Lan tussen 2 co-located Webservers gaat mis...

Pagina: 1
Acties:

• OwDeeBee
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-03-2021
Mijn opstelling:

2 win2k iis/cf webservers waarbij 1 daarvan (een quad xeon) proliant 5500 ook nog als db server draait, verstandig of niet dit is de opzet.

Aangezien het verkeer van de ene webserver met de db-server nogal opliep en we daar een dikke rekening voor kregen gepresenteert, dachten we slim te zijn en een 2e netwerkkaart bij te plaatsen in de 5500 (de andere server had al een 2e, ongebruikte netwerkkaart). Zo gezegd zo gedaan, vaste ip's in de 192.168.x.x range, crosscable ertussen en draaien met die hap. Ingesteld was dus:

Ip address: 192.168.x.x
subnet mask: 255.255.255.0
default gateway: zelfde als ipaddress (zou dit het kunnen zijn?)
dns: onze eigen dns server

bij de 2e server precies hetzelfde alleen met ander opvolgend ipaddress

Alles klaar, getest en het werkt! *Joeppie* tot zover dan... (+/- 17.30)

Mijn probleem:

21.15 - De verbinding naar buiten van de 5500 lag er uit. Geen idee wat het is/was ...gelukkig konden we via de andere server via terminal server nog bereiken en via de crosscable nog een terminal server sessie opstarten met de 5500. Daar gelijk de verbinding met het internet gedisabled en enabled en toen draaide het weer.

23.45 uur later precies hetzelfde verhaal, kunstje herhaald en inmiddels begonnen we toch al een beetje te zweten... als het morgen (vandaag maar goed gaat)

04.00 en jawel... nu lag de internetverbinding vd andere server eruit... collega geprobeert op te lossen, weet nog steeds dus niet precies wat er gebeurd is toen. Enfin einde verhaal was de server na een reboot via de APC switch niet meer omhoog gekomen.

De oplossing:

Where did I/we go wrong... iemand???

• OwDeeBee
Hoewel de praktijk het nog niet bewezen heeft (in mijn geval) denk ik dat de default gateway me de das om deed...

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;157025

zegt dat je multihomed computer wel eens de 2e default gateway zou kunnen gaan gebruiken... in dit geval werkt dat niet dus stopt het internetverkeer over die kaart? Interpreteer ik dit een beetje goed zo???

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 10:02

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Als ik het goed begrijp heb je 2 servers met allebei een link naar Internet en nu ook een crosslink tussen deze twee. Je wil het database verkeer over de crosslink laten gaan omdat dat nu via de router van de hosting provider loopt.

• OwDeeBee
Helemaal correct...

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

als je route print op die bakken doet wat voor default gateways heb je dan staan?
Ik heb het idee dat de ene keer het verkeer voor internet via de goede interface gaat dus zeg de publieke interface. De andere keer gaat het via de interne netwerkkaart. Waarom weet ik zo 123 niet

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je hoeft voor die lokale verbinding toch helemaal geen default gateway in te stellen? Je hebt in dat netwerk geen gateway naar het Internet (of in ieder geval geen die je wil gebruiken), dus dan kun je dat gewoon leeg laten.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Yep i know maar ik heb het idee dat dit wel zo ingesteld staat. :) Tenzij je natuurlijk gewoon een backup wil maken voor als je primaire netwerkaart sterft dat je via het broertje kan maar dat werkt toch niet dus dat wil je niet. :)

• OwDeeBee
Juist... mijn eerste gedachte was ook wat vul ik daar in. Leeglaten was geen optie (dacht ik) dus had ik in eerste instantie gewoon hetzelfde adres ingevuld als wat bij m'n ipaddress stond, stom dus blijkt nu achteraf. Nu heb ik de gateway ingevuld die bij de verbinding naar het internet stond... dus hij kan iig niet meer de verkeerde pakken, maargoed helemaal leeg laten is dus misschien nog wel het beste? Maar zeggen jullie dit uit ervaring of blijkt dit uit de kb-link die ik zelf al had geplaatst, zover was ik dan namelijk ook wel... wat ik bedoel is het volgende, het was dus waarschijnlijk wel degelijk de default gateway die me de das omdeed, of is er nog een andere mogelijkheid. Dat over die gateway kwam ik gelukkig tegen op de kb en geeft me een mogelijke oplossing, maar of het werkt weet ik pas wanneer het niet meer mis gaat!

Dus: zijn er nog andere punten die het probleem zouden kunnen veroorzaken, rij niet graag weer naar telecity...

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Zal inderdaad te maken hebben gehad met je default gateway - waarschijnlijk is je internet interface down gegaan of je crosslink interface en gooit ie daardoor de routing om.

Haal je gateway op die crosslink interface weg, volg de informatie in http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;239924 op, en dan zou het niet meer voor mogen komen.

Verwijderd

offtopic:
Ik weet niet welke database je gebruikt, maar ik naam aan een sql server? Vergeet niet in je config file het ip adres van de database server te veranderen naar dat 192.168.1.xxx nr. Anders loopt je data nog steeds over de router van je provider :)

• OwDeeBee
joh... dat was dus onderdeel van het testen jah!

maar evengoed bedankt...

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
OwDeeBee schreef op 10 februari 2003 @ 11:42:
Juist... mijn eerste gedachte was ook wat vul ik daar in. Leeglaten was geen optie (dacht ik) dus had ik in eerste instantie gewoon hetzelfde adres ingevuld als wat bij m'n ipaddress stond, stom dus blijkt nu achteraf. Nu heb ik de gateway ingevuld die bij de verbinding naar het internet stond... dus hij kan iig niet meer de verkeerde pakken, maargoed helemaal leeg laten is dus misschien nog wel het beste? Maar zeggen jullie dit uit ervaring of blijkt dit uit de kb-link die ik zelf al had geplaatst, zover was ik dan namelijk ook wel... wat ik bedoel is het volgende, het was dus waarschijnlijk wel degelijk de default gateway die me de das omdeed, of is er nog een andere mogelijkheid. Dat over die gateway kwam ik gelukkig tegen op de kb en geeft me een mogelijke oplossing, maar of het werkt weet ik pas wanneer het niet meer mis gaat!

Dus: zijn er nog andere punten die het probleem zouden kunnen veroorzaken, rij niet graag weer naar telecity...
leeglaten lijkt mij het beste, want anders definieer je dat via de tweede nic ook nog een route naar het Internet loopt, terwijl die gateway niet in het subnet ligt (van het 192.168-net). Die gateway is vanaf die kaart unreachable.
m.a.w. je moet het os niet het idee geven dat verkeer dat niet in het 192.168 net ligt, toch via die kaart zou kunnen gaan.
Maar dat is zeg maar boerenverstand (van unix boer), ik weet niet exact wat ms windows er van vindt.

• OwDeeBee
ok... 2e kb artikel opgevolgd en default gateways van 2e (interne nics) leeggelaten...

geen nieuws is goed nieuws, deal?

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Nee we willen weten of het echt zo was :p

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Voor de zekerheid - geen van die interfaces is geconfigureerd op DHCP, toch ?

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 10:05
Haal die gateway weg ! Ook je dns servers op je 192.168.x.x nic, is helemaal niet nodig.

Sorry hoor, maar dit is wel errug basic netwerk-om-zeep-helpen.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Dat ben ik inderdaad met budhole eens. Zo'n dure server en dan zo weinig basic ip kennis.

:)

[ Voor 8% gewijzigd door TrailBlazer op 11-02-2003 12:59 ]

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:35

Arno

PF5A

TrailBlazer schreef op 11 februari 2003 @ 10:52:
Dat ben ik inderdaad met budhole eens. Zo'n dure server en dan zo weinig basic ip kennis
Iedereen leert bij en maakt zu nu en dan fouten.... jij bent ook eens zonder kennis begonnen ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Traag je heb tgelijk had er ook ff een smiley achter moeten zetten :)
Pagina: 1