ADSL aansluiten op Dubbele NT1

Pagina: 1
Acties:

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:55
Bij het bedrijf waar ik nu zit heeft men twee NT1 kastjes en in totaal 4 uitgaande lijnen. Op het ene NT1 kastje komt de buitenlijn binnen (gaat achter het 'klepje' het kastje in). Achter dit zelfde klepje komt vervolgens een tweede kabel vandaan die naar het andere NT1 kastje loopt. Beide NT1 kastjes hebben een ISDN kabel die (al dan niet direct) naar de ISDN centrale loopt.

Op het kastje waar de buitenlijn binnen komt zit ook een alarm-installatie, dus ik kan er niet zomaar mee gaan 'prusten'.

Nu is mijn vraag: moet ik gewoon de splitter tussen de buitenlijn en de eerste NT1 aansluiten? En maakt het nog uit op welk nummer ik de ADSL aanvraag? Want zover ik me altijd kan herinneren hebben beiden NT1 kastjes een eigen aansluiting en dus ook een eigen nummer-range. Het overzicht wat ik hier heb liggen geeft aan dat er twee ranges zijn van vier nummers: een die begint met 0xx-622xxxx en een die begint met 0xx-632xxxx.

Iemand ervaring met deze situatie? Mocht mijn verhaal bepaalde informatie missen dan hoor ik het natuurlijk graag.

[ Voor 9% gewijzigd door eborn op 09-02-2003 16:29 ]

Verwijderd

Maakt niet uit op welke lijn je het aanvraagt, splitter voor de NT1 waar je ADSL op aanvraagt.

Maar om eventuele problemen te voorkomen zou ik hem aanvragen op de ISDN lijn waar NIET je alarm opzit..

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2003 16:37 ]

Verwijderd

Eigenlijk moet je het zien als een gewone aansluiting. Alarm installatie, 2e nt1 kastje en centrale is randapparatuur, dus de splitter moet gewoon tussen de buitenlijn en 1e NT1 kastje komen, mits je uiteraard ADSL aanvraagd voor het nummer van je eerste kastje. Kan zelfs dat het dezelfde constructie heeft als je voor dat 2e kastje adsl aanvraagd, maar dat weet ik niet zeker.

Maar dit is zoals ik er logisch gezien tegenaan kijk...als ik het verkeerd zeg mag ik gerust gecorrigeerd worden.

• eborn
Verwijderd schreef op 09 februari 2003 @ 16:35:
Maakt niet uit op welke lijn je het aanvraagt, splitter voor de NT1 waar je ADSL op aanvraagt.
Daar ging ik ook al een beetje van uit, omdat de lijn toch tussen het eerste en tweede NT kastje doorgelust wordt.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

eborn schreef op 09 February 2003 @ 16:19:
Nu is mijn vraag: moet ik gewoon de splitter tussen de buitenlijn en de eerste NT1 aansluiten?
Ja
En maakt het nog uit op welk nummer ik de ADSL aanvraag?
Het hoofdnummer van die 1e lijn
Want zover ik me altijd kan herinneren hebben beiden NT1 kastjes een eigen aansluiting en dus ook een eigen nummer-range. Het overzicht wat ik hier heb liggen geeft aan dat er twee ranges zijn van vier nummers: een die begint met 0xx-622xxxx en een die begint met 0xx-632xxxx.
Dit is wel belangrijk. Als het een meervoudige lijn is (de nummers verdeeld over beide lijnen) dan is het niet mogelijk hier ADSL op aan te vragen :/

• eborn
Verwijderd schreef op 09 februari 2003 @ 16:35:
Eigenlijk moet je het zien als een gewone aansluiting. Alarm installatie, 2e nt1 kastje en centrale is randapparatuur, dus de splitter moet gewoon tussen de buitenlijn en 1e NT1 kastje komen, mits je uiteraard ADSL aanvraagd voor het nummer van je eerste kastje. Kan zelfs dat het dezelfde constructie heeft als je voor dat 2e kastje adsl aanvraagd, maar dat weet ik niet zeker.
De centrale en het alarm zijn idd gewoon randapparatuur (ze zitten via een ISDN kabeltje op de NT1's aangesloten). Maar omdat de binnenlijn direct van het eerste NT1 kastje naar de 2e wordt doorgelust had ik wat dat betreft mijn twijfels.

Het alarm mag ik sowieso niet aan prutsen, hoewel ik niet denk dat het afgaat op het moment dat ik de NT1 even loskoppel (zo slim zal het systeem wel niet zijn ;))

Verwijderd

eborn schreef op 09 February 2003 @ 16:36:
[...]
Daar ging ik ook al een beetje van uit, omdat de lijn toch tussen het eerste en tweede NT kastje doorgelust wordt.
Ze hebben een kabeltje gebruikt en het tweede aderpaar loopt vanuit de eerste NT1 door naar de tweede...

• eborn
BrZ schreef op 09 februari 2003 @ 16:37:
Dit is wel belangrijk. Als het een meervoudige lijn is (de nummers verdeeld over beide lijnen) dan is het niet mogelijk hier ADSL op aan te vragen :/
Dat is dan zeker belangrijk. Ik weet in ieder geval dat ik 2x 4 nummers heb. Maar hoe ze precies aan de NT1's zijn toegewezen weet ik niet :/

Verwijderd

Denk misschien dat het beste is dat je KPN belt en vraagt of je lijn doorgemeten kan worden, dan heb je iig wat zekerheid

• eborn
Verwijderd schreef op 09 februari 2003 @ 16:39:
Ze hebben een kabeltje gebruikt en het tweede aderpaar loopt vanuit de eerste NT1 door naar de tweede...
ISDN kabels bevatten 8 aderen, toch? Of maar 4? Het eerste aderpaar zou dan in de eerste NT1 aangesloten zitten, en het tweede aderpaar in de 2e. Hoe kom ik er dan achter welke aansluiting (en dus nummers) op welke NT1 aangesloten zit? :)

• eborn
Verwijderd schreef op 09 February 2003 @ 16:39:
Denk misschien dat het beste is dat je KPN belt en vraagt of je lijn doorgemeten kan worden, dan heb je iig wat zekerheid
Ik denk dat ik KPN inderdaad maar even moet bellen. Hoewel je daar soms ook niet veel wijzer van wordt ;)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:32
Als je 4 gebundelde lijnen hebt, met 2 NT1's, kun je volgens mij daar geen ADSL over gooien. Alleen als t 2 volwaardige aparte ISDN lijnen zijn voor zover ik weet.

Op mn werk geen risico genomen daarmee, en gewoon de analoge pin/alarmlijn gebruikt voor ADSL.

• eborn
De vraag is nu: hoe kan ik zien of de nummers verdeeld zijn over de twee lijnen?

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
eborn schreef op 09 February 2003 @ 16:42:
[...]
ISDN kabels bevatten 8 aderen, toch? Of maar 4? Het eerste aderpaar zou dan in de eerste NT1 aangesloten zitten, en het tweede aderpaar in de 2e. Hoe kom ik er dan achter welke aansluiting (en dus nummers) op welke NT1 aangesloten zit? :)
Bij mijn ISDN2-lijntje komt er een 4-aderig draadje het huis binnen, waarvan er uiteindelijk maar twee worden gebruikt (geloof ik; het is lang geleden aangesloten).
Door dit draadje weet ik nu dat de splitter voor het NT1-kastje moet komen, hierdoor moet ik weer een kabel van een metertje of 10 erbij leggen (naast de telefoonlijn die uit het NT1-kastje al naar de computers loopt). :/

|| Unprompted (AI-blog) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

pven schreef op 09 februari 2003 @ 18:24:
[...]

Bij mijn ISDN2-lijntje komt er een 4-aderig draadje het huis binnen, waarvan er uiteindelijk maar twee worden gebruikt (geloof ik; het is lang geleden aangesloten).
Door dit draadje weet ik nu dat de splitter voor het NT1-kastje moet komen, hierdoor moet ik weer een kabel van een metertje of 10 erbij leggen (naast de telefoonlijn die uit het NT1-kastje al naar de computers loopt). :/
Bij analoog gebruik je er idd maar 2, maar ISDN kan niet zonder 4 aders.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Dan hebben we er waarschijnlijk 4 aangesloten. :) (Zoals gezegd: lang geleden)
Kan ik overigens 'gewone' ISDN-telefoonkabel gebruiken om vanaf de splitter naar het modem te komen?

|| Unprompted (AI-blog) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

eborn schreef op 09 February 2003 @ 16:38:
[...]
De centrale en het alarm zijn idd gewoon randapparatuur (ze zitten via een ISDN kabeltje op de NT1's aangesloten). Maar omdat de binnenlijn direct van het eerste NT1 kastje naar de 2e wordt doorgelust had ik wat dat betreft mijn twijfels.

Het alarm mag ik sowieso niet aan prutsen, hoewel ik niet denk dat het afgaat op het moment dat ik de NT1 even loskoppel (zo slim zal het systeem wel niet zijn ;))
Het alarm gaat dus wel af op het moment dat jij gaat prutsen. Neem ff contact op met je installateur of meldkamer en laat het alarm zolang jij tijd nodig hebt even in de test zetten

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:21

JvS

Ik heb hem zelf ook

Fairy schreef op 09 February 2003 @ 18:31:
[...]

Bij analoog gebruik je er idd maar 2, maar ISDN kan niet zonder 4 aders.

wel hoor, je lijn komt gewoon binnen op twee aders. Die zijn aangesloten op je NT1 en pas NA je NT1 is er sprake van een "isdn signaal", waar je isdn telfoons of quatro-voxen enzo op aan kan sluiten :). Die kabels zijn inderdaad 4 aderig, maar de binnenkomende lijn is gewoon + en - :).

Op oude NT1's kan je niet eens met een stekkertje aansluiten en zitten er onder het klepje heel braaf maar twee adertjes verbonden :).
eborn schreef op 09 February 2003 @ 17:49:
De vraag is nu: hoe kan ik zien of de nummers verdeeld zijn over de twee lijnen?
Kijk op je telefoonrekening, daar staat je hoofdnummer en het soort abonnement op, als je twee rekeningen krijgt heb je volgens mij gewoon twee losse lijnen met elk 4 nummers (twee hoofd nummers en 6 msn nummers).

Als je zeker wil weten of je geen meervoudige lijn hebt, bel je gewoon met de telefonie klantenservice. Bel dus niet naar de adsl-desk, want zij zullen je niet meer kunnen vertellen dan wat je nu al weet, namelijk dat je geen adsl aan kan vragen op een meervoudige lijn :P. 0900-0244 en dan optie voor zakelijke aansluitingen en optie overige vragen kiezen ofzo :).

Als je gewoon twee losse NT1's hebt, dan zijn van het 4 aderige binnenkomende snoer gewoon 2 aders gebruikt voor de ene NT1 en twee aders voor de andere :). Je moet dan gewoon de splitter voor de ene NT1 hangen, waar het telefoonnummer van de adsl-verbinding opzit, maar ik geef je een dikke kans dat dit een meervoudige aansluiting is...

pven schreef op 09 February 2003 @ 18:41:
Dan hebben we er waarschijnlijk 4 aangesloten. :) (Zoals gezegd: lang geleden)
Kan ik overigens 'gewone' ISDN-telefoonkabel gebruiken om vanaf de splitter naar het modem te komen?

De kabel werkt prima, dat is gewoon een goeie kabel, alleen passen die RJ45 stekkertjes een beetje rot in de splitter en in het adsl modem, dus moet je even RJ11's erop knijpen :).

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 09-02-2003 19:56 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

eborn schreef op 09 februari 2003 @ 17:49:
Bij meervoudig ISDN heb je of een meervoudig ISDN > roepnummer hetzelfde op meerdere NT1's of een meervoudig ISDN met doorkiezen > minimaal een 10 tal van bijv. 000-000000 0 t/m 000-000000 9

Je kan het een en ander toch testen, trek een NT1 los en bel je nummer(s) je weet dan gelijk welke nummers bij welke NT1 horen.

• eborn
Verwijderd schreef op 09 februari 2003 @ 19:06:
Het alarm gaat dus wel af op het moment dat jij gaat prutsen. Neem ff contact op met je installateur of meldkamer en laat het alarm zolang jij tijd nodig hebt even in de test zetten
Nou ja, hoe dan ook: morgen wordt dat bedrijf even gebeld. Ik weet namelijk ook niet wat voor consequenties het anders zou hebben (er zit niet voor niets zo'n 'NIET WIJZIGEN' stikker op ;))

Verwijderd

fototje? > en bel eerst naar de alarmcentrale dat er telefoonwerkzaamheden plaats gaan vinden tussen een bepaald tijdstip (eg 09.00 - 14.00)

Verwijderd

Eborn, hoe is het afgelopen?

• eborn
Ik heb nog niets vernomen van de persoon in kwestie, dus op dit moment loopt 't nog.

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-08 10:17
Even over het alarm...

* dôh heeft daar namelijk wel kaas van gegeten :P

Ik weet niet of het een beetje kwaliteits alarm is, maar als het bijvoorbeeld een Scantronic 9850 of 8136i is dan kan als je de lijn eraf gooit het apparaat een lijnfout aangeven. Nou is dit geen probleem, want op het moment dat jij je lijn er weer opzet dan gaat hij vanzelf weer naar een normale status.

Mocht nou toch je alarm een fout blijven geven moet je je installateur bellen... ohja, en mocht de meldcentrale bellen over dat je lijn eruit ligt, geef ze dan door dat je ADSL hebt aangelegd..

Verder moet je het gewoon aansluiten zoals boven beschreven...
Pagina: 1