Dolby Digital met Dolby Pro logic versterker?

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

• Yigal76
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-04 21:49
Ik heb een Dolby Pro Logic versterker van Sony aan mijn PC gekoppeld. In die PC zit een DVD speler en met die speler kijk ik graag films ;).

Is het mogelijk om Dolby Digital geluid te krijgen via deze versterker door bijvoorbeeld een geluidskaart aan te schaffen die het DD signiaal decodeert, door stuurt naar de versterker, die het op zijn beurt weer doorstuurt naar de 5 boxen (subwoofer is "onderweg"...)? Of eindig ik dan toch gewoon met Dolby Pro Logic geluid?

Ok, stel dat dit mogelijk is: welke geluidskaart kan hardwarematig Dolby Digital decoderen? Ik heb al een Soundblaster Live! 5.1 kaartje. Is dit voldoende, of moet ik iets anders aanschaffen?

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
volgens mij is dat idd mogelijk, als je je pro-logic versterker kan gebruiken om het gedecodeerde signaal door te lussen (6 tulp-ingangen, ofwel 5.1)

• Yigal76
De versterker heeft inderdaad 6 tulpingangen (2 front, center/sub, 2 rear).

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-07 08:42

Bluppy2

Hip!

Dan is het een zogenaamde Dolby Digital Ready versterker.. als je een geluidskaart hebt die Dolby Digital kan decoderen, zoals een NFORCE2, een SB AUdigy of een Herculles Fortissimo II/III (er zijn er nog veel meer), dan is het een kwestie van plug en play..

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

• pdxnet96
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05-2025
Frits, dan kan het.. en ook met die SB Live...

Ja ja ja Nee !!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-08 19:26

Jaymz

Keep on moving !

OH -> AVH :)

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-07 22:19
je moet dus gewoon 3 kabeltjes van 3,5 mm jack naar 2x cinch kopen en die van je sb naar je versterker leiden, dan moet het werken. De decoden van dolby digital gebeurt door windvd of powerdvd, daar moet je even een 6 speakerfunctie instellen

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

kijk voor een geluidskaart bij sweex.nl : een 6 kanaals kaartje voor 15 euro

eagle

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:10

-Sander-

///M Powerrrrrr

Heheh, tja het kan wel maaaaaaar Dan moet je wel een SPDIF kabel tussen je 5.1 kaart en je DVD speler hebben zitten anders haal je never niet nooit 5.1 uit je dvd'tjes.

Die kabel is zeer moeilijk aan te komen, en krijg je inprinciepe alleen bij de dure echte geluidskaarten!.

Dus let op dat je die kabel wel nodig hebt!!!! (interne kabel dus!)

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:29

JWO

Alfa_33 schreef op 10 February 2003 @ 21:15:
Heheh, tja het kan wel maaaaaaar Dan moet je wel een SPDIF kabel tussen je 5.1 kaart en je DVD speler hebben zitten anders haal je never niet nooit 5.1 uit je dvd'tjes.

Die kabel is zeer moeilijk aan te komen, en krijg je inprinciepe alleen bij de dure echte geluidskaarten!.

je bedoelt dat ding van dvd naar geluidskaart? dat zijn gewoon simpel 2 draadjes ?

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:12
Alfa_33 schreef op 10 februari 2003 @ 21:15:

Deze kabel heb je toch helemaal niet nodig, omdat je pc het 5.1 signaal (doly digital) software matig omzet naar 5 analoge uitgangen?

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
StaticZ schreef op 10 februari 2003 @ 21:28:
[...]

Deze kabel heb je toch helemaal niet nodig, omdat je pc het 5.1 signaal (doly digital) software matig omzet naar 5 analoge uitgangen?
precies, je geluidskaart stuurt analoog de geDEcorderde signalen naar de 6ch ingang van de prologic receiver. Dolby digitaal is dan mogelijk maar ook DTS.
DTS heeft dan wel de zelfde geluidskwaliteit als DD.
als je gebruik maakt van een digitale kabel wordt het geluid gedecodeerd door de receiver en niet door de geluidskaart/software.

Verwijderd

Frits Bolkestein schreef op 09 February 2003 @ 23:05:
Ik heb een Dolby Pro Logic versterker van Sony aan mijn PC gekoppeld. In die PC zit een DVD speler en met die speler kijk ik graag films ;).

Is het mogelijk om Dolby Digital geluid te krijgen via deze versterker door bijvoorbeeld een geluidskaart aan te schaffen die het DD signiaal decodeert, door stuurt naar de versterker, die het op zijn beurt weer doorstuurt naar de 5 boxen (subwoofer is "onderweg"...)? Of eindig ik dan toch gewoon met Dolby Pro Logic geluid?

Ok, stel dat dit mogelijk is: welke geluidskaart kan hardwarematig Dolby Digital decoderen? Ik heb al een Soundblaster Live! 5.1 kaartje. Is dit voldoende, of moet ik iets anders aanschaffen?
Alleen als je een versterker hebt met aparte ingangen en uitgangen voor REAR-FRONT-CENTER EN SUB.
Maar de doorsnee dolby Prologic setjes kunnen dit niet.
maar je kan bv niet met 2x tulp DolbyD erin stoppen en dan denken dat het er ook weer uit komt....
Dat wil dus absolut niet !

• Yigal76
Verwijderd schreef op 10 February 2003 @ 22:45:
[...]

Alleen als je een versterker hebt met aparte ingangen en uitgangen voor REAR-FRONT-CENTER EN SUB.
Maar de doorsnee dolby Prologic setjes kunnen dit niet.
maar je kan bv niet met 2x tulp DolbyD erin stoppen en dan denken dat het er ook weer uit komt....
Dat wil dus absolut niet !
Yep, aparte ingangen zijn aanwezig. Fatsoenlijke geluidskaart alleen nog niet. De SB LIve! 5.1 is reeds verkocht bij mijn vorige comp, dus ben ik op zoek naar een kaartje die goed genoeg is voor dit gebeuren.

Verwijderd

Volgens mij kan het niet want dolby prologic is namelijk een center kanaal een links en een rechts en achter (dan niet links en rechts achter) dolby digital is dat namelijk wel

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:29

JWO

Verwijderd schreef op 27 March 2003 @ 23:32:
Volgens mij kan het niet want dolby prologic is namelijk een center kanaal een links en een rechts en achter (dan niet links en rechts achter) dolby digital is dat namelijk wel
kan wel want die ingangen bypassen de decoder, je geluidskaart zal dan als decoder gaan functioneren ..

Verwijderd

JWO schreef op 27 March 2003 @ 23:43:
[...]

kan wel want die ingangen bypassen de decoder, je geluidskaart zal dan als decoder gaan functioneren ..
volgens mij dus niet omdat zoals ik net al zij de achter kanalen 1 zijn maar mischien is een type nummer makkelijk

ook al zou het de decoder voorbij gaan kom je nog tegen het feit dat er maar 1 kanaal beschikbaar is voor de achter speakers

mischien zit ik fout en dan zie ik het graag maar zo denk ik O-)

want zo zou niemand die een dolby pro log versterker heeft ooit eem digital versterker moeten kopen mischien kan je het wel zo aansluiten maar kijg je alleen een dolbyprologic geluid eruit

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2003 00:01 . Reden: Toevoegen :> ]

Verwijderd

Alfa_33 schreef op 10 February 2003 @ 21:15:

aan een spdif kabeltje is zo te komen die heeft de gemiddelde hifi zaak wel alleen de versterker moet ook zo een ingang hebben

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 10:31
Verwijderd schreef op 27 maart 2003 @ 23:56:
[...]

volgens mij dus niet omdat zoals ik net al zij de achter kanalen 1 zijn maar mischien is een type nummer makkelijk

ook al zou het de decoder voorbij gaan kom je nog tegen het feit dat er maar 1 kanaal beschikbaar is voor de achter speakers

mischien zit ik fout en dan zie ik het graag maar zo denk ik O-)

want zo zou niemand die een dolby pro log versterker heeft ooit eem digital versterker moeten kopen mischien kan je het wel zo aansluiten maar kijg je alleen een dolbyprologic geluid eruit
Nee hoor je kan wel degelijk DD krijgen uit een DD ready receiver, Dolby Prologic heeft namelijk wel twee achterkanalen, alleen zijn ze mono.
Als je de 6 kanals input gebruikt heb je gewoon DD, stereo achter en een actieve sub.
Je moet alleen wel ff opletten of je receiver voor de achterkanalen het volledige frequentiebereik heeft, sommige DD ready receivers schijnen dat niet te hebben.

specs

Verwijderd

Jullie zeggen dat WinDVD of -VCR de digitale signaal produceren. Is het dan dus niet mogelijk om via Mediaplayer een gewone AVI film of iets dergelijks te beluisteren met surround sound?
Ik heb geen surround speakerset op mijn Soundblaster Live 5.1 aangesloten, maar op elke speaker uitgang een aparte versterker met elk twee speakers. DUs ik heb er in totaal gewoon 4, maar ik hoor door de achterste speaker exact hetzelfde geluid.. en geen "dichtslaande deuren of autos" alleen.

Groeten Bas

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:30

KneoK

Not in a million lightyears

Frits Bolkestein schreef op 09 februari 2003 @ 23:32:
De versterker heeft inderdaad 6 tulpingangen (2 front, center/sub, 2 rear).
Ik heb een Pioneer VSX409-RDS en deze heeft ook deze analoge aansluitingen.
Nu heb ik nog niet al te lang geleden een DVD speler gekocht met analoge uitgangen en heb nu perfect 5.1 geluid (tenminste, net als jij nu ook nog 5.0, sub is ook nog "onderweg").

Dus het moet gewoon lukken als je een geluidskaart koopt met 5.1 analoge uitgangen.

[edit]
Je zult overigens nooit en te nimmer Dolby Digital kunnen verkrijgen via analoge kanalen. Het signaal wordt al analoog aangeleverd.
Je krijgt dus 5.1 kanaals geluid (eigenlijk hetzelfde als DD, maar niet digitaal dus).

[ Voor 20% gewijzigd door KneoK op 03-07-2003 14:36 ]

• Flotter
  • Laatst online: 24-07 13:01

Flotter

Pelipper!

Verwijderd schreef op 03 July 2003 @ 13:16:
Jullie zeggen dat WinDVD of -VCR de digitale signaal produceren. Is het dan dus niet mogelijk om via Mediaplayer een gewone AVI film of iets dergelijks te beluisteren met surround sound?
Ik heb geen surround speakerset op mijn Soundblaster Live 5.1 aangesloten, maar op elke speaker uitgang een aparte versterker met elk twee speakers. DUs ik heb er in totaal gewoon 4, maar ik hoor door de achterste speaker exact hetzelfde geluid.. en geen "dichtslaande deuren of autos" alleen.

Groeten Bas
WinDVD decodeert het DD-signaal en daarmee kun je dus 4 of 5.1 kanaals geluid krijgen door een 4 (of 2x2) of 5.1 kanaals versterker er analoog op aan te sluiten. Digitaal aansluiten kan ook, maar dan moet je een versterker hebben met DD-decoder.
Een avi met mediaplayer met 4 of 5.1 geluid afspelen kan, maar dan moet je wel een codec hebben geïnstalleert die dat ondersteunt, en de avi die je afspeelt moet 5.1 geluid hebben. Als je een avi hebt met stereo geluid kun je daar nooit 5.1 van maken en krijg je dus voor en achter hetzelfde geluid (hoogstens zou je Dolby Surround geluid kunnen krijgen, mits dat in het stereogeluid is gepropt. Ik weet trouwens niet of daar een codec voor is of dat je dat alleen met een 'echte' DS-versterker kunt beluisteren).

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Verwijderd

Ok thanx.
Maar kun je dan niet net zo goed een gewone soundblaster op je surroundset aansluiten? Die surround sets zorgen toch voor ander geluid door de achterste boxen? Ook wanneer je gewoon tv of vhs kijkt werkt dat.. wat heb ik dan eigenlijk aan mn live 5.1??

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 19:58
Bas: dit wordt vervelend....
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.