Mastering en goede grafische eq vst plugin

Pagina: 1
Acties:
  • 269 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Topicstarter
Ik ben benieuwd of er hier tweakers zijn die meer aan mastering doen dan ff compressen, normalizen en branden maar. Ben zelf redelijke beginner op master-gebied en ik denk dat mijn mixen veel vetter kunnen worden als ik ze behoorlijk zou masteren. Mensen met tips?
Ik gebruik daar nu Wavelab voor en om te beginnen zoek ik een goede grafische eq, ik neem tenminste aan dat die onmisbaar is...
(heb de plugins van Steinberg mastering edition al, maar ben niet zwaar onder de indruk)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik mix normaal effecten en alles af in cubase/nuendo zelf..
daarna haal ik em door soundforge om alles even goed te bekijken en de laatste dingen op te krikken.

dan doe ik nog heel ffkes door T-racks halen.. voor het "buizengeluid" als dat gewenst is dan :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Wazzda, T-racks, een plugin?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

nope.. is een soort digitale "buizen" mastering software.
met compressor, EQ, leveler, maximizer

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Een aantal goeie plugins die ik ken:
- iZotope Ozone. All-in-one mastering plugin, DX (vrij zware proc. belasting), combinatie van EQ en Dynamics. Goeie grafische interface (EQ ook!) en manual.
- Waves L2. Compressor/limiter (of was het nou een ultramaximizer?), werkt echt heel goed voor het opkrikken van het volume van je mix.
- Timeworks CompressorX. Goeie compressor, veel presets.
- Timeworks Equalizer. Goeie EQ, veel presets. Helaas niet grafisch.

Waves heeft overigens ook complete bundels van plugins voor mastering etc (Platinum Bundle, Gold Bundle etc.)

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

T-Racks is vies.. bleeeg :)
maar wel makkelijk je mix oppompen..
Ik gebruik meestal de timeworks eq (niet de mastering eq!), die is grafisch ;) met ingebouwde phase meter en (!!) weergave van de spectrale inhoud!
harstikke handig, ook als gewone EQ (daar gebruik ik hem ook veel voor)
Afbeeldingslocatie: http://www.sonictimeworks.com/images/products/n_eq_screenshot.jpg

Verder gebruik ik meestal de L2 van waves en de Waves MB compressor, maar ik moet zeggen dat het hele mastering gebeuren best wel een vaag gebied is...

Het is natuurlijk bedoelt om de mix die op jouw speakers fantastisch klinkt op andermans speakers ook zo te laten klinken

het is zowieso niet aan te raden om te masteren en mixen op dezelfde speakers, maar ja daar heeft bijna niemand het geld voor, om 2 sets te kopen..
Je kunt beter masteren op (goede) hifi speakers dan op je monitor speakers denk ik..
(dus wat ik vaak doe, ik master dan toch op mn monitors omdat die in mn studiootje staan, ik brand het resultaat en luister het op verschillende sets af en kijk hoe en wat en doe het dan nog es over... dat werkt wel redelijk, kost wel veel tijd).

verder aan te raden om te lezen:
www.digido.com

site van de bob katz.. :)
en voor de rest gewoon je oren gebruiken...

[ Voor 3% gewijzigd door djazete op 10-02-2003 11:19 ]

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

waarom vind je T-racks niets? ik vind het heerlijk programma :?

• djazete

djazete

steel

nou, het is al wel een tijd geleden dat ik ermee gewerkt heb, maar in die tijd vond ik het best aardig, maar met wat ik nu weet en toen niet vind ik het nu gewoon veel te grof te werk gaan.. het is best ok om dingen simpel leuker te laten klinken, maar de limiter vind ik echt vies en de eq is ook te aggressief imo.. masteren is toch een genuanceerd gebeuren en ik denk dat t-racks daarin te kort schiet...
maar opzich is het best leuk, zeker voor rock achtige dingetjes.. dance is imo minder geschikt...

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

tja.. tis net wat je maakt, ik vond het heerlijk met gitaar klinken.. maar daar houd ik ook van..flinke EQ en compressie, gewoon om een ebpaald geluid te maken.

maar goed.. back on topic :Y)

voor mastering vind ik verder de Timeworks en Waves (rainnesance) ook heel erg mooi.. af en toe TE genuanceerd wat ik wil doen.. maar om te masteren is het zeker geen troep.

Ik heb om eerlijk gezegd nog nooit die T-racks vergeleken met die plugins..
Moet ik eens binnenkort gaan doen..

• djazete

djazete

steel

bij tracks is al veel voor je gedaan, bij de rest moet je dat zelf doen... dus ja.. die buizendinges in tracks klinkt opzich wel goed, alleen is dat meestal niet wat ik wil voor mastering, maar voor gitaar kan het wle leuk zijn, maar da's dan misschien enkel gitaar....

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

djazete schreef op 10 February 2003 @ 16:24:
bij tracks is al veel voor je gedaan, bij de rest moet je dat zelf doen... dus ja.. die buizendinges in tracks klinkt opzich wel goed, alleen is dat meestal niet wat ik wil voor mastering, maar voor gitaar kan het wle leuk zijn, maar da's dan misschien enkel gitaar....
idd.. kan goed.. heb het neit al te veel bij andere dingen gebruikt nog. maar dat later.. alles op zijn tijd

het leukste is het experimenteren :Y)

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ah, ik dacht dat de Timeworks EQ niet grafisch was, maar dat issie dus wel, had ik nog niet eens gezien :)

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Ok, ik zal eens zoeken naar die Timeworks, ik heb nu van Waves de Masterverb en ik moet zeggen dat die stukken beter klinkt en meer bruikbare mogelijkheden heeft dan de standaard Steinberg Reverbs. Ik zal dus zeker gaan zoeken naar de Waves compressors.
Op de screenshot lijkt het erop dat die Timeworks een spectrum analyzer heeft, dat vind ik erg handig om mijn oren een beetje aan te vullen zeg maar. Ik heb nog helemaal geen monitoren dus ik edit en mix voornamelijk op de koptelefoon en doe de mastering op mijn hifi-set en brand dan inderdaad een cdr en ga luisteren op andere stereo's en in de auto.
Is trouwens een multiband compressor aan te raden bij masteren om het spectrum een beetje op te vullen zeg maar?

• djazete

djazete

steel

multiband is opzich wel handig maar wel lastig te bedienen, maar jek unt bv het laag, wat op een goeie set goed wordt weergegeven, apart compressen zodat op kleine speakers die minder dynamisch bereik hebben, het ook goed wordt weergegeven.. en dat over 4 of 5 banden. best handig..
mixen op koptelefoon zou ik trouwens nooit doen, althas, nooit alleen... ik zou af en toe je koptelefoon pakken voor erbij, maar je kunt bijna nog beter op slechte hifi speakers mixen dan op een koptelefoon (vanwege phase problemen die je niet hoort en allerlei andere ruimtelijke aspecten)...

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Nou ik doe vooral het edit-werk op mijn koptelefoon, omdat ik dan de meeste details kan horen en dus of knippen naadloos zijn en of er klikjes/plopjes inzitten etc.
Bij gebrek aan monitoren (nog ff, moet eens uit gaan kijken, maar een paar goede condensator mics staan bovenaan mijn lijstje), werkt die koptelefoon toch aardig voor mij, ik check wel regelmatig op mijn hifi-set. Ik heb die koptelefoon-mixen wel in kroegen en andere gelegenheden gehoord enzo en toch klinken ze dan aardig in balans.
Van fase-problemen heb ik nauwelijks last, want daar let ik met opnemen al erg goed op en die komen anders wel naar boven bij het terugluisteren op mijn hifi.
Verder is stereobeeld inderdaad momenteel mijn grootste probleem alsmede het tophoog en het diepe laag, daar mis ik nog behoorlijk de apparatuur voor, maar dat komt zeker nog.
Pagina: 1