Netwerk met 12 PCees en Internet

Pagina: 1
Acties:

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-01 10:50
Hallo,

Ik zou voor iemand informeren of haar bedrijfsnetwerk goedkoop zou kunnen worden uitgebreid.

Haar idee was om alle pcees te koppelen en dan daarmee te kunnen surfen en de bestanden daarop te kunnen inzien (uitgezonderd privé bestanden)

Mijn idee:

MODEM --- ROUTER --- PCEES
-
volgende -
etage -
SWITCH --- PCEES
-
volgende -
etage -
etc. SWITCH --- PCEES

(Ik hoop dat dit te begrijpen valt) :?

Nu heb ik al gelezen dat internet via een hub/switch aan een router kan, maar kan ik dan ook mensen op het netwerk zien en hun bestanden gebruiken.
En moet er dan iets aan software worden gebruikt/ingesteld.
Als er een firewall in de Router zit hoe werkt dit dan. 8)7

Je ziet wel dat ik hiervan niet veel weet. Dus graag duidelijke taal. (Beetje jargon mag) :)

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Smht schreef op 10 February 2003 @ 07:56:
Hallo,

Ik zou voor iemand informeren of haar bedrijfsnetwerk goedkoop zou kunnen worden uitgebreid.

Haar idee was om alle pcees te koppelen en dan daarmee te kunnen surfen en de bestanden daarop te kunnen inzien (uitgezonderd privé bestanden)

Mijn idee:

MODEM --- ROUTER --- PCEES
-
volgende -
etage -
SWITCH --- PCEES
-
volgende -
etage -
etc. SWITCH --- PCEES

(Ik hoop dat dit te begrijpen valt) :?

Nu heb ik al gelezen dat internet via een hub/switch aan een router kan, maar kan ik dan ook mensen op het netwerk zien en hun bestanden gebruiken.
En moet er dan iets aan software worden gebruikt/ingesteld.
Als er een firewall in de Router zit hoe werkt dit dan. 8)7

Je ziet wel dat ik hiervan niet veel weet. Dus graag duidelijke taal. (Beetje jargon mag) :)
Ja dat kan.
Letop dat je tussen de router en switch en tussen switch en switch een gekruisde kabel gebruikt. (of je moet met uplink poorten werken)

Alle PC's kunnen dan via de router op internet, mits het IP adres van je router de default Gateway is in je netwerk. De meeste goedkope routers hebben een ingebouwde dhcp server (deze deelt IP adressen uit aan de clients) en geeft de clients ook meteen een juist IP adres als zijnde de gateway.

Om bestanden te delen, is het minimaal nodig om de "Client voor Microsoft Netwerken" te installeren. en "Bestands en Printer deling" aan te zetten.
Dan kan je mappen delen, welke dan over het netwerk te vinden zijn.
Aangezien je geen WINS server hebt of gaat draaien (je draait helemaal geen server) is het wellicht toch ook slim om ook het NetBEUI protocol te installeren. Dat maakt het browsen over je netwerk iets makkelijker.

De firewall in je router is over het algemeen standaard ingesteld, en hoef je dus eigenlijk niets aant e veranderen. tenzij jij zelf weer dingen wilt gaan doen als bepaalde servers draaien, en bestanden versturen over msn of ICQ. dan zal je misschien wat moeten "portmappen". Dat kan je allemaal vinden in:
Het Grote Poortmappingsverhaal

Lees dit ook nog even door:
FAQ Network Troubleshooting

En deze:
Hoe deel ik Internet ?

Via de http://arethusa.tweakers.net/~acm/omega/omega kan je ook misschien wat specifiekere info vinden over IP adressen, dhcp, gateway, en je router.

Goodluck.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:41
als aanvulling op CyberJ :

Ik raad je wel aan om een fileserver in te zetten als dit bedrijf bestanden wil delen. Ik kan je verzekeren dat als je dit niet doet, het een ongelooflijke zooi gaat worden. Om het nog maar niet eens over backups (huh, backups?:) te hebben.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Het is misschien ook handig om als router een oude pc met smoothwall oid neer te zetten, waar je dan een proxy op kunt draaien.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik zou zoals reeds gezegd kiezen voor 1 centrale server, welke dient als fileserver, en gateway voor het internet.
Op deze manier hou je de boel overzichtelijk. Geloof me, gebruikers die bestanden met elkaar delen maken er een zooitje van en dat wil je niet!
Ik zou ook niet kiezen voor een router, maar voor een proxyserver, zodat je meer controle hebt. Hiervoor kun je bijvoorbeeld denken aan een pakket als Winroute. Qua hardware voor de server zelf zou je zat hebben aan een P2-350 met een grote hdd, NT4 Server en niet te vergeten, een backup-unit.

Als je nog vragen hebt dan horen we t wel. Succes! :)

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:40

Ruudjah

2022

Misschien een aantal boeken lezen, en dan thuis zoiets opzetten. Werkt dit, dan pas je de hele zooi toe op het bedrijfsnetwerk. Hoe doe je het bijvoorbeeld met virussen? gaat e-mail via een centrale server of draait er op elke client een scanner? Wat voor sort fileserver ga je neerzetten? SMB (windows filesharing protocoll) of FTP? Wat voor router pleur je neer? is VPN nog gewenst? Wat voor firewall draait er op de router en welke services moet je doorlaten?

TweakBlog

Verwijderd

Een oplossing als je ietsje pietje budget hebt:
Microsoft Small Business Server, op een nieuwe (maar niet super-snelle of dure) server (de meeste Pc boeren leveren wel een leuk severtje voor een kleine 2000 euro).
Neem er een aantal licentie packs bij en laat de server je internet verkeer regelen: als de server namelijk een internet verbinding heeft (i.e. een isdn modem of een router die aan een netwerkaart zit) dan kun je dat allemaal heel eenvoudig instellen met grafische schermpjes. Als je bedrijf dan later groeit koop je een paar licenties erbij, en voila.
SBs is enorm eenovudig te beheren en er zitten allerlij leuke menus bij om de meeste taken eenvoudig uit te voeren. Bovendien is Windows 2000 (de kern van SBS2000 ) dusdanig populair (en lijkend op windows 98) dan zelfs een a-technische leek een heel eind komt met beheren. Als je dan ook nog een tape-drive in de server hebt en een bosje tapes dan kun je dagelijkse backups draaien. Je hele bedrijfs-IT is dan netjes gestructureerd en beheersbaar. Dit scheel tuiteindelijk een helehoop ellende, verloren gegevens, en natuurlijk: tijd en geld.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 10:02

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Als het erg goedkoop moet zijn zet je linux erop. Is tegenwoordig niet heel erg ingewikkeld meer. Een samba machine met private en public shares maak je in een middag als je bereid bent te lezen enzo. Alleen beheer zal moeilijker worden denk ik met linux

Verwijderd

linux heeft idd een wat hogere running cost dan winnt met name omdat je geen gebruikers kan laten klussen.
maar als je een techneut hebt dan is het wel een goed idee op zich.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:45

AMDFreak

Intel is zo..

Internet > router > switch > pc's
switch (van de uplink) > pc's

zo zou ik ik het doen

[ Voor 48% gewijzigd door AMDFreak op 11-02-2003 17:18 ]

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-01 10:50
Ok, bedankt voor de reacties allemaal.

Ik heb misschien iets ovedreven met dat bestanden gedeeld moeten worden, het ging meer om bijv documenten kunnen oproepen als je achter een andere pc zit, maar dan wel van je eigen documenten. Voor de rest wordt er niets gedownload (voor zover ik weet geen Peer-to-peer software).

Dan rest mij nog een vraag, als de Router een ingebouwde switch heeft. Kan ik dan daar andere switches op aan sluiten via een crosslink?
En zijn er nog bepaalde type routers beter dan andere? (twee vragen dus)

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Dan rest mij nog een vraag, als de Router een ingebouwde switch heeft. Kan ik dan daar andere switches op aan sluiten via een crosslink?
Ja dat kan!. doorgaans gaat zo een DHCP server in een router in ieder geval tot 52 clients en dit werkt dus door in de switsches die je er aan hangt.

Het gebruik van een crosslink is alleen nodig als de router en/of switch niet over een up-link poort beschikken (daar gaat gewoon straight tussen) dat moet je dus ff bekijken. De meeste consumentennetwerk apparatuur die je nu koopt is meestal gewoon voorzien van een uplink poort.
En zijn er nog bepaalde type routers beter dan andere? (twee vragen dus)
Afhankelijk van je ISP, en het dus gebruikte protocol, is het wel ff belangrijk op te letten welke router je aanschaft. Misschien dat in jouw geval de aanwezigheid van een printerserver/poort in de router ook wel wenselijk is :?

Check ff dit: [rml][ Routers] Verschillen/voordelen tussen merken + ervaringen[/rml] draadje je kan daar veel in vinden over de routers die op dit moment beschikbaar zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door aardbeix15 op 13-02-2003 14:59 ]

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Pagina: 1