XP en Fragmentatie

Pagina: 1
Acties:

• HimmelHund
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-06-2023
Heb een beetje een vreemd probleem.
Ik draai xp-home en heb regelmatig last van behoorlijke fragmentatie op de c schijf.
Eerst dacht ik dat het aan de harde schijf lag. Andere schijf erin Ghost image terug geplaatsts en...precies het zelfde . Vooral in een game (mohaa) heb ik er last van.
Moet soms vaak defragmenteren (achter elkaar) om het weer goed te krijgen.

Heb in het verleden wel een keer de c schijf van Fat32 naar ntfs geconverteerd.
De Ghost-image is ook van na deze conversie.

Wordt er inmiddels een beetje ziek van en weet niet of dit aan xp ligt. Kan er ook een ander progje zijn die deze fragmentatie veroorzaakt?

Voor de duidelijkheid Xp staat op de C partitie en mohaa op D. De grap is dat de D partitie zo goed als geen last heeft van fragmentatie.

Any1 met een beetje kijk op dit soort zaken :?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:36
HimmelHund schreef op 09 February 2003 @ 18:20:
Any1 met een beetje kijk op dit soort zaken :?
Jahoor: Het is niet gek dat een schijf gefragmenteerd raakt, dat komt er van als je af en toe iets op je harddisk schrijft :) .

Ik zie het probleem ook niet?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• HimmelHund
Het probleem is dat in een game als Mohaa het spel met een vaste regelmaat van de klok om de 5 seconden een millieseconde blijft "haken" het lijkt dan op lag wat het dus niet is. M.a.w. je kan niet voor de volle 100% gamen.

[ Voor 4% gewijzigd door HimmelHund op 09-02-2003 18:24 ]

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Zal wel liggen aan het wisselbestand, de "paging file". Zet die eens op een vaste grootte. My Computer - Properties - Advanced - Preformance - Advanced - Virtual Memory. Zet minimaal en maximaal even groot, daarna defragmenteren. Lost het denk ik op.

Forget your fears...
...and want to know more...

• HimmelHund
Sorry ben ik vergeten te vermelden. Heb ik al gedaan staat op andere partitie en heeft een vaste grootte.

Verwijderd

Laat duidelijk zijn. Het FAT32 bestandssysteem heeft ontzettend veel last van fragmentatie. Er zijn filesystemen die minder fragmenteren zoals ext2 of HPFS. Ook NTFS heeft er last van. Ik adviseer 1 ding. Neem defragmentatie op in de scheduled tasks. Want echt veel is er niet aan te doen. Of neem een grotere harde schijf. Dan heb je er ook minder last van.

• HimmelHund
Verwijderd schreef op 09 February 2003 @ 18:29:
Laat duidelijk zijn. Het FAT32 bestandssysteem heeft ontzettend veel last van fragmentatie. Er zijn filesystemen die minder defragmenteren zoals ext2 of HPFS. Ook NTFS heeft er last van. Ik adviseer 1 ding. Neem defragmentatie op in de scheduled tasks. Want echt veel is er niet aan te doen. Of neem een grotere harde schijf. Dan heb je er ook minder last van.
Doe het bijna iedere dag. En heb nu een 80 gig schijf

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 00:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Ik weet niet hoeveel geheugen je nu in je systeem heb zitten, maar indien dit 256Mb of minder is zet er dan eens wat bij. Hoe minder je systeem moet swappen des te minder heb je last van vertragingen in games.
Voor een XP-machine heb je met de recentste games toch wel zo'n 512Mb nodig (v.b. Unreal II) om het swappen tot een minimum te beperken. 256Mb is in veel gevallen gewoon net iets te weinig.
Kijk eens in je taakbeheer hoeveel geheugen je systeem al in gebruik heeft vlak na een herstart.

PSN-id: Chrasher

• HimmelHund
Heb momenteel 512 kb intern. De vaste swap staat op 1500 mb.

geheugengebruik: 170/1982

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-03 23:07
Elke dag defragmenteren om MoHaa te kunnen spelen is erg overdone, en volgens mij zoek je het probleem dan ook in de verkeerde richting.

Ik defrag bijna nooit, alle games lopen prima.(UT2003, MoHaa, BF1942)
Als een game eenmaal geladen is staat het level oid gewoon in het geheugen en zal er bijna niet geswapt hoeven worden.

Dus of je hebt gewoon teweinig mem of je systeem is niet helemaal goed geconfigd.
Wat zijn de specs?

Verwijderd

Zelfs mijn XT heeft al 640 kb. Misschien eens upgraden ;)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:36
Verwijderd schreef op 09 februari 2003 @ 19:31:
[...]

Zelfs mijn XT heeft al 640 kb. Misschien eens upgraden ;)
offtopic:
TS bedoeld MB.................. (denk ik)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Don't defrag! (Zie punt 5)

Volgens dit artikel zit de snelheidswinst van defragmentatie vooral tussen de oren van de gebruiker. Ik moet zelf toe geven dat ik eigenlijk nooit een echte snelheidswinst heb kunnen waarnemen na defragmentatie, maar het is wel een mooi excuus om je werk even neer te leggen en een pauze in te lassen :)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
ik zou ipv die image even windows er opnieuw opzetten, het ligt zo te horen aan de image. Formatteer je de HD wel als NTFS voordat je de image terugkwackt?

btw: probeer ook eens een ander defrag progje, bijv speed disk uit norton systemworks.

[ Voor 23% gewijzigd door wagenveld op 10-02-2003 15:47 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 February 2003 @ 15:37:
Don't defrag! (Zie punt 5)

Volgens dit artikel zit de snelheidswinst van defragmentatie vooral tussen de oren van de gebruiker. Ik moet zelf toe geven dat ik eigenlijk nooit een echte snelheidswinst heb kunnen waarnemen na defragmentatie, maar het is wel een mooi excuus om je werk even neer te leggen en een pauze in te lassen :)
Ik heb de laadtijd van een spel van 120 naar 60 secs zijn gaan door fragmentatie.
Maar elke week fragmenteren is niet nodig, een keer per kwartaal is wel aan te raden, zeker bij volle schijven.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Defraggen is imho niet eens goed voor je schijf als je het zo vaak doet.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• HimmelHund
wagenveld schreef op 10 februari 2003 @ 15:46:
ik zou ipv die image even windows er opnieuw opzetten, het ligt zo te horen aan de image. Formatteer je de HD wel als NTFS voordat je de image terugkwackt?

btw: probeer ook eens een ander defrag progje, bijv speed disk uit norton systemworks.
Ja gebruik speeddisk ook. Maar die is onder XP niet meer wat het geweest is. Ik gebruik nu die van O&O. Maar denk dat ik inderdaad vast zit aan een nieuwe installatie met een NTFS format vooraf. Kost me weer een dag :(

Voor alle lezers hier: ik gebruik 512 MB (en geen kb) dacht dat dat wel voor de hand lag ;)
Thx voor jullie reacties :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
"Heb in het verleden wel een keer de c schijf van Fat32 naar ntfs geconverteerd.
De Ghost-image is ook van na deze conversie."

Dit is het probleem. Doordat je geconverteerd hebt van fat naar ntfs heb je nu een clustergrootte van 512 byte, ipv de gebruikelijke grote van 4kilobyte (4096 byte).

De MFT van ntfs fragmenteerd hierdoor VEEEEEEEL sneller dan normaal, en dat is erg slecht voor je snelheid.

De enige mogenlijkheid is opnieuw windows instaleren, na een herformatering met NTFS.

(je kunt dus wel defragmenteren , maar dat is dweilen met de kraan open)

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 11-02-2003 12:51 ]

specs

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:03
Gebruik een programma wat constant defragmenteert, zoiets als Diskeeper.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Verwijderd

gladiool schreef op 11 February 2003 @ 12:28:
"Heb in het verleden wel een keer de c schijf van Fat32 naar ntfs geconverteerd.
De Ghost-image is ook van na deze conversie."

Dit is het probleem. Doordat je geconverteerd hebt van fat naar ntfs heb je nu een clustergrootte van 512 byte, ipv de gebruikelijke grote van 4kilobyte (4096 byte).

De MFT van ntfs fragmenteerd hierdoor VEEEEEEEL sneller dan normaal, en dat is erg slecht voor je snelheid.

De enige mogenlijkheid is opnieuw windows instaleren, na een herformatering met NTFS.

(je kunt dus wel defragmenteren , maar dat is dweilen met de kraan open)
Met Partition Magic 8.0 heb je een nieuwe optie om op in het verleden van FAT32 naar NTFS geconverteerde partities de clustersize van 512 bytes naar 4 kilobytes te converteren.

Hoef je niet meer te formatteren/installeren.

• HimmelHund
MaxKool en Gladiool . Hartelijk dank voor jullie antwoord. Weet ik eindelijk wat het probleem is en kan ik het wellicht met partition manager oplossen.
Sorry voor het late antwoord, maar had er niet aangedacht dat ik nog een goede respons zou krijgen. Nogmaals thx. _/-\o_

Verwijderd

No problemo, da's het doel van dit forum toch?

• HimmelHund
Max_Kool toch nog een vraagje. Als ik in partition magic 8 kijk naar resize cluster staat die partitie waar het om gaat reeds op 4 kb. Betreft het een andere optie in Partition Magic?
Kan dus nog even niks.
Thx

Verwijderd

Dus je clustersize is al 4kb, en niet 512 bytes?

Mmmmm

• Ingens
  • Laatst online: 16:17
Vind een pagefile van 1500 mb ook behoorlijk groot, normaal is anderhalf keer geheugen maar geloof dat dat vanaf 512 mb ook al niet meer opgaat maar alleen kleiner wordt. (1 keer geheugen ofzo)

An eye for an eye makes the whole world blind.

• HimmelHund
Verwijderd schreef op 12 March 2003 @ 15:39:
Dus je clustersize is al 4kb, en niet 512 bytes?

Mmmmm
In partition8 bij resize cluster staat 4kb en dan kun je aangeven wat het moet worden. Is er een speciale andere optie?

• HimmelHund
Ingens schreef op 12 March 2003 @ 15:46:
Vind een pagefile van 1500 mb ook behoorlijk groot, normaal is anderhalf keer geheugen maar geloof dat dat vanaf 512 mb ook al niet meer opgaat maar alleen kleiner wordt. (1 keer geheugen ofzo)
Heeft dit invloed op de fragmentatie? XP staat op C partitie. Dat is de partitie die fragmenteert. De swapfile staat op de E partitie. Die partitie fragmenteert niet.

• Ingens
  • Laatst online: 16:17
Dat weet ik niet maar je kunt altijd proberen hem is kleiner te maken en kijk dan of je nog steeds problemen hebt.

An eye for an eye makes the whole world blind.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
HimmelHund schreef op 12 March 2003 @ 15:52:
Heeft dit invloed op de fragmentatie? XP staat op C partitie. Dat is de partitie die fragmenteert. De swapfile staat op de E partitie. Die partitie fragmenteert niet.
Nee, dat heeft geen invloed.
Is je C: erg vol?
Heb je gekeken welke bestanden dan precies fragmenteren?

• HimmelHund
OlafvdSpek schreef op 12 March 2003 @ 16:22:
[...]

Nee, dat heeft geen invloed.
Is je C: erg vol?
Heb je gekeken welke bestanden dan precies fragmenteren?
Hoe kan ik zien welke bestanden het zijn die fragmenteren?
C partitie is ongeveer voor 50% vol.

[ Voor 8% gewijzigd door HimmelHund op 12-03-2003 16:33 ]

• HimmelHund
Hierbij nog wat extra info over die partitie via PartitionM8:
NTFS version 3.1
bytes per ntfs sector 512
cluster size 4k (8 sec per cluster)
first mtf cluster 16
file record size 1k

• Olaf van der Spek
  • Niet online
HimmelHund schreef op 12 maart 2003 @ 16:31:
Hoe kan ik zien welke bestanden het zijn die fragmenteren?
C partitie is ongeveer voor 50% vol.
In het rapport van de standaard defragmenter van Windows XP.
Pagina: 1