Centre Speaker, iets bijzonders?

Pagina: 1
Acties:
  • 560 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 13:36
Bij mijn zoektocht naar geschikte speakers voor een 5.1 opstelling is het mij opgevallen dat Centre Speakers een stuk duurder zijn dan 'dezelfde' speakers uit dezelfde serie.
Bv: de KEF Q1: Afbeeldingslocatie: http://www.kef.com/products/qseries/images/qseries1_image_small.jpg
en de KEF Q9C: Afbeeldingslocatie: http://www.kef.com/products/qseries/images/qseries9c_image_small.jpg

In beide speakers zit volgens mij dezelfde UNI-Q unit (LF: 165 mm (6 1/2") UNI-Q® with HF: 19 mm (3/4") aluminium dome) en de Freq range van de Q1 is zelfs nog iets groter dan de Q9C (45 Hz- 27 kHz tov 50 Hz - 27 kHz, komt dit door die baspoort van de Q1?)
Prijzen (volgens de importeur):
Q1 : €225
Q9C : €450

Hoe komt het dat ze zoveel in prijs verschillen?
Heeft dit te maken met de bijzondere eigenschappen van een center?
Zo ja, wat zijn dan die bijzondere eigenschappen?
Of heeft het te maken puur met vraag en aanbod? (ik kan me voorstellen dat KEF veel minder center's verkoopt dan 'gewone' luidsprekers)

Is het verstandig om in een 5.1-setup te bezuinigen op de center en ipv de Q9C de Q1 weg te zetten (of leggen)

Mijn Flickr; Sony A7iii

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Meestal is de center magnetisch afgeschermd, zodat ie zonder problemen vlakbij de TV kan staan. Meestal is de kast groter, en heeft ie twee woofers en 1 tweeter, waar de 'normale versie' 1 woofer en 1 tweeter heeft. Volgens mij is dat laatste alleen vanwege het symmetrie-gevoel van de consument.

Ikzelf heb 5 exact dezelfde speakers. Ik had een speciale center-versie kunnen nemen, maar daar zie ik echt het nut niet van in. En die magnetische afscherming had ik niet nodig.

Siditamentis astuentis pactum.

• ikmattie
Ahh, magnetische afscherming is natuurlijk wel vrij belangrijk, was ik even vergeten..
Maar is dat het enige verschil?

Ook de Q1 is magnetisch afgeschermd, hier zit het verschil dus niet in....

[ Voor 27% gewijzigd door ikmattie op 09-02-2003 14:07 ]

Mijn Flickr; Sony A7iii

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het zal je mischien vreemd in de oren klinken maar de center speaker is in een 5.1/6.1 opstelling eigenlijk één van de belangrijkste speakers.
Toen ik er naar op zoek was dacht ik er ook over om daar op te bezuinigen.
En goede luistertest bewijst abslouut de noodzaak van een goede center speaker.
Ga maar na, vrijwel alle stemmen worden door deze speaker weergegeven.
En hoe natuurlijker die stem klinkt hoe mooier dat aansluit in het totale geluidsbeeld van de film.
Als de overige speakers bijzonder goed klinken en de stemmen klinken alsof ze uit een blikken doosje komen dan klopt het totale beeld niet meer en klinkt het dus niet meer.
Een goede center speaker zorgt voor een homogeen geluidsbeeld, en dat mag wat kosten lijkt me.
Ik ben zelf op een centerspeaker van Mission uitgekomen. Maar het is allemaal een kwestie van smaak. Ik zou er zeker niet onnodig op bezuinigen daar je jezelf daarin kan tegenkomen.
Ga eens luisteren naar verschillende centerspeakers en ik weet heel zeker dat je het met me eens zal zijn.

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 11:37
Meestal is de center magnetisch afgeschermd, zodat ie zonder problemen vlakbij de TV kan staan. Meestal is de kast groter, en heeft ie twee woofers en 1 tweeter, waar de 'normale versie' 1 woofer en 1 tweeter heeft. Volgens mij is dat laatste alleen vanwege het symmetrie-gevoel van de consument.
Het verschilt per center hoeveel drivers gebruikt worden. Als je b.v. naar B&W kijkt, dan hebben de 300 en 600 series center idd 2 main drivers en een tweeter, maar de CDM CNT en de kleinere Nautilus center hebben een midrange driver en een tweeter, en een of twee baspoorten vooraan.

Ik weet niet wat de redenatie hierachter is.

Maar de center is wel erg belangrijk. Ik een hele slechte center vergeleken met mijn fronts, en ik kwam erachter dat de center meer verknoeide aan het geluidsbeeld dan het verbeterde... een goede center klinkt echter fantastisch.

Als je het kwijt kan dan kan je trouwens heel goed een Q1 als center gebruiken, is misschien zelfs beter dan de Q9C.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-03 20:00

DarkSide

theres no place like ::1

Center speaker is idd belangrijk. En zal iets andere acoustische eigenschappen bezitten dan een frontspeaker. Stemmen moeten duidelijk en natuurlijk klinken. En een center moet tevens ook veel van de actie op het scherm moeten kunnen weergeven incl wat laag. Zonder dat daar het middengebied onder leidt.
Verder worden speakers toch meestal met in paar gekocht. Waardoor er per speaker idd wat minder verdient word en de prijs wat duurder word.
Jouw 2 fronts zijn net zo duur als 1 center.
Ik zou iig niet bezuinigen op een speaker. Ook een center niet. Of je een officiele center speaker wil, of de Q1 misschien beter klinkt moet je zelf luisteren.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• ikmattie
regmaster schreef op 09 februari 2003 @ 13:58:
Het zal je mischien vreemd in de oren klinken maar de center speaker is in een 5.1/6.1 opstelling eigenlijk één van de belangrijkste speakers.
Toen ik er naar op zoek was dacht ik er ook over om daar op te bezuinigen.
En goede luistertest bewijst abslouut de noodzaak van een goede center speaker.
Ga maar na, vrijwel alle stemmen worden door deze speaker weergegeven.
En hoe natuurlijker die stem klinkt hoe mooier dat aansluit in het totale geluidsbeeld van de film.
Als de overige speakers bijzonder goed klinken en de stemmen klinken alsof ze uit een blikken doosje komen dan klopt het totale beeld niet meer en klinkt het dus niet meer.
Een goede center speaker zorgt voor een homogeen geluidsbeeld, en dat mag wat kosten lijkt me.
Ik ben zelf op een centerspeaker van Mission uitgekomen. Maar het is allemaal een kwestie van smaak. Ik zou er zeker niet onnodig op bezuinigen daar je jezelf daarin kan tegenkomen.
Ga eens luisteren naar verschillende centerspeakers en ik weet heel zeker dat je het met me eens zal zijn.
Ik ben het helemaal met je eens dat de centre zeer belangrijk is...
Maar deze centre van KEF maakt gebruik van exact dezelfde unit als de Q1, ik verwacht dus niet dat ze in klankbeeld e.d. veel van elkaar zullen verschillen.
Ik weet dat ik moet gaan luisteren....
Zo'n luistersessie staat dan ook hoog op mijn lijstje.

Mijn Flickr; Sony A7iii

• ikmattie
s_roubos schreef op 09 February 2003 @ 14:04:
[...]

Als je het kwijt kan dan kan je trouwens heel goed een Q1 als center gebruiken, is misschien zelfs beter dan de Q9C.
Waarom denk je dit?
Ik heb trouwens ook heel even een heel fout speakertje van mijn PC gepakt (Cambridge Soundworks geval) om even te proberen als centre, met de nadruk op heel even, mijn god, wat een bagger geluid :X

Mijn Flickr; Sony A7iii

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik vind het onzin om aan een center significant meer waarde toe te kennen dan aan de 4 overige speakers. Ze moeten mijns inziens allemaal even goed zijn.

Het feit dat er speciale center-speakers zijn heeft volgens mij alleen maar een verkooptechnisch aspect. Het geluid van de center moet uit het midden komen, en daar staat (natuurlijk) de TV al. De center moet er dan bovenop (lelijk), of eronder (lastig, want daar staat de stereo-installatie al). Als 'nood'oplossing is de center plat gemaakt, zodat ie onder de TV kan, als soort bijzettafeltje. De woofer en de tweeter kunnen door dit ruimtegebrek niet meer boven elkaar gemonteer worden, zodat ze naast elkaar moeten. Een of andere mongool heeft besloten dat dat er niet goed uitziet, en daarom hebben vrijwel alle center twee woofer(tje)s en een tweeter in het midden.

Als 'technische' verklaring hiervoor is er dan het mooie verhaal dat stemmen zo moeilijk zijn weer te geven, en dat die stemmen zo vreselijk belangrijk zijn. (Vraag die dan bij mij opkomt: waarom heb ik dan geen speciale stemmen-speaker in mijn 2-kanaals stereo-setup?)

Mijn mening is, dat een normale (maar wel goede) speaker ook prima als center kan fungeren. Dit is ook exact de reden waarom ik 5 gelijke speakers heb.

Het zal best zijn dat een 'echte' center anders klinkt, dat is logisch omdat alle speakers een eigen klank hebben. Dat de ene center met de andere veel verschil maakt zal ook heus waar zijn. Maar 'anders' is niet beter, en ikzelf vind het bij audio maar moeilijk om de beste te kiezen uit twee, verschillend klinkende speakers. Nogmaals: ik kies voor vijf gelijke speakers, mits kwalitatief goed. Ik geloof er geen drol van dat de 'speciale center' beter is.

• Dr. Strangelove
Waarom denk je dit?
Ik heb trouwens ook heel even een heel fout speakertje van mijn PC gepakt (Cambridge Soundworks geval) om even te proberen als centre, met de nadruk op heel even, mijn god, wat een bagger geluid
Omdat het klankbeeld aan de voorkant dan volledig homogeen is.

Je kan idd zeggen dat je 5 identieke speakers moet hebben... daar ben ik het wat minder mee eens. Je moet niet beknibbelen op de fronts en center, maar de surrounds mogen best wat minder. Ik geef liever wat meer uit aan mijn fronts (die ik ook in stereo gebruik) dan aan de surrounds waar veel minder uitkomt.

• ikmattie
s_roubos schreef op 09 februari 2003 @ 14:32:
[...]

Omdat het klankbeeld aan de voorkant dan volledig homogeen is.
Maar ik ga als fronts geen Q1's gebruiken maar Q5's, als rear wil ik Q1's weg gaan zetten/hangen, ik twijfel dus alleen nog aan de center.
Je kan idd zeggen dat je 5 identieke speakers moet hebben... daar ben ik het wat minder mee eens. Je moet niet beknibbelen op de fronts en center, maar de surrounds mogen best wat minder. Ik geef liever wat meer uit aan mijn fronts (die ik ook in stereo gebruik) dan aan de surrounds waar veel minder uitkomt.
Precies mijn idee...

Mijn Flickr; Sony A7iii

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

s_roubos schreef op 09 February 2003 @ 14:32:
Ik geef liever wat meer uit aan mijn fronts (die ik ook in stereo gebruik) dan aan de surrounds waar veel minder uitkomt.
Bij DolbyProLogic had je versterkers die minder vermogen en minder geluid leverden aan de achterspeakers. Sinds DolbyDigital is dat 'ouderwets'.

Je kunt besparen op de achterspeakers als je budget beperkt is (maar wat moet je dan nog met zo'n 5.1-setup?), maar in alle andere gevallen is het 't paard achter de wagen spannen.

• Dr. Strangelove
Je kunt besparen op de achterspeakers als je budget beperkt is (maar wat moet je dan nog met zo'n 5.1-setup?), maar in alle andere gevallen is het 't paard achter de wagen spannen.
Als je je speakers voor zowel HT als muziek gebruikt, dan gebruik je je fronts dus 100% van de tijd en de rears 50% (kort door de bocht). Dan is het toch redelijk om te zeggen dat je wat meer aan de fronts uitgeeft, omdat je daar meer naar luistert? Zoals jij het schrijft is het nutteloos om kleiner/goedkopere speakers als rears te gebruiken... vind ik op zijn zachtst gezegd vreemd.
Maar ik ga als fronts geen Q1's gebruiken maar Q5's, als rear wil ik Q1's weg gaan zetten/hangen, ik twijfel dus alleen nog aan de center.
Dan zou ik een Q9C nemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Dr. Strangelove op 09-02-2003 15:10 ]

• ikmattie
Dus even alles op een rijtje:
- Over het algemeen vindt iedereen wel dat de centre een zeer belangrijke speaker is, die zeker niet van mindere kwaliteit mag zijn dan de andere speakers in het systeem
- de meeste hier vinden dat de centre zoals ze verkocht worden in de winkels wel overgeaardeerd zijn, en vaak een stuk duurder zijn dan hun vergelijkbare tegenhanger uit die serie,
- Hoe komt dit?
- verkooptruc van boxenbouwers?
- kwestie van vraag en aanbod?
- de WAF Factor (zo noem ik het hier maar ff, wat ik bedoel is dat de centre er sjiek uit moet zien, het liefste een speaker die symmetrisch is en mooi op of onder de tv weggezet kan worden)

Mijn Flickr; Sony A7iii

• Darius
  • Laatst online: 03-03 22:09
Iedereen heeft het hier over hoe belangrijk een centre speaker is voor films, maar hoe zit het eigenlijk met muziek?

Verwijderd

Darius schreef op 10 February 2003 @ 13:30:
Iedereen heeft het hier over hoe belangrijk een centre speaker is voor films, maar hoe zit het eigenlijk met muziek?
Voor gewoon stereo muziek staat dat ding in mijn setup gewoon uit. Je hebt dan maar 2 kanalen, links en rechts, dus wat moet je door de center sturen ? Allebei de kanalen lijkt me echt nie te klinken, dus dan doe je beter niets.

(tenzij je natuurlijk een SACD hebt met echt 5.1 geluid op :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2003 13:39 ]

Verwijderd

Darius schreef op 10 februari 2003 @ 13:30:
Danword die niet gebruikt, Muziek is stereo dus krijg je vaak 2x stereo :)

• Darius
  • Laatst online: 03-03 22:09
Ja, OK. Maar dan heb ik het vooral over 5.1 muziek.

Verwijderd

Darius schreef op 10 February 2003 @ 13:44:
Natuurlijk wel dan... :?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-03 20:00

DarkSide

theres no place like ::1

Darius schreef op 10 February 2003 @ 13:44:
Dan wordt hij wel gebruikt. Al ben ik geen voorstander van 5.1
Heb nu een 5 tal High defenition Sound DTS cd's.
En ze klinken best leuk. En sommige detailering is beter dan de stereo versie.
Alsof de speakers wat meer 'ruimte' hebben om te 'ademen'.
En je kamer klinkt echt vol met muziek.
Maar als ik de stereo versie opzet. Klinkt dat toch dynamischer. Ondanks dat sommige achtergron geluiden minder duidelijk aanwezig zijn (Wat soms ook kan storen als ze weer teveel aanwezig zijn, de vocals worden dan minder).

Of dit beter is bij SACD of DVD-Audio weet ik niet.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Pagina: 1