Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CM] CPU fan @ 7v = geen rpm?

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een schakelaartje op mn cpu aangesloten om tussen 7v en 12v te switchen (dat kan makkelijk want @ 7v wordt mn cpu nog maar 28 graden en het scheelt een boel lawaai), om dat te bereiken heb ik het ground-draadje van de fan doorgeknipt en door een switch hem op een ground en een 5v draadje uit een molex aangesloten.
Als ik de fan nu op 12v zet geeft de hardwaremonitor mooi 4800rpm aan (soms een klein beetje minder), maar zogauw ik hem op 7v zet geeft hij 0rpm aan. Hoe kan dat? Ik dacht dat de sensordraad steeds een 12v-pulsje gaf naar het mobo toe elke keer als de fan 1 omwenteling had gedaan, maar blijkbaar heeft het ook te maken met de grounddraad?
Hopelijk heeft iemand een verklaring en het zou helemaal mooi zijn als er een oplossing was :)

Verwijderd

RPM puls werkt niet als je het voltage verlaagd via 7V truuk

Uitleg: je hebt dan geen 0/GND en uit de RPM komt [dachtik] +5V Blokgolf -> de sensor op je mobo ziet geen positief signaal (omdat er geen echte 0/GND in het bloksignaal zit) -> gevolg = geen RPM weergave

Afbeeldingslocatie: http://www.hagtech.com/images/buglesquare.jpg
een blokgolf (maar niet van een fan).

Uitleg2: Moederbord weigert RPM signalen lager als bepaald toerental weer te geven als waarden en dumpt deze als 0 RPM.

Oplossing: geen 7V truuk gebruiken, maar lineaire voltage regelaar (LM317, transistor) of een 0/GND koppeling (maw: groundraad extra aansluiten BINNENIN fan-electronica) toepassen op de RPM Sensor (hall sensor?)....

Afbeeldingslocatie: http://www.cpemma.co.uk/graphics/efcircuit.gif

code:
1
2
3
4
5
6
           _____
      |__0__|
      |7808 |
      |_____|
    _____| | |______
12V _______|________ 8V

Oplossing2: Je Bios handmatig editen of enkele electronische aanpassingen zodat het RPM signaal verdubbeld (of verviervoudigd) wordt en daardoor wel geactepteerd word door de Bios - moet je daarna met software die waarden weer halveren om de juiste waarde te kunnen uitlezen....

http://bit-tech.net/article/52/
http://www.cpemma.co.uk/
en de lokale search...

[ Voor 148% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2003 19:05 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 February 2003 @ 17:59:

Uitleg: je hebt dan geen 0/GND en uit de RPM komt [dachtik] +5V Blokgolf -> de sensor op je mobo ziet dan geen positief signaal -> gevolg = geen RPM weergave

oplossing: geen 7V truuk gebruiken, maar lineaire voltage regelaar (LM317)
precies, de RPM sensor gebruikt de nulleiding (zwart) en de RPM draad (geel waarschijnlijk). Tussen deze 2 snoertjes komt een spanningsverschil, dus als je de nulleiding niet aansluit is er dus geen spanningsverschil.. kortom 0 rpm

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Of je doet het met een weerstandje bij de min voor 7V en dan gebruik je wel een GND en een plus en kun je dus wel je RPM uitlezen

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties :)
Maar ik denk dat ik het maar zo hou, aangezien de oorzaak nog niet eens zeker is (zie post van euss).
De oplossing van JBplap is wel een goeie, alleen moet ik dan een aparte schakelaar voor mn cpu fan gaan aanleggen of de schakeling van al mn fans aanpassen, en daar heb ik geen zin in ;)

Verwijderd

Een beetje offtopic maar hoe kan je je temp van je cpu meten met een prog(welke en waar te dowloaden)

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:43

WouterG

Dit is geen ondertitel

Verwijderd schreef op 09 februari 2003 @ 21:55:
Een beetje offtopic maar hoe kan je je temp van je cpu meten met een prog(welke en waar te dowloaden)
zoek maar es op mbm, das wel een goede.

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
MBM5 (Motherboard Monitor 5) kan hele lage RPMs showen tot zover ik weet :) Mijn Papstjes draaien 1600 toeren en dat geeft ie gewoon netjes aan iig :) Ik weet niet wat voor hardware monitor je draait, maar MBM is zeker een hele goeie.

*ziet ineens de reactie van Tomcat* Hmmm, misschien een beetje dubbelpost dan.
Maar goed, even een linkje voor de luilakjes onder ons ;) :
Motherboard Monitor

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 February 2003 @ 17:59:

Uitleg: je hebt dan geen 0/GND en uit de RPM komt [dachtik] +5V Blokgolf -> de sensor op je mobo ziet geen positief signaal (omdat er geen echte 0/GND in het bloksignaal zit) -> gevolg = geen RPM weergave
Bijna.. ;)

'T RPM-signaal is normaal een +6Volts (ja, raar voltage, maar 't is echt zo) signaal dat via een NPN-transistor (soms geïntegreerd in de Hall-sensor - te herkennen aan de 4 ipv 3 pinnen) bij ieder omwenteling 1 of meerdere malen naar ground/aarde word getrokken.

Als je nu de ground/aarde aan de +5V verbind, blijft er nog maar +1Volt verschil over, wat te weinig is voor een goede detectie van 't RPM signaal.

Als je de fan op +5V aansluit, gaat 't rpm-signaal naar +5V hoog, en wordt naar aarde getrokken. Die +5V verschil is nog steeds voldoende voor rpm-detectie, vandaar dat je bij een fan op +5V nog steeds rpm-indicatie hebt.

@Rembooooooooooooo :P

Als je meer wil weten over hoe rpm-detectie op je moederbord werkt, zou ik eens op zoek gaan naar de datasheet van de hardware-monitoring chip op 't mobo.

Hier iig de datasheet van de WinBond W83697HF hardware monitoring chip, welke op een hoop moederborden voorkomt.

Er staat een schat aan informatie over hardware monitoring in, inclusief rpm detectie. En ook wat betreft de mogelijkheden die misschien niet allemaal gebruikt worden op 't moederbord (Zoals GPIO-poorten, die je kan gebruiken om dingen te schakelen bv.) :)

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Hulde voor het uitgebreide uitleggen :)

Maar t is en blijft een searchvraag :P
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.