[2k server] Netwerk programma's zijn traag

Pagina: 1
Acties:

• Brupje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-08 14:31
Ik heb een probleem met Windows 2000 server in combinatie met een netwerk van +/- 30 pc's. Ik heb een aantal topics zitten door te lezen, maar die hadden meer betrekking tot iets anders.

Wat heb ik:
Ik heb een 2000 server met 1 Gbit netwerkkaart, 4x 120 Gb HS's in RAID 10 geplaatst, pentium 4, 1 GB intern geheugen.

2 HP procurve switches met 1 Gbit poort en een stacking kit

30 pc's met Win98, de eigenaar wil pas upgraden naar een andere versie als het niet anders meer kan...

Iedere pc logt aan aan het domein school, de server is de PDC

Wat is het probleem:

+/- 5 pc's kunnen prima tegelijk aanmelden op de server, meer pc's tegelijk worden ze steeds trager met aanmelden totdat n-de pc helemaal niet meer aanmeld

Wanneer er na enkele reboots eindelijk alle pc's zijn aangemeld en iedereen start tegelijk een programma op gaat het weer bij 5 pc's goed en bij sommige duurt het 2-3 minuten en andere crashen of geven een foutmelding

Extra info:
- Ghosten met 20 pc's tegelijk is geen enkel probleem
- DHCP en internet deling gaan via een router, hier lijken verder geen problemen mee te zijn.

Wat kan ik nog wijzigen en waaraan kan het liggen?

[ Voor 6% gewijzigd door Brupje op 09-02-2003 12:27 ]

Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:05

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Er komt mij vaag een of andere bug naar boven met Win98 PC's op een NT4 PDC.
Dit had specifiek te maken met de sharenamen en Win98 PC's.

Ik zou voor de test eens een hadjevol van deze PC's pakken, en voorzien van W2K Pro.
Puur en alleen voor de test om te kijken of het echt Win98 is.

Ik neem aan dat er op de server zelf , en ook in de eventvwr van de server zelf weinig spannends te zien is op het moment dat de clients er niet op kunnen :?

Move NT > PNS

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Brupje
Koffie schreef op 09 februari 2003 @ 12:40:
Er komt mij vaag een of andere bug naar boven met Win98 PC's op een NT4 PDC.
Dit had specifiek te maken met de sharenamen en Win98 PC's.

Ik zou voor de test eens een hadjevol van deze PC's pakken, en voorzien van W2K Pro.
Puur en alleen voor de test om te kijken of het echt Win98 is.

Ik neem aan dat er op de server zelf , en ook in de eventvwr van de server zelf weinig spannends te zien is op het moment dat de clients er niet op kunnen :?

Move NT > PNS
Eventviewer staan wel paar fouten in met betrekking tot w32time. En ik weet wel dat er wat vaker problemen zijn met 2000 en 98 machines, maar in dit geval moet daar toch wat aan te doen zijn aangezien de eerste 5 pc's die je probeert het wel normaal doen.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 20:21
heb je een virusscanner draaien, waarvan de optie netwerk scannen aanstaat ?
Norton heeft dit ook, en na sommige updates (weet niet wanneer/welke) gooit hij de clients of server vrolijk terug met netwerk scannen aan.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Brupje
Remc0 schreef op 09 February 2003 @ 18:22:
heb je een virusscanner draaien, waarvan de optie netwerk scannen aanstaat ?
Norton heeft dit ook, en na sommige updates (weet niet wanneer/welke) gooit hij de clients of server vrolijk terug met netwerk scannen aan.
Dat is inderdaad een mogelijkheid. Ik heb inmiddels ook netbeui toegevoegd dat helpt ook aardig :)

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 12:53

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Je hebt dus een win2000 met domeincontroller!
DNS goed ingesteld?
Probeer de win98 adc (active directory client) eens op alle win98 bakken.

• RMYuma
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 05:28

RMYuma

The disguise is complete!

Ook gechecked of alle netwerkkaarten op "full duplex" staan?

| Specs Aurora24 | My music |

Verwijderd

DHCP en internet deling gaan via een router, hier lijken verder geen problemen mee te zijn.
98 bakjes zijn erg gevoelig voor de afwezigheid van NetBIOS achtige services. Ik zou een WINS server op je DC installeren en voor "het gemak" en de zekerheid DHCP via je 2000 machine laten lopen.

Die router puur als gateway gebruiken, en dat doet windows pas als ie een adres tegen komt die niet op het lokale subnet aanwezig is.

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 10:05
ALs je geen rare dingen hebt geinstalleerd zou ik de AD client niet installeren, probeer eerst wat Systeemprutser zegt, WINS ! Mocht je daar geen zin inhebben, kun je altijd een lmhosts bestand op de win98 pc's zetten. Laat de 2k server ook lekkker dhcp draaien. Check ook je loginscripts/profielen/evt. gedeployde msi's.

Domme opmerkingen: W32time kun je negeren, is geen ramp. Op de pc's staat toch niet win98 eerste editie ? Zijn de pc's vers geinstalleerd ?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Verwijderd

Heb dit probleem ook op mijn win2k domeintje. Ben uiteindelijk met terminal services gaan werken. Daar was het probleem aardig mee verholpen

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Verwijderd schreef op 10 February 2003 @ 16:11:
[...]

98 bakjes zijn erg gevoelig voor de afwezigheid van NetBIOS achtige services. Ik zou een WINS server op je DC installeren en voor "het gemak" en de zekerheid DHCP via je 2000 machine laten lopen.

Die router puur als gateway gebruiken, en dat doet windows pas als ie een adres tegen komt die niet op het lokale subnet aanwezig is.
SysteemPrutser Hit the Nail on the head.

Het probleem van een routertje als DHCP server, is dat je er geen eigen opties aan toe kan voegen. (misschien de wat duurdere wel)

Installeer inderdaad een WINS server op die Windows 2000 Server.
Loop dan alle client PC's af om handmatig een WINS server op te geven (IP adres van je DC) of:
Maak op je DC een DHCP scope aan, en zet de DCHP server van je router uit.
Voeg aan je scope de benodigde opties toe, en klaar is de TS. ;)

options:
003 Router (IP adres van je router)
006 DNS Servers (IP adres van je DC)
044 WINS/NBNS Servers (IP adres van je DC)
046 WINS/NBT Node Type (0x8)

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 10:05
DNS zou ik nog even overslaan, Windows 9x kan hier toch geen ene reet mee op domeinniveau.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Verwijderd

CyberJ schreef op 11 februari 2003 @ 08:38:
[...]

een geweldige quote over:
SysteemPrutser Hit the Nail on the head.
Yeah baby i rock :*) hahahaaaa

Voor je time probleem kan je gewoon:
code:
1
NET TIME /SETSNTP:ntp0.nl.net

gebruiken. Voor een hele lijst kijk hier *click*

offtopic:
Ik zit hier met een super-mixed-environment dus dan maak je de gekste dingen mee (NetWare 4.2 + NetWare 6.0 + Windows 2000, Redhat Linux, Windows 2000 met NDS, Citrix XPe, een verloren NT4 Notes server, Win 98 / 2000 en XP clients).

Ik heb Shiva Accessports Routers en Cisco ISDN routertjes en van beide kan ik niet echt vochtig worden.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

buddhole schreef op 11 februari 2003 @ 21:05:
DNS zou ik nog even overslaan, Windows 9x kan hier toch geen ene reet mee op domeinniveau.
Wel eens van internet gehoord :?
Het hoeft inderdaad niet perse het P adres van de DC te zijn, maar denkende aan de toekomst.
Je steld op je DNS toch een forwarder in naar het IP adres van je providers DNS.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:52
Verwijderd schreef op 11 February 2003 @ 01:31:
Heb dit probleem ook op mijn win2k domeintje. Ben uiteindelijk met terminal services gaan werken. Daar was het probleem aardig mee verholpen
Jij lost geen problemen op jij gaat er gewoon omheen werken. |:(.

• fddbr
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-03 14:46
Dus als ik alles goed begrijp.
Kunnen 5 pc's tegelijk verbinding maken met de Server.... En met nummer 6 lukt het niet. :'(
Dit klinkt heeel logisch, Hoe heb je je license's geinstalleerd... Per Seat or Per Server.. ;)
Als je Per Seat heb gekozen (default staat deze bij de installatie op 5) dan kunnen inderdaad 5 pc tegelijk verbinding maken met de Server...
Ik denk dat je dit even moet veranderen..
Start - Programs - Administrative Tools - Licensing
Programma wordt gestart... Hier kan je vinden in wat voor License mode je zit...
Kies gewoon voor License - New license - Product (in de drop-down-box) voor Windows NT Server kiezen. For License Mode: Per Server kiezen,
Server herstarten, en je probleem is opgelost...
SUcces ;)
Pagina: 1