[Cooling]Tempgestuurde fan, waar sensor plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

• The Dud3
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 15:51
Ik heb een 80mm fan van Colermaster gratis gekregen bij mijn nieuwe PC _/-\o_

Er zit een draadje aan met aan het einde zo een groen boletje.
Nu vroeg ik mij af waar ik die sensor best plaats?

Dicht bij mijn cpu? Voor de fan? Tegen het mobo?
Ik wil hem liefst zo stil mogelijk als hij niets doet, en zo hard mogelijk bij gamen. (doh :p )

The opinions stated in the above post are purely those of the author,
and do not represent intelligent life of any form.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

The_Dud3 schreef op 10 February 2003 @ 02:46:
Ik wil hem liefst zo stil mogelijk als hij niets doet, en zo hard mogelijk bij gamen. (doh :p )
In dat geval is naast de CPU de beste plek :)

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-02 18:04

ReseTTim

Chocolate addicted

silentsnow schreef op 10 February 2003 @ 03:30:
In dat geval is naast de CPU de beste plek :)
licht eraan vind ik. misschien is het slim om eerst te kijken waar je die 8cm fan plaatst. plaats je hem bovenin.. dan zal ik hem ergens bovenin plaatsen.. zet je de fan achter de cpu of de zijkant vna de kast dan bij de cpu. dat lijkt mij het meest ideaal..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• The Dud3
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 15:51
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/tempfan1.GIF

Ik denk dat ik hem best niet op de cpu plaats, want dan draait hij altijd op volle toeren.

The opinions stated in the above post are purely those of the author,
and do not represent intelligent life of any form.

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
maak een fanduct ofzo, boven je cpu :)
edit:

in de zijkant van je case dus ;)

[ Voor 37% gewijzigd door G33rt op 10-02-2003 12:45 ]

Verwijderd

"De fan in kwestie." is denk ik de goede fan, en dan de sensor tegen het koelblok aan, of er een een klein stukje vandaan als je vindt dat de fan te hard draait.
O, wel die fan naar buiten laten blazen dan... ;)

Je kunt hem ook naast de koeler op het mobo zetten, in de lucht die de fan van de CPU koeler uit het koelblok blaast.

PS Beredenering:
Als je die fan verder weg zet (Bovenin oid) ga je de warme lucht door de kast heen trekken. Zo dicht mogelijk op de CPU geeft de beste afvoer van warme lucht en daardoor de meeste daling van temperatuur, zodra die fan harder gaat draaien -> hij hoeft minder lang harder te draaien. :Y)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2003 14:46 . Reden: aanvulling ]

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 08:00
Verwijderd schreef op 10 februari 2003 @ 14:23:
PS Beredenering:
Als je die fan verder weg zet (Bovenin oid) ga je de warme lucht door de kast heen trekken. Zo dicht mogelijk op de CPU geeft de beste afvoer van warme lucht en daardoor de meeste daling van temperatuur, zodra die fan harder gaat draaien -> hij hoeft minder lang harder te draaien. :Y)
warme lucht stijgt op oid... 8)7
het zal bovenin dus warmer zijn dan onderin,
maar daar je cpu dichterbij de fan zit zo, zit hij hier dus wel goed :)

[ Voor 11% gewijzigd door Capa op 10-02-2003 16:38 ]

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Hmmm...ik heb ook zo'n Coolermaster tempgestuurde fan. Wilde 'm eerst ook tempgestuurd laten draaien, maar dat had niet zoveel effect. Niet zoveel hitte -> en wel erg weinig airflow.

Ik heb toen het tempsensortje eraf gehaald (gewoon geknipt) en de twee draadjes met elkaar verbonden -> dus geen weerstand meer en fan op max rpm. Omdat dat dan weer een beetje lawaaiig was, heb ik er een Zalman fan controllertje tussen gezet. Dus nu staat ie overdag te loeien, en s'nachts helemaal op 'onhoorbaar'. Perfecte oplossing! :)

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Verwijderd

Punt is dat je de sensor moet zetten op een punt waar hij ook werkelijk iets zinnigs meet voor de fan. Als je 'm op de cpu zet zal hij waarschijnlijk altijd voluit draaien, omdat de fan namelijk weinig invloed heeft op de cpu temp (als je'm als case fan gebruikt). De beste plek is normaal gesproken in de luchtstroom van de fan. Maar daar heb je bij een case fan niet zo heel erg veel aan.

een beetje expirimenteren kan helpen. Misschien een beetje in de buurt van de cpu (of koelblok), maar er niet tegenaan. Dan kun je het misschien zo voor elkaar krijgen dat de fan voluit gaat draaien bij langdurig zware belasting en lekker rustig is als je aan het GoTten bent :)

Verwijderd

Sauron-XP schreef op 10 February 2003 @ 16:37:
[...]

warme lucht stijgt op oid... 8)7
het zal bovenin dus warmer zijn dan onderin,
maar daar je cpu dichterbij de fan zit zo, zit hij hier dus wel goed :)
Warme lucht is inderdaad treffend gezegd. 8)
Pagina: 1