Bij mijn zoektocht naar geschikte speakers voor een 5.1 opstelling is het mij opgevallen dat Centre Speakers een stuk duurder zijn dan 'dezelfde' speakers uit dezelfde serie.
Bv: de KEF Q1:
en de KEF Q9C:
In beide speakers zit volgens mij dezelfde UNI-Q unit (LF: 165 mm (6 1/2") UNI-Q® with HF: 19 mm (3/4") aluminium dome) en de Freq range van de Q1 is zelfs nog iets groter dan de Q9C (45 Hz- 27 kHz tov 50 Hz - 27 kHz, komt dit door die baspoort van de Q1?)
Prijzen (volgens de importeur):
Q1 : €225
Q9C : €450
Hoe komt het dat ze zoveel in prijs verschillen?
Heeft dit te maken met de bijzondere eigenschappen van een center?
Zo ja, wat zijn dan die bijzondere eigenschappen?
Of heeft het te maken puur met vraag en aanbod? (ik kan me voorstellen dat KEF veel minder center's verkoopt dan 'gewone' luidsprekers)
Is het verstandig om in een 5.1-setup te bezuinigen op de center en ipv de Q9C de Q1 weg te zetten (of leggen)
Bv: de KEF Q1:

en de KEF Q9C:

In beide speakers zit volgens mij dezelfde UNI-Q unit (LF: 165 mm (6 1/2") UNI-Q® with HF: 19 mm (3/4") aluminium dome) en de Freq range van de Q1 is zelfs nog iets groter dan de Q9C (45 Hz- 27 kHz tov 50 Hz - 27 kHz, komt dit door die baspoort van de Q1?)
Prijzen (volgens de importeur):
Q1 : €225
Q9C : €450
Hoe komt het dat ze zoveel in prijs verschillen?
Heeft dit te maken met de bijzondere eigenschappen van een center?
Zo ja, wat zijn dan die bijzondere eigenschappen?
Of heeft het te maken puur met vraag en aanbod? (ik kan me voorstellen dat KEF veel minder center's verkoopt dan 'gewone' luidsprekers)
Is het verstandig om in een 5.1-setup te bezuinigen op de center en ipv de Q9C de Q1 weg te zetten (of leggen)
Mijn Flickr; Sony A7iii