Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] HDD Stapmotor Aansluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Jah ik heb inmiddels een stuk of 4 oude HDD's gesloopt en was toen nog niet op het idee gekomen om er speakers van te maken of om een window erin te zetten |:( |:( DOM!! Maarja, ik heb dus een aantal bruute motoren eruit, papst onder andere :*). Maar het zijn stappenmotoren... Moet ik daarvoor helemaal een kaartje maken/kopen en waar? Die afrogast met ze HHD speakersysteem heeft gewoon ze HDDmotor met 2 draadjes aangesloten zag ik op een pic ergens. Ooit heb ik bij velleman een pakket gezien voor een kaart waarmee je met je comp stappemotoren aan kan sturen maar heeft iemand een idee of er nog andere oplossingen zijn?

Lijkt me wel kewl om die ultrasnelle motoren aan de praat te krijgen.

• Andante
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Voor zover ik weet zijn het geen stappenmotoren maar fasegestuurde motoren. Ze hebben veel overeenkomsten met stappenmotoren, maar zijn het niet (of wel, in ieder geval niet het standaard soort). Ze hebben een aantal spoelen waarop met een bepaalde frequentie spanningen worden gezet. Als je dit goed doet, kan je heel nauwkeurig de omwentelingssnelheid bepalen. Om ze aan te sturen moet je dus weten hoeveel fasen ze hebben en daar dan de correcte spanningen op zetten. Volgorde is net als bij een stappenmotor belangrijk.

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 18:29

Kr3Kr

Melpomene

Als het stappenmotoren zijn: conrad heeft mooie setjes om ze via lpt aan te sturen. moeten ze wel 4 fasig zijn :)

Gregor van Egdom Krekr

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 12:03
Ik heb een motor uit een oude scsi schijf laten draaien door 2 van de 3 dreedjes hel snel achter elkaar tegen de + van een adapter te houden :) Je moet ze dus hangen aan iets dat je maakt met een wisselspanningsbron en een diode :P

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
wowsee, is dat fftjes kut! Wat voor info heb ik dus van al die dingen nodig om ze aan de praat te krijgen? Hoe ga ik dat doen en wat willen jullie van me weten?

Verwijderd

Gewoon 2 optocoupleretjes aan je lpt poort hangen en dan met een VB progje ofzo de 2 pins heel snel om en om laten 'knipperen' :)

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
ik begrijp er geen snars van

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Misschien is het verstandig om via google uit te zoeken wat een stappen-motor precies is. De pagina van Ian Harris (http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/stepper/) vond ik persoonlijk erg bruikbaar.

Voordat je op zoek gaat naar een aansturing voor de motor moet je eerst bepalen welk type motor je hebt (bipolair, unipolair, uniplair met gemeenschappelijke aansluiting, etc.). Dit gaat eenvouding met een weerstandsmeting: bepaal de weestand tussen alle aansluitingspunten en probeer de opbouw van de motor te achterhalen (oneindige weerstand: geen spoel tussen de twee punten, weerstand x dan 1 spoeldeel, weerstand 2x dan 2 spoeldelen). Waarschijnlijk levert een extra zoektocht op google nog veel bruikbare schema's op.

Met de normale schema's kun je de motor voldoende snel rond laten draaien. Voor èchte hoge snelheden zijn schema;s met normale transistoren en optocouplers niet bruikbaar, maar heb je minimaal darlingtons of FET's nodig. Eerder genoemde fase-aansturing voor stappenmotoren is alleen nodig als je een hele vloeiende beweging nodig hebt. Is hier niet nodig.

PS. Hoeveel aansluitingen heeft de motor? Kun je een foto posten?

[ Voor 5% gewijzigd door AFR op 09-02-2003 19:41 ]

• JTW
  • Laatst online: 22-11 10:18

JTW

Ik heb er pas ook een beetje mee gekloot.
Er zitten in de motor 3 spoelen, zoiets dus
code:
1
2
3
4
5
       1
     ___
    /   \ 
   |    |
2  \___/   3

Daar midden in zit een magneet die naar een andere magneet heen wil en als een spoel onder stroom wordt gezet gaat wordt die magnetisch! :D
E zit dus ergens op de motor 4 pinnetjes( 1 ground en 1 voor elke spoel) waarmee je stroom op een spoel zit.
Ergens op de printplaat van je hdd zit een chip die 1 voor 1 die spoelen activeert waardoor je hdd gaat ronddraaien, snappie?

sorry voor de misschien wat kleinerende uitleg ;)

[ Voor 4% gewijzigd door JTW op 09-02-2003 19:49 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
ik heb geen digi cam maar zal ff proberen te beschrijven wat er op de 2 motoren staat die ik hier heb.

Motor 1, vrij klein. Voor zover ik op kan maken uit het labeltje is hij van het mer Nidec en er staat 3115-42FY-02 vrij groot op. Daaronder wat shit zoals made in... Als laatst staat er nog iets, namelijk: LOT 95511B. Er zijn geen draden aanwezig maar wel 4 hele hele kleine metalen pinnetjes die NIET uitsteken maar alleen omgeven zijn door een plastic omhulsje. Over de Nidec motoren in HDD's hjeb ik hier wel iets gevonden: http://www.nidec.co.jp/english/product/body1.html

Motor 2, behoorlijk groot en de stappen zijn goed voelbaar als je hem ronddraait. Bij die Nidec niet. Hij is duidelijk van Papst en het gevaarte draait in zijn geheel rond behalve een ring om het ding heen waardoor je de motor kan bevestigen. Het rondje bovenop en dus ook het grote gedeelte wat onderaan hangt is draaibaar.
Op het label staat Papst en de getallen 2.91 en 349 onder elkaar. Made in germany. Een hele reeks getallen met erboven de kop patents. Er zit alleen een rond schijfje overheen geplakt wat denkik is voor het uitbalanceren ofzo. Vrij onderaan staan dan nog de getallen: 933 4404 010 en 004 5134 00-C onder elkaar. De draden geel, bruin, rood, groen, en blauw komen uit de ring van de Motor

Google leverde me ook niets op...

Toevoeging: ik snap het allemaal wel maar ik weet niet wat ik ervoor nodig heb om het te laten werken...

[ Voor 5% gewijzigd door Josh op 09-02-2003 20:09 ]

• bredend
  • Laatst online: 29-11 12:03

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

GsJosh schreef op 09 February 2003 @ 20:01:
ik heb geen digi cam maar zal ff proberen te beschrijven wat er op de 2 motoren staat die ik hier heb.
....
Toevoeging: ik snap het allemaal wel maar ik weet niet wat ik ervoor nodig heb om het te laten werken...
Zo'n beschrijving maakt je probleem al een stuk duidelijker.
Zoals je op hier kunt zien is motor 1 waarschijnlijk een "4-phase unipolar" motor met één centrale aansluiting en motor 2 "bipolar".

Motor 1:
Pak een ohm-meter. Je zult zien dat je tussen 2 draden telkens een vaste weerstand meet, maar bij één van de pennen is de weerstandswaarde slechts de helft. Dit is de centrale aansluiting en wordt later op een vaste voedingsspanning (5V of 12V) aangesloten, terwijl de andere 4 aansluitingen in een bepaald patroon met de massa worden verbonden. Via google zijn veel schema;s te vinden voor een "unipolar stepper motor": versies voor de parallellle poort, RS232, microprocessor, etc, etc. Door het lage vermogen van je motor zal (bijna) elk schema geschikt zijn. ( willekeurig voorbeeld)

Motor 2:
Soortgelijk verhaal, maar nu hoef je slechts 2 spoelen te vinden en via google zoeken naar een controller voor een "bipolar stepper motor". (Zoeken op typenummer/merk van je motor zal geen/weinig bruikbare resultaten geven).

PS. Heb zelf onlangs een stepper-controller gemaakt voor mijn CNC-boormachine. Als je vertrouwd bent met FET's en eenvoudige c-code kan ik je de design documenten wel bezorgen (microprocessor systeem dat je elk terminal-programma via de seriele poort kunt aansturen)

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Wow AFR, ik ga eens wat knutselen :D

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Nog iets, van een 7200 rpm schijfje kan je ook wel een mooie fan maken of niet ?
10 cm rauw staal @ 7200 rpm, wel ff fingerguard installeren :P

Moet lukken toch ?

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
ja idd :D

Verwijderd

denk niet dat hij die snelheid haalt als je er een fan van maakt... als je hem namelijk als fan wil laten werken zullen er een soort van ribben in of op moeten komen, dan heeft hij veel meer weerstand, en aangezien ze niet op kracht berekend zijn betekent dit een lagere snelheid
Pagina: 1