Toon posts:

Down en Up-load van Router monitoren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag, vanuit mijn eigen werkplek, de down en up-load van onze sdsl router monitoren. Het probleem is dat de router van onze ISP si en dus kan ik er zelf niet op.......

Is er een of ander proggie waarin ik de down en upload van bijvoorbeeld het IP-adres van de router kan monitoren?

Het gaat om een cisco soho ..?

bvd!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

MRTG denk ik...ff zoeken met google, progjes om een cisco te monitoren zijn er zat

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

met je wel je snmp read community kennen, anders kun je niets met mrtg

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het wil idd niet echt lukken met MRTG. Denk omdat ik zommige gegevens gewoon niet weet.

Nog andere suggestie's?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan helaas niet echt iets vinden met google, niet iets waar ik iets aan heb iig.
Weet er iemand misschien nog een goed en makkelijk tooltje?
Modbreak
Graag niet meer je topic in zo'n korte tijd omhoog schoppen :(

[ Voor 43% gewijzigd door Koffie op 12-02-2003 09:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
(N)iemand............?
Modbreak
Graag niet meer je topic in zo'n korte tijd omhoog schoppen :(

[ Voor 83% gewijzigd door Koffie op 12-02-2003 09:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer mag ik dan wel kicken? Na twee dagen lijt me toch best redelijk?

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:13

chromeeh

the Gnome

Verwijderd schreef op 12 February 2003 @ 10:42:
Wanneer mag ik dan wel kicken? Na twee dagen lijt me toch best redelijk?
24 uur na laatste reply :)

Maar ff ontopic:
Kun je geen contact opnemen met je ISP en dan tot een overeenkomst o.i.d komen dat je je up-/download mag monitoren?? :?

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 10 February 2003 @ 11:30:
Nee, het wil idd niet echt lukken met MRTG. Denk omdat ik zommige gegevens gewoon niet weet.

Nog andere suggestie's?
als je die gegevens niet bij je provider kan aanvragen, zal dit niet gaan zonder zelf een router/firewall neer te zetten die snmp ondersteund denk ik zo ;)

Verwijderd

Topicstarter
chromeeh schreef op 12 February 2003 @ 10:44:
[...]

24 uur na laatste reply :)

Maar ff ontopic:
Kun je geen contact opnemen met je ISP en dan tot een overeenkomst o.i.d komen dat je je up-/download mag monitoren?? :?
FF offtopic: Volgens mij zitten er tussen maandag 14:30 en woensdag 09:30 toch echt wel meer dan 24 uur?? Dus dan zou mijn kick redelijk tot zeer gegrond zijn? Mooi, dan is dat probleem ook weer verhelderd!

Ontopic:
Ik heb idd al contact opgenomen met mijn ISP, ze zijn "iets" aan het ontwikkelen waarmee we e.e.a zouden moeten kunnen monitoren, maar ISP's kennede gaat daar nog wel ff overheen voordat het zover is.........
Aangezien we nu 2x een VPN met serverbased computing (ongeveer 25 users) en internet/mail verkeer over een 1024/1024 Sdsl lijn hebben lopen, ben ik redelijk benieuwd hoe erg ie piekt. Vandaar mijn vraag naar een tooltje!

Verwijderd

Topicstarter
Erkens schreef op 12 februari 2003 @ 10:47:
[...]

als je die gegevens niet bij je provider kan aanvragen, zal dit niet gaan zonder zelf een router/firewall neer te zetten die snmp ondersteund denk ik zo ;)
Een firewall heb ik wel, ik kan daar natuurlijk ook wel snmp openzetten. Maar dan ga ik dus op de firewall de bandbreedt controleren? In dat geval zou simpel gebruik van DU-meter al goed zijn, toch?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op 12 februari 2003 @ 10:53:
[...]

Een firewall heb ik wel, ik kan daar natuurlijk ook wel snmp openzetten. Maar dan ga ik dus op de firewall de bandbreedt controleren? In dat geval zou simpel gebruik van DU-meter al goed zijn, toch?
Als die firewall hardwarematig is en tussen je router en de rest van je netwerk zit wel ja...
DU-meter is alleen voor Windows, en een windowsbak als dedicated firewall in een productieomgeving :X ( <-- waarschuwing, vooroordeel :P) dus dat zal wel niet. Dan heb je dus niets aan DU-meter, want dan meet je alleen het verkeer van DIE computer.

Als je router SNMP ondersteund (wat is het volledige typenummer van het modem?), kun je de public community proberen (public@ip-van-router) met MRTG.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 12 February 2003 @ 10:53:
[...]

in principe wel, probeer het zou ik zeggen ;)
toch zou ik voor snmp icm mrtg gaan :)
Paul Nieuwkamp schreef op 12 February 2003 @ 11:14:
DU-meter is alleen voor Windows, en een windowsbak als dedicated firewall in een productieomgeving :X ( <-- waarschuwing, vooroordeel :P) dus dat zal wel niet. Dan heb je dus niets aan DU-meter, want dan meet je alleen het verkeer van DIE computer.
vooroordelen zijn niets waard zonder argumenten ;)
DU-meter mee afaik het verkeer op een nic, deze nic heeft dus ook het verkeer van je gehele netwerk, dus dan moet hij dat ook kunnen meten.
het nadeel van du-meter is dat er geen (althans niet gemakkelijk) diversiteit aan grafiekjes uit komen rollen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Owk, ga nog eens kijken naar mrtg!
Als dat allemaal niet lukt ga ik maar voor DU-meter.

Bedankt voor jullie antwoorden!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
vooroordelen zijn niets waard zonder argumenten ;)
Alleen al de licenties :) Ligt een beetje aan wat je verder voor servers hebt, maar met redelijk minimale *nix kennis heb je binnen no time een linux firewall opgezet.
Dan nog het feit dat iptables echt gemaakt is om voor firewall te spelen, en routing in je kernel zit. Bij Windows moet je een apart 3rd patry pakket installeren als firewall (kost weer licenties).
Verder is remote bediening wat lastig, tenzij je een server variant gebruikt met TS, of VNC oid installeerd.

Nog even afgezien van het feit dat je met een NAT-router alleen een firewall nodig hebt om eventueel schadelijk uitgaand verkeer te blocken :P Inkomend verkeer stuit op je (hardware) router, waar het niet verder geroute wordt op eventuele DMZ's of portforwardings na :) dus een firewall is dan redelijk overbodig (met en beetje strakke policies en restricties op de workstations).

Ik weet niet wat voor switch er hangt, maar ik meen dat Cisco (en ws ook wel andere niet-soho switches) op de switch zelf ook SNMP draait, waarbij je iedere poort kunt loggen. Misschien dat het daarmee, als het met de router zelf niet lukt, wel gaat?
DU-meter mee afaik het verkeer op een nic, deze nic heeft dus ook het verkeer van je gehele netwerk, dus dan moet hij dat ook kunnen meten.
het nadeel van du-meter is dat er geen (althans niet gemakkelijk) diversiteit aan grafiekjes uit komen rollen ;)
Als al het internetverkeer inderdaad via DIE nic verloopt wel ja. En daar zat mijn scepticisme dan ook, door mijn aanname dat die bak niet tussen het netwerk en de het internet zat :)

Trouwens, als er geen SNMP op de router zit, je geen SNMP op de switch hebt, en WEL een PC die tussen inet en je netwerk hangt, dan kun je ook gewoon op die pc SNMP installeren. Oftewel, ga al je componenten tussen je telefoonlijn en je patchpanel af op iets wat SNMP aankan :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1