Toon posts:

Hoe controleren op bestaan van e-mail adres?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een manier om een e-mail adres te controleren op bestaan. Is dit mogelijk met de commandprompt?

Zo ja, met wel commando?

Ik heb tevens een online checker geprobeerd daaruit komt dat het mail adres niet bestaat... voor de zekerheid heb ik die persoon ook gemaild... maar ik kreeg geen delivery unknown adres terug.

Heeft iemand een idee?

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Nee, dit is bij mijn weten niet mogelijk om te checken vanaf de commandprompt.

Het is alleen mogelijk door er een mailtje heen te sturen zoals je al heb gedaan, het probleem is dan dat het mogelijk in een algemene mailbox komt waar niemand naar kijkt in geval dat het mailadres niet bestaat.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-07 20:44

Crazy D

I think we should take a look.

Je kunt via nslookup (nslookup [enter] set type=mx [enter] domain.com) kijken of er een mx-record bestaat, zo nee, dan is het sowieso al niet bestaand. Daarna kun je via telnet een verbinding maken met de server, en opvragen of de betreffende user geldig is (weet even niet het precieze commando, maar die is wel te vinden in 1 van de SMTP RFC's). Niet iedere server (lees: de meesten) ondersteunen dat niet, dus helemaal 100% proof is dat niet. Maar dat is een mailtje sturen ook niet, soms (vrij vaak geloof ik) is er 1 catch all adres, die alle mail binnen krijgt die naar niet-bestaande users is verstuurd. Dan krijg je geen delivery failure, maar dat wil niet zeggen dat het adres echt bestaat.

Exact expert nodig?

Verwijderd

Er hoeft geen MX te zijn. Als een domein in een e-mail adres geen MX heeft moet het mailtje worden afgeleverd aan de host zelf.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik las laatst in C't magazine dat hier speciale progjes voor zijn, die bij een provider zo alle bestaande email-adressen afscannen...en da's niet zo leuk voor ons, want reken maar van yes dat spammers dit soort tools gebruiken

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-02 16:49

wouterve

Swinger of States

Als de mailserver van de provider het ondersteunt (en dat is uit spambestrijdingsoverwegingen bijna nooit zo), kun je het volgende doen op de commandprompt:
code:
1
2
telnet smtp.provider.nl 25
vrfy pietje.puk@provider.nl

De mailserver kan dan een respons geven in de zin van "adres bestaat wel/niet", maar doet dit meestal niet om spammers tegen te gaan. Maar goed, het is dus een theoretische mogelijkheid :).

Verwijderd

Topicstarter
wouterve schreef op 10 februari 2003 @ 14:41:
Als de mailserver van de provider het ondersteunt (en dat is uit spambestrijdingsoverwegingen bijna nooit zo), kun je het volgende doen op de commandprompt:
code:
1
2
telnet smtp.provider.nl 25
vrfy pietje.puk@provider.nl

De mailserver kan dan een respons geven in de zin van "adres bestaat wel/niet", maar doet dit meestal niet om spammers tegen te gaan. Maar goed, het is dus een theoretische mogelijkheid :).
Ik heb deze geprobeerd.
Het commando werkt maar er komt altijd een antwoord uit van onbekend adres.
Ongeacht het e-mail adres.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-08 14:28

chromeeh

the Gnome

The_Eagle schreef op 10 February 2003 @ 10:55:
Ik las laatst in C't magazine dat hier speciale progjes voor zijn, die bij een provider zo alle bestaande email-adressen afscannen...en da's niet zo leuk voor ons, want reken maar van yes dat spammers dit soort tools gebruiken
Deze programma's zijn zwaar iligaal aangezien spam nu redelijk verboden aan het worden is.... DE manieren om er achter te komen of een email adres bestaat is:
1). De host contacteren en vragen of het adres bestaat
2). Proberen het email te claimen (registeren)
3). Mailtje sturen en een ontvangst bevestiging vragen
4). Telnetten naar de host, maar dit heeft vaak geen zin (Relay wordt niet ondersteund)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• GaveGozer
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09-2025

GaveGozer

That's Me

ik heb net de manier van WouterVe geprobeerd met mijn eigen mail adres (heb chello) en goddomme ja hoor... netjes melding (XXXXX@chello.nl) <OK>
ander mail adres geprobeerd en toen <NO MAIL>
dus chello heeft het NIET uitgezet.... en dat terwijl chello best groot is in nederland en terwijl spam toch steeds belangrijker word om te bestrijden

Ik was hier en ai 't nie geleuf dan maak ik ow so wat anders wies!

Pagina: 1