Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] UPS doet het niet, kapot onderdeeltje, wat is dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 14:41

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Ik heb een oude ups gekregen die weigert ook maar enig teken van leven te vertonen, netspanning reageert hij niet op, er gaat geen lampje branden, geen zoemertje piepen, hij lijkt volledig dood. Een netsnoer en schakelaar op een lege kartonnen doos zouden ongeveer hetzelfde effect hebben, om het zo maar te zeggen ;)

Kortom, hoog tijd om het ding open te schroeven en te kijken wat er allemaal in zit voor leuks: 12 Loodaccu's, waarvan er 2 fysiek kapot waren. De andere 10 bevatten nog slechts 0,2 V, dus waren ook als "overleden" te beschouwen. Eigenwijs als ik ben, sloot ik die accu's toch maar aan op een acculader om te kijken of er nog stroom in ging: jawel hoor, ze zijn nu allemaal rond de 8V geladen. Aangezien de UPS normaal op 24V input werkt (2 accu's van 12V in serie), heb ik er nu twee groepen van 3 accu's aan gehangen (dat komt ook op 3x8=24V). Het opladen van de accu's bleek niet genoeg voor de UPS te zijn, hij bleef nog steeds zo dood als een pier.

Er zit een zekering op, die is nog goed, dus daar kan het niet aan liggen. Hoog tijd dus om verder te kijken waar het probleem zou kunnen zitten. Toen stuitte ik op een onderdeeltje waarvan de bovenkant afge"vallen" was, er zat een grote weerstand overheen gebogen, en dat was blijkbaar gaan schuren tegen elkaar.

Ik hoop dat dat onderdeeltje verantwoordelijk ervoor is dat de ups geen sjoege geeft, maar zekerweten doe ik dat natuurlijk niet. Handig zou dus zijn om dat onderdeel te vervangen door een nieuw exemplaar: alleen, wat ís het in hemelsnaam...

Afbeeldingslocatie: http://jw.innovatix.nl/got/ups-onderdeel.jpg
code:
1
2
3
4
5
Opschrift:
63 1826
  9408

(op het bovenkantje staat " 1 , K ")

Ik geloof zelf dat dit een condensator zou kunnen zijn, maar die getallen en opschriften zeggen me echt absoluut helemaal niks... Wat voor waarde hoort bij zo'n opschrift?

En om te voorkomen dat ik wat voor niks koop (en om op zondag door te kunnen klooien), nog een vraag: er zit een hele zooi extra op die UPS, er zijn nog 5 van diezelfde onderdelen, zo te zien. Die zijn nog wel onbeschadigd, en zitten op het deel van de printplaat dat volgens mij is bedoeld voor communicatie met de PC (minder belangrijk dus). De beschadigde zit op een deel dat er uitziet voor de omzetting van de stroom verantwoordelijk te zijn. Zou het verantwoord/mogelijk zijn om een heel onderdeel los te solderen en die te verplaatsen naar de plek van de kapotte, om dan te kijken of het werkt, of is dat een beetje té risky? Wat zouden jullie daarvoor adviseren?

Verwijderd

is een weerstand staat 1 k op zal 1 kilo ohm zijn. ik denk ff langs de lokale electroboer fietsen en ik denk dat die weerstand die je noemt een ntc/ptc om de tempratuur van die weerstand in de gaten te houden.

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10 18:31
condensator van 63 volt. Maar dan mis ik de capaciteit...

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 February 2003 @ 15:52:
is een weerstand staat 1 k op zal 1 kilo ohm zijn. ik denk ff langs de lokale electroboer fietsen en ik denk dat die weerstand die je noemt een ntc/ptc om de tempratuur van die weerstand in de gaten te houden.
Als ik em ga meten met m'n multimeter, komt er een weerstand van 45 kiloOhm uit... En ik heb nog nooit een weerstand met deze vorm gezien, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk... Bovendien staat er niet " 1 K " maar "1 , K " (met een komma er tussen dus)

Op het board zitten totaal 5 NTC's, maar de weerstand die over dit onderdeel zat gebogen was een "normale" koolweerstand ofzo geloof ik... Maar dat heeft er weinig mee te maken dat het ding kapot is lijkt me ;)

Afbeeldingslocatie: http://jw.innovatix.nl/got/ups-onderdeel2.jpg
Op deze foto is dus de grote weerstand te zien (heb 1 pootje los moeten solderen), en de twee punten waar het kapotte onderdeeltje zat. Die zijn omcirkeld.

[ Voor 6% gewijzigd door jwbagger op 09-02-2003 16:37 ]

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Ziet er uit als een condensator... En eentje die veel te veel spanning te verwerken gekregen heeft. Controleer de halfgeleiders die er aan hangen, grote kans dat er een doorgeslagen is. Ik zal eens zien in mn bak reserve onderdelen of ik die elco heb.

[Edit]
De bovenkant was er af gevallen zeg je? Ik denk eerder dat die weerstand oververhit is geraakt en de bovenkant losgesmolten heeft...

[ Voor 23% gewijzigd door Aetje op 09-02-2003 16:53 ]

Forget your fears...
...and want to know more...

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Het lijkt wel op een condensator ja..
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view.php?id=6
63 pF?
Hoe groot issie? [in millimeters dus :) niet echt goed te zien]
Als ie ontploft, dan komt de bovenkant bij elektrolytische condensatoren bol te staan, misschien liet ie bij jou gewoon los :? 8)

Btw langs elkaar schuren lijkt me niet echt waarschijnlijk als alle onderdelen vastgesoldeerd zijn :D

edit2:
Als je toch naar de elektroboer gaat om een nieuw onderdeeltje te halen neem dan gewoon het origineel mee :) ik gok erop dat hij die waarde VAST wel kan bepalen :)

[ Voor 35% gewijzigd door insan1ty op 09-02-2003 16:58 ]

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
De grootte van het onderdeel kan ik nu niet precies opmeten (heb geen meetlatje bij de hand), maar ik schat ongeveer iets van 2,5 mm bij 5 mm bij 8 mm ofzo...

Het is trouwens geen elco voor zover ik kan zien:
Afbeeldingslocatie: http://jw.innovatix.nl/got/ups-onderdeel3.jpg
Het ding bevat een blokje van binnen, waar aan de zijkanten 2 lijntjes tegenaan zitten (de twee pootjes waarschijnlijk)... en er zit geen vloeistof/zuur vanbinnen, wat wel bij een elco is (voor zover ik weet).

het idee van Aetje dat de weerstand wellicht oververhit is geworden, zou misschien wel kunnen... bij nadere inspectie van het ding blijkt dat die er een beetje vreemd uitziet aan de onderkant:
Afbeeldingslocatie: http://jw.innovatix.nl/got/ups-onderdeel4.jpg
(weerstand is 56 kOhm trouwens)

Halfgeleiders eromheen bekijken gaat nogal lastig: er zijn totaal 21 transistoren op 7 koelribben vlak boven elkaar geplaatst, inspectie van die dingen is zowat onmogelijk, maar op het eerste gezicht zie ik geen idiote dingen tussen die ribben door...

Verwijderd

groene = condensator
witte = keramische vermogensweerstand.

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 februari 2003 @ 17:18:
groene = condensator
witte = keramische vermogensweerstand.
dat is kort en krachtig :)

Maar is die weerstand ook kapot, denk je? De onderkant ziet er wat vaag uit, en Aetje's theorie klinkt wel logisch opzich...

• prisselada
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-11 22:27
Het goede antwoord is nog niet voorbij gekomen, dus bij deze : dit is een MKT-condensator , 1uF / 63V. Dit is een standaard modelletje, Conrad heeft ze, Farnell heeft ze, Display, ...

Even de getallen :
63 is dus de spanning
9408 is de productie"datum" - week 8 van 1994
1826 is (meen ik) een productiecode/seriecode
en last but not least : 1k houd in 1uF

Nou heb je dus je componentje, maar moet je nog wel even vaststellen waarom ie kapot gegaan is...

[ Voor 17% gewijzigd door prisselada op 09-02-2003 17:29 . Reden: typo ]

if you're gonna be dumb you gotta be though

• Aetje

Aetje

Meet die weestand nu ie los zit eens door, kijk of die z'n orginele waarde heeft. Grote kans dattie dood is als ie oververhit is geraakt. De onderkant ziet er normaal uit. De bolling is vulcement waar de eigenlijke weerstand in zit. Een vermogensweerstand van 56 KOhm is niet waarschijnlijk.

[Edit] Condensator is wel een ElCo, al issie niet rond.

[ Voor 11% gewijzigd door Aetje op 09-02-2003 17:27 ]

Forget your fears...

Verwijderd

kzou die weerstand voor de zekerheid ook vervangen

• prisselada
Verwijderd schreef op 09 februari 2003 @ 17:26:
kzou die weerstand voor de zekerheid ook vervangen
Lijkt me niet echt nodig... Vermogensweerstanden kunnen aardig wat hebben hoor. Pas als ze niet meer wit (in dit geval) zijn moet je je zorgen gaan maken...

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Aetje schreef op 09 February 2003 @ 17:26:
Meet die weestand nu ie los zit eens door, kijk of die z'n orginele waarde heeft. Grote kans dattie dood is als ie oververhit is geraakt. De onderkant ziet er normaal uit. De bolling is vulcement waar de eigenlijke weerstand in zit. Een vermogensweerstand van 56 KOhm is niet waarschijnlijk.

[Edit] Condensator is wel een ElCo, al issie niet rond.
weerstand is wel degelijk 56 KOhm volgens 't opschrift, en na meting inderdaad ook (ongeveer) rond die waarde, klein ietsje hoger (57,4 KOhm) Dus die is niet kapot.... (wat prisselada al dacht)
Wist niet dat dat vulcement was, thanx voor die uitleg :)

Maar een elco bevat toch zuur? In deze zit alleen maar een vast spul...

En zoals prisselada al zei, nu nog er achter komen waarom die condensator eigenlijk kapot is geraakt....

[ Voor 3% gewijzigd door jwbagger op 09-02-2003 17:39 ]

• prisselada
jwbagger schreef op 09 februari 2003 @ 17:38:
[...]

Maar een elco bevat toch zuur? In deze zit alleen maar een vast spul...
Dit is geen elco, maar een MKT-condensator (zoek zelf het verschil op Google ofzo). Alvast een geruststelling als je m gaat fixen : je hoeft geen rekening te houden met de + of - van die condensator - die heeft ie namelijk niet :)

[ Voor 22% gewijzigd door prisselada op 09-02-2003 17:46 ]

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
ok dan.... ik ga gewoon nu de gok wagen en een andere condensator (gelijk type) verplaatsen van een (volgens mij) minder belangrijke plek naar de plek van de kapotte... ben benieuwd wat dat op gaat leveren....

• prisselada
jwbagger schreef op 09 February 2003 @ 19:46:
ok dan.... ik ga gewoon nu de gok wagen en een andere condensator (gelijk type) verplaatsen van een (volgens mij) minder belangrijke plek naar de plek van de kapotte... ben benieuwd wat dat op gaat leveren....
Ehmmm.. dat zou ik niet doen... Ik zou als ik jou was een nieuwe kopen, dingen zijn niet zo duur (50 pleurocent ofzo). En anders moet je t maar zeggen, dan PTT ik er wel 1tje jouw kant op... Gevaar van verplaatsen is namelijk dat ie nog kapotter word dan dat ie al is. Op die ene plek zal het misschien wel goed werken, maar waar je die condensator vandaan getoverd hebt kan er iets veel ergers kpot gaan namelijk... Ik hoor 't wel!

Verwijderd

jwbagger schreef op 09 February 2003 @ 19:46:
Ik weet niet of jouw multimeter toevallig de mogelijkheid heeft om capaciteit te meten(maw condensatoren door te meten), want dan zou ik iig eens kijken of die MKT doorgeslagen is of niet.

Zo'n MKT kan eigenlijk niet 'ploffen', en zo ziet hij er niet naar uit ook. Ze kunnen wel doorslaan als er een te hoge spanning op heeft gestaan.

Als je dus met de capaciteits meting, op een compleet andere waarden dan 1uF uitkomt, zou ik zeker eens wat aandacht aan de rest van 't circuit schenken.

'T is denk ik best mogelijk dat bv een torretje of FETje is doorgeslagen, en nu leuk voor draadbrugje speelt.. :/

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
helaas, mijn multimeter kan geen capaciteit meten, dus dat kan ik niet met zekerheid vaststellen... wel is de behuizing van die condensator verrot, en ik vrees dat dat te maken kan hebben met het niet-werken van het apparaat...

Torretje of FET doorgeslagen: hoe kan ik dat meten/weten/zien/detecteren?

En prisselada: doe geen moeite door ze op de ptt te gooien, ik heb hier ook een electroboer in de buurt zitten, alleen is die nooit open op zondagavond (en ik wilde nu verder klooien :P ), dus daarom kwam ik op het idee om dat ding te verplaatsen...

Ik heb hier nog wel deze condensator liggen, zou dat een oplossing kunnen zijn? voltage is alleen hoger (tenminste, ik denk dat die 100 daarvoor staat), maar dat moet toch geen probleem zijn?
Afbeeldingslocatie: http://jw.innovatix.nl/got/ups-onderdeel5.jpg
(hij is wat groter dan de ouwe, en er ontbreekt 1 pootje, maar dat is er wel aan te solderen, zodat hij wel in de printplaat past...)

• prisselada
Dit is eigenlijk dezelfde condensator als die oude (kijk maar eens goed naar de bovenkant van dat ding, die donkergrijze/lichtgrijze streepjes...). Beide condensatoren zijn MKT's, dusseh no problemo. Dit is ook een 1uF C'tje en inderdaad, die 100 staat voro de spanning (100V dus). Pootje kan je inderdaad solderen, alleen niet te warm (richtlijn is 300~350 graden paar seconden max.). Succes ermee en laat ff weten of ie het weer doet!

[ Voor 9% gewijzigd door prisselada op 09-02-2003 20:23 ]

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
hmm, helaas, nog steeds geen leven :(

Ik heb nu om te testen niet de correcte capaciteit aan accu's er aan gehangen (er zijn er 2 lek), maar opzich zou hij wel moeten gaan leven lijkt me... Hij draait normaal op 24 Volt (er zijn groepjes van 2 accu's van 12 volt), en ik heb er nu 29V aan gehangen... het gaat als volgt:

Accu's niet aangesloten: 29 V. Accu's aangesloten: 23 V. Schakelaar aan: 23 V, geen veranderingen, geen leven. Accu's weer loskoppelen: 29 V.

:/ :? :? wat de hell is hier nou weer aan de hand :?

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
AARGH, ik heb 't huis zojuist zonder stroom gezet... Ik dacht "laat ik de UPS eens aansluiten op 220, en kijken of hij dan wél sjoege geeft en wat lampjes gaan branden".... De stekker er in stoppen ging allemaal nog wel, alleen vertoonde de ups totaal geen leven... Alleen toen ik de stekker er uit haalde, klapte de aardlekschakelaar er uit, hele huis zonder stroom...

Denk dat ik de ups maar 't beste weg kan gooien? ;( ;(

[ Voor 4% gewijzigd door jwbagger op 09-02-2003 23:15 ]

• insan1ty
jwbagger schreef op 09 februari 2003 @ 23:15:
AARGH, ik heb 't huis zojuist zonder stroom gezet... Ik dacht "laat ik de UPS eens aansluiten op 220, en kijken of hij dan wél sjoege geeft en wat lampjes gaan branden".... De stekker er in stoppen ging allemaal nog wel, alleen vertoonde de ups totaal geen leven... Alleen toen ik de stekker er uit haalde, klapte de aardlekschakelaar er uit, hele huis zonder stroom...

Ik denk dat er een fout zit in het netspannings gedeelte dan..
En als je m kwijt wilt, * insan1ty meldt.

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
niet alleen in 't netspanningsgedeelte zit een fout, aangezien hij op accu's ook geen reactie geeft... dus hij is totaal vernacheld...... vrees ik... k heb em ook maar afgelopen vrijdag gratis bij een computerzaak mogen halen hoor ;)

Denk dat je er érg weinig aan hebt... en zo ja: help mij dan, zodat ík er wat aan heb :P

[ Voor 40% gewijzigd door jwbagger op 09-02-2003 23:18 ]

• insan1ty
jwbagger schreef op 09 februari 2003 @ 23:18:
niet alleen in 't netspanningsgedeelte zit een fout, aangezien hij op accu's ook geen reactie geeft... dus hij is totaal vernacheld...... vrees ik... k heb em ook maar afgelopen vrijdag gratis bij een computerzaak mogen halen hoor ;)

Denk dat je er érg weinig aan hebt... en zo ja: help mij dan, zodat ík er wat aan heb :P
Welk merk/type is het eigenlijk.. Zoeken we ff een service manual ofzo :)

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
insan1ty schreef op 09 February 2003 @ 23:23:
[...]

Welk merk/type is het eigenlijk.. Zoeken we ff een service manual ofzo :)
Victron UPS, Model Micro 106, 600VA

ik kon niet veel bruikbaars op google vinden...

[ Voor 53% gewijzigd door jwbagger op 09-02-2003 23:25 ]

• insan1ty
jwbagger schreef op 09 February 2003 @ 23:25:
[...]

Victron UPS, Model Micro 106, 600VA

ik kon niet veel bruikbaars op google vinden...
Inderdaad.. alleen dat Victron/IMV is overgenomen door GE, general electric..
Kan nix vinden over het type nummer.

Heb je btw toegevoegd op MSN :)

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-11 08:21
Ik weet niet of dat voor andere UPS'en geldt, maar ik heb hier 2 verschillende APC's gehad die allebei niet aangezet kunnen worden als ze niet op netstroom zitten. Op zich ook niet zo raar, je trekt hem immers meteen leeg (en ook wel weer raar omdat je dus nooit ff stroom kunt halen uit zo'n ding als je geen stroom hebt).
Dat het aan de netstroom ligt kan best kloppen. Aardlek springt er anders niet uit. Ik denk dat je het hele ding net zo goed kunt weggooien (of je gaat op zoek naar een andere UPS waarvan bijv. de accu's kapot zijn, dan heb je nog iets aan deze).

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Waar je nog effe kan zoeken: Het diodeblok bij de netspanning en de varistor die er vaak zit. Varistor is een platte staande schijf (ong 1,5 a 2 cm) met twee pootjes, moet vlak bij de 220v aansluiting zitten. Haal de varistor weg (kan altijd zonder probleem op zich) en kijk of de stoppen er weer uit klappen.

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
ok, zijn de 2 omcirkelde dingen varistors? Zijn blauwe dingen met als opschrift:
code:
1
2
3
S20K
275(en wat gekke tekens)
9416

Afbeeldingslocatie: http://jw.innovatix.nl/got/ups-onderdeel6.jpg

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:13

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Zeg dan meteen dat het een Victron is! Dat merk bestaat al langer in heavy converters dan ik oud ben (hmpf :) Zitten in Almere-Haven tegenwoordig, geef ze 'es een belletje.
http://www.victronenergie.nl

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
jwbagger schreef op 10 februari 2003 @ 00:10:
ok, zijn de 2 omcirkelde dingen varistors? Zijn blauwe dingen met als opschrift:
code:
1
2
3
S20K
275(en wat gekke tekens)
9416

[afbeelding]
Ja, lijkt er wel op.Opschrift kan idd aardig kloppen, 275 = 275V

Bij normaal gebruik zit dat ding er voor jan-met-de-korte-achternaam in. Als je UPS een piekspanning krijgt fungeert ie echter ineens als draadbrug, dus sluit ie de spanning kort, om zo de piek niet in je elektronica te laten komen

Maar meestal zijn varistoren,als ze doorgeklapt zijn, wel zichtbaar verrot.

Je kan t altijd ff doormeten, 0-ohm = doorgeslagen.

• Sine
  • Nu online
Verwijderd schreef op 09 February 2003 @ 19:59:
[...]

Zo'n MKT kan eigenlijk niet 'ploffen', en zo ziet hij er niet naar uit ook. Ze kunnen wel doorslaan als er een te hoge spanning op heeft gestaan.
Nee :? >:) * Sine krijgt alles kapot :)

probeer ze maar eens in een hoogfrequent schakeling, het liefst veel bij elkaar ...
een 1000 klapper is er nix bij , een te hoge spanning met een beetje power er achter wil ze ook wel uit elkaar laten vliegen.

[ Voor 20% gewijzigd door Sine op 10-02-2003 02:03 ]

Repareren doe je zo.

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-11 19:48
FlamerX schreef op 09 February 2003 @ 23:41:
Ik weet niet of dat voor andere UPS'en geldt, maar ik heb hier 2 verschillende APC's gehad die allebei niet aangezet kunnen worden als ze niet op netstroom zitten.
Ik heb een APC, en die kan je wel aanzetten als hij niet aan de netspanning zit. Maar niet op de normale manier. Dan moet je en of ander knopje paar seconden ingedrukt houden en loslaten als iets anders gaat piepen ofzo (check manual)..

Het kan dus wel, moet alleen wat moeilijker gebeuren omdat het geen normale procedure is.

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Verwijderd

jwbagger schreef op 09 February 2003 @ 23:15:

Ik kan niet zo gauw bedenken, waarom de aardlek eruit zou klappen, zodra je de stekker er uit haalde.. Lijkt mij dat hij juist zou uitvallen op 't moment dat je stroom op de UPS zet? :?

Bedoelde je de stekker uit 't stopcontact, of uit de UPS? Als 't uit de UPS is, is er misschien wat mis met de contacten.
Sine schreef op 10 februari 2003 @ 00:51:
[...]

Nee :? >:) * Sine krijgt alles kapot :)

probeer ze maar eens in een hoogfrequent schakeling, het liefst veel bij elkaar ...
een 1000 klapper is er nix bij , een te hoge spanning met een beetje power er achter wil ze ook wel uit elkaar laten vliegen.
/me verdenkt Sine ervan 't typje te zijn die 'ter educatie' een dikke elco aan een stuk snoer soldeert, en dat vervolgens op 230VAC aansluit... :P

Doe wat je niet laten kan, als jij in de buurt van mijn spullen komt, knuppel ik je neer :P :+

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-11 08:21
Dr.DNA schreef op 10 February 2003 @ 08:42:
[...]

Ik heb een APC, en die kan je wel aanzetten als hij niet aan de netspanning zit. Maar niet op de normale manier. Dan moet je en of ander knopje paar seconden ingedrukt houden en loslaten als iets anders gaat piepen ofzo (check manual)..

Het kan dus wel, moet alleen wat moeilijker gebeuren omdat het geen normale procedure is.
* Postman will check if he gets home from school ;)

• Aetje

Aetje

Mocht je weinig verstand van electro hebben, als je dat ding naar Limburg wil brengen wil ik wel een reparatiepoging wagen.

Ik neem aan dat je de accu's vooraf getest hebt? Veel UPSsen schakelen zich uit als de accu's dood zijn (kortgesloten).

Forget your fears...

• Sine
  • Nu online
Verwijderd schreef op 10 February 2003 @ 09:01:
[...]

* Sine verdenkt Sine ervan 't typje te zijn die 'ter educatie' een dikke elco aan een stuk snoer soldeert, en dat vervolgens op 230VAC aansluit... :P

Doe wat je niet laten kan, als jij in de buurt van mijn spullen komt, knuppel ik je neer :P :+
ter educatie :P

nee dat valt best mee :) Maar ik wil maar zeggen dat een mkt tje opblazen helemaal geen moeite kost, als zo'n ding bijvoorbeeld in een netfilter doorslaat maak je wat leuks mee ...

En daar het ding hier in een schakeling zit waar je rare stromen / spanningen / frequenties mag verwachten kan ik me wel voorstellen dat zo'n C-tje er uit klapt.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Sine schreef op 10 February 2003 @ 19:19:
[...]

ter educatie :P

nee dat valt best mee :) Maar ik wil maar zeggen dat een mkt tje opblazen helemaal geen moeite kost, als zo'n ding bijvoorbeeld in een netfilter doorslaat maak je wat leuks mee ...

En daar het ding hier in een schakeling zit waar je rare stromen / spanningen / frequenties mag verwachten kan ik me wel voorstellen dat zo'n C-tje er uit klapt.
Hmmm ja... :)

Je hebt idd gelijk dat dit type mkt wel kan knallen, maar daar moet je toch wel 't een en ander voor doen(of fout gaan in 't circuit). En die mkt van jwbagger ziet er, de behuizing daargelaten, nog redelijk intact uit.

Maar als ik zo kijk naar de positie van die MKT (Onder een 10Watt vermogensweerstand) denk dat 't beetje een combo is van ploffen en uitdroging(en broos worden) van de plastic behuizing door de hitte.

Schiet me nog wat te binnen, als ik zou op 't overzichtsplaatje van jwbagger kijk, zit die vermogensweerstand(en dus ook de MKT) rechtsboven, onder die twee apart staande heatsinks.

Ik gok dat dat gedeelte verantwoordelijk is voor 't laden van de accu's. Misschien een goed idee de boel daar iig eens goed na te kijken.

Afbeeldingslocatie: http://jw.innovatix.nl/got/ups-onderdeel6.jpg

• GertW
  • Laatst online: 08:01
Heej, ik heb precies dezelfde UPS als jou :) ook een victron micro 106, alleen deze werkt wel helemaal ok (laat mijn server minimaal 1.5uur draaien zonder stroom) op één ding na, namelijk, als ik hem via de com-poort aansluit en ik draai powerflag of een ander ups programma dan slaattie uit... heel apart, wie heeft hier verstand van ;)

[ Voor 10% gewijzigd door GertW op 10-02-2003 23:41 ]

• Virtox
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-11 10:28
Dat de aardlek eruit klapt op het moment dat de stekker eruit gehaald wordt wil nog niet veel zeggen. Kan gewoon komen omdat er op dat moment een lek "vonkje" bij de stekker overslaat. Heb ik ook wel eens als ik de stekker van de frietpan eruit trek terwijl ie nog aan staat.

Anything goes !!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
OK mensen, na een hele dag zowat weggeweest te zijn, en druk bezig geweest, heb ik hier vlak voor het slapen gaan nog eventjes snel wat resultaten/reacties:

De varistors (of wat het ook moeten zijn, die blauwe dingen in ieder geval) zijn geen 0 ohm, maar 91,9 en 92,0 KiloOhm. Niet volledig doorgeslagen of iets dergelijks dus...

De bediening van de ups gaat met maar 1 wipschakelaar: als hij niet aangaat, gaat hij dus gewoon totaal niet aan: truukjes door knopjes lang ingedrukt te houden kunnen niet toegepast worden... (misschien weet Evil_Creature of de ups aangaat/output hoort te leveren als je hem aanzet, gelijk zonder netspanning? Of gaan er dan op z'n minst lampjes branden...)

Het aanbod van Aetje (om de ups naar limburg te verslepen voor reparatie) sla ik toch maar af... ik zit in de buurt van rotterdam en dat kreng is loodzwaar :P Accu's gaven op 't moment dat ik aan het testen was ongeveer 8 volt (eerst 0,2, daarna opgeladen naar 8... 12 V ging me te lang duren). Heb ze toen in groepjes van 3 gezet, in plaats van 2, om op die manier toch de benodigde 24V te halen.

Happy_On_MDMA, om jouw post ben ik geloof ik het meest blij :) Ik heb nog eens een zeer grondige visuele inspectie gedaan in die hoek (die heet linksboven trouwens, niet rechts) D'r zitten 6 transistoren op 2 koelplaten bevestigd, door middel van een soort opgeschroefd klemmetje. Bij 1 van de transistoren op de onderste koelplaat van die 2 (niet zichtbaar op de foto dus), lijkt het alsof de transistor heel misschien zou kunnen geklapt zijn, maar het is absoluut niet goed zichtbaar doordat dat klemmetje er overheen zit. Ik zal morgen proberen om de bovenste koelplaat voorzichtig te verwijderen, en het klemmetje van de onderste weg te halen... Eens kijken of die transistor inderdaad is overleden :)

Afbeeldingslocatie: http://jw.innovatix.nl/got/ups-onderdeel7.jpg
foto van de bevestiging van de koelplaten/klemmen op de transistoren. De (vermoedelijk) beschadigde transistor is niet te fotograveren, hij zit tussen 2 koelplaten in...

Hoop dat Evil_Creature nog kan melden hoe het zit met het starten van de ups, zonder netstroom... of er dan leven te zien is... :)

En tot slot: MoodSwing: laten we hopen dat het daar dan aan ligt dat de aardlekschakelaar er uit klapte... maar 't is wel héél toevallig dat dat nét komt door die brakke UPS hè, dus daarom vertrouw ik hem gelijk alweer een heel stuk minder... ;)

• GertW
  • Laatst online: 08:01
Je krijgt die UPS echt NIET aan zonder netstroom, ff de stekker erin en dan aanzetten en dan weer de stekker eruit werkt wel ;)

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Check ff de bruggelijkrichter (op je foto dat grijze blok in de buurt van de varistoren) op kortsluiting, meet met je multimeter op diodestand. Er mag geen kortsluiting zijn tussen twee pinnen (400 - 2000 mV is goed)

Verwijderd

jwbagger schreef op 11 februari 2003 @ 01:29:
..8<..

... visuele inspectie gedaan in die hoek (die heet linksboven trouwens, niet rechts) ...
|:( /me gaat maar weer eens bij z'n kleuterschool langs.. |:(

Afbeeldingslocatie: http://jw.innovatix.nl/got/ups-onderdeel7.jpg
jwbagger? Zou jij een nog plaatje hiervan kunnen schieten, maar dan recht van voren (Dus op de koelplaten kijkend)?

Die witte snoeren: Leiden die toevallig naar een NTC op de koelplaat?

En vergeet niet, zodra je die koperen klem hebt verwijdert, even de typenummers van die torren of FETjes (En naar ik meen op de foto te zien: Ook (Schottky-)dioden - tweede van links op de koelplaat) op te schrijven.

Die MPS650 is iig een NPN power tor.

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Evil_Creature schreef op 11 February 2003 @ 12:21:
Je krijgt die UPS echt NIET aan zonder netstroom, ff de stekker erin en dan aanzetten en dan weer de stekker eruit werkt wel ;)
ok, in dat geval wacht ik nog maar met uittesten tot ik er 99% zeker van ben dat de stoppen/aardlekschakelaar niet zullen protesteren :P
Benadski schreef op 11 February 2003 @ 13:43:
Check ff de bruggelijkrichter (op je foto dat grijze blok in de buurt van de varistoren) op kortsluiting, meet met je multimeter op diodestand. Er mag geen kortsluiting zijn tussen twee pinnen (400 - 2000 mV is goed)
Hmm, allemaal geen kortsluiting... krijg bij de meeste combinaties van pinnen rond de 350 als resultaat, en een paar geven oneindig... geen 0 in ieder geval...
Verwijderd schreef op 11 February 2003 @ 14:09:
[...]

|:( * jwbagger gaat maar weer eens bij z'n kleuterschool langs.. |:(

[afbeelding]
jwbagger? Zou jij een nog plaatje hiervan kunnen schieten, maar dan recht van voren (Dus op de koelplaten kijkend)?

Die witte snoeren: Leiden die toevallig naar een NTC op de koelplaat?
Afbeeldingslocatie: http://jw.innovatix.nl/got/ups-onderdeel8.jpg
recht van voren krijg je minder mooi resultaat dan in deze hoek, dus daarom nog een beetje schuin ;)

Die witte snoeren lopen idd naar een los onderdeeltje dat op de koelplaat zit ge"lijmd" of iets dergelijks. Ik had dit ook al gekwalificeerd als NTC :) Er zijn er totaal 4 aanwezig, voor de totaal 7 platen.

Je ziet op de foto die ik nu net heb gemaakt misschien wat witte troep achter de transistor zitten tegen het pcb: dat is mijn schuld... ik wilde met een spuitbusje lucht de zooi net ff schoonmaken, en vergat dat ik dwars over de koelpasta zat te blazen |:( Maak ik dalijk wel weer schoon ;)

De transistor die ik wantrouw is de meest rechtse op de foto, van de onderste plaat. Ik ga nu proberen de zooi verder te demonteren, om bij de transistoren te komen :)
En vergeet niet, zodra je die koperen klem hebt verwijdert, even de typenummers van die torren of FETjes (En naar ik meen op de foto te zien: Ook (Schottky-)dioden - tweede van links op de koelplaat) op te schrijven.

Die MPS650 is iig een NPN power tor.
uiteraard :) 'k zal alles noteren & evt pics schieten ;)

Verwijderd

jwbagger schreef op 11 February 2003 @ 16:03:
..8<..

[afbeelding]
recht van voren krijg je minder mooi resultaat dan in deze hoek, dus daarom nog een beetje schuin ;)

Die witte snoeren lopen idd naar een los onderdeeltje dat op de koelplaat zit ge"lijmd" of iets dergelijks. Ik had dit ook al gekwalificeerd als NTC :) Er zijn er totaal 4 aanwezig, voor de totaal 7 platen.

Je ziet op de foto die ik nu net heb gemaakt misschien wat witte troep achter de transistor zitten tegen het pcb: dat is mijn schuld... ik wilde met een spuitbusje lucht de zooi net ff schoonmaken, en vergat dat ik dwars over de koelpasta zat te blazen |:( Maak ik dalijk wel weer schoon ;)

De transistor die ik wantrouw is de meest rechtse op de foto, van de onderste plaat. Ik ga nu proberen de zooi verder te demonteren, om bij de transistoren te komen :)
..8<..
Naar ik zo zie, zijn die koelplaten gepopnagelt aan de printplaat, en dat betekent meestal dat ze niet in 't circuit (aan de aarde oid) zijn opgenomen. Ik weet 't echter niet zeker. Kan je eens op de onderzijde kijken? :)

Je kan dan sowieso even met een zijkniptangetje de bovenkant van de popnagel eraf knippen, en dan de koelplaten verwijderen (igg de voorste) Dat werkt wat makkelijker. (Popnageltang bij de gamma: 5 euro ofzo :P )

• Sine
  • Nu online
Popnagels ?

Ik zie gewoon M3 schroefjes + moertje :?
En ik zie een mica plaatje + koelprut achter die diodes , maar de fet / tor zit er zover ik kan zien direct tegenaan

Repareren doe je zo.

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Het spul zit niet gepopnageld, maar met kleine Torx schroefjes vast aan de onderkant van de printplaat. Aan die kant zit een isolerend ringetje, maar aan de bovenkant maakt de koelplaat contact met de aarde.

Ik heb hier een foto van hoe de transistoren zitten geplaatst, met de typenummers er bij getypt:
Afbeeldingslocatie: http://jw.innovatix.nl/got/ups-onderdeel9.jpg

De transistoren zien er niet slecht uit, ook niet degene waarvan ik dat dacht... Maarja, intern kan er eventueel natuurlijk toch wel iets mis zijn...

Wat wél beschadigd is, is het bovenste weerstandje van de twee die links in 't midden geplaatst zijn... Maar of die dan meteen niet meer werkt? 'k betwijfel het...

• insan1ty
Dat weerstandje kun je ff doormeten dan.. ik kan alleen de kleur van de derde ring niet zien, maar jij vast wel :)
Wat is dat blauw/grijzige links onder

Verwijderd

prisselada, jij schrijft dat het condensatortje 1uF 63 V is........weet je dat zeker?
Bij condensatoren gaan ze toch altijd uit van pF, dus 10 exp -12 en dan terugrekenen?

Ik zal het wel mis hebben?

• prisselada
4stroke schreef op 11 February 2003 @ 22:00:
Door 4stroke - Tuesday 11 February 2003 21:58
Je had ook 1 keer op Submit kunnen drukken ;) Maarre to the point: ik snap je verwarring, maar ik heb die dingen zo vaak in mn handen gehad... Kan het wel dromen nu. Maar het is 100% zeker weten een 1uF MKT condesatortje.

1k (in dit geval) houd dus in 1000 nF. Aangezien MKT vrijwel alleen in het nF en uF-bereik leverbaar is is het onnozel om het in pF uit te drukken.

Probleem met elektronika (met name C'tjes) is dat ze in de loop der jaren tig varianten coderingen hebben uitgeprobeerd. Kleurtjes, tekst zoals dat grijze blokje van een paar posts terug (op de 1e pagina staat ie), tekst zoals op die MKT (dat blokje dus)... Maar goed, ik dwaal af...

[ Voor 25% gewijzigd door prisselada op 11-02-2003 22:57 ]

Pagina: 1