Toon posts:

Vier lange beeps => PC uit.

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst een superorb vervangen met een Coolermaster.
Daarbij heb ik per ongeluk de core van me Duron 800 gekrusht, met als resultaat dat ik bij het opstarten drie lange beeps kreeg direct achter elkaar waarna de PC zichzelf uitschakeld, geen beeld.

Ik had niet door dat de veer tussen de verkeerde koelribben zat.

BAAAALUH!!!

Nu heb ik een nieuwe CPU, een nieuwe Duron 1200. Ik heb deze in m'n Abit KT7A moederbord en de Coolermaster echt super recht en voorzichtig geplaatst.

Ook zit er Arctic Silver op (en dus niet teveel).

Ik ben er vrij zeker van dat dit goed gegaan is.

Maar nu krijg ik dezelfde fout, met het verschil dat het vier beeps zijn.

Ik heb het geheugen gecheckt, aangedrukt, vervangen etc.
De videokaart vervangen door een andere, werkende.

Ik heb dit forum best wel doorgespit hierop, en meestal krijgen de starters antwoorden als "geheugen aandrukken", "videokaart fout". etc

Been there, done that, didn't get the T-shirt...

of ze krijgen een lijst met POST codes. Die lijst van POSTs heb ik dus niks aan. Het is een AWARD BIOS, en ik heb nog niet kunnen vinden wat drie of vier van die lange piepen betekenen.

Kan iemand mij helpen?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dan zou moeten staan in je handleiding van het mobo. Lees die ff door zou ik zeggen.

Ey!! Macarena \o/

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 12:10

Willem2

Ω is futile

Enjoy!

edit:

Deze lijst is dus voor Award bios / Abit KT7A!

1 beep: DRAM refresh failure. The memory refresh circuitry on the motherboard is faulty.
2 beeps: Parity Circuit failure. A parity error was detected in the base memory (first 64k Block) of the system.
3 beeps: Base 64K RAM failure. A memory failure occurred within the first 64k of memory.
4 beeps: System Timer failure. Timer #1 on the system board has failed to function properly.
5 beeps: Processor failure. The CPU on the system board has generated an error.
6 beeps: Keyboard Controller 8042-Gate A20 error. The keyboard controller (8042) contains the gate A20 switch which allows the computer to operate in virtual mode. This error message means that the BIOS is not able to switch the CPU into protected mode.
7 beeps: Virtual Mode (processor) Exception error. The CPU on the motherboard has generated an Interrupt Failure exception interrupt.
8 beeps: Display Memory R/W Test failure. The system video adapter is either missing or Read/Write Error its memory is faulty. This is not a fatal error.
9 beeps: ROM-BIOS Checksum failure. The ROM checksum value does not match the value encoded in the BIOS. This is good indication that the BIOS ROMs went bad.
10 beeps: CMOS Shutdown Register. The shutdown register for the CMOS memory Read/Write Error has failed.
11 beeps: Cache Error / External Cache Bad. The external cache is faulty.

andere combi's:
2 short beeps: POST failed. This is caused by a failure of one of the hardware testing procedures.
1 long & 2 short beeps: Video failure. This is caused by one of two possible hardware faults. 1) Video BIOS ROM failure, checksum error encountered. 2) The video adapter installed has a horizontal retrace failure.
1 long & 3 short beeps: Video failure. This is caused by one of three possible hardware problems. 1) The video DAC has failed. 2) the monitor detection process has failed. 3) The video RAM has failed.
1 long beep: POST successful. This indicates that all hardware tests were completed without encountering errors.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[HELP] uit titel weggehaald.. Je bent hier echt niet de enige die hulp wil :z

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04 15:01

Shaidar

Ik moet de eerste handleiding waar de betekenis van die POST error beebs in staan nog tegenkomen...

Het enige wat ik kan vinden is dat er een probleem is met je System Timer...

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

• Willem2

Willem2

Ω is futile

je kunt trouwens proberen je bios te resetten op je mobo; ff een jumpertje omzetten.

Als je er niet bijkunt, kun je opstarten met 'Insert' ingedrukt (dus insert ingedrukt houden en dan de power erop). Dan resetten de meeste Award bios-en zichzelf nl.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bekend met de afkorting "RTFM", dat was het eerste waar ik in ging kijken, maar daar staat dus niets over de POST van mn MOBO. En de online manual van Abit is gewoon diezelfde gebrekkige manual.

Ik heb reeds de BIOS gereset: geen resultaat

Die 'System Timer Failure' betekent dat een gefrituurd mobo? Wel raar overigens want eerst waren het 3 dezelfde beeps (en het geheugen is OK btw).

Ik het zijn trouwens wel erg lange beeps, een dikke seconde en de volgende meteen er achter aan. Als je niet goed zou luisteren zou het net zo goed één lange beep kunnen zijn van 4 seconden.

Nou weet ik niet goed hoe lange beeps horen te zijn hoor, want tot nu toe ging alles altijd in één keer gewoon goed (goeie ouwe tijd).

OT: Als je CPU dood is krijg je dan eigenlijk uberhaupt wel een POST?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2003 14:08 ]

• Willem2

Willem2

Ω is futile

las net dit ergens mbt de KT7A:

from Abit

WARING! if the CPU fan reading of fan header #1 lower than 200RPM or the fan is connected to header #2, #3, #4, or directly to power supply unit, leaving header #1 empty, this BIOS will automatically SHUTDOWN THE POWER IN 10 SECONDS.

dus je kunt proberen je koeler op een andere header aan te sluiten of je oude koeler even terug te zetten als het met het toerental te maken heeft.

Heb net ff een socket A mobo aangesloten met geheugen & videokaart maar zonder CPU, fans gaan dan wel draaien maar hij maakt helemaal geen geluid... als je het niet erg vind laat ik mijn DUron core ff heel; maar je zou denken als hij echt fysiek kapot is hij helemaal niets doet...

• Willem2

Willem2

Ω is futile

trouwens, testen doe je alleen met CPU, RAM en video of hangt er nog andere meuk in?

Verwijderd

Topicstarter
Maar de Coolermaster draait gewoon, niets aan de hand, en zit ook op fanheader 1 (ff #2 geprobeert: same problem hij is zelfs uit voor die 10 seconden)
Heb net ff een socket A mobo aangesloten met geheugen & videokaart maar zonder CPU, fans gaan dan wel draaien maar hij maakt helemaal geen geluid... als je het niet erg vind laat ik mijn DUron core ff heel; maar je zou denken als hij echt fysiek kapot is hij helemaal niets doet...
maar geeft een afwezige CPU hetzelfde dan door aan een moederbord als een defecte?

Verwijderd

Topicstarter
trouwens, testen doe je alleen met CPU, RAM en video of hangt er nog andere meuk in?
Nope

• Willem2

Willem2

Ω is futile

zonder CPU geeft mijn mobo helemaal geen geluid, met een defecte verwacht ik wel een beep code.

weet je trouwens zeker dat die duron1200 wel ok is?

Verwijderd

Topicstarter
Gloedje nieuw, voorzichtig opgezet, ESD veilig... denk het wel.

Ben eerder bang dat het moederbord het heeft opgegeven. Maar dit is een beetje lastig te testen.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik denk dat je mobo weg kan gooien, die 4 beeps: System Timer failure. Timer #1 on the system board has failed to function properly.
Dies niet goed :) (bios resetje is het laatste wat kan werken..)

Tweakers Discord

• Willem2

Willem2

Ω is futile

ik zag net in je sig, dat jullie 3 socket A systemen in huis hebben; kun je het toch daarmee checken? je hebt nog 4 mogelijkheden over voor zover ik kan zien

- RAM
- CPU
- Mobo
- voeding (lijkt me stug, maar je weet het nooit...)

ff swappen op een ander moederbord is het makkelijkste denk ik...

Verwijderd

Topicstarter
RAM gecheckt = OK
CPU ga ik nu checken op mn broertjes PC (als ik hem zover krijg tenminste)
Mobo = kan geen XP CPUs
Voeding = OK

• Willem2

Willem2

Ω is futile

met wat voor een videokaart test je trouwens?

Verwijderd

Topicstarter
eerst een Asus GF2 MX en daarna een ATi 9700 Pro...(crossing my fingers here, als dat mis gaat!)

Het niet alsof ik hier keus heb uit 20 low budget kaarten.

[edit] En nee, ik ben niet de extra voeding v.d. ATi vergeten.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2003 15:24 ]

Verwijderd

Al eens geprobeerd op te starten met alleen de videokaart, het geheugen en de processor(met koeler uiteraaard). Dus alle schijven losgehaald?

• dikiedik
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-04-2025

dikiedik

de verkeers ont regelaar

pc uit ==> HOME toets indrukken en vasthouden en dan aanzetten met de HOME toets nog steeds ingedrukt, totdat je in het post screen komt, (MOBO start dan in vijlige modus)

ride on

Verwijderd

Topicstarter
Al eens geprobeerd op te starten met alleen de videokaart, het geheugen en de processor(met koeler uiteraaard). Dus alle schijven losgehaald?
Yep. De fans beginnen te spinnen (dat zijn dus de CPU koeler, chipsetfan en die van de koeling. Duurt ongeveer 2 à 3 seconden, beeeeeb,beeeeeb,beeeeeb,beeeeeb (elk een seconde, metéén opgevolgd door de volgende) geen beeld and automatisch shut down.
pc uit ==> HOME toets indrukken en vasthouden en dan aanzetten met de HOME toets nog steeds ingedrukt, totdat je in het post screen komt, (MOBO start dan in veilige modus)
HOME toets? Euh...sorry you lost me. Zit die naast de 'ANY' key? :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2003 17:55 ]

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 February 2003 @ 17:55:
HOME toets? Euh...sorry you lost me. Zit die naast de 'ANY' key? :P
:X

[ Insert ] [Home] [Page Up ]
[ Delete ] [ End ] [Page Down ]

Boven je pijltjes/cursortoetsen :{

C:\>_

• dikiedik
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-04-2025

dikiedik

de verkeers ont regelaar

nee, boven je [end] of naast je [insert] of in je numeriekke blok onder de 7

ride on

Verwijderd

Topicstarter
LOL, voel ik me ff stom :+ . Komt natuurlijk omdat ik al de hele dag loop te kutten met dat rotding.

Electronica is leuk zolang het werkt op binnen een uur op te lossen is. O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2003 18:10 . Reden: Keep smiling! ]

• Quitter3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 16:30
Ik denk dat het een probleem is met de uitlezing van de RPM van je koeler.
Ik heb dit ook met mijn mobo geahd. Had in de BIOS ingesteld dat hij bij het niet detecteren van de CPU koeler uit moest gaan.
Bleek mijn CPU koeler niet het gewenste RPM af te geven. (Of het Mobo las de RPM niet goed). Kreeg toen hetzelfde als jij. Vier Beeps gevolgd door shutdown.
Bij mij was het een BIOS instelling, dus een BIOS reset volstond.

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar ik kom niet eens in mn BIOS en mn BIOS resetten heeft geen effect.
Pagina: 1