Toon posts:

Prometheus vs Frankenstein: Vooruitgang ondanks ellende?

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als opdracht voor Engels, moeten we opzoeken wie dit is.

Ik kwam op dit uit:
http://encarta.msn.com/en...icle.aspx?refid=761555376

Maar ik zou een koppeling moeten vinden ts Frankenstein en Pometheus, maar aangezien ik de film nooit gezien heb kan ik dit niet. Iem da kan helpen?

Ik hoop dat de admins da keuze van topiconderdeel verstaan.

Verwijderd

Topic opgeschoond, wij gaan verder :) Dit topic wordt overigens niet heropend omdat de startpost zo enorm goed is, maar omdat wij na overleg hebben besloten dat het onderwerp toch dusdanig interessant is dat het zonde is om het er niet over te hebben :)

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Prometheus en Frankenstein zijn twee manieren om tegen hetzelfde aan te kijken, de wetenschappelijke vooruitgang. Prometheus was, voor diegenen die deze mythe niet kennen, degene die in de griekse mythologie het vuur van de goden stal en aan de mensen gaf, wat (simpel gezegd) het begin van de ontwikkeling van de beschaving inluidde. Hiermee pleegde hij de ergste misdaad die volgens de griekse goden mogelijk was, hubris, het jezelf willen verheffen tot het niveau der goden, een soort combinatie van hoogmoedswaanzin en heiligschennis. Hij werd hiervoor gestraft door de goden, maar ook de mensheid werd als geheel "teruggezet": De doos van pandora werd aan de broer van prometheus geschonken, wiens vrouw die doos opende, met als gevolg alle ziekten, plagen en ellende die we nu nog steeds meemaken. Zo werd opnieuw voldoende afstand tussen goden en mensen geschapen. Dit "terugtrappen" van de mensheid na hubris is een veelvuldig terugkerend motief in de griekse mythologie. De tragiek van de situatie is echter dat hoewel de daden van prometheus de mensheid veel ellende bezorgd hebben, die daden het wel uberhaupt mogelijk maakten dat de mensheid vooruitgang boekte en boekt. Prometheus bevrijdde de mensheid (door het vuur te stelen en zo technologische vooruitgang mogelijk te maken) uit de statische toestand waarin zij zich bevond. Prometheus had dit voorzien (zijn naam betekent dan ook zoiets als "hij die vooraf denkt") maar was van mening dat het voor de mensheid beter zou zijn in een niet-ideale wereld zelf vooruitgang te boeken, en regelmatig de terugslagen van de eigen ontdekkingen te ervaren en daardoor een onzekere, maar dynamische toekomst tegemoet te gaan, dan om in een gelukkige maar statische wereld te blijven hangen, waarin de mensen gelukkig maar eenvoudig en onontwikkeld zijn.

En hier ligt de overeenkomst tussen doctor Frankenstein en Prometheus: Ook doctor Frankenstein is van mening dat de vooruitgang voort moet gaan ondanks de verschrikkelijke zaken die het kan opleveren. Daarom maakt hij toch het monster, hij vertrouwt erop dat de mensheid slim genoeg is om het te beheersen. Dit blijkt echter lastiger dan gedacht, en de boodschap van het verhaal van Frankenstein is dan ook dat de verschrikkelijke gevolgen van vooruitgang deze vooruitgang onwenselijk maken. Dit is eigenlijk de tegenstelling tussen het verhaal van Prometheus en Frankenstein - Prometheus is een held voor de grieken, omdat hij de goden getrotseerd heeft en gedaan heeft wat moest gebeuren, ook al leidde dit tot ellende. Frankenstein is de wereldvreemde wetenschapper die in zijn zoektocht naar kennis een monster baart dat de wereld bedreigt, een slechterik die gestopt moet worden.

In de huidige maatschappij hebben beide visies op wetenschappelijke vooruitgang hun aanhangers, en keer op keer mogen wij getuige zijn van deze discussie. Telkens weer wordt hij opnieuw gevoerd op punten waarbij de ontwikkeling zo snel gaat dat sommigen bang zijn dat hij te snel gaat - Ik noem genetische manipulatie, klonen, kernenergie, en dergelijke. Ook nu nog zijn de personificaties van de twee uitersten op dit gebied, de held die zich opoffert voor de wetenschap en wat betreft de consequenties van de ontwikkelingen vertrouwt op het vernuft van de mens, en de onverantwoordelijke wetenschapper die in zijn zoektocht naar kennis, eer en glorie een monster creeert dat hij zelf, en de hele mensheid, niet meer kan beheersen, zeer relevant. Over beide worden iedere dag nog steeds opiniepagina's volgeschreven.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2003 13:23 ]

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Prometheus was toch ook degene die de eerste mensen uit het leem vormden, en die werden weer leven ingeblazen door Pallas Athene. Hiermee creeerde hij dus als het ware leven, de mensen. En wat deed Frankenstein?

Of denk ik dan veels te makkelijk?

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Verwijderd

Wat ik van het boek van frankenstein begrepen heb, was dat het monster niet per definitie kwaad is. Het monster zelf is niet iets wat de wereld bedreigt. Dat is juist de wetenschapper zelf. Die in zijn queste voor nieuwe kennis "verboden" gebied opgaat.

Naar mijn idee is dat het achterliggende idee van het verhaal. Het monster is dan misschien niet direct aardig te noemen, maar het wordt meer als afschrikwekkend voorbeeld aangehaald om te laten zien dat wetenschap niet zaligmakend is.

Oke, Oke, niet echt ontopic maar een kleine nuance leek me gepast :P