[EL] Condensators meten op kapot zijn?

Pagina: 1
Acties:
  • 32.888 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Topicstarter
Ik vroeg me af of het mogelijk is om met een gewone multimeter de capciteit van condensators te meten.. .. op een of andere manier.

Ik heb namelijk een leuk Abit mobo'tje (zie sig) .. die wel eens crashed.. (en ik niet meer weet waar het door komt).. En als ik kijk op het mobo.. zie ik toch wel bruine plekken op condensators. .. ze lekken dus.
Dit ook naar aanleiding van nieuws: Lekkende condensators vaak nekslag voor moederbord ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 21103

Als ze verkleurd zijn, heb je dikke kans dat ze niet meer ok zijn. De betere multimeters kunnen ook capaciteit meten.
Maar pas op, ook een kapotte electroliet (condensator) kan de juiste capaciteit aangeven, en toch kapot zijn (doorslagspanning e.d.) Ik denk dat je er het verstandigste aan doet om de verdachte elco's sowieso te vervangen, dan neem je of je probleem weg, of je weet dat het iets anders moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Als je aan een condensator, en je bedoeld waarschijnlijk een elco, wilt meten, zul je hem eerst los moeten maken.
Dan kan je met een analoge meter op het weerstandbereik de elco laden.
Als ie goed is meet je dan eerst 0 Ohm, dan loopt de naald steeds langzamer terug.
Om de capaciteit van zo'n grote condensator wilt meten moet je een speciale dure meter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Ze zijn verkleurd ja... :(
Op de multimeter zit ook een weerstandsmeting op.. (ik dacht ook in mOhm)... Maar ik heb geen zin om de condensators eerst los te gaan maken van mijn mobo...
dus het moet anders..
Ik vraag me af.. als je nu eens een laag geklokte CPU (die minder spanning vraagt) en trager geheugen erop zet (ook minder spanning) op dit mobo zet.. .. heb ik dan minder problemen?

Accepteert Abit nog uberhaupt RMA's met zo'n "oud" mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

henkleerssen schreef op 10 februari 2003 @ 10:58:
Ze zijn verkleurd ja... :(
Op de multimeter zit ook een weerstandsmeting op.. (ik dacht ook in mOhm)... Maar ik heb geen zin om de condensators eerst los te gaan maken van mijn mobo...
dus het moet anders..
Ik vraag me af.. als je nu eens een laag geklokte CPU (die minder spanning vraagt) en trager geheugen erop zet (ook minder spanning) op dit mobo zet.. .. heb ik dan minder problemen?

Accepteert Abit nog uberhaupt RMA's met zo'n "oud" mobo?
Als elco's kapot zijn blijven ze hoogstwaarschijnlijk ook problemen geven als je je spanningen verlaagd. Je zult ze er toch echt af moeten halen, anders kun je ze niet meten. (En aangezien ze waarschijnlijk kapot zijn moet dat toch gebeuren :'( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
De vraag is dan meer...zijn ze ook echt kapot als ze maar lekken aan de bovenkant? De topic titel is er niet naar ik weet het .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

lekken, uitdrogen, scheuren, kapot klappen -> allemaal tekenen van uitval.

Nu doen ze het, dadelijk niet meer. Het beste kun je ze zo snel mogelijk vervangen voordat ze verdere schade veroorzaken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Koop de elektuur van deze maand, daar in staat een hele goedkope capaciteitsmeter die het goed schijnt te doen! Deze meet van enkele pF tot heeel groot (moet ik ff opzoeken).

Maar wil je gewoon een indicatie of ze nog goed zijn dan moet je ze idd loshalen. Als ze lek zijn zou ik ze zeker vervangen, dat spul kan namelijk je mobo slopen (het geleidt en oxideert namelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Benadski schreef op 10 februari 2003 @ 11:39:
Koop de elektuur van deze maand, daar in staat een hele goedkope capaciteitsmeter die het goed schijnt te doen! Deze meet van enkele pF tot heeel groot (moet ik ff opzoeken).

Maar wil je gewoon een indicatie of ze nog goed zijn dan moet je ze idd loshalen. Als ze lek zijn zou ik ze zeker vervangen, dat spul kan namelijk je mobo slopen (het geleidt en oxideert namelijk).
.. nou het ligt er alleen nog maar een beetje op... dus het lekt er niet onder uit.. dus om te zeggen dat het het mobo gaat mollen.. dat weet ik niet zozeer..

btw.. ik zit al gelijk te kijken naar een andere mobo... met minder elco's dit keer.. Abit is wel berucht om veel elco's op hun mobo's... Asus heeft er al veel minder.. als je bijvoorbeeld eens kijkt naar de nieuwste Nforce2 chipset mobo's bijvoorbeeld..

hoolie_v.... ABIT.SUCKS.COM!

[ Voor 22% gewijzigd door henkleerssen op 10-02-2003 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

henkleerssen schreef op 10 February 2003 @ 11:42:
[...]

.. nou het ligt er alleen nog maar een beetje op... dus het lekt er niet onder uit..

hoolie_v.... ABIT.SUCKS.COM!
Ik zou er geen risico mee nemen en accepteren dat je de soldeerbout uit de schuur moet halen. ;( ( zie ook de reply van euss !! )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
offtopic:
hoolie_v... verbaast eigenlijk dat er nog alleen maar www.abit-usasucks.com en
www.tabithasucks.com bestaan.. dus geen europese of globaal georienteerde sucks site....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55168

Met een bus koudspray en een fohn kun je testen of ze nog goed zijn.
Verwarm de condensatoren met fe fohn (gewoon een haarfohn dus)... Dan ga je de condensatoren flink afkoelen. Bij lage temperaturen hebben condensatoren het er moeilijk mee. Dus als ze echt slecht zijn zal je mobo zeer hoogst waarschijnlijk gek gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Anoniem: 55168 schreef op 10 februari 2003 @ 15:01:
Met een bus koudspray en een fohn kun je testen of ze nog goed zijn.
Verwarm de condensatoren met fe fohn (gewoon een haarfohn dus)... Dan ga je de condensatoren flink afkoelen. Bij lage temperaturen hebben condensatoren het er moeilijk mee. Dus als ze echt slecht zijn zal je mobo zeer hoogst waarschijnlijk gek gaan doen.
Dat geeft verder geen vuurwerk dan?.. ik moet wel zeggen dat het toen het aardig koud was in de kamer waarde pc stond.. mijn pc ook al aardig wat kuuren vertoonde.. vandaar..
Hoe komt dat precies dat ze dan "slechter" gaan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Gewoon eruit trekken en nieuwe er in zetten. Lekkende elko's zijn goor en leveren bergen problemen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Let wel op met vervangen! Zie dit artikel en deze reactie:
Gepost door part zaterdag 8 februari 2003 - 15:19 Score: 3 (Informatief)
Helaas kun je de condensatoren niet vervangen voor gewone condensatoren van plaatselijke elektroboer.
De condensatoren op het moederbord maken onderdeel uit van de schakelende voeding die de 5 volt van de (ATX) voeding omzet naar bv 1,6volt 30amp voor de processor.
Deze schakelende voeding werk op veel hogere frequenties als wat gewone elco's aan kunnen.
Een gewone goedkope elektroboer elco zal zeer snel warm worden en gaan lekken of knappen. Deze zijn simpelweg niet geschikt om 50.000 keer per seconde of vaker samen 30amp te leveren en weer op te laden.
Elco's voor schakelende voedingen die dat wel kunnen zijn veel duurder en dat is juist de markt waar deze fabrikanten met de gestolen formule in wilden springen.

De kwaliteit van de voeding staat hier helemaal los van. Er staan een paar elco's direct over de voedings spanning om pieken op te vangen maar deze elco's gaan vrijwel nooit lekken. Ze worden lang niet zo zwaar belast.

[ Voor 86% gewijzigd door Anoniem: 21103 op 10-02-2003 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Laatst online: 27-03 16:26
Hmm, en wat als je bijvoorbeeld 10 elco's met elk 1/10 van de gewenste capaciteit parallel schakelt? Dan wordt die grote stroom in 10 gedeelt. Je krijgt wel een groter blok, maar als het werkt, waarom niet! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Ik heb ff thuis gedouble checkt wat betreft de elco's die lekken.. nou stond me dat dus bij.. dat het er meerdere waren.. maar...wel geteld 1 (bij de grafische kaart) heeft een beetje bruine smurrie aan de boven kant.
Een ander staat een beetje verbogen bij mijn socket.. vanwege de heatpipe van mij coolermaster... .. Misschien dat ik deze twee moet vervangen..
In ieder geval jongens... bedankt .. ik weet genoeg.. ik denk dat ik naar de lokale electroboer moet gaan.. en vragen of deze nog een elco of twee heeft...

[ Voor 6% gewijzigd door henkleerssen op 10-02-2003 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Anoniem: 21103 schreef op 10 februari 2003 @ 18:37:
Let wel op met vervangen! Zie dit artikel en deze reactie:
[een heel verhaal...]
Mijn MSI K7T pro elco's worden deze week vervangen. Ik neem aan dat je ze wel kunt vervangen met elco's van hetzelfde type, zelfde opdruk enz??

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
als het maar dezelfde mF heeft he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat regelt degene die het voor me doet wel, die is gespecaliseerd in electronica :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
frequentie van elco's schijnt ook nog belangrijk te zijn .. dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
henkleerssen schreef op 11 februari 2003 @ 14:51:
Frequentie? Staan geen hoogfrequente signalen op die condensatoren denk ik.. En frequentie is geen eigenschap van een condensator.. Misschien wat ie maximaal aan kan, maar dat zal in dit geval niet zo erg van belang zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55479

henkleerssen schreef op 11 februari 2003 @ 14:51:
die f die erop staat is geen frequentie maar farad wat de eenheid van de capaciteit van de condensator is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 19:10
insan1ty schreef op 11 February 2003 @ 16:21:
[...]

Frequentie? Staan geen hoogfrequente signalen op die condensatoren denk ik.. En frequentie is geen eigenschap van een condensator.. Misschien wat ie maximaal aan kan, maar dat zal in dit geval niet zo erg van belang zijn..
Er staan wel degelijk hoge frequenties op die condensatoren (50KHz oid)
en die condensatoren moeten een hele lage inwendige weerstand hebben want
anders stook je ze gewoon kapot.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Laatst online: 03-06 22:02
Elco's detecteren op verschillende fouten kan op de volgende manieren:
1) Visueel (bol, uitgedroogde vloeistof etc.).
2) Loshalen en capaciteit meten.
3) ESR meten (kan ook) terwijl ie nog op de print zit.

Nb. ESR staat voor Electronic Serial Resistance.

:) De laatste optie (3) is werkelijk prachtig :)

Middels een hoogfrequente (paar 100kHz) wisselspanning wordt de interne weerstand bepaald van een Elco.
Is de ESR nul of veel anders dan ongeveer hoort bij een bepaalde Capaciteit/Spanning waarde van een Elco,. dan is ie kapot (aan het gaan).

Wetende dat zowat 70-80% van de fouten in electronica (indirect) worden veroorzaakt door foute Elco's, heb ik dus een (zelfbouw) ESR meter gekocht.
Binnen ca 5 minuten heb je bij de meeste apparaten, de foute Elco('s) te pakken.

N.b. Een ESR meter werkt in tienden van milli-Ohms, dus een kortsluiting verderop in de print heeft geen direct invloed op de meting. Denk je een foute Elco op basis van ESR te hebben dan volstaat een simpele Ohm/Diode-meter test om te zien of het gaat om kortsluiting van een print-spoor o.i.d.

Als je natuurlijk een frequentie generator hebt en een scoop, kan je zelf natuurlijk ook goed de ESR (grafisch) bepalen en op basis van je ervaring inschatten of een Elco kapot is.

Ter info voor de electro n00b's. Wanneer de capaciteit van een Elco in orde lijkt te zijn op grond van een simpele C-test, wil dat nog dus NIET zeggen dat de Elco goed is.
O ja nog wat, denk niet dat een ESR test optie te vinden is op de Gamma-meter van 7,95. ESR meters zijn ergens tussen de 125 en 300 Euro. De zelfbouw ESR meter uit Australië kwam (gebouwd & incl. belasting) op 75E.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
PtrO schreef op 12 February 2003 @ 08:17:
Elco's detecteren op verschillende fouten kan op de volgende manieren:
1) Visueel (bol, uitgedroogde vloeistof etc.).
2) Loshalen en capaciteit meten.
3) ESR meten (kan ook) terwijl ie nog op de print zit.

Nb. ESR staat voor Electronic Serial Resistance.

:) De laatste optie (3) is werkelijk prachtig :)

Middels een hoogfrequente (paar 100kHz) wisselspanning wordt de interne weerstand bepaald van een Elco.
Is de ESR nul of veel anders dan ongeveer hoort bij een bepaalde Capaciteit/Spanning waarde van een Elco,. dan is ie kapot (aan het gaan).

Wetende dat zowat 70-80% van de fouten in electronica (indirect) worden veroorzaakt door foute Elco's, heb ik dus een (zelfbouw) ESR meter gekocht.
Binnen ca 5 minuten heb je bij de meeste apparaten, de foute Elco('s) te pakken.

N.b. Een ESR meter werkt in tienden van milli-Ohms, dus een kortsluiting verderop in de print heeft geen direct invloed op de meting. Denk je een foute Elco op basis van ESR te hebben dan volstaat een simpele Ohm/Diode-meter test om te zien of het gaat om kortsluiting van een print-spoor o.i.d.

Als je natuurlijk een frequentie generator hebt en een scoop, kan je zelf natuurlijk ook goed de ESR (grafisch) bepalen en op basis van je ervaring inschatten of een Elco kapot is.

Ter info voor de electro n00b's. Wanneer de capaciteit van een Elco in orde lijkt te zijn op grond van een simpele C-test, wil dat nog dus NIET zeggen dat de Elco goed is.
O ja nog wat, denk niet dat een ESR test optie te vinden is op de Gamma-meter van 7,95. ESR meters zijn ergens tussen de 125 en 300 Euro. De zelfbouw ESR meter uit Australië kwam (gebouwd & incl. belasting) op 75E.
toon volledige bericht
Is het betere werk.. je moet de pc wel aan laten staan? eeuh lijkt me een beetje overdone zo'n dure meter aan te schaffen...
Misschien moeten we eens afspreken dan voor eventuele doormetingen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dual-zip schreef op 11 februari 2003 @ 14:26:
[...]

Mijn MSI K7T pro elco's worden deze week vervangen. Ik neem aan dat je ze wel kunt vervangen met elco's van hetzelfde type, zelfde opdruk enz??
Dan moet die exact gelijk zijn. Zoals gezegd speelt frequentie wel degelijk een belangrijke rol bij de keuze van de juiste condensator.
Zo is de b.v. electrische weerstand niet gelijk bij elke frequentie. Dit is hoogstwaarschijnlijk ook de reden dat de Abit elco's kapot zijn gegaan (verkeerde keus fabrikant). Je doet er in dit geval verstandig aan om bij aankoop van je nieuwe elco's te vragen of je type's kunt krijgen die in ieder geval 50 kHz aankunnen. Deze zijn weliswaar wat duurder, en mischien wat moeilijker leverbaar, maar dan weet je iig zeker dat je dit probleem niet terugkrijgt over een paar maanden. Dit is de meerprijs en evt. levertijd zeker waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14241

de weerstand van een condensator is afhankelijk van de frequentie en de capaciteit, verder niets.
Wat wel van belang is bij elco's is i.d.d. de schakel frequentie.
Als je bij Conrad kijkt naar elco's, hebben ze gewone en ze hebben elco's die bestand zijn tegen hoge schakel frequentie's.
Het probleem is dat de elco's bij hoge schakel frequentie's warm kunnen worden, waardoor het electroliet kan gaan uitzetten.
Hierdoor gaan de niet geschikte elco's lekken.
En meestral is het electroliet corrosief, zowel voor je mobo , denk hierbij vooral aan de bedrukte printbanen, als voor je handen.
Wat nog meer een mobo bestaat uit meerdere lagen van printplaten, als er een printspoor tussen twee printplaten word aangetast kun je je mobo weg gooien. :(

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ah. ESR kan ik ook doen, want ik heb scoop en freq generator. Hoe kan ik aan scoop zien of de elko in orde is?

Er zijn 2 zaken die je moet onderscheiden, dat is de gelijkstroomweerstand (die moet oneindig of héél hoog zijn) en de wisselstroom weerstand die grof gezegd omgekeerd evenredig is met de aangeboden frequentie. Dus je kunt dat het beste meten door je multimeter in serie met je elco te zetten op stroommeting, en dan je frequentie opdraaien.
Als het goed is zie je de stroom meestijgen met je frequentie.. (Wel ff weerstandje oid tussenschakelen om je generator niet te veel te belasten..)

• Part
  • Laatst online: 03-06 22:41

Part

Helemaal niets.....

In de Electuur van september 2002 staat een mooie Condensator ESR-tester"
De capaciteit zegt niet alles over de kwaliteit
Met deze capaciteitstester kunnen gebrekkige condensatoren worden opgespoord. Het is niet nodig om ze los te solderen, want ze kunnen `in-circuit' worden getest, van duizenden microfarads tot zo laag als honderd nanofarad. In de meeste gevallen vormen parallel geschakelde spoelen of weerstanden met een lage waarde geen probleem. Zelfs condensatoren met kortsluiting kunnen `in-circuit' worden opgespoord en de polariteit is van geen belang. Een hoge ESR? Vervang de condensator!De belangrijkste eigenschap van een condensator is zijn capaciteit, maar behalve dat is er een andere belangrijke factor, namelijk de zogenoemde ESR, ofwel Equivalent Series Resistance. Een ideale condensator is een zuivere reactieve component met een faseverschil van 90 graden tussen stroom en spanning. In de praktijk is een condensator echter niet verliesvrij en dit verlies wordt in het vervangingsschema aangegeven door een serieweerstand
Afbeeldingslocatie: http://elektuur.o4s.com/Elektuur/NL/Products/Magazines.nsf/0/968B0D85D9914F9BC1256C6B0035459E/$File/s012022-64.jpg?OpenElement

Heeft natuurlijk alleen nut als je vaker elco's wil gaan testen. Als je lekkende elco's hebt vervang dan gelijk ook alle parallel staande elco's. De lekkende elco's hebben meestal een te hoge inwendige weerstand waardoor de andere elco's ook veel te verduren hebben. Deze zijn dan meestal ook niet meer 100% goed. Als je alleen de lekkende elco's vervangt heb je grote kans dat de elco's die nog goed waren het snel gaan begeven en de nieuwe elco's weer te zwaar belast worden. enz enz.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Part schreef op 13 februari 2003 @ 13:51:
In de Electuur van september 2002 staat een mooie Condensator ESR-tester"

[...]

[afbeelding]

Heeft natuurlijk alleen nut als je vaker elco's wil gaan testen. Als je lekkende elco's hebt vervang dan gelijk ook alle parallel staande elco's. De lekkende elco's hebben meestal een te hoge inwendige weerstand waardoor de andere elco's ook veel te verduren hebben. Deze zijn dan meestal ook niet meer 100% goed. Als je alleen de lekkende elco's vervangt heb je grote kans dat de elco's die nog goed waren het snel gaan begeven en de nieuwe elco's weer te zwaar belast worden. enz enz.
ja.. das ook wat.. hoe weet ik nou of die dingen paralell staan? Dus ik moet ze eignelijk gelijk allemaal vervangen? .. duh....

• Part
  • Laatst online: 03-06 22:41

Part

Helemaal niets.....

ja.. das ook wat.. hoe weet ik nou of die dingen paralell staan? Dus ik moet ze eignelijk gelijk allemaal vervangen? .. duh....
Parallel staande elco's zitten vaak direct tegen elkaar aan en het kunnen er meer zijn als 2. Gewoon met een simpele multimeter/weerstandsmeter doormeten welke parallel staan en welke niet.

Gelijk alle elco's vervangen kan natuurlijk ook geen kwaad.

• PtrO
MrDummy schreef op 13 February 2003 @ 02:48:
Ah. ESR kan ik ook doen, want ik heb scoop en freq generator. Hoe kan ik aan scoop zien of de elko in orde is?
Leuk dat anderen snappen waar het om gaat. Hoeven we tenminste geen kruistocht tegen onwetenheid te lopen.

Nu jouw vraag. Kan een heel verhaal ophangen, maar dat heeft iemand anders eik ook al 's gedaan: http://octopus.freeyellow.com/99.html

Wat je eigenlijk doet is, is eerst het signaal scopen uit de frequentie (blok) generator over een weerstand. Daarna hetzelfde met weerstand-inserie-met-elco. De verschil-beelden geven dan een indruk van de ESR waarde. Na verloop van tijd of i.c.m. een goede elco (zelfde waarde) kan je zien of ie fout/goed is.

Kijkend naar de ref-link (zie boven), vervang je dus die 555-schakeling blabla door een frequentie generator.

Wanneer je overigens een scoop heb kan je nog veel meer (goedkoop) componenten testen. Maar da's een beetje off-topic.

O ja nog wel, voor de kenners overbodig, kijk in vredesnaam uit met zware en zeker die hoogspannings flessen, vooral dat spul uit magnetrons e.d. }) Lethal voor je zelf of eigen schuld dikke bult voor je (meet)apparatuur !!!

Dus, ALTIJD voordat je meet, de Elco ontladen over een geschikte weerstand.
* PtrO wordt errug boos als je met je pootjes omhoog ligt.

• PtrO
henkleerssen schreef op 12 February 2003 @ 11:28:
[...]
Is het betere werk.. je moet de pc wel aan laten staan? eeuh lijkt me een beetje overdone zo'n dure meter aan te schaffen...
Misschien moeten we eens afspreken dan voor eventuele doormetingen..?
Voor alle duidelijkheid, het in-circuit meten vindt plaats ZONDER dat er spanning op de print staat. Meten terwijl er spannign staat op de schakeling kan ook maar da's een heel ander verhaal en doe je niet met een ESR meter.

Zo ESR meter is voor mij echt top en tja wa's duur. Ligt er een beetje aan of je veel rommelt, het wil en kan betalen.

Je kan natuurlijk heel goed ook alle C's eruit halen of moeilijk gaan kijken op een schermpje etc.etc. Heb je de print eenmaal voor je liggen heb je met zo'n meter echt in een paar minuten de boosdoener te pakken.

Zelf vindt ik dat je best 100 pleuro mag uitgeven wanneer je regelmatig apparatuur aanpakt die 10 tot meer keer meer waard is. Natuurlijk investeer je eerst in een goede multimeter, lekkere bout, scoop, frequentie-giller etc.etc.

[nestor mode] Je leert vrij snel dat je niet moet bezuinigen op goed gereedschap en nuttige meetapparatuur.[/nestor mode]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
btw.. ik zal mijn broer eens binnenkort deze topic eens laten zien.. hij heeft tenminste nog electro techniek gestudeerd (in combi met informatica.. das een lange tijd geleden... ja)..
Pagina: 1