Probleem met export DISPLAY

Pagina: 1
Acties:

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik wil de gkrellm van men servertje op men desktoppie hebben en dat heeft aaltijd gewerkt, maar sinds een paar weken niet meer: Dit is wat ik uitvoer:

Op het werkstation: slogin -X server
Op het werkstation: xhost + server
Op de server: export DISPLAY=ferrari:0.0
Op de server: gkrellm

Na het commando gkrellm krijg ik een error:

Gtk-WARNING **: cannot open display: ferrari:0.0

en word het dus afgebroken.

Op het werkstation vind ik geen foutmeldingen in de logs, op de server vind ik alleen in /var/log/xdm.log:
xdm error (pid 285): server /usr/X11R6/bin/X cannot be executed
xdm error (pid 271): Server for display :0 terminated unexpectedly: 1

Op de server draait debian sarge, kernel 2.4.20, X versie 4.2.1-3
Op het werk station draait debian woody, kernel 2.4.17, X versie 4.1.0-16

Kloop al een tijdje ermee te prullen en denk zelf dat het aan het werkstation ligt omdat een andere pc waarmee ik gkrellm geprobeert heb te exporteren naar dat werkstation ook niet wou lukken met de zelfde error

IK hoop dat het een beetje duidelijk is zo, heeft iemand een ideetje

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Kan zo gauw niets anders bedenken dan iets met je nameserver, probeer eens het ip-adres i.p.v de naam van je werkstation.

edit:

als dat niet werkt moet je een xhost + proberen, zonder server naam erachter.

[ Voor 29% gewijzigd door Broer op 09-02-2003 16:22 ]

Verwijderd

code:
1
2
xhost +local:
xhost +inet:<server>

beide op de server.

• Memphisto
  • Nu online
[quote]Broer schreef op 09 februari 2003 @ 16:19:
Kan zo gauw niets anders bedenken dan iets met je nameserver, probeer eens het ip-adres i.p.v de naam van je werkstation.

Alles staat verder gwoon goed ingesteld en dus ook met het ip-adres geeft het dezelfde error

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

• Memphisto
  • Nu online
Verwijderd schreef op 09 February 2003 @ 16:47:
code:
1
2
xhost +local:
xhost +inet:<server>

beide op de server.
Bij beide commando's krijg ik deze error:

xhost: unable to open display ""

Ik snap btw ook niet bepaald wat je met die commando's wou doen....

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Die commando's zijn om toegang te verlenen aan andere gebruikers...normaal is X alleen te gebruiken door de persoon die het gestart heeft. Je probleem zou overigens ook kunnen zitten in het feit dat Debian standaard (uit veiligheidsoverwegingen) connecties naar X via TCP heeft uitgezet. Die zul je dan eerst moeten inschakelen. Dat gaat het makkelijkst via 'dpkg-reconfigure xserver-xfree86' denk ik (heb het nog nooit hoeven doen, maar zoiets zal het wel zijn).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:57

deadinspace

The what goes where now?

Als je de DISPLAY variabele aanpast zorg je ervoor dat X clients hun output over het netwerk naar die andere computer sturen (waarop je met xhost hebt duidelijk gemaakt dat die dat moet ontvangen). De -X optie bij ssh is hiervoor niet nodig.

Als je ssh -X doet, dan zetten ssh en sshd voor jou X-forwarding op: X clients connecten door een tunnel over je ssh-verbinding naar de machine waarvanaf je ssh-t. Zelf de DISPLAY-variabele aanpassen en met xhost klooien is dan niet nodig.

Je wil dus misschien gewoon je gkrellm over je ssh X-forwarding gebruiken, dan hoef je niet met xhost de X server op je workstation open te zetten, het is makkelijker, en de connetie is ook nog eens ecrypted (al is dat voor een LAN meestal niet zo interessant).
Pagina: 1