Toon posts:

VEEL accounts op een dedicated server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Hopelijk kan hier iemand mij een beetje helpen. Veel verstand van servers heb ik niet dus maak het ook weer niet te lastig.

Het volgende wil ik graag:
Een server opdelen in allemaal websites.
- Wanneer een dedicated server een HD heeft van 30 GB dit opdelen in bijv. 3000 sites van 10MB.
- Per site natuurlijk ook een domeinnaam.
- Alles moet ook op afstand af te regelen zijn. Zoals het aanmaken van een nieuwe site.
- Per website ruimte voor pop-boxen.
- Snelheid moet goed zijn en alles stabiel.

Helemaal zeker ben ik er niet van maar volgensmij is dit precies wat al die hosting bedrijven doen.

Nu heb ik al een beetje gekeken wat een dedicated server kost. Maar dat hangt ook erg af van het dataverkeer wat je hebt. Maar volgensmij neemt een simpele website van 10MB waar misschien gemiddeld per maand 1000 mensen op kijken toch nauwlijks dataverkeer? Kan iemand mij ook op een beetje eenvoudige wijze uitleggen hoe ik zoiets kan berekenen?

Verwijderd

Euh? welk os ga je gebruiken ?

En je wilt toch niet zeggen dat je een 30gb hdd gaat opdelen in partities van 10 mb :X Daar hebben ze 'quota' voor uitgevonden :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2003 18:18 ]

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-04 22:08

ripexx

bibs

Laat ik zo zeggen er zijn tal van factoren die bepalen of je dedicated server voldoende is. Daarnaast is het nog van belang wat voor een sites er gehost zullen worden. Als dit vooral kleine huis tuin en keuken site-jes zin van de lokale voetbalclub, dan verwacht ik niet zo ontzettend veel data verkeer.

Ik zou niet weten welke vuistregel men hiervoor gebruikt, maar ik vind 3000 sites voor een server wel erg veel. Ook is 10MB nog ook niet echt veel. Daarnaast zul je voor het beheren van het geheel wel de nodige ervaring nodig hebben. Ook wil je mail aanbieden met popboxen, deze kosten ook weer ruimte. Reken op 5 pop-accounts per domein naam a minimaal 2MB mailbox grote dat is dan al 2*5*3000 = 30GB. ;) :+ Natuurlijk kun je hier niet van uitgaan maar al je harddisk space gebruiken voor je sites gaat ook niet echt werken, daarnaast zit je betrouwbaarheid en zaken zoals backups.

En ja dit is wat de meeste hostingbedrijfjes doen, en laat ik zo zeggen daar zijn er al meer dan genoeg van over de kop gegaan. Reken maar eens uit wat je inkomsten moeten zijn om wat te verdienen. Verder is het meeste ook met wat zoeken te vinden. Gebruik de search eens en zie ook de Internet & Telefonie Hosting FaQ :)

buit is binnen sukkel

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:47
Misschien niet helemaal jouw idee, maar kijk eens naar een cobalt van sun, die heeft standaard wat jij wil, beetje upgraden met raid 1, beetje meer werkgeheugen er in en gaan met die banaan.
Het grote voordeel voor jou is dat je weinig kennis van de server nodig hebt om hem te kunnen beheren.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt alvast voor de reacties.

Die specificaties die opgaf zijn ook niet absoluut. Het ging meer om het idee. En omdat ik er niet veel vanaf weet zijn al jullie ideen welkom. Vertel maar wat het beste is.

3000 sites is dus teveel. Maar de helft kan wellicht wel. Ook kan je een grotere HD nemen. En inplaats van 5 pops er 2 aanbieden bijv. Kunnen jullie een voorbeeld geven?

10MB voor een site is mager. Maar met een simpele site heb je daar mee dan genoeg aan natuurlijk. En doordat je simpele sites hebt heb je dus ook minder bandbreedte nodig neem ik aan.

Iemand nog een idee hoeveel je met simpele sites die 1000 keer per maand worden bezocht verkeer je verbruikt?

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-03 19:32
dideco, eerst en vooral welkom op GoT

Volgens mij wil je een project beginnen waar je niets van af weet en hoop je hiermee wat te verdienen.

Even de realiteit:
- Weinig mensen zijn op zoek naar een hosting provider die slechts 10MB aanbied en maar 2 pop accounts.
- Er kruipt veel werk in om 3000 (of zelf maar 1000) sites te beheren.
- Je wil dit allemaal van op afstand beheren maar je kent weinig over servers laat staan telnet of iets dergelijk.
- Goeie stabiele en krachtige hardware kost vrij veel geld dat je niet rap zal terug verdienen indien je weinig klanten hebt.
- Wat voor service zal je kunnen bieden? Klanten waarderen het niet als hun site of mail maar even niet toegankelijk is, dus besparen op hardware mag je zeker niet doen en je moet rap aan reserve onderdelen raken indien er hardwarematig iets mis gaat.
- Als er softwarematig iets mis gaat moet je dit ook rap kunnen oplossen. Daarvoor heb je dus een goeie kennis over serversystemen nodig.
- Hoe zal je bekent worden in de markt en zo aan klanten raken? Dit is niet zo eenvoudig
- ...

Ik wil je dromen niet bederven maar het gaat echt niet lukken zonder dat je een deftig plan opstelt en je hier serieus mee bezig houdt.

Het zou spijtig zijn mocht je hier geld in steken zonder je er iets kunt uit halen.

Ik wens je veel succes maar ik denk dat je eerst het een en ander moet leren over servers ed voordat je hier serieus kan aan beginnen.

Verwijderd

Topicstarter
Het is fijn om te horen dat iedereen mij wil behoeden voor een totale ondergang.

Om iedereen gerust te stellen.......Ik ga het zelf niet doen en ik hoef er ook niets mee te verdienen. Nu vragen jullie je af.....waarom vraagt hij dan hier dingen over hosting terwijl hij er zelf niets mee gaat doen en waarom zou hij er aan beginnen als er niets mee te verdienen is.

Ik heb bepaalde ideeen in mijn hoofd en vraag me af of het technisch mogelijk is en waar ik op moet rekenen. Wanneer ik dat ongeveer duidelijk heb kan ik verder en zal ik dus iemand zoeken die bekend is met servers en hosting.

Met het hosten opzich zal niets verdient worden.

Hoewel het fijn is dat iedereen mij duidelijk maakt hoe moeilijk het is om er geld mee te verdienen. Hoop ik dat iemand mij simpel in grote lijnen kan uitleggen hoe je zoiets zou kunnen doen. En waar ik prijzen kan vinden wat het me dan uiteindelijk kost.

Verwijderd

wellicht is dit topic iets voor jou: http://www.webhostingtalk...read.php?s=&threadid=1598

Verwijderd

Hmmm...

Als ik zoiets zou doen.. zou ik eerst eens kijken naar welke tools d'r allemaal beschikbaar zijn voor welk OS. Ik denk dat ik dan al heel snel naar Linux duik, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. (ik denk hierbij aan webinterfaces).
En als je echt even wat geld uit kan geven.. waarom niet een Cobalt Raq5 ? Click and go.. maar, als d'r iets mis gaat.. is het wel even hard werken. Backup mogelijkheden zijn uitstekend, prima bak om flink wat accounts onder te brengen.. maar blijf wel goed op de load letten dat je niet "te" ver de cobalt pushed.

Met 30Gb, 3000 accounts 10Mb per stuk.. lijkt me niet echt handig.
Ik zou een 2 schijven nemen, desnoods 4 met een software(hardware) Radio 0/1.

Zodra je het als echte mailserver gaat gebruiken, tja.. dan even opletten dat je de /var niet te klein maakt. Het komt nog te vaak voor dat mensen het Simpel MT Protocol gebruiken als FTP dienst.. m.a.g.v.d. Sterker nog, als het even kan, zet /var meteen op een apparte schijf met een (software)Raid 0/1 d'r voor. Kijk zelf maar wat je het beste bevalt qua mailserver, ben zelf ene postfix voorstander.. mdtz.

Even inschatten wat de load ongeveer zou zijn, en daar je hardware op aanpassen... scsii of ide. Als het goedkoop kan, goedkoop doen. Je hoeft niet een blaas bak te hebben waar iederen jaloers van word voor simpel mail servertje. Het ligt er maar net aan hoe critisch die server voor je is.

little things to think about..

Verwijderd

Topicstarter
Leuk om nog een bijdrage te zien. Hoewel de technische termen mij wat te ver gaan klinkt het wel vrolijk in mijn oren. Mij idee van een server opdelen voor meerdere websites is dus niet zo heel vreemd en met kennis van servers goed te doen? Kan je misschien ook vertellen hoe het met het verkeer zit? Moet je dan erg veel GB's inkopen of is het verkeer op huis tuin en keuken websites te verwaarlozen? Kan je me ongeveer vertellen hoe je dat kan uitrekenen?

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
3000 sites, 1000 hits / maand, dat is 3 miljoen per maand. +/- 4200 hits per uur. Lukt dat met één server?

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:59
Tuurlijk, da's iets meer dan 1 per seconde, da's echt totaal niets. Maar daarentegen: 1000 hits per maand voor een website is ook wel erg weinig. Vergeet niet dat elk plaatje en stylesheet en extern javascriptje etc. ook allemaal hits zijn.

Mijn moeder heeft een site die wel redelijk past bij zo'n doegroep: zeg 100 bezoekers per dag, 180 MB dataverkeer per maand, dat levert zo'n 50.000 hits op in een maand.

Even ter illustratie: mijn workstation doet over 1000 requests via ab iets meer dan 1 seconde. Een tuned server moet dus nog wel iets meer aankunnen denk ik.

Verwijderd

geen verstand?
koop een cobalt :D

die doet alles voor je :D

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 22:42

jep

Skaah schreef op 12 February 2003 @ 20:11:
3000 sites, 1000 hits / maand, dat is 3 miljoen per maand. +/- 4200 hits per uur. Lukt dat met één server?
Da's absolute peanuts! Honderd keer zoveel kan ook prima, op 1 doodnormale machine.

Verwijderd

Topicstarter
Geweldig dit!! steeds meer berichten. Ik hoor ook steeds vaak de naam ...cobalt... is dit inderdaad eenvoudig? Is het stabiel? is het snel? Er zullen ongetwijfeld ook nadelen aan zitten (zoals met alles) en wat zijn die dan?

Kan ik ergens uitgebreide informatie vinden over cobalt servers?

Zijn er ook internet adressen waar ik op een rijtje duidelijk krijg uitgelegd hoe het nu precies zit met het aantal bezoeken wat voor belasting voor de server en hoeveel verkeer het neemt? Meningen verschillen nogal merk ik.

• jep

jep

Verwijderd schreef op 12 februari 2003 @ 23:43:
Geweldig dit!! steeds meer berichten. Ik hoor ook steeds vaak de naam ...cobalt... is dit inderdaad eenvoudig? Is het stabiel? is het snel? Er zullen ongetwijfeld ook nadelen aan zitten (zoals met alles) en wat zijn die dan?
Scripting en shell-gebruik kun je 't beste uit je hoofd zetten, dat vind de user-interface niet lief
http://www.sun.com/hardware/serverappliances/, en prijzen voor koop of huur van cobalts bij een willekeurige hosting-boer.
Zijn er ook internet adressen waar ik op een rijtje duidelijk krijg uitgelegd hoe het nu precies zit met het aantal bezoeken wat voor belasting voor de server en hoeveel verkeer het neemt? Meningen verschillen nogal merk ik.
Dat hangt er vanaf wat voor een bezoeken, dus is niets over te zeggen.

Mag ik eens vragen..........weet je zeker dat je hiermee wilt beginnen? Er is toch wel een behoorlijke ervaring voor nodig om dit goed te regelen, en rijk wordt je er al jaren niet meer van.

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-04 15:15

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Verwijderd schreef op 12 February 2003 @ 23:43:

sorry maar je wil er zelf ook echt helemaal niets voor doen om er wat meer over te weten te komen. Behalven dan dat iedereen het helemaal voor moet kouwen en hier posten.
Is het nou zo moeilijk om zelf even de googlen of de FAQ te lezen. Of zelfs om gewoon www.cobalt.com in te typen |:( dan kom je vanzelf op http://www.sun.com/hardware/serverappliances/ en daar vind je een hoop informatie over cobalt servers.
Wat jij dan nodig hebt is een XTR http://www.sun.com/hardware/serverappliances/xtr/index.html

Sorry, maar ik vind echt dat je er zelf wat meer voor moet doen. :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door Tweak-Freak op 13-02-2003 00:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja Ja Tweak Freak ben het ook helemaal met je eens. En dat doe ik ook zeker wel. Zit nu al bijna de hele avond achter mijn pc. Punt is dat ik niet iemand ben die helemaal gek van een systeem of iets dergelijks is maar die zich graag goed inleest. Voor mij is het allemaal erg nieuw. Door hier vragen te stellen kom ik steeds meer op de goede weg. En uiteindelijk kan ik dan ook gerichter zoeken. Je weet zelf wel hoeveel informatie je over informatica in het algemeen kan vinden. Om nog maar te zwijgen over alle meningen!!.....zucht..... en daarom ben ik zo blij dat hier mensen mij een beetje op weg helpen.

Begrijp me dus niet verkeerd maar moet een beetje mij weg vinden. En als niemand me meer wil helpen merk ik dat wel en zal ik helaas echt uren en uren allerlei forums moeten gaan lezen om er te komen.

• jep

jep

Verwijderd schreef op 13 February 2003 @ 00:11:
Ja Ja Tweak Freak ben het ook helemaal met je eens. En dat doe ik ook zeker wel. Zit nu al bijna de hele avond achter mijn pc. Punt is dat ik niet iemand ben die helemaal gek van een systeem of iets dergelijks is maar die zich graag goed inleest. Voor mij is het allemaal erg nieuw. Door hier vragen te stellen kom ik steeds meer op de goede weg. En uiteindelijk kan ik dan ook gerichter zoeken. Je weet zelf wel hoeveel informatie je over informatica in het algemeen kan vinden. Om nog maar te zwijgen over alle meningen!!.....zucht..... en daarom ben ik zo blij dat hier mensen mij een beetje op weg helpen.
Als je deze kant op wilt, waarom wil je het dan niet uitbesteden? Is misschien wel een slimme optie.
Zit nu al bijna de hele avond achter mijn pc.
Vanaf het moment dat jij actief aan hosting gaat doen zijn er geen avonden meer waarbij je niet achter je pc zit. :)

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-04 23:31
Met alle respect, afgaande op de eerste post (vraag) van je raad ik je aan om van je plannen af te zien of om je erg goed in de materie te verdiepen. Voor het huren van een dedicated server of het plaatsen van een dedicated server heb je ook wat kennis van deze materie nodig. Zoals Jep al zei, uitbesteden in dit stadium is waarschijnlijk een betere zet.

Btw, Jep... beantwoord mijn icq eens!

Verwijderd

Hmmm... nou uitbesteden... willen we die jonge(n)/dame (no pun intended) op kosten jagen ? Is toch niet nodig ?

We moeten alleen hopen dat hij/zij een gigantisch goed doorzettings vermogen heeft, en niet bang word van een 20/80 procent software/documentatie OS.

Want dit geintje doen met een 2000 doos, dat is een fulltime taak terwijl ik nooit meer dan 30 uur per maand kwijt wil zijn aan 1 server. En zelfs dat vind ik al veel.

Ik denk dat het helemaal niet gek is om hier gewoon aan te beginnen, thuis en hosted services te starten, een DNS howto volledig door te lezen, en begrijpen hoe de basis van communicatie op het internet verloopt. Nou, als die daar aan begint, en thuis de verschillende distributies van Linux eens probeerd.. en kijkt waar die goed mee overweg kan, niet bang is om vragen te stellen na het lezen van man, dan gaat het wel goedkomen en hebben we een nieuwe sysadmin in ons midden na 2 jaar. En hij/zij misschien een zakcentje.

Wat ik nu zie is het ontmoedigen van iemand, terwijl het helemaal niet zo gek is om ff flink op je bek te gaan om daar van te leren. Of moeten we d'r voor zorgen dat het een elite club word, en het "Sysadmin gilde" oprichten.

Comments anyone ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Uitbesteden??!!

Daar heb ik over na zitten denken Jep. Dat was en is nog steeds een optie alleen zit ik met twee puntjes....kan het voor de prijs die ik er voor wil betalen? En als het kan voor die prijs....wat voor kwaliteit heb je dan? En van buitenaf is het zo moeilijk en eigenlijk altijd onmogelijk te zien wat voor kwaliteit iemand heeft te bieden.

Maar laat ik bij punt 1. beginnen.

Het volgende mag het ongeveer kosten:

10 mb site
2 pop-boxen a 5 mb

voor 5 euro per maand

20 mb
5 pop 5 mb
ondersteuning van php mysql etc.

7.5 euro per maand

50 mb
8 pop 5 mb
ondersteuning van php mysql etc.

12 euro per maand

2. Als punt 1. mogelijk is waar zou ik dan moeten zijn? Wie is een betrouwbare partner? Wellicht hier nog freelancers? ;).

Verwijderd

Topicstarter
Hey Mark

Ik heb even mijn profile uitgebreid. Praat wat makkelijker ;).

Zelf vind ik veel dingen leuk alleen ontbreekt het vaak aan tijd om alles te doen. Neemt niet weg dat ik er van ben overtuigd dat je alles kan leren.

Laat ik voorop stellen dat ik zelf eigenlijk niet van plan ben mij bezig te houden met het hosten. Althans.....niet in hoofdzaak. Op het moment ben ik bezig een ondernemingsplan uit te werken waar hosten inzit. Het is daarin echter puur en alleen een extra dienst om een pakket af te maken en makkelijk voor de klant. Niet meer en niet minder.

Het gaat er mij nu om dat ik weet waarover ik praat. Waar moet je om denken, wat zijn de mogelijkheden, wat zijn de kosten, hoeveel werk is het etc. Weet jij misschien goede sites of boeken die ik over hosting zou kunnen lezen? Ik moet namelijk wel toegeven dat me het aan de andere kant wel leuk lijkt om dit soort dingen ook zelf te doen. Of moet ik zeggen.....te kunnen ;). Heb er geen ervaring mee.

Verwijderd

Ok..

Onder hosting verstaat men in de regel het volgende: http en mail verkeer.
Benodigdheden: Een server met een 24/7 verbinding afgenomen van een bedrijf wat dat haar "core buissness" noemt. Dat het bedrijf zich zelf ook uitbreid met netwerk services is mooi meegenomen.

Qua software: Een OS wat je kan vertrouwen, en dat je niet na 30 dagen in de steek laat en een reboot eist. Ik zou dus kiezen voor Linux (Debian, en dat alleen omdat ik ga trouwen met apt als het NOG beter word).
Een webserver: Mijn voorkeur gaat uit naar Apache, maar roxen is een goede 2de keus. Beide onder een OpenSource licentie terug te vinden.
Mailserver: sendmail word nog heel veel gebruikt, maar mijn voorkeur gaat uit naar Postfix. De config is een stuk duidelijker.
Nameservers: Meestal kan je die van het bedrijf gebruiken waar je de domeinen ook hebt geregistreerd, en je je server laat hosten. Aan te raden om de primaire server zelf te draaien.
En mysql dan voor je database mogelijkheid.
phpWebmin als interface zodat de meest dingen via de interface geregeld kunnen worden.

Servertje, onder lease contract. Dat is 75 euro ongeveer, kan je opvoeren tot 146 euro voor een bak waar men jaloers van word. DNS moet je dan bij de hosting partner plaatsen. 2U rackspace, 10Gb aan dataverkeer.. dat is om en nabij de 75 euro. Je kan ook flatfee gaan, maar dan betaal je al snel meer dan 180 euro de maand.

En wat betreft freelance.. voor het juiste bedrag doet iedereen die tijd heeft wel wat.

Voornamelijk kost je dit soort dingen tijd, en relatief weinig geld.
Pagina: 1