuurlijk ook! ;)

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Als je met een fatclient gaat werken, dan hoeft de eindegebruiker alleen de vm te installeren, en moet je de jarfiles op de server serveren en kan je ze via een webpage opstarten mbv webstart. Daarnaast moet er natuurlijk verbinding gemaakt worden met de database (die dus ook ergens moeten draaien).

Als je naar een 3 tier systeem wilt gaan, dan zijn er verschillende mogelijkheden. Je zou dit kunnen doen mbv RMI (dus zelf een server schrijven) of EJB bv. Het voordeel aan het laatste is, dat dit eigelik gemaakt is voor client/server omgevingen. En hierdoor gigantisch veel voor je geregeld wordt. Het probleem aan EJB is dat je dus wel een applicatie server moet hebben draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door Alarmnummer op 10-02-2003 12:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
In principe zijn het gewoon standaard update/delete/insert wijzigingen die aan de server doorgegeven moeten worden ..
Eigenlijk zou het gedeelte aan de 'server' kan niet meer hoeven te zijn dan een interface voor de database.

Ik begrijp dat er voor een RMI oplossing geen applicatieserver benodigd is .. dan is een java runtime dan voldoende?

(eventueel suggesties voor betaalbare hosting met java support?)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op 10 February 2003 @ 12:40:
In principe zijn het gewoon standaard update/delete/insert wijzigingen die aan de server doorgegeven moeten worden ..
Zo zijn veel akelige systemen begonnen en daarom zijn 3 tier systemen ook ontworpen :)
Ik begrijp dat er voor een RMI oplossing geen applicatieserver benodigd is .. dan is een java runtime dan voldoende?
Yep. Maar hou er wel rekening mee dat je dus alles met de hand moet maken. En je moet natuurlijk ook rekening houden met concurrency problemen en crashende clients. En last but not least: security. Het voordeel aan een applicatie server is, dat jij je alleen bezig hoeft te houden met de problemen van het domein en niet zozeer met bovengenoemde zaken: dit doet de applicatie server allemaal voor je.
(eventueel suggesties voor betaalbare hosting met java support?)
Ik weet niet hoeveel geld er per maand beschikbaar voor is, maar misschien zou een asdl lijn iets zijn? En verder is dit eigelijk niet het gebied waar ik in thuis ben, dus denk dat andere mensen je hiermee beter kunnen helpen.

• Liqued
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01 18:51
Wat ik zelf heb gemaakt (en ook redelijk wat tijd kost om te maken) is een client die variablen kan posten naar een webserver (die php ondersteund). Zo kan je dus de gegevens versturen via een java applicatie en ze ontvangen op de server en verwerken in php.

Dit heb ik zo gedaan omdat de db die op de server staat voor mij alleen te benaderen is met php.

[edit] Deze mannier kan je ook een hoop geld schelen met de provider die je neemt. Ik zelf heb het een en ander draaien bij http://www.dutchwebhosting.nl/index2.html . Die jongens zijn goedkoop, snel en tot op heden heb ik er totaal geen problemen mee gehad.

[ Voor 27% gewijzigd door Liqued op 10-02-2003 12:57 . Reden: Link naar dutchwebhosting aangepast zodat je irri flash ding skipped ]

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik denk dat het wel belangrijk is om te weten om wat voor gegevens het gaat. Als het de gegevens zijn van een bridgeclub of de lokale voetbal club, dan kan het gerust met php en jouw oplossing. Maar als er bedrijfskritische gegevens op komen te staan, dan zou ik echt geen php aanraden.

Verwijderd

Zoals Alarmnummer al zegt, hangt het van de situatie af wat je moet doen. Ik zou echter gewoon een application server met EJB's en JSP maken. Dan werkt alles goed en weet je zeker dat er bij een downtime door de applicationserver goed met je gegevens wordt omgesprongen. Dit alles zou je dan moeten bouwen aan de hand van een MVC2 model (model view controller speciaal voor web-applicaties).

Als hosting kan je dan als ik het goed onthouden heb, elke provider nemen die apache draait, omdat deze jsp's kan begrijpen. De application server moet je dan maar op een eigen servertje draaien die met het internet verbonden is (desnoods met DDNS bereikbaar laten blijven als je geen vast ip-adres hebt).

Verwijderd

Topicstarter
Liqued: Als ik er zo eens over nadenk (vnl. door m'n eigen uitspraak over dat de 'server' niet meer is dan een interface voor de db), is dat nog niet eens zo'n gek idee eigenlijk. Misschien niet de meest elegante oplossing, maar uiteindelijk wel relatief goedkoop .. en waarschijnlijk niet eens al te moeilijk om te maken.
Alleen zal ik dan qua security toch eens goed moeten gaan nadenken .. hoe heb jij dat opgelost?

Alarmnummer: De kosten moeten zo laag mogelijk blijven (-: Het liefst niet hoger dan 't huidige webhosting pakket wat wordt gebruikt (wat asp bende en databases). Overstap naar iets anders (php bijvoorbeeld) is geen probleem, alleen de kosten moeten binnen de perken blijven.
Ik denk dat ik vooralsnog de mogelijkheid die Liqued schetst ga uitzoeken, dat klinkt het meest toepasbaar (qua mijn kennis ;), en voor de opdracht in kwestie).

Thanks voor de input ;)

• Liqued
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01 18:51
Ik heb het beveiligt doordat je via je http post variablen ook een gebruikersnaam en een md5 wachtwoord opstuurd.
Pagina: 1