Default font van GTK apps verkeerd

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• YoNiE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-04 18:41
Ik heb een probleem met mijn debian installatie, namelijk dat mijn mozilla en andere apps zoals gtk-gnutella oid er zo uitzien (let op het font):

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/ronaldk/screenie.png

Dit is nergens te wijzigen, en andere apps zoals gFTP gebruiken wel gewoon het goede font wat ik ook ingesteld heb met Font.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn ? Alle fonts zijn wel gewoon beschikbaar e.d.

ps sorry voor de grote screenie, kon er ff niks aan doen...

Verwijderd

Wat staat er in je ~/.gtkrc file?

Bij mij staat er:

code:
1
2
3
4
5
6
7
include "/usr/share/themes/CleanIce-gtk1/gtk/gtkrc"

style "user-font"
{
  font="-misc-tahoma-medium-r-normal-*-*-80-*-*-p-*-iso8859-15"
}
widget_class "*" style "user-font"

Zoals je ziet, gebruik ik Tahoma.

Mocht je niet met texteditors willen klooien en heb je het Gnome1 control-panel ook niet, dan kun je hier een programmaatje downloaden waarmee je zowel GTK1-themes als fonts kunt instellen.

• YoNiE
ik heb geen .gtkrc, alleen een .gtkrc-kde en die bevat niks van style "user-font".

gnome-control-center bevat wel een mogelijkheid om fonts in te stellen, maar dat heeft dus geen effect op dat font van bijv. mozilla.

[ Voor 47% gewijzigd door YoNiE op 09-02-2003 18:21 ]

• YoNiE
dat programaatje (switch) ben ik nu ff naar aan het kijken

switch /usr/share/themes/Default

heeft geen effect

[ Voor 33% gewijzigd door YoNiE op 09-02-2003 18:23 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:46
En in Mozilla kun je via Edit-Prefs gewoon de fonts veranderen, of heeft dat ook geen enkel resultaat?

Trouwens: screenies kun je heel makkelijk resizen met 'convert' (zie 'man convert').

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Welke Gnome Control Center gebruik je? Probeer eens gnomecc te gebruiken, dit is de control-center van Gnome1, dat heeft effect op GTK1 apps. (die kan je wel apt-getten geloof ik)
Met gnome control center kan ik iig. gewoon m'n Mozilla font instellen.

• YoNiE
gnomecc werkt nie
apt-get install gnomecc werkt nie
apt-cache search gnomecc geeft ook niks

zou het te maken kunnen hebben met het aantal DPI dat ik ingesteld heb staan in mijn x ?

[ Voor 3% gewijzigd door YoNiE op 09-02-2003 18:41 ]

Verwijderd

YoNiE schreef op 09 February 2003 @ 18:39:
gnomecc werkt nie
apt-get install gnomecc werkt nie
apt-cache search gnomecc geeft ook niks
code:
1
apt-get install gnome-control-center

En daarna gnomecc starten ;)

• YoNiE
die heb ik al maar die draait alleen maar doodleuk het programma Font en dat programma staat goed ingesteld. nogmaals : Gtk-gnutella en mozilla en gaim hebben dit probleem WEL, maar programmas zoals gFTP hebben het probleem NIET. het lijkt te liggen aan mijn 'default theme' of aan iets met DPI ?

• YoNiE
of ligt het aan sawfish ?

als je de font van sawfish appearance gaat configgen zie je dit :

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/ronaldk/screenie2.png

maar als je dan het font wil wijzigen krijg je deze error :

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/ronaldk/screenie2b.png
klik je op OK,dan krijg je dit nog :
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/ronaldk/screenie2c.png
daarna is er uiteindelijk niks gewijzigd. :S

voordat er onduidelijkheid ontstaat
ik had bij de screenshots dan toevallig fixed 0 staan, omdat dat er default instaat. (en dat is volgens mij de kern van het probleem). Die andere 2 foutmeldingen krijg ik no matter welk font ik selecteer.

[ Voor 24% gewijzigd door YoNiE op 09-02-2003 20:45 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:24

deadinspace

The what goes where now?

Merk op dat de gftp in Debian Sid gtk-2.0 is, en de Mozilla die je laat zien gtk-1.2 is (en de gtk-gnutella in Sid ook). Gtk-2.0 en gtk-1.2 hebben verschillende configuraties (/etc/gtk en /etc/gtk-2.0 voor systemwide, het zal wel zoiets als ~/.gtkrc en ~/.gtk2rc voor users zijn). Met die gnome (2!) instellingen beïnvloedt je dus alleen gtk-2.0 .

Maar wat je in ieder geval kunt doen is de 100-dpi en de 75-dpi regels in je XFree config omdraaien (dus 75 bovenaan zetten), dan is het standaardfont voor alles kleiner. Dat doe ik altijd, want ik vind 100 dpi te groot. Gtk-1.2 krijgt dan standaard 12pts Helvetica meen ik.

Btw, je gebruikt Enlightenment als WM bij Gnome zie ik... Misschien vind je metacity prettiger, dat is namelijk de standaard Gnome2 WM.

[ Voor 11% gewijzigd door deadinspace op 09-02-2003 22:12 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Met die config van Sawfish pas je de balken aan boven aan de windows, en niet de fonts die worden gebruikt in GTK 1.x window's. Als het goed is maakt gnomecc trouwens gewoon een .gtkrc aan in je homedir., en het font kan je instellen bij de theme settings (in gnomecc dan). Lukt het niet kan je misschien proberen zelf een .gtkrc aan te maken in je home dir., bij mij ziet die er ongeveer zo uit:
code:
1
2
3
4
5
style "user-font"
{
  fontset="-microsoft-verdana-medium-r-normal-*-12-*-*-*-p-*-viscii1.1-1"
}
widget_class "*" style "user-font"
Btw, je gebruikt Enlightenment als WM bij Gnome zie ik... Misschien vind je metacity prettiger, dat is namelijk de standaard Gnome2 WM.
Eeuh... volgens mij gebruikt hij Sawfish met de Enlightenment theme hoor? Correct me if I'm wrong. :o

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Aikeleer schreef op 09 February 2003 @ 22:32:
Eeuh... volgens mij gebruikt hij Sawfish met de Enlightenment theme hoor? Correct me if I'm wrong. :o
O, oeps... Ik zag het default Enlightenment theme, en nam dus meteen aan dat het Enlightenment was :)

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 09:38
Ik heb hetzelfde probleem onder Debian Woody en SID. In Debian Woody heb ik dit gewijzigd met gnomecc. Zie http://lists.slug.org.au/archives/slug/2002/07/msg00723.html voor info hierover.

Helaas zit gnomecc niet in Debian Unstable, waardoor ik met precies hetzelfde probleem zit als YoNIE voor wat betreft SID. Een andere Window Manager heeft geen effect.

[ Voor 9% gewijzigd door zordaz op 10-02-2003 09:22 ]

• YoNiE
Debian woody unstable. precies. :)

mooi dak nie de enige ben met dit probleem.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Uiteraard zit gnomecc niet in Debian Unstable, want het is een Gnome 1 programma, en gnome 1 zit niet (meer) in Unstable.
Je kan misschien beter op zoek gaan naar een hele nieuwe Mozilla, liefst een CVS versie ('snapshot', en Debian). Die gebruikt namelijk ook GTK2 voor de fonts, en dan ben je definitief van het probleem af:

Afbeeldingslocatie: http://atlas.et.tudelft.nl/ajvdvegt/GoT/mozilla-gtk2.png

De layout was toch al naar de knoppen.... ;)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

YoNiE schreef op 10 February 2003 @ 17:44:
Debian woody unstable. precies. :)
Woody (oftewel Debian 3.0) is Stable.

En probeer nou eens die dpi-regels in je XFree config om te draaien, dan krijgen apps sowieso een andere default font grootte van XFree als ze daarom vragen.

Bovendien zijn er al genoeg verwijzingen naar ~/.gtkrc gegeven, iets wat hier prima werkt om fontgrootte in GTK in te stellen.

Lees de replies die je krijgt, en doe daar wat mee.

• zordaz
Ik ben dan wel niet de topicstarter, maar aangezien ik precies hetzelfde probleem heb, reageer ik toch even:
- Ik heb de dpi-regels in XFree config zonder resultaat omgedraaid;
- Ik heb /etc/gtk van mijn Debian Unstable vergeleken met /etc/gtk van m'n RH7.3 config en deze is hetzelfde, toch speelt het probleem bij RH niet;
- Verder heb ik onder Debian Unstable in mijn homedir geen .gtkrc, onder RH7.3 wel, maar daar staat geen user-font regel zoals hierboven in.

Ik zal alles nog even controleren, maar ik ben nu dus vooral benieuwd waar de goede oude gnomecc z'n wijzigingen op het gebied van fonts opsloeg. Ik ken nl. vergelijkbare Debian Unstable installaties met Gnome 2 waar het probleem niet speelt, maar waar het precies in zit heb ik nog niet gevonden.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

zordaz schreef op 12 February 2003 @ 09:08:
Ik ben dan wel niet de topicstarter, maar aangezien ik precies hetzelfde probleem heb, reageer ik toch even:
- Ik heb de dpi-regels in XFree config zonder resultaat omgedraaid;
Er zijn vaak meerdere dpi-regels (voor scaled en unscaled), die moet je allemaal aanpassen.
Verder gebruik je misschien een fontserver, als die hoger in de lijst staat dan worden de fonts die de fontserver aanbiedt gebruikt. Dan moet je de fontservers configuratie wijzigen, of de fontserver niet gebruiken.
- Verder heb ik onder Debian Unstable in mijn homedir geen .gtkrc, onder RH7.3 wel, maar daar staat geen user-font regel zoals hierboven in.
Maar je kunt wel een ~/.gtkrc aanmaken, en daar dingen inzetten.
Zo heb ik in een ~/.gtkrc aangemaakt met:
code:
1
2
3
4
5
6
7
style "gtk-default-iso-8859-15" {
       fontset = "-*-helvetica-medium-r-normal--11-*-*-*-*-*-iso8859-1,\
                  -*-arial-medium-r-normal--11-*-*-*-*-*-iso8859-1,\
                  -*-helvetica-medium-r-normal--11-*-*-*-*-*-iso8859-15,\
                  -*-arial-medium-r-normal--11-*-*-*-*-*-iso8859-15,*-r-*"
}
class "GtkWidget" style "gtk-default-iso-8859-15"

Wat mij prettige, kleine, 11pt fonts geeft in gtk1.2 apps. Ook als ik 100 dpi bovenaan heb ik mijn XFree config.

• zordaz
Na wat gestoei met ~/.gtkrc is het inderdaad gelukt. Ik ben er alleen nog steeds niet uit hoe dit systeembreed in te stellen is. Mijn /etc/gtk onder Debian Unstable is hetzelfde als onder RH7.3 en daar is de instelling wel systeembreed. Iemand nog een idee?
Pagina: 1