Subwoofer verwisselen?

Pagina: 1
Acties:

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Ik heb een 5.1 setje gekocht voor bij mijn DVD-speler, het was een goedkoop setje (55 euro) en het is dus ook geen merk, echter ben ik over de kwaliteit zeer te spreken.

Nu weet ik niet zoveel van het AV gebeuren af, maar nu vroeg ik mij af of ik mijn "zware" boxen ook kan aansluiten op de subwoofer-uitgang van m'n DVD-speler (met natuurlijk een versterker ertussen) en op de andere uitgangen gewoon het 5.1 setje houden (en de subwoofer van dit setje uitschakelen, want die is niet echt krachtig, m'n 80 watt boxen hebben toch een betere bas).

In het kort:
Ik schakel m'n 5.1 subwoofer uit en zet daarvoor in de plaats m'n "zwaardere" boxen, maar houd de kleine speakertjes van de 5.1 set er wel op.

Is dit mogelijk zonder dat er dingen stukgaan? Zoja, zou dit beter geluid opleveren of is de originele subwoofer toch beter...

BVD

PS: in de FAQ en de search heb ik niet echt iets kunnen vinden wat betrekking heeft tot mijn vraag.

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-08 17:43
volgens mij is dat niet echt goed voor het versterkertje.

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Ik sluit dus die 80 watt boxen niet aan op het 5.1 versterkertje, maar op een aparte versterker waar ik ze normaal ook op heb (dit is misschien wat onhandig, moet je het volume van de subwoofer en de 5.1 set apart regelen).

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:37

GaMeOvEr

Is een hork.

Ja hoor, als jij de line out van de Subuitgang op je DVD speler aansluit op de line-in van je "gewone versterker" waar je grote speakers aanzitten, dan kan dat. :)

Kwestie van een plugje omzetten. :)

Desnoods kun je nog een Y kabeltje kopen, en je subuitgang opsplitsen naar twee stuks, hoef je niets te verwisselen op de DVD speler, maar alleen maar het subje van het 5.1 setje uit te zetten. (als dat kan, anders volume van het subje op 0)

Je kunt dan met je versterker idd het volume voor je Subkanaal regelen.

Aannames zijn fataal.

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Als ik dus zo'n Y kabeltje koop zou ik dus in principe de subwoofer van het 5.1 setje en mijn grote boxen tegelijk kunnen gebruiken, of gaat dit problemen opleveren?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:37

GaMeOvEr

Is een hork.

Nee hoor, kan prima. :) Het is tenslotte een _uitgang_ waar een lage spanning (150mV) uitgaat, er kan niets in. Die kun je dus gewoon aftakken.

Het enige risico met (veelvuldig) aftakken is dat je signaalverlies krijgt. Maar van 1 naar 2 heb je daar amper last van. :)

Aannames zijn fataal.

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Ok, bedankt voor de informatie, ik zal eens even aan de slag! :)

Pagina: 1