[Linux] VPN, Poptop met PPTPD wil niet lukken.

Pagina: 1
Acties:

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:32

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Ik wil een VPN verbinding opzetten met Poptop en pptpd over het internet naar het lokale netwerk van iemand anders. Aan de overkant staat een Linux Gateway en deze heb ik geconfiged met 1 van de manuals van poptop; http://poptop.sourceforge.net/dox/source-howto.html

Een aantal dingen zijn mij niet geheel duidelijk en misschien is dat ook de reden waarom het niet helemaal lekker werkt.

Eerst zal ik wat vertellen over de situatie....
Thuis heb ik ook een gateway staan: IP 192.168.0.1 en alle clients krijgen ip's in deze reeks (192.168.0.x) , Aan de andere kant waar de Linux gateway staat die VPN gaan doen heeft een lokale IP reeks op precies dezelfde reeks (ook 192.168.0.x)

Nadat ik de howto had doorgewerkt en een VPN verbinding heb gemaakt met de andere kant zie ik onderin in Windows 2000 (client) keurig dat er een VPN connectie is.

Ik werk met deze pptpd.conf file
option /etc/ppp/options.pptpd
localip 192.168.0.1
remoteip 192.168.0.110-115

Ik zie keurig dat ik het IP 192.168.0.110 heb gekregen op de client computer. Alleen nu begint het probleem wanneer ik bv probeer te connecten naar het server IP 192.168.0.1 connect die lokaal op mijn server en niet op de Gateway aan de andere kant.

Ik heb dit geprobeerd op te lossen door een tweede IP aan de server aan de andere kant te koppelen: 192.168.80.1 (aan de lokale interface) en vervolgens de pptpd.conf file aan te passen naar 192.168.80.1 en remoteip's 192.168.0.110-115 maar zonder succes. Het pingen naar 192.168.80.1 op dat moment geeft geen reply terug. (de client krijgt wel een goed ip-adress zodra de VPN is gestart maar wel met een subnet 255.255.255.255 terwijl de gateway met 192.168.80.1 in 255.255.255.0 (misschien zit daar het probleem))

De meeste howto's gaan eigen van totaal verschillende ip reeksen uit. Maar mijn situatie is wat moeilijker op te zetten. Misschien heeft 1 van jullie hier ervaring mee of een tip om het wat beter op te zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Erhnam op 10-02-2003 01:07 ]

http://www.xbmcfreak.nl/

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Ten eerste moeten de ip's op het gecombineerde netwerk uniek zijn anders worden de pakketjes verkeerd geroute.

Verder is het wel mogelijk om op beide netwerken ip's uit de zelfde range (oftewel zelfde subnet) te gebruiken maar dan moet je volgens mij "bridging" toepassen.
Beide gateways moeten dan ARP request voor de ip ranges van het "andere" network beantwoorden en de pakketjes via de VPN doorsturen naar de "andere" gateway. Het zelfde geld voor overige broadcast pakketjes (is daar niet een patch voor poptop voor?).
Overigens hoeven de ip's van de VPN interface niet uit het zelfde subnet komen, mag ook een ander subnet zijn.

http://bridge.sourceforge.net/

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-05 13:53

igmar

ISO20022

Erhnam schreef op 10 February 2003 @ 01:02:

Ik werk met deze pptpd.conf file
option /etc/ppp/options.pptpd
localip 192.168.0.1
remoteip 192.168.0.110-115
Indien de IP's in hetzelfde subnet liggen dien je op de interface waar 192.168.x.x opzit proxyarping aan te zetten. echo 1 /proc/sys/net/ipv4/conf/ethx/proxy_arp

IP forwarding dient aan te staan, en verder is tcpdump uitermate handig om uit te vinden waar je pakketten blijven.

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:32

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Dawns_sister schreef op 10 februari 2003 @ 02:30:
Ten eerste moeten de ip's op het gecombineerde netwerk uniek zijn anders worden de pakketjes verkeerd geroute.
Weet je dit zeker? Veel voorbeelden die ik in de howto tegen kwam gingen niet van dit princiepe uit. Verder is het maar 1 client die ik het netwerk wil laten 'joinen'.

Dit is het idee:

Client -> Internet -> Gateway (VPN) -> Netwerk

http://www.xbmcfreak.nl/