Toon posts:

Tweede Hardeschijf inbouwen prob's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heej

Ik heb ff een probleem. Ik heb een nieuwe harde schijf gekregen, 40 gb en deze wil ik erbij bouwen. Ik heb al een 40 gb Maxtor maar die is steeds vol, dus een nieuwe is leuk. Na veel moeite zittie eindelijk in mn kast, maar hij word niet herkent. |:(
Het bootscherm ziet er zo uit:

Primairy Master: Maxtor 40 GB
Primairy Slave: CD-Rw
Sec. Master: leeg
Sec. Slave: DVD-speler

Ik heb de stekker van de Primairy Slave geprobeerd, maar dan zegtie dat hij helemaal geen harde schijf heeft 8)7. Weet iemand wat ik hieraan kan doen? :?

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-03 17:43

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

zet de jumperinstelling van die harde schijf op master, staat op schijf zelf hoe dat moet (afkoring is MA).
Doe hem aan de sec. master aansluiting.
Ga naar de bios, laat je schijf herkennen. Hoe dat moet staat in handleiding van moederbord.
Boot naar windows, en als er nog geen partities zijn gemaakt doe dat.

Als je ergens niet uitkomt, zijn er via de search vast wel topics te vinden die er verder op ingaan. ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is de schijf juist gejumperd? de jumper settings op de schijf zelf kloppen niet altijd, controleer deze even met die op de maxtor site

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 13:39
Staan je jumpers goed ingesteld op je HD? het makkelijkste is om ze op cable select te zetten. Op de meeste nieuwe HD's staat ergens wel een schematje hoe je je jumpers moet configureren.
BTW je jumpers kun je meestal vinden naast je IDE of power aansluiting op je HD

Verwijderd

hij gooit al je IDE poorten door mekaar :S

Je moet ffkes CDRW en DVD eruit halen, en dan fftjes eerst HD's fixen.. dooor jumpers en plaatsen te veranderen. Als ik het goed heb, is het midden van een IDE kabel MASTER en uiteinde SLAVE... Verander mij als ik het niet goed heb :?

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-03 17:43

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Verwijderd schreef op 09 februari 2003 @ 14:28:
Als ik het goed heb, is het midden van een IDE kabel MASTER en uiteinde SLAVE... Verander mij als ik het niet goed heb :?
Net andersom ;)
Eind is Master en midden is Slave.

Verwijderd

Als je een hardisk verkeerd instelt (master/slave) krijg je de medeling tijdens het opstarten dat dat hij niet ATA compatible is. Je kunt het beste naar de site van de fabrikant gaan om de instellingen van je HD te controleren.
Maxtor vindt je hier: http://www.maxtor.com/en/support/products/index.htm
Je vertelt overigens niet om welke HD het gaat.
Andere fabrikanten hebben ook het onderdeel support op hun site staan.....

Verwijderd

Vae Victis schreef op 09 February 2003 @ 14:35:
[...]

Net andersom ;)
Eind is Master en midden is Slave.
Correct. Je moet dan wel alle apparaten op "CS" (Cable Select) zetten met de jumpers.
Omdat dit vaak slecht uitkomt met de lengte van de IDEkabels tegenover de IDE apparaten kun je d.m.v. de jumpers de instellingen veranderen. De jumper instellingen "overrulen" dan de normen van "CS". Natuurlijk de jumpers van alle IDE apparaten per kabel op Master/Slave zetten.
De uitzonderingen hierop vindt onze topicstarter op de site van de fabrikant.

Verwijderd

40 polig IDE Kabel
Master in het midden, slave aan het eind (master aan het eind indien single) - bij voorkeur als Master/Slave gejumperd. Er bestaan ook afwijkende kabels in oude IBM systemen met mobo in het midden, master aan 1 der uiteinden, maar deze kun je beter vervangen voor standaard kabels.
[mobo]----------------[master]------[slave]
of
[mobo]----------------[_n.v.t._]-------[master-single]

44 polig IDE Kabel
Zelfde als 40 polig, maar dan met 4 extra pennen voor voeding (meestal laptop HDD's).

80 polig IDE Kabel (40 polige connector)
Master aan het eind, slave in het midden - bij voorkeur alle drives op CableSelect.
[mobo]----------------[slave]------[master]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 February 2003 @ 14:54:
[...]

Correct. Je moet dan wel alle apparaten op "CS" (Cable Select) zetten met de jumpers.
Omdat dit vaak slecht uitkomt met de lengte van de IDEkabels tegenover de IDE apparaten kun je d.m.v. de jumpers de instellingen veranderen. De jumper instellingen "overrulen" dan de normen van "CS". Natuurlijk de jumpers van alle IDE apparaten per kabel op master/slave zetten.
De uitzonderingen hierop vindt onze topicstarter op de site van de fabrikant.
Verrek ik quote mezelf! Stom.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2003 15:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu alle 4 de stations aangesloten, en ze worden in de boot allemaal herkend. Mijn Maxtor op C, DVD op D, CD-R op E en dan mn tweede HD op F. Er is nog 1 probleem, Winhoos XP herkent hem als een verwisselbare schijf en niet als vaste schijf. Als ik erop dubbelklik staat er: "Plaats een schijf of een ander geschikt medium in station F: ". Wat doe ik hier nou weer aan?? :s

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:17

Jaymz

Keep on moving !

OH -> OM :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 09 februari 2003 @ 15:14:
Ik heb nu alle 4 de stations aangesloten, en ze worden in de boot allemaal herkend. Mijn Maxtor op C, DVD op D, CD-R op E en dan mn tweede HD op F. Er is nog 1 probleem, Winhoos XP herkent hem als een verwisselbare schijf en niet als vaste schijf. Als ik erop dubbelklik staat er: "Plaats een schijf of een ander geschikt medium in station F: ". Wat doe ik hier nou weer aan?? :s
Maak dan via diskmanagment even een partitie aan, dan werkt het waarschijnlijk wel.
(of verwijder de bestaande partitie en maak een nieuwe). en niet vergeten te formatteren.

Verwijderd

Topicstarter
Thx for that Terw_Dan, hij werkt nu. :D
Pagina: 1