Toon posts:

Te heet of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een epox 8k9a2+ mob , Xp2400+ @ 2000mhz(standaard) ,thermalthake 9+ ,intake green 80x80,outake green 80x80 in de zogenaamde Acrylic full tower
Mijn vraag is het volgende :
Is mijn cpu koel genoeg om nog wat te oc'en zoals een paar 100 mhz erbij of is die al aan de warme kant wat ik dus denk.
System= 39c
Cpu= 48c
Deze metingen zijn stressed
Tevens draaid mijn thermaltake op max power , verder heb ik een leadtek g-force4800vivo kaart erin zitten waarvan ik denk gezien de groote dat deze de airflow nogal negatief beinvloed en of die green fans wel genoeg zijn om als intake en outake te functioneren want als ik het zo voel qwa power komt er niet veel lucht uit? >:) >:) >:) >:) >:)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Uit de FAQ :)

Gedurende het overklokken moet je goed de CPU temperaturen in de gaten houden. Een te hete CPU houd permanente schade over aan die oververhitting. Ook al doet hij het nog steeds, de kans dat de PC vaker crasht is groot.
Maar wat zijn nu normale en maximumtemperaturen? De maximumtemperatuur ligt voor vrijwel alle processoren op een 75-80 °C, gemeten op de package direct boven de core. Boven de 80 °C word het risico op beschadiging erg groot (De chip zelf kan 125 °C hebben, maar deze is altijd warmer dan de behuizing).

Normale temperaturen hangen af van de manier waarop de temperatuur gemeten word. Processoren met interne meetdiode meten de temperatuur direct op de chip zelf, en geven dus een hogere temperatuur aan dan externe sensoren in de socket. Dit verschil kan best oplopen tot 20 °C of meer. Bij processoren met interne meetdiode, zoals de Pentium 3, Pentium 4 en AMD Athlon XP geld 65-75 °C nog als veilig. Een normale temperatuur is dan 55-60 °C. Maar zelfs langdurig op 70 °C draaien kan dan geen kwaad. Gebruikt jouw moederbord een externe sensor in de socket of aan een draadje, dan is 45-55 °C een normale waarde, en is de processor veilig tot zo'n 65 °C.

ARME AOW’er

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 15:21

Twarp

just grin...

GuardianAngel schreef op 10 February 2003 @ 10:06:
Uit de FAQ :)

Een heel mooie uitleg.
Probeer anders even en kijk of er grote veranderingen zijn. Met deze info moet je wel uit de voeten kunnen.

Meh ...

Verwijderd

Topicstarter
Uit de FAQ
yo thnx _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ , ik ben dus super scheel geweest met het lezen van de faq maar als iemand mij nog ff antwoord kan geven op het onderste gedeelte van mij vraag over de airflow dan ben ik helemaal tevreden?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2003 10:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Probeer anders even en kijk of er grote veranderingen zijn. Met deze info moet je wel uit de voeten kunnen.
Ik heb het net geprobeerd maar het scheelt maar 1graadje met of zonder 2 casefans !

btw waarom werken mijn quote's niet?(ben een newbie sorry :+ 8)7 )

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2003 10:44 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

quote en /quote tussen [ ] werkt.

Ook is het fijner als je vermijd 2 postings achter elkaar te doen, er is een editknopje waarmee je je bericht kunt editten.

Staat in diezelfde FAQ een uitleg over AIRFLOW

Laten we het eens over de airflow hebben. Om je te laten zien wat nou goed en wat nou fout zijn zie je hieronder 4 plaatjes staan. De eerste 2 zijn voorbeelden waarin de fans verkeerd geplaatst zijn. De nummers 3 en 4 zijn voorbeelden waar de fans wél juist geplaatst zijn.

1. Zoals je op de tekening kan zien blazen beide fans naar binnen wat voor overdruk zorgt. Bij overdruk is het theoretisch gezien zo dat de temperatuur hoger is.
2. Hier kun je zien dat de linker fan naar binnen blaast en de fan rechtsonder naar buiten. Eigenlijk is dit dus in precies de tegenovergestelde richting als dat warme lucht zich beweegt. Het is namelijk zo dat warme lucht stijgt, en koude lucht laag bij de grond blijft. Hier blaast met koude lucht bovenin naar binnen, waardoor de warm geworden lucht eigenlijk gezegd beneden weg moet, wat dus niet gaat.
3. Dit is een goed voorbeeld van een goede opstelling van de fans. De fan rechtsonder zuigt koude lucht aan van laag bij de grond en blaast die de kast binnen. De inmiddels warm geworden lucht stijgt op en wordt door de fan linksboven weggezogen uit de kast. Zo is er een positieve luchtstroom.
4. Eigenlijk het zelfde verhaal als bij plaatje nummer 3. Zij het dat hier de fan bovenop de case de warme lucht naar buiten blaast, wat dus ook een optie is.

---

Verder kun je natuurlijk wat expirimenteren, deed ik ook. Leuk om proefondervindelijk te zien wat in jouw geval het beste werkt. De kast en de plaatsing van de ventilatoren zijn nl. in veel gevallen verschillend en geven bij vrijwel iedereen een (iets) ander resultaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Guardian Angel op 10-02-2003 10:37 ]

ARME AOW’er

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-02 12:57

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Je vergeet bij de laatste tag een /.
Je moet dus tikken: [*quote*] Bericht [/*quote*] (maar dan zonder de sterretjes of course). Ook kun je de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/quote.gif
knop gebruiken om iemand te quoten. ;)

edit:

guardianangel was me net voor :(

[ Voor 9% gewijzigd door Wijnbo op 10-02-2003 10:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Ook is het fijner als je vermijd 2 postings achter elkaar te doen, er is een editknopje waarmee je je bericht kunt editten.[/quote}

Oke tnx
Verder kun je natuurlijk wat expirimenteren, deed ik ook. Leuk om proefondervindelijk te zien wat in jouw geval het beste werkt. De kast en de plaatsing van de ventilatoren zijn nl. in veel gevallen verschillend en geven bij vrijwel iedereen een (iets) ander resultaat.
Oke ga ik gelijk doen , maar die greens zijn die er wel goed genoeg voor of moet ik zoals bijv: 2xenermax in doen?
Je vergeet bij de laatste tag een /.
Je moet dus tikken: [*quote*] Bericht [/*quote*] (maar dan zonder de sterretjes of course). Ook kun je de
knop gebruiken om iemand te quoten.
Oke ik snap hem luid en duidelijk, gelukkig zijn er nog luitjes hiero die newbies helpen!!!!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Er zijn veel verschillende meningen, ga je voor de beste koeling of voor de stilste -en meestal iets mindere koele- oplossing.

Er is waanzinnig veel te vinden hier, zoek maar eens op Papstfans, een actueel topic.

Door eerst veel te lezen kun je een hoop besparen/uitsparen. Succes

ARME AOW’er

Pagina: 1