Deze vraag speelt regelmatig door mijn hoofd. Ik heb het hier niet over het meervoudig persoonlijkheids syndroom, maar gewoon over de gemiddelde gezonde man/vrouw. Wie durft er te beweren dat hij (of zij) altijd "zichzelf" is. En dan bedoel ik dus bijv. tijdens feesten, sollicitatiegesprekken, discussies, maar ook in hun eigen relatie.
Het is algemeen bekend dat iedere man in het bijzijn van zijn vrienden opeens heel anders gedraagd dan wanneer hij alleen is met zijn vriendin.
Wij mannen schijnen altijd te denken dat we maar "stoer" tegen elkaar moeten doen.
Wat dat betreft hebben we dus wel meerdere persoonlijkheden...
Wij mannen schijnen altijd te denken dat we maar "stoer" tegen elkaar moeten doen.
Wat dat betreft hebben we dus wel meerdere persoonlijkheden...
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 15 november 2000 09:51 schreef LoekieLeeuw het volgende:
Wat dat betreft hebben we dus wel meerdere persoonlijkheden...[/quote]hm vind ik interessant gezien het feit dat ik een vrouw ben. waarom doen jullie mannen dan stoer t.o.v. elkaar?? als jullie zo goed weten dat dat allemaal stoerdoenerij is... geloven jullie elkaar dan ook nog?
Wat dat betreft hebben we dus wel meerdere persoonlijkheden...[/quote]hm vind ik interessant gezien het feit dat ik een vrouw ben. waarom doen jullie mannen dan stoer t.o.v. elkaar?? als jullie zo goed weten dat dat allemaal stoerdoenerij is... geloven jullie elkaar dan ook nog?
Niet mee eens..dat je anders reageerd ( door wat voor redenen dan ook ) maakt je persoonlijkheid nog niet anders, dat is meer een onderdeel van je karakter/persoonlijkheid.
Over dat stoer doen..als je een meisje leuk vind ga je je niet aanstellen omdat je jezelf goed voor wilt laten komen, maar echt stoer doen zit meer in de leeftijd of ehh..karakter zal ik het nu maar op houden.
Over dat stoer doen..als je een meisje leuk vind ga je je niet aanstellen omdat je jezelf goed voor wilt laten komen, maar echt stoer doen zit meer in de leeftijd of ehh..karakter zal ik het nu maar op houden.
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 15 november 2000 10:24 schreef Maiar het volgende:
Niet mee eens..dat je anders reageerd ( door wat voor redenen dan ook ) maakt je persoonlijkheid nog niet anders, dat is meer een onderdeel van je karakter/persoonlijkheid.[/quote]En toch merk ik dat in een discussie bijv. mensen al gauw geneigd zijn met een ander mee te praten, al druist dit tegen zijn eigen mening in. Op dat moment gelooft hij/zij zichzelf ook, en is in mijn ogen dus op dat moment een andere persoonlijkheid.
Daarnaast merk ik dat mensen veranderen in de loop der jaren. En wanneer hebben ze dan eindelijk hun "eigen ik" gevonden??
Niet mee eens..dat je anders reageerd ( door wat voor redenen dan ook ) maakt je persoonlijkheid nog niet anders, dat is meer een onderdeel van je karakter/persoonlijkheid.[/quote]En toch merk ik dat in een discussie bijv. mensen al gauw geneigd zijn met een ander mee te praten, al druist dit tegen zijn eigen mening in. Op dat moment gelooft hij/zij zichzelf ook, en is in mijn ogen dus op dat moment een andere persoonlijkheid.
Daarnaast merk ik dat mensen veranderen in de loop der jaren. En wanneer hebben ze dan eindelijk hun "eigen ik" gevonden??
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 15 november 2000 09:58 schreef ik_zei_de_gek het volgende:
hm vind ik interessant gezien het feit dat ik een vrouw ben. waarom doen jullie mannen dan stoer t.o.v. elkaar?? als jullie zo goed weten dat dat allemaal stoerdoenerij is... geloven jullie elkaar dan ook nog?[/quote]Geen flauw idee waarom iedereen dat doet...
Ik word een beetje gek van om iedere keer van die sterke verhalen aan te moeten horen
Ik heb er zelf ook last van als iemand een sterk verhaal tegen mij afsteekt, ben ik zelf ook geneigt om een sterk verhaal af te steken...
Als je het niet doet vinden ze je opeens een watje en hoor je er niet bij... denk ik...
Dat zou echt eens moeten veranderen. Ik wordt er namelijk
ziek van dat gedoe.
hm vind ik interessant gezien het feit dat ik een vrouw ben. waarom doen jullie mannen dan stoer t.o.v. elkaar?? als jullie zo goed weten dat dat allemaal stoerdoenerij is... geloven jullie elkaar dan ook nog?[/quote]Geen flauw idee waarom iedereen dat doet...
Ik word een beetje gek van om iedere keer van die sterke verhalen aan te moeten horen
Ik heb er zelf ook last van als iemand een sterk verhaal tegen mij afsteekt, ben ik zelf ook geneigt om een sterk verhaal af te steken...
Als je het niet doet vinden ze je opeens een watje en hoor je er niet bij... denk ik...
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 15 november 2000 10:40 schreef LoekieLeeuw het volgende:
ziek van dat gedoe.[/quote]wat dat betreft steken vrouwen niet veel anders in elkaar dan mannen
maar irri is het wel ja...
Verwijderd
Toch is het vooral je omgeving die je sterkt in het vertoon van bepaald gedrag (door erkenning/bevestiging, hetzij positief danwel negatief), en zo groeit dus je persoonlijkheid of gebrek eraan. Dat wat zichtbaar is voor allen en geuit wordt, is het topje van een ijsberg, er zijn div. mogelijkheden om zelfkennis te vermeerderen.
Introspectie is maar het begin ervan.
Introspectie is maar het begin ervan.
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 15 november 2000 10:49 schreef solidsurfer het volgende:
Toch is het vooral je omgeving die je sterkt in het vertoon van bepaald gedrag (door erkenning/bevestiging, hetzij positief danwel negatief), en zo groeit dus je persoonlijkheid of gebrek eraan. [/quote]Maar hoe verklaar jij dan dat iemand van een nette heer met stropdas zomaar van de een op de andere dag verandert in een hardrocker met leren broeken, zijn haar laat groeien, een baard laat staan, en ook nooit meer die nette heer van vroeger wordt??
Toch is het vooral je omgeving die je sterkt in het vertoon van bepaald gedrag (door erkenning/bevestiging, hetzij positief danwel negatief), en zo groeit dus je persoonlijkheid of gebrek eraan. [/quote]Maar hoe verklaar jij dan dat iemand van een nette heer met stropdas zomaar van de een op de andere dag verandert in een hardrocker met leren broeken, zijn haar laat groeien, een baard laat staan, en ook nooit meer die nette heer van vroeger wordt??
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 15 november 2000 10:45 schreef ik_zei_de_gek het volgende:
wat dat betreft steken vrouwen niet veel anders in elkaar dan mannen
maar irri is het wel ja...[/quote]Er zitten toch wel grote verschillen tussen mannen en vrouwen, vrouwen zijn veel gemener, die steken onder de gordel, terwijl mannen gewoon openlijk iemand te grazen nemen. Kun je dat volgens mij beter hebben, want dan weet je waar je aan toe bent, met vrouwen weet je dat nooit...
wat dat betreft steken vrouwen niet veel anders in elkaar dan mannen
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 15 november 2000 10:55 schreef ik_zei_de_gek het volgende:
Maar hoe verklaar jij dan dat iemand van een nette heer met stropdas zomaar van de een op de andere dag verandert in een hardrocker met leren broeken, zijn haar laat groeien, een baard laat staan, en ook nooit meer die nette heer van vroeger wordt??[/quote]Verkeerde vrienden...
Maar hoe verklaar jij dan dat iemand van een nette heer met stropdas zomaar van de een op de andere dag verandert in een hardrocker met leren broeken, zijn haar laat groeien, een baard laat staan, en ook nooit meer die nette heer van vroeger wordt??[/quote]Verkeerde vrienden...
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 15 november 2000 10:55 schreef LoekieLeeuw het volgende:
Er zitten toch wel grote verschillen tussen mannen en vrouwen, vrouwen zijn veel gemener, die steken onder de gordel, terwijl mannen gewoon openlijk iemand te grazen nemen. Kun je dat volgens mij beter hebben, want dan weet je waar je aan toe bent, met vrouwen weet je dat nooit... ;)[/quote] daar kan ik je (helaas
) geen ongelijk ingeven. ik moet je ook eerlijk zeggen dat ik liever ruzie met een man heb dan met een vrouw... überhaupt is een vriendschap met een man waardevoller dan die met een vrouw. daarom heb ik ook meer vrienden dan vriendinnen denk ik
Er zitten toch wel grote verschillen tussen mannen en vrouwen, vrouwen zijn veel gemener, die steken onder de gordel, terwijl mannen gewoon openlijk iemand te grazen nemen. Kun je dat volgens mij beter hebben, want dan weet je waar je aan toe bent, met vrouwen weet je dat nooit... ;)[/quote] daar kan ik je (helaas
Verwijderd
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 15 november 2000 10:55 schreef ik_zei_de_gek het volgende:
Maar hoe verklaar jij dan dat iemand van een nette heer met stropdas zomaar van de een op de andere dag verandert in een hardrocker met leren broeken, zijn haar laat groeien, een baard laat staan, en ook nooit meer die nette heer van vroeger wordt??[/quote]Hoe zal ik dat eens verklaren zonder de persoon in kwestie te kennen...
Het zou kunnen dat die persoon in aanraking komt met die 'scene' en zich daar helemaal in thuis voelt, zo van:"Dit is het!!"
Heeft in wezen altijd al een afkeer gehad van het hele 'gedoe'.
Heeft intense behoefte aan iets nieuws, wil zich levend en vitaal voelen ipv een werkrobot en uit dat op deze manier.
Relatie met heftige hardrock-chick.
...maar ja, is maar hypothetisch.
Maar hoe verklaar jij dan dat iemand van een nette heer met stropdas zomaar van de een op de andere dag verandert in een hardrocker met leren broeken, zijn haar laat groeien, een baard laat staan, en ook nooit meer die nette heer van vroeger wordt??[/quote]Hoe zal ik dat eens verklaren zonder de persoon in kwestie te kennen...
Het zou kunnen dat die persoon in aanraking komt met die 'scene' en zich daar helemaal in thuis voelt, zo van:"Dit is het!!"
Heeft in wezen altijd al een afkeer gehad van het hele 'gedoe'.
Heeft intense behoefte aan iets nieuws, wil zich levend en vitaal voelen ipv een werkrobot en uit dat op deze manier.
Relatie met heftige hardrock-chick.
...maar ja, is maar hypothetisch.
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 15 november 2000 11:01 schreef ik_zei_de_gek het volgende:
daar kan ik je (helaas
) geen ongelijk ingeven. ik moet je ook eerlijk zeggen dat ik liever ruzie met een man heb dan met een vrouw... überhaupt is een vriendschap met een man waardevoller dan die met een vrouw. daarom heb ik ook meer vrienden dan vriendinnen denk ik :?[/quote]Hoezo is een vriendschap met een man waardervoller dan die met een vrouw?
Dit begrijp ik ff niet
daar kan ik je (helaas
Dit begrijp ik ff niet
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 15 november 2000 11:30 schreef LoekieLeeuw het volgende:
Hoezo is een vriendschap met een man waardervoller dan die met een vrouw?
Dit begrijp ik ff niet :?[/quote]omdat je met een man altijd (nou ja..) weet waar je aan toe bent (ze zijn directer, openener). een vrouw niet... het zijn serpenten (uitzonderingen daargelaten)ik hecht gewoon meer aan mijn vrienden dan aan mijn vriendinnen, maar misschien is dit gewoon een persoonlijke kwestie??
Hoezo is een vriendschap met een man waardervoller dan die met een vrouw?
Dit begrijp ik ff niet :?[/quote]omdat je met een man altijd (nou ja..) weet waar je aan toe bent (ze zijn directer, openener). een vrouw niet... het zijn serpenten (uitzonderingen daargelaten)ik hecht gewoon meer aan mijn vrienden dan aan mijn vriendinnen, maar misschien is dit gewoon een persoonlijke kwestie??
..de persoonlijkheid die je hebt
..de persoonlijkheid die je toont
..de persoonlijkheid die je zou willen hebben
..zijn er al 3
..zijn er al 3
"Endure.... In enduring, grow strong." (Dak'kon)
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>omdat je met een man altijd (nou ja..) weet waar je aan toe bent (ze zijn directer, openener). een vrouw niet... het zijn serpenten (uitzonderingen daargelaten)ik hecht gewoon meer aan mijn vrienden dan aan mijn vriendinnen, maar misschien is dit gewoon een persoonlijke kwestie??[/quote]Vreemd ik heb het juist precies andersom (en ik ben man). Ik kan over het algemeen beter overweg met vrouwen (ze zijn directer en openener (
)). Het is niet dat ik iets heb tegen mannen, maar op een of andere manier heb ik altijd de indruk dat je met vrouwen veel beter kunt praten en dus een betere vriendschap hebt. Vrouwen zijn wel ongelooflijk onvoorspelbaar ja, dat is zeker een risicofactor...
Ach, laat ik het er op houden dat je beide nodig hebt.
Ach, laat ik het er op houden dat je beide nodig hebt.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
Verwijderd
bij mij hangt het meer van de persoon af dan of het een man of een vrouw is. ik heb ongeveer evenveel vriendinnen als vrienden waar ik echt goed mee kan praten. maar als ik ergens niemand ken stap ik toch makkelijker op een andere vrouw af dan op een man. zou eigenlijk niet weten waarom...
Verwijderd
Ik_zei_de_gek<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>omdat je met een man altijd (nou ja..) weet waar je aan toe bent (ze zijn directer, openener). een vrouw niet... het zijn serpenten (uitzonderingen daargelaten)ik hecht gewoon meer aan mijn vrienden dan aan mijn vriendinnen, maar misschien is dit gewoon een persoonlijke kwestie??[/quote]Diadem<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Vreemd ik heb het juist precies andersom (en ik ben man). Ik kan over het algemeen beter overweg met vrouwen (ze zijn directer en openener ()). Het is niet dat ik iets heb tegen mannen, maar op een of andere manier heb ik altijd de indruk dat je met vrouwen veel beter kunt praten en dus een betere vriendschap hebt. Vrouwen zijn wel ongelooflijk onvoorspelbaar ja, dat is zeker een risicofactor...[/quote]Grappig. Een vrouw zegt van mannen dat ze directer en opener zijn, een man "beschuldigt" vrouwen daarvan... Waar zou dit door komen?
Ik hou het erop dat het een persoonlijke kwestie is, dat de een nou toevallig wat meer mannen/vrouwen kent die hem/haar beter liggen en de ander juist andersom.
Is misschien ondertussen wel een beetje off-topic...
Ik hou het erop dat het een persoonlijke kwestie is, dat de een nou toevallig wat meer mannen/vrouwen kent die hem/haar beter liggen en de ander juist andersom.
Is misschien ondertussen wel een beetje off-topic...
Verwijderd
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 15 november 2000 16:03 schreef Captain Proton het volgende:
Is misschien ondertussen wel een beetje off-topic...[/quote]beetje maar
Is misschien ondertussen wel een beetje off-topic...[/quote]beetje maar
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 15 november 2000 12:46 schreef ronaz het volgende:
..zijn er al 3[/quote]om maar weer on-topic te komen... dit is dus waar ik op doelde ja... deze man weet waar ik het over heb
..zijn er al 3[/quote]om maar weer on-topic te komen... dit is dus waar ik op doelde ja... deze man weet waar ik het over heb
Verwijderd
Misschien hebben we hier een probleem met de definitie van persoonlijkheid.
1) Persoonlijkheid, is dat een bepaalde verzameling van eigenschappen (een sociale persoonlijkheid, een egoistische persoonlijkheid, een afstandelijke persoonlijkheid, enzovoorts).
2) is een persoonlijkheid hetzelfde als een karakter, namelijk hoe iemand is.
Als je vind dat iemand soms (op een feestje oid) een andere persoonlijkheid heeft dan elders (tijdens een saai college oid), dan ga je van definite (1) uit, maar ikzelf pleit voor definitie (2). Een mens heeft slechts een persoonlijkheid, en deze is veelzijdig en zeker ook veranderlijk. Dat je niet in iedere situatie hetzelfde bent vind ik niet meer dan logisch.
1) Persoonlijkheid, is dat een bepaalde verzameling van eigenschappen (een sociale persoonlijkheid, een egoistische persoonlijkheid, een afstandelijke persoonlijkheid, enzovoorts).
2) is een persoonlijkheid hetzelfde als een karakter, namelijk hoe iemand is.
Als je vind dat iemand soms (op een feestje oid) een andere persoonlijkheid heeft dan elders (tijdens een saai college oid), dan ga je van definite (1) uit, maar ikzelf pleit voor definitie (2). Een mens heeft slechts een persoonlijkheid, en deze is veelzijdig en zeker ook veranderlijk. Dat je niet in iedere situatie hetzelfde bent vind ik niet meer dan logisch.
offtopic:
Ik hoor altijd dat mannen helemaal niet open zijn, een echte man praat niet over zijn emoties, en daarom weet je nooit wat je aan hem hebt. Ik vind het wel vreemd om hier het tegenovergestelde te horen...
Volgens mij hangt het helemaal van de persoon zelf af, ik ken immers massa's open mannen, en vrouwen.
Ik hoor altijd dat mannen helemaal niet open zijn, een echte man praat niet over zijn emoties, en daarom weet je nooit wat je aan hem hebt. Ik vind het wel vreemd om hier het tegenovergestelde te horen...
Volgens mij hangt het helemaal van de persoon zelf af, ik ken immers massa's open mannen, en vrouwen.
ik heb gelezen dat het karakter wordt gevormd door twee factoren:
1) je eerste levensjaar
2) ervaringen die je opdoet
erg interessant is hierbij het enneagram
maar da's weer een nieuwe topic
ik zal hem meteen openen voor de liefhebbers van dit onderwerp
1) je eerste levensjaar
2) ervaringen die je opdoet
erg interessant is hierbij het enneagram
maar da's weer een nieuwe topic
ik zal hem meteen openen voor de liefhebbers van dit onderwerp
Verwijderd
zentiar:
als je bij persoonlijkheid dingen neemt als bijv heel open zijn, makkelijk op anderen afstappen, moeilijk over bepaalde dingen praten enz. allemaal dingen die er volgensmij toch echt bij horen, dan heb je toch voor verschillende situaties verschillende persoonlijkheden, of bedoel je met karakter al die verschillende persoonlijkheden in verschillende situaties bij elkaar?
ik denk dat iemand wel altijd een soort "grondkarakter/persoonlijkheid" heeft, dat door de situatie dan weer een beetje naar de ene kant, dan weer naar de andere kant aangevuld wordt.
maar de verschillen tussen die situaties zijn soms toch wel erg groot, dat je niet meer van 1 persoonlijkheid kunt spreken.
als je bij persoonlijkheid dingen neemt als bijv heel open zijn, makkelijk op anderen afstappen, moeilijk over bepaalde dingen praten enz. allemaal dingen die er volgensmij toch echt bij horen, dan heb je toch voor verschillende situaties verschillende persoonlijkheden, of bedoel je met karakter al die verschillende persoonlijkheden in verschillende situaties bij elkaar?
ik denk dat iemand wel altijd een soort "grondkarakter/persoonlijkheid" heeft, dat door de situatie dan weer een beetje naar de ene kant, dan weer naar de andere kant aangevuld wordt.
maar de verschillen tussen die situaties zijn soms toch wel erg groot, dat je niet meer van 1 persoonlijkheid kunt spreken.
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 15 november 2000 20:27 schreef el_marcianito het volgende:
zentiar:
ik denk dat iemand wel altijd een soort "grondkarakter/persoonlijkheid" heeft, dat door de situatie dan weer een beetje naar de ene kant, dan weer naar de andere kant aangevuld wordt. [/quote]helemaal waar... dat is ook het idee achter het enneagram... zie ook deze topic "het enneagram"
zentiar:
ik denk dat iemand wel altijd een soort "grondkarakter/persoonlijkheid" heeft, dat door de situatie dan weer een beetje naar de ene kant, dan weer naar de andere kant aangevuld wordt. [/quote]helemaal waar... dat is ook het idee achter het enneagram... zie ook deze topic "het enneagram"
Verwijderd
Ik weet wel dat als iemand dronken is meestal de waarheid verteld, omdat je je er dan niet voor schaamt om daarvoor uit te komen.
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 15 november 2000 21:47 schreef Ereinion het volgende:
Ik weet wel dat als iemand dronken is meestal de waarheid verteld, omdat je je er dan niet voor schaamt om daarvoor uit te komen.[/quote]gaan we nu weer offtopic?
Ik weet wel dat als iemand dronken is meestal de waarheid verteld, omdat je je er dan niet voor schaamt om daarvoor uit te komen.[/quote]gaan we nu weer offtopic?
Verwijderd
el_marcianito:
Als je definitie 1 gebruikt wel.als je bij persoonlijkheid dingen neemt als bijv heel open zijn, makkelijk op anderen afstappen, moeilijk over bepaalde dingen praten enz. allemaal dingen die er volgens mij toch echt bij horen, dan heb je toch voor verschillende situaties verschillende persoonlijkheden,
Ja, ik ga van definitie 2 uit. Dus Karakter = persoonlijkheid, en voor dat andere (in verschillende situaties) heb ik geen woord (hmm, best wel onhandig gekozen, maarja, zo voelt het nu eenmaal het beste aan).of bedoel je met karakter al die verschillende persoonlijkheden in verschillende situaties bij elkaar?
Ja, men is wel eens in een andere stemming/bui ja.ik denk dat iemand wel altijd een
soort "grondkarakter/persoonlijkheid" heeft, dat door de situatie dan weer een beetje naar de ene kant, dan weer naar de andere kant aangevuld wordt.
Nee? Is het niet een karaktereingeschap om heel wisselvallig te zijn, zodat je in de ene situatie totaal anders bent dan in de anderere?maar de verschillen tussen die situaties zijn soms toch wel erg groot, dat je niet meer van 1 persoonlijkheid kunt spreken.
offtopic:
ik_zei_de_gek:[quote]
Gaan we nu weer offtopic?
[/quote]
Ja, waarom niet? De offtopic discussie was ook wel boeiend, nietwaar?
ik_zei_de_gek:[quote]
Gaan we nu weer offtopic?
[/quote]
Ja, waarom niet? De offtopic discussie was ook wel boeiend, nietwaar?
op zich wel...tuurlijk, maar wat mij gewoon zo boeit is dat mensen voortdurend op zoek zijn naar hun ware "ik". zeg maar een soort levenslange identiteitscrisis, en op het moment dat ze beweren hun ware identiteit gevonden te hebben vormt zich door bepaalde omstandigheden weer een nieuw karakter.Ja, waarom niet? De offtopic discussie was ook wel boeiend, nietwaar?
natuurlijk is er weer een verschil tussen identiteit en karakter maar het staat wel inherent aan elkaar.
ik vind het gewoon interessant, en staat los van dronkenschap. kleine kinderen en dronkaards spreken vaak het openhartigst en eerlijkst, maar dat is in mijn ogen toch echt een ander topic.
Verwijderd
Staat wel inherent aan elkaar en heeft niet te maken met dronkenschap, hihi:).natuurlijk is er weer een verschil tussen identiteit en karakter maar het staat wel inherent aan elkaar.
ik vind het gewoon interessant, en staat los van dronkenschap. kleine kinderen en dronkaards spreken vaak het openhartigst en eerlijkst, maar dat is in mijn ogen toch echt een ander topic.
Een identiteitscrisis dwingt je tot het verkennen van jezelf en anderen, dronkenschap verkent zichzelf alleen.
wijze woordenOp donderdag 16 november 2000 13:54 schreef solidsurfer het volgende:
[..]
Staat wel inherent aan elkaar en heeft niet te maken met dronkenschap, hihi:).
Een identiteitscrisis dwingt je tot het verkennen van jezelf en anderen, dronkenschap verkent zichzelf alleen.
Verwijderd
zentiar:
en dan heb je natuurlijk de vraag of dat allemaal bij een en dezelfde persoonlijkheid hoort.
want als je je karakter neemt als de verzameling van alle subpersoonlijkheden in allerlei situaties, wat past daar dan in voor een totaal onbekende situatie?
in een andere stemming zijn is iets heel anders dan je in een bepaalde omgeving steeds op een vergelijkbare manier anders gedragen dan "normaal"/in andere situatiesJa, men is wel eens in een andere stemming/bui ja.
niet alleen wisselvallige mensen hebben dit, volgensmij heeft iedereen het wel.Nee? Is het niet een karaktereingeschap om heel wisselvallig te zijn, zodat je in de ene situatie totaal anders bent dan in de andere?
en dan heb je natuurlijk de vraag of dat allemaal bij een en dezelfde persoonlijkheid hoort.
want als je je karakter neemt als de verzameling van alle subpersoonlijkheden in allerlei situaties, wat past daar dan in voor een totaal onbekende situatie?
een onbekende subpersoonlijkheid?want als je je karakter neemt als de verzameling van alle subpersoonlijkheden in allerlei situaties, wat past daar dan in voor een totaal onbekende situatie?
Verwijderd
de subpersoonlijkheid die optreedt in onbekende situaties?want als je je karakter neemt als de verzameling van alle subpersoonlijkheden in allerlei situaties, wat past daar dan in voor een totaal onbekende situatie?
Verwijderd
Tegenwoordig heeft men nogal de mond vol van 'positief denken' en 'jezelf zijn'.
Vooral dat jezelf zijn is lastig, helemaal als je niet positief denkt over jezelf en anderen. Als je dan je zelfbeeld wijzigt door positief denken en handelen is dus die hele persoonlijkheid nogal relatief. En zo kun je bepaalde eigenschappen aanpassen waardoor het beeld dat je presenteert verandert. Wat je omgeving opvat als persoonlijkheid kun je net zo goed beschouwen als 1 vd vele manieren die jouw portie vitaliteit ter beschikking heeft om zich te manifesteren.
'Who am I? And what will be the sign?'
-A. Crowley
Vooral dat jezelf zijn is lastig, helemaal als je niet positief denkt over jezelf en anderen. Als je dan je zelfbeeld wijzigt door positief denken en handelen is dus die hele persoonlijkheid nogal relatief. En zo kun je bepaalde eigenschappen aanpassen waardoor het beeld dat je presenteert verandert. Wat je omgeving opvat als persoonlijkheid kun je net zo goed beschouwen als 1 vd vele manieren die jouw portie vitaliteit ter beschikking heeft om zich te manifesteren.
'Who am I? And what will be the sign?'
-A. Crowley
Verwijderd
Okay, een andere bui hebben is wat anders dan in een verschillende situatie verschillend reageren.niet alleen wisselvallige mensen hebben dit, volgens mij heeft iedereen het wel.
Ja, dat doet het.en dan heb je natuurlijk de vraag of dat allemaal bij een en dezelfde persoonlijkheid hoort.
Niets, daarom is je karakter ook niet de bovengenoemde verzameling. Je karakter is iets wat in iedere situatie aanwezig is, ook onbekende.want als je je karakter neemt als de verzameling van alle subpersoonlijkheden in allerlei situaties, wat past daar dan in voor een totaal onbekende situatie?
Je gedraagt je in verschillende situaties anders, maw, je gedrag is een gevolg van (oa) invloeden van buitenaf (de situatie waarin je je bevind).
Zie karakter als iets universeels. De universele situatie-gedag-bepaler oid. Gooi iemand in een bep. situatie en hij gaat zich ernaar gedragen. Je kunt op een gegeven moment wel van iemand voorspellen hoe hij/zij zich zal gedragen een een nieuwe situatie, simpelweg door de eigenschappen van die situatie te vinden en te kijken naar vergelijkbare situaties met die eigenschappen. Volgens mij ben ik nu erg onduidelijk bezig...
Daar zijn wij het helemaal mee eens. Het is de complexiteit van de Zelf die het soms doet lijken of er meerdere persoonlijkheden aanwezig zijn.
Virgol
Virgol
>hoeveel persoonlijkheden heeft een mens
wij hebben er maar eentje :-)
Maar om ook een serieus antwoord te geven: ik denk dat persoonlijkheid voor het overgrootste gedeelte bepaald word door je omgeving.
wij hebben er maar eentje :-)
Maar om ook een serieus antwoord te geven: ik denk dat persoonlijkheid voor het overgrootste gedeelte bepaald word door je omgeving.
Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.
absoluut mee eens, maar hebben jullie dan niet bij sommige uitspraken die je doet het idee dat het niet je "eigen ik" is die antwoord geeft?? maar dat je dat gewoon doet om de ander te plezieren/ je zelf beter te doen voorkomen/ je zelf populair te maken etc., en dan achteraf het idee hebben hoe kan ik dit in godsnaam volhouden, want zo BEN ik helemaal nietOp vrijdag 17 november 2000 14:47 schreef JayTaph het volgende:
>hoeveel persoonlijkheden heeft een mens
Helaas, dan houd je jezelf voor de gek, want 'meeloper' is dan wel degelijk een deel van jou. Dat ben je zelf.maar dat je dat gewoon doet om de ander te plezieren/ je zelf beter te doen voorkomen/ je zelf populair te maken etc., en dan achteraf het idee hebben hoe kan ik dit in godsnaam volhouden, want zo BEN ik helemaal niet
L
rd Daemon
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
Ik had het niet over mezelfOp vrijdag 17 november 2000 15:43 schreef Lord Daemon het volgende:
[..]
Helaas, dan houd je jezelf voor de gek, want 'meeloper' is dan wel degelijk een deel van jou. Dat ben je zelf.Misschien WIL je niet zo zijn, en dan moet je er wat aan doen.
Verwijderd
zentiar:
ik zei de gek + captain proton:
als je die onbekende subpersoonlijkheden als vast onderdeel van je karakter beschouwd, dan zou je dus eigenlijk nooit jezelf kunnen kennen, omdat je nog een in principe oneindig grote hoeveelheid subpersoonlijkheden hebt die je nog niet kent, omdat je nog nooit in de bijbehorende situatie bent geweest.. toch??
ik bedoelde dus het in verschillende situaties verschillend reageren. of reageer jij/iedereen altijd hetzelfde?Okay, een andere bui hebben is wat anders dan in een verschillende situatie verschillend reageren.
als je die onbekende subpersoonlijkheden als vast onderdeel van je karakter beschouwd, dan zou je dus eigenlijk nooit jezelf kunnen kennen, omdat je nog een in principe oneindig grote hoeveelheid subpersoonlijkheden hebt die je nog niet kent, omdat je nog nooit in de bijbehorende situatie bent geweest.. toch??
Verwijderd
Ik heb zelf wel eens dat ik maar zeg dat ik het met iemand eens ben omdat ik geen zin heb in een discussie, luihied kan dus ook je persoonlijkheid beinvloeden.
Verwijderd
komt me vrij bekend voor af en toe.Ik heb zelf wel eens dat ik maar zeg dat ik het met iemand eens ben omdat ik geen zin heb in een discussie, luihied kan dus ook je persoonlijkheid beinvloeden.
maar is die luiheid dan niet onderdeel van je persoonlijkheid?
ik heb het nog steeds over "men" in het algemeen, in de replies die ik geef, maar ok, als we het nu over mij persoonlijk gaan hebben dan kan ik wel zeggen dat ik mezelf wel redelijk doorheb, en ik streef er altijd naar mezelf te blijven.Op vrijdag 17 november 2000 17:51 schreef el_marcianito het volgende:
zentiar:
[..]
volgens mij lukt mij dat ook aardig, ik heb in ieder geval nog nooit het idee gehad dat ik ooit niet "puur" vanuit mijn eigen gevoel, karakter/persoonlijkheid etc. reageer.
vroeger was ik anders en had ik zoveel verschillende "gezichten", en dat ging ongemerkt. tegenwoordig "betrap" ik mezelf daar niet meer op.
ik ben er wel van overtuigd dat ik in verschillende situaties mezelf blijf.
ik zie dit "fenomeen" (de subpersoonlijkheid) echter bij anderen wel, en dat fascineert mij. ik vind het gewoon amusant eigenlijk.
ik_zei_de_gek : Ik doe anders tegenover vrienden, omdat ik weet dat ik sowieso alles tegen ze kan zeggen. Je vrienden zijn je vrienden, omdat je er zo lekker vrij bij kunt zijn.
Mijn vriendin en ik zeggen ook praktisch alles tegen elkaar, maar op een duidelijk andere manier. Je houdt rekening met elkaars gevoelens, terwijl je dit bij vrienden meestal niet hoeft te doen, omdat het toch allemaal 'maar' lang leve de gein is.
Overigens zijn er ook mensen van wie je helemaal niet weet wat te zeggen. Zulke mensen zouden dan kunnen denken dat je een heel andere persoonlijkheid hebt afhankelijk van de mens waarmee je communiceert, maar ik denk dat de persoonlijkheid niet veranderd, maar dat de belangen en daarmee de remmingen lichtelijk veranderen.
Mijn vriendin en ik zeggen ook praktisch alles tegen elkaar, maar op een duidelijk andere manier. Je houdt rekening met elkaars gevoelens, terwijl je dit bij vrienden meestal niet hoeft te doen, omdat het toch allemaal 'maar' lang leve de gein is.
Overigens zijn er ook mensen van wie je helemaal niet weet wat te zeggen. Zulke mensen zouden dan kunnen denken dat je een heel andere persoonlijkheid hebt afhankelijk van de mens waarmee je communiceert, maar ik denk dat de persoonlijkheid niet veranderd, maar dat de belangen en daarmee de remmingen lichtelijk veranderen.
Ik ben geheel voldaan, dank u wel!
maar dat is toch logisch?? ik ga tegenover een vreemde ook niet uitgebreid mijn avonturen van de dag mededelen, en ben ik denk ik ook een stuk minder spontaan. maar dat heeft dus weer te maken met de verschillende situaties waarin je wel jezelf bent. zie ook verder terug in dit topicOp zaterdag 18 november 2000 12:19 schreef Mr_Atheist het volgende:
ik bedoel, een karakter heeft ook verschillende onderdelen, om er een paar voorbeelden te noemen: serieus, openhartig, spontaan, avontuurlijk enz.... dat ben je nooit allemaal tegelijk, maar hoort wel bij iemands karakter
maar je hebt ook mensen die t.o.v. de een als optimist
Verwijderd
el marcianito.
Je zou ook een subpersoonlijkheid kunnen hebben die alleen optreedt in situaties waarin je een grote verrassing te wachten staat, iets wat je nog nooit bent tegengekomen.
Maar daar gaat het niet echt om. De vraag is: ben je echt iemand anders bijvoorbeeld thuis en op het werk/school/whatever of is dat nou juist wat je andere mensen wil laten geloven? Mensen proberen nou eenmaal constant een beeld te verspreiden van hoe ze zelf willen dat anderen ze zien, maar dit komt lang niet altijd overeen met de werkelijkheid (meestal niet). Iemand echt leren kennen is door die illusie heenprikken.
Dat beeld hoeft ook niet in iedere situatie hetzelfde te zijn. Thuis moet je je nou eenmaal anders opstellen dan in een situatie met mensen die je minder goed kent, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan ook anders BENT.
Volgens mij heeft een "normaal" mens maar 1 persoonlijkheid. Al weet ik ook niet of die "zelf" voor 100% kan kennen... Of of je dat moet willen.
Je zou ook een subpersoonlijkheid kunnen hebben die alleen optreedt in situaties waarin je een grote verrassing te wachten staat, iets wat je nog nooit bent tegengekomen.
Maar daar gaat het niet echt om. De vraag is: ben je echt iemand anders bijvoorbeeld thuis en op het werk/school/whatever of is dat nou juist wat je andere mensen wil laten geloven? Mensen proberen nou eenmaal constant een beeld te verspreiden van hoe ze zelf willen dat anderen ze zien, maar dit komt lang niet altijd overeen met de werkelijkheid (meestal niet). Iemand echt leren kennen is door die illusie heenprikken.
Dat beeld hoeft ook niet in iedere situatie hetzelfde te zijn. Thuis moet je je nou eenmaal anders opstellen dan in een situatie met mensen die je minder goed kent, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan ook anders BENT.
Volgens mij heeft een "normaal" mens maar 1 persoonlijkheid. Al weet ik ook niet of die "zelf" voor 100% kan kennen... Of of je dat moet willen.
Ik weet wel dat ik thuis en op de universiteit/school dezelfde persoon ben. Ik zie geen reden waarom ik dat niet zou zijn. Ik gedraag me mischien anders maar zo veel scheeld het niet.
Leuke smiles he Lord Daemon.
O+irgol
Leuke smiles he Lord Daemon.
O+irgol
Verwijderd
ik zei de gek:
ik heb helemaal niet het idee dat ik steeds iemand anders ben, maar toch hangt het heel erg van de situatie/de mensen af hoe ik me gedraag. tegen de ene persoon heb ik gewoon heel weinig te zeggen, tegen de ander kan ik zo ongeveer alles wel zeggen. en ook met andere dingen is het wel zo.. in de ene situatie doe ik dingen wel, die ik in de andere situatie nooit zou doen. Maar ben ik dan steeds een heel ander persoon?
captain proton:
maar het klopt wel dat dat beeld niet altijd overeenkomt met je "echte ik", wat die dan ook precies mag zijn. het hangt toch weer van de situatie af hoe je je gedraagt. en andere mensen kunnen niet zien wat je beweegredenen zijn als je iets doet. daarom kun je niet zomaar zeggen dat een bepaalde actie betekend dat je zo en zo in elkaar zit. voorbeeldje:
twee personen zeggen bij een afscheid "ik zal je missen".
persoon a komt bij een afscheid/onder aan een mailtje altijd met een hele waslijst kusjes, groetjes, mis je's en andere slijmpjes, kotsjes, kwijltjes.
persoon b doet dat juist helemaal niet. zegt meestal gewoon doei ofzoiets.
er zit nogal een verschil in betekenis in dezelfde zin als je deze twee personen vergelijkt. bij a betekent het waarschijnlijk helemaal niets, bij b waarschijnlijk wel.
dit was eigenlijk ook over men in het algemeen, maar okik heb het nog steeds over "men" in het algemeen, in de replies die ik geef, maar ok,
maar reageer je dan in elke situatie hetzelfde?volgens mij lukt mij dat ook aardig, ik heb in ieder geval nog nooit het idee gehad dat ik ooit niet "puur" vanuit mijn eigen gevoel, karakter/persoonlijkheid etc. reageer.
ik heb helemaal niet het idee dat ik steeds iemand anders ben, maar toch hangt het heel erg van de situatie/de mensen af hoe ik me gedraag. tegen de ene persoon heb ik gewoon heel weinig te zeggen, tegen de ander kan ik zo ongeveer alles wel zeggen. en ook met andere dingen is het wel zo.. in de ene situatie doe ik dingen wel, die ik in de andere situatie nooit zou doen. Maar ben ik dan steeds een heel ander persoon?
wat bedoel je hier precies mee? dat je je steeds op ongeveer dezelfde manier gedraagt? of dat je je geen dingen laat opleggen door de situatie?ik ben er wel van overtuigd dat ik in verschillende situaties mezelf blijf.
captain proton:
ik doe niet echt m'n best om een bepaald beeld te verspreiden eigenlijk. ik denk dat dat vanzelf wel ontstaat.Maar daar gaat het niet echt om. De vraag is: ben je echt iemand anders bijvoorbeeld thuis en op het werk/school/whatever of is dat nou juist wat je andere mensen wil laten geloven? Mensen proberen nou eenmaal constant een beeld te verspreiden van hoe ze zelf willen dat anderen ze zien, maar dit komt lang niet altijd overeen met de werkelijkheid (meestal niet). Iemand echt leren kennen is door die illusie heenprikken.
maar het klopt wel dat dat beeld niet altijd overeenkomt met je "echte ik", wat die dan ook precies mag zijn. het hangt toch weer van de situatie af hoe je je gedraagt. en andere mensen kunnen niet zien wat je beweegredenen zijn als je iets doet. daarom kun je niet zomaar zeggen dat een bepaalde actie betekend dat je zo en zo in elkaar zit. voorbeeldje:
persoon a komt bij een afscheid/onder aan een mailtje altijd met een hele waslijst kusjes, groetjes, mis je's en andere slijmpjes, kotsjes, kwijltjes.
er zit nogal een verschil in betekenis in dezelfde zin als je deze twee personen vergelijkt. bij a betekent het waarschijnlijk helemaal niets, bij b waarschijnlijk wel.
Verwijderd
Ik heb ook niet beweerd dat je het bewust doet... Misschien in sommige situaties wel, zoals in een sollicitatiegesprek, maar verder niet.ik doe niet echt m'n best om een bepaald beeld te verspreiden eigenlijk. ik denk dat dat vanzelf wel ontstaat.
Maar een beeld uitstralen doe je zeker wel, dat doet iedereen. Onbewust pobeer je door je houding en je manier van doen anderen iets te vertellen over hoe je bent, of beter: over hoe je zou willen zijn...
Meestal is iemand zelfs heel anders dan het beeld dat ie uitstraalt. Want wat hij/zij uitstraalt is meer een manier waarin die persoon zichzelf wil zien... en als je dan ook er nog aan denkt dat mensen niet zo heel goed zijn in het doorzien van deze beelden, maar ook niet in het interpreteren van de beelden van anderen, en bovendien zichzelf (dus het beeld van zichzelf wat ze zelf uitstralen) meestal sympatiek vinden, weet je gelijk waar vooroordelen vandaan komen...maar het klopt wel dat dat beeld niet altijd overeenkomt met je "echte ik", wat die dan ook precies mag zijn.
only too true...het hangt toch weer van de situatie af hoe je je gedraagt. en andere mensen kunnen niet zien wat je beweegredenen zijn als je iets doet. Daarom kun je niet zomaar zeggen dat een bepaalde actie betekent dat je zo en zo in elkaar zit. voorbeeldje:
Verwijderd
Wat een onzin. Een normaal mens is zoals hij is. Een normaal mens heeft maar een persoonlijkheid. Zeker kan de gedrag van deze persoonlijkheid steeds anders zijn maar dat betekent niet dat zijn personlijkheid ook veranderd. En die onzin met stoer doen en dergelijke is maar een schuilplaats voor angsten. Gewoon jezelf zijn en gedragen zoals je wilt gedragen. Niemand beperk je tot iets en natuurlijk niemand mag je ook beoordelen.
Verwijderd
Het is daarnaast ook een signaal naar de buitenwereld. "Kijk eens hoe goed en sterk ik ben"die onzin met stoer doen en dergelijke is maar een schuilplaats voor angsten.
Zo werkt het niet voor iedereen. Ik ken mensen die het echt helemaal niks uitmaakt hoe anderen over ze denken, maar iedereen vindt het fijn om erkenning te krijgen. En het verschilt per persoon wat ze daarvoor doen, de meeste mensen zijn bereid ver te gaan om erkenning te krijgen. Onder andere een deel van hun individualiteit opgeven. Denk maar aan merkkleding en "erbij willen horen gedrag"Gewoon jezelf zijn en gedragen zoals je wilt gedragen. Niemand beperkt je tot iets en natuurlijk niemand mag je ook beoordelen.
Let wel, ik heb het hier niet over die mensen die hun mening durven te geven op een internetforum en overal tegenin durven te gaan en het hier absoluut niet mee eens zijn, maar over de gemiddelde mens... De mens die meedoet aan iedere rage en een duurdere auto dan de buurman wil.
Aan iedereen die op mijn laatste post heeft gereageerd:
Ik zal nog een keer proberen uit te leggen wat ik bedoel

Het spreekt voor zich dat je niet tegen iedereen het zelfde reageert. Om een het voorbeeld van afscheid nemen aan te halen: Als ik afscheid neem van mijn partner krijgt deze toch op zijn minst een tongzoen
, maar als ik bij mijn oma weg ga, sla ik alleen een arm om haar schouder en krijgt ze een kus op haar wang.
Dan ben ik in beide gevallen mezelf, maar bevind ik me gewoon in een andere situatie tegenover een ander persoon.
En inderdaad el_marcianito... ik laat me geen gedrag opleggen door een situatie...
maar dat wil niet zeggen dat ik in ALLE situaties hetzelfde reageer. Op een feestje ben ik meestal vrolijk, op een sollicitatie gesprek serieus, op een begrafenis sta ik te huilen... That's me....
Maar je hebt mensen die dus continu van persoonlijkheid wisselen en deze zijn niet ziek of zo, ze hebben het gewoon niet in de gaten van elkaar. Geloof me, ik ken ze wel, en ik denk dat ieder van jullie ook wel zo'n persoom kent...
Ik vraag me af wat daar de oorzaak van kan zijn, en of we niet allemaal wel eens anders doen dan we zijn... (ik doe dat dus niet meer, denk ik, maar misschien ongemerkt wel??)
Bijvoorbeeld in een discussie is men gauw geneigd met een ander mee te praten (is hier op GoT gelukkig niet het geval geloof ik, maar hoera... da's de twijfelachtige triomf van de anonimiteit). En ik ben van mening dat wanneer je uitspraken doet die druisen tegen je gevoel, dat je op dat moment niet je zelf bent... dus een andere persoonlijkheid???
En er zijn geoefenden op dit gebied, die dus probleemloos zichzelf transformeren in verschillende persoonlijkheheden, MAAR die nooit uitspraken doen die tegen hun gevoel indruisen, maar zichzelf op dat moment geloven. Het gekke is dus dat ze voortdurend uitspraken/reacties geven die absoluut tegenstrijdig zijn, maar dat ze niet in de gaten hebben hoe paradoxaal het overkomt...
Met zo iemand valt dus niet te leven omdat je nooit weet wie je tegenover je hebt...
Of zie ik dat nou wel heel erg krom?
Ik zal nog een keer proberen uit te leggen wat ik bedoel
Het spreekt voor zich dat je niet tegen iedereen het zelfde reageert. Om een het voorbeeld van afscheid nemen aan te halen: Als ik afscheid neem van mijn partner krijgt deze toch op zijn minst een tongzoen
Dan ben ik in beide gevallen mezelf, maar bevind ik me gewoon in een andere situatie tegenover een ander persoon.
En inderdaad el_marcianito... ik laat me geen gedrag opleggen door een situatie...
maar dat wil niet zeggen dat ik in ALLE situaties hetzelfde reageer. Op een feestje ben ik meestal vrolijk, op een sollicitatie gesprek serieus, op een begrafenis sta ik te huilen... That's me....
Maar je hebt mensen die dus continu van persoonlijkheid wisselen en deze zijn niet ziek of zo, ze hebben het gewoon niet in de gaten van elkaar. Geloof me, ik ken ze wel, en ik denk dat ieder van jullie ook wel zo'n persoom kent...
Ik vraag me af wat daar de oorzaak van kan zijn, en of we niet allemaal wel eens anders doen dan we zijn... (ik doe dat dus niet meer, denk ik, maar misschien ongemerkt wel??)
Bijvoorbeeld in een discussie is men gauw geneigd met een ander mee te praten (is hier op GoT gelukkig niet het geval geloof ik, maar hoera... da's de twijfelachtige triomf van de anonimiteit). En ik ben van mening dat wanneer je uitspraken doet die druisen tegen je gevoel, dat je op dat moment niet je zelf bent... dus een andere persoonlijkheid???
En er zijn geoefenden op dit gebied, die dus probleemloos zichzelf transformeren in verschillende persoonlijkheheden, MAAR die nooit uitspraken doen die tegen hun gevoel indruisen, maar zichzelf op dat moment geloven. Het gekke is dus dat ze voortdurend uitspraken/reacties geven die absoluut tegenstrijdig zijn, maar dat ze niet in de gaten hebben hoe paradoxaal het overkomt...
Met zo iemand valt dus niet te leven omdat je nooit weet wie je tegenover je hebt...
Of zie ik dat nou wel heel erg krom?
Ik denk wel dat alles 1 persoonlijkheid is.
Je gedraagt je anders tegenover je baas dan tegenover je vriendin weer anders tegen je vrienden...het zijn allemaal verschillende kantjes van JIJ. Pas als je je anders voordoet en dat voelt dan onnatuurlijk ben je aan het toneel spelen, volgens mij maak je daar in ieder geval geen vrienden mee;)
Je gedraagt je anders tegenover je baas dan tegenover je vriendin weer anders tegen je vrienden...het zijn allemaal verschillende kantjes van JIJ. Pas als je je anders voordoet en dat voelt dan onnatuurlijk ben je aan het toneel spelen, volgens mij maak je daar in ieder geval geen vrienden mee;)
xMouse
Verwijderd
En dan is de persoonlijkheid ook nog te aanschouwen als een filter tussen ego/id/superego in goede oude freudiaanse termen. Dat filter zorgt er dus voor dat er geen overload van informatie plaatsvindt. (impulsen die niet aansluiten bij de gevestigde neigingen, selectief geheugen, etc)
Pagina: 1