[EL] Soldeer tips?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.346 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72389

Topicstarter
Ik moet een aantal draajes op een moederbord solderen maar de soldeerpunten (of eigenlijk 1 punt) zijn echt superklein (0,5 mm2 ofzo).

Ik heb al een paar uur zitten oefenen op de PCB van een oude mobiele foon (ook hele kleine punten) en ik krijg het wel voor elkaar om een connectie te maken zonder de omliggende circuits te beschadigen maar om nou te zeggen dat de draadjes echt vast zitten....een flinke ruk en de draad ligt er weer af (er zit dan wel soldeer in het soldeerpunt)

Ik heb hier een Weller 12 Watt soldeerbout, 60/40 tin/lood soldeer (met harskern) en purine pasta. Zijn dit de juiste tools voor de job?

Wat ik deed was het volgende.

1) Strip de draad.
2) draai het ontblote deel tot een puntje
3) Doop het uiteinde in de purine
4) smelt een beetje soldeer op de punt van de bout
5) laat de druppel soldeer op en neer glijden langs de draad (dan schiet het onder de mantel waardoor er net iets meer op komt)
6) knip het teveel af zodat ik een paar mm overhoudt
7) Doe een heel klein beetje (echt een HEEEEL klein beetje) purine op het soldeerpunt.
8 ) Houdt de draad tegen het punt en verhit de draad 1 seconde, de soldeer kruipt dan in het soldeerpunt en de draad zit 'vast'.

Is dit hoe het moet of zijn er betere manieren? Hoe krijg je trouwens het beste de overtollige purine weer van het moederboard af?

Bedankt alvast :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-06 16:41

BCM

Laat die purine maar zitten... Zoals al heel veel hier verkondigd. GEBRUIK GEEN VLOEIMIDDELEN.
Voor de rest.. Ik ken het tin wat je gebruikt en weet dat het prima is om koperen leidingen te solderen maar heb geen idee of het geschikt is om elektronica te solderen. Ik gebruik daar aparte tin voor gekocht bij een electroboer. Tis hele dunnen tin en geschikt voor het priegelwerk.
Werkwijze:
Draadje vertinnen
Draad en bout (schone bout) op printplaat zetten en heelvoorzichtig een klein beetje tin toevoegen tot het vloeit.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-06 09:33

AcouSE

Swedish Chef

Geen purine gebruiken en overstappen op massief draad :)

1) strip de draad
2) knip de draad op de juiste lengte
3) vertin de draad ietsjes door met de bout de draad te verwarmen en tin toe te voegen
4) hou de draad op z'n plaats en soldeer hem vast (voeg evt iets tin toe).

Door kort te verwarmen blijft er veel hars in de tin zitten en krijg je een mooie strakke soldeerverbinding.

Enneh "Een flinke ruk en de draad ligt er weer af" ... ? Wat had je dan verwacht van een soldeerverbinding die misschien nog geen eens 0,5 mm2 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35969

Volgens mij is 3) niet zo nodig, omdat het vloeimiddel al in het tin zit (de harskern ! )
edit:
Ben een beetje laat met dit advies :D

Wat ook erg belangrijk is voor een stevige verbinding is dat je de draad niet meer beweegt na het solderen totdat het tin helemaal uitgehard is .

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 35969 op 10-02-2003 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-06 21:10
Volgens mij hoef je met een Harskern geen purine te gebruiken.

Volgens dit stappen plan soldeer ik meestal:

Voorbereiding:
1. Strip de draad
2. Draai het stuk gestripte draad in elkaar
3. Verwarm het gestripte draad met de soldeerbout
4. Laat de tin vloeien over het gestripte draad
5. Knip het uiteinde van het nu gesoldeerde stukje af (tot de grote die je nodig hebt)

Het solderen van je mobo:
6. Verwarm het stukje van je mobo waar je je draadje op wilt solderen.
7. Pak je gesoldeerde draadje en houdt die op de plek waar je hem wilt hebben (Stap 6)
8. Verwarm het zaakje met je soldeerdbout.
9. Voeg eventueel een beetje tin bij ;)

Suc6 :) en laat ff weten of het allemaal heeft gewekt :D

Oja, de tools zijn goed voor deze job ;)
Spuit 11 :+

Misschien is dit ook wat voor in de FAQ :?

[ Voor 5% gewijzigd door MaNDaRK op 10-02-2003 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01 08:13
Ik vraag me af waar al die loodgieters vandaan komen hier op het forum.
Electronica solderen met s39, pasta en meer van dat soort middelen :?
Dat zuur en vet kan zelfs je print wegvreten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Laatst online: 11-06 20:38

Twarp

just grin...

Gebruik voor dit werkje een niet al te zware soldeerbout 25W is al veel te veel 15W is beter.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21103

Nog een aanvullende tip:

Als je het 'eilandje' van je mobo vertint, laat deze dan eerst goed afkoelen voordat je het draadje uiteindelijk soldeert. Dit voorkomt evt. onnodig loslaten van je printspoortje op je mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM

BCM

Twarp schreef op 10 februari 2003 @ 09:33:
Gebruik voor dit werkje een niet al te zware soldeerbout 25W is al veel te veel 15W is beter.
Ik vind de 12 watt best een mooi vermogen om te solderen. Zelfs misschien iets te weinig. Ik heb liever een te zware bout dan een te lichte. Door meer vermogen worden de te solderen delen sneller (waardoor plaatselijker) warm dan met een te licht boutje heel lang op een eiland te moeten zitten om hem op temp te brengen.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-06 17:24
Hoe ga je dan te werk met SMD componenten? Hierbij zitten de pootjes van componenten helamaal dicht op elkaar, als je dan pootje voor pootje wil doen krijg je dan niet 1 groot pootje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM

BCM

Alles met mate natuurlijk. Tis niet zo dat ik smd ga solderen met een 100 watt bout. (geniaal appraat en echt bruikbaar). Maar ik denk wel dat je niet te snel naar een lichte bout moet grijpen. (Buitendat veel vermogen betekend nog niet dat er geen klein puntje aan kan zitten.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21103

The Undertaker schreef op 10 februari 2003 @ 09:39:
Hoe ga je dan te werk met SMD componenten? Hierbij zitten de pootjes van componenten helamaal dicht op elkaar, als je dan pootje voor pootje wil doen krijg je dan niet 1 groot pootje?
Normaal gesproken worden SMD componenten in een oven op de printplaat gebakken, met een speciale soldeerpasta. Je kunt met het allerdunste soldeerdraad en een 12w boutje met spitse punt wel SMD solderen, echter bij IC's wordt het al snel een kliederboel. Maar met veel geduld en een vaste hand is het wel te doen. Zorg van tevoren wel dat je printplaat goed schoon is, overtollige soldeerresten en eventuele harskern verwijderd zijn en probeer de 'contacttijd' zo kort mogelijk te houden.
edit:
Als je je overtollige soldeertin wilt verwijderen, kun je dat in dit soort gevallen beter met desoldeerdraad doen, als met een desoldeerbout. Een desoldeerbout heeft nogal eens de neiging om dunne verhitte printbanen van je PCB te zuigen

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 21103 op 10-02-2003 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Badeend_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-04 21:29
"een flinke ruk en de draad is weer los???" ik vraag me toch af wat jij met je pc doet... ik zit nu niet dagelijks aan me draden van me moederboard te trekken hoor!! 7(8)7

There's no savegame in real life...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt voor alle replies _/-\o_

Met 'een flinke ruk' bedoel ik natuurlijk niet met twee armen aan dat draadje staan trekken terwijl ik met mijn voeten op het MB sta. Een 'rukje' was misschien duidelijker geweest.
Aangezien ik nog nooit echt gesoldeerd heb (na de verplichte creatieve uitbarstingen met handarbeid op de middelbare school) heb ik geen idee hoe stevig je zo'n draadje uberhaupt vast kunt solderen.

Ik probeer het nu zonder uitvloeier maar dat gaat toch een stuk stroever, de tin wil niet in het gaatje vloeien...Wat is nou het probleem van die uitvloeier. Als het gaten vreet in het MB volstaat het dan niet gewoon om de boel goed schoon te maken achterad?

Het moeilijkste puntje is aangegeven met de groene pijl (ik oefen nu nog steeds op dat ouwe mobieltje want ik wil pas aan t echte werk beginnen als ik zeker weet dat ik het kan):

Afbeeldingslocatie: http://www.gamegizmo.com/pics_files/xbox/xboxxecuter_fig3.jpg

Die andere punten zijn op mijn MB open, is hier nog een speciale techniek voor?

Hoe goed is die groene beschermlaag die over het circuit ligt? Als daar per ongeluk een drupje hete tin op valt is het dan meteen game over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Die groene beschermlaag is speciaal om tegen tin te beschermen. (Heet zelfs "Soldermask", soldeermasker).

Ik zou even zeer dun massief draad aanschaffen en deze in de gaatjes vastsolderen.

Voor mechanische bescherming zou je evt. een drupje lijm over de solderingen kunnen doen. (wel eerst controlleren of het zaakje werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM

BCM

Waarom wil je daar een verbinding aan maken? Dat is een eilandje om een printbaan van de ene layer naar de andere te laten springen.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Denk dat wel maar eens een soldeerhandleidinkje in elkaar moeten frutten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
BCM schreef op 10 February 2003 @ 14:11:
Waarom wil je daar een verbinding aan maken? Dat is een eilandje om een printbaan van de ene layer naar de andere te laten springen.
daar heb ik zo mijn redenen voor }) maar ik zal hier niet zeggen wat die zijn :X

Zou dat vastzetten na het solderen kunnen met een lijmpistool?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 72389 op 10-02-2003 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
Anoniem: 72389 schreef op 10 februari 2003 @ 15:16:
[...]

daar heb ik zo mijn redenen voor }) maar ik zal hier niet zeggen wat die zijn :X
gmenurd...ons een beetje nieuwsgierig maken hè ;( *snikt*
Zou dat vastzetten na het solderen kunnen met een lijmpistool?
ja dat zou goed moeten gaan!

sucses... ik ben laatst bezig geweest om een draadje (coil wire genomen) op een printbaantje van nog geen halve mm breed te solderen... dat was een kloteklusje :/

met een hamer past alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8456

Pak gewoon de soldeerpunt op de achterkant van 'dit' moederbord ;). Werkt veel makkelijker en is nauwelijks moelijker dan de andere punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
AcouSE schreef op 10 February 2003 @ 13:44:
Die groene beschermlaag is speciaal om tegen tin te beschermen. (Heet zelfs "Soldermask", soldeermasker).

Ik zou even zeer dun massief draad aanschaffen en deze in de gaatjes vastsolderen.

Voor mechanische bescherming zou je evt. een drupje lijm over de solderingen kunnen doen. (wel eerst controlleren of het zaakje werkt).
idd.... goed idee (ben er ook al eens naar wezen zoeken)

of zet gewoon dit linkje in de faq:
http://212.120.121.184/public/web/solderen.htm

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Volgens mij is dat geen PC-moederbord maar een.. uh.. speciaal apparaat wat je een beetje moet modden om er zoveel mee te kunnen doen als mogelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jasper Janssen schreef op 10 februari 2003 @ 20:20:
Volgens mij is dat geen PC-moederbord maar een.. uh.. speciaal apparaat wat je een beetje moet modden om er zoveel mee te kunnen doen als mogelijk is :)
O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 17:57

Blamm

Niet meer Smart

dat plaatje komt me ernstig bekend voor ja :D Zal wel komen omdat ik de afgelopen weken 4 xboxen heb omgebouwd :X
Maar als je hem te moeilijk vindt, aan de achterkant zit een ander punt wat je er ook voor kunt gebruiken. Zoek maar eens op 'alternative d0' ;)

ps. ik weet niet wat je er in wilt solderen, maar wanneer je de mogelijkheid hebt zou ik een pinheader gebruiken. Dit werkt vele malen makkelijker als de LPCheaders geen tin bevatten...

[ Voor 29% gewijzigd door Blamm op 10-02-2003 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 12:40

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

www.seattlerobotics.org/encoder/ 200006/oven_art.htm coole uhm guide >:)

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nogmaals bedankt allemaal voor de reacties.

Het is allemaal goed gegaan, geen pasta gebruikt gewoon alleen harskern soldeer. Wel heel veel geoefend de afgelopen dagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-06 06:09

ReseTTim

Chocolate addicted

Twarp schreef op 10 februari 2003 @ 09:33:
k dat zal best maar oeloe heeft met 40 watt bout een smdtje gesoldeert op een geforce 2.

maargoed idd 15/ 20 watt is meer aan te raden. en vooral een puntje.. soldeert het puntje niet goed meer pak dan een ijzervijl en vijl het puntje bij dat helpt :)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64547

hoezo pook van 25w is te veel?
ik doe zoiets met weller tempgeregeld boutje van 40 Watt; je moet er wel dun soldeer bij pakken, da's alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

ReseTTim schreef op 12 February 2003 @ 03:44:
[...]

k dat zal best maar oeloe heeft met 40 watt bout een smdtje gesoldeert op een geforce 2.

maargoed idd 15/ 20 watt is meer aan te raden. en vooral een puntje.. soldeert het puntje niet goed meer pak dan een ijzervijl en vijl het puntje bij dat helpt :)

En als je een beetje goede soldeerbout hebt, moet je dit dus laten.
Een soldeerboutpunt bestaat vaak uit een koperlegering met een beschermlaag eromheen die ervoor zorgt dat de punt heel blijft en het tin makkelijk van de punt vloeit.
Vijl je die laag eraf, dan komt er zuurstof bij het koper, en de warmte zorgt er vervolgens voor dat je punt in no-time wegbrandt.

Overigens soldeer ik SMD's met mijn Weller W61b van 60W, en voor de hele kleine dingetjes gebruik ik een stuk koperdraad van een paar cent met een puntje eraan geslepen.
Temperatuur en soldeerstift zijn belangrijker dan een laag vermogen; vermogen is namelijk belangrijk om de temperatuur in stand te houden. En dat lukt beter met een verwarmingselement van 60W dan eentje van 15W. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Toevoeging op kaj.'s verhaal:
De punten die je in de bouten van temperatuur-geregelde soldeerstations van bijv. Weller gebruikt zijn ook geplateerd. Als die platering kapot gaat hecht de tin op die plekken niet meer en daarnaast is de temperatuurmeting niet goed meer en de warmteverdeling in de punt niet goed, waardoor deze heel snel slecht wordt en nog verder kapot gaat.
Pagina: 1