Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

EL Camera Tube hoe aan te sluiten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oude camera staan die helaas zwart wit is en een apart kastje nodig heeft om hem aan te sluiten, nu ben ik door de jaren heen blijkbaar dat kastje verloren :(
Maar nu dacht ik laat ik dat ding proberen aan te gaan sluiten op mijn pc op de een of andere manier.
Nu heb ik op het internet veel gezocht en ben er achter gekomen dat de aansluitingen van die buizen redelijk gelijk liggen als je dezelfde soort hebt.

Dus nu is mijn vraag... is er hier iemand die een manier weet hoe je zo'n oude camera tube aan kan sluiten op een pc zodat je hem zeg maar als webcam kan gebruiken??

Ik wil hem namelijk gaan gebuiken voor bij mijn sport (boogschieten), want er zit een goede zoomlens bij :d dan kan iemand mij filmen terwijl ik aan het schieten ben en kan ik zo inzoomen op wat ik geschoten heb :D.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:37

talin

ES-MA

bij conrad hebben ze mischien wel losse controlers om bewakingscamera's aan te sturen mischien dat dat iets is ?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Verwijderd

Topicstarter
talin schreef op 09 February 2003 @ 13:13:
bij conrad hebben ze mischien wel losse controlers om bewakingscamera's aan te sturen mischien dat dat iets is ?
Het is mijn bedoeling dat ik dan op me flaptop de beelden kan zien
via de com of usb poort moet het dan dus gaan waarschijnlijk
of iemand moet weten hoe het via pcmcia zou moeten kunnen :S

Owja.. aan de camera die naar dat kastje gaat zitten 7 pinnetjes.. en 2 er van zijn dus de voeding, maar de rest, misschien dta hier anders iets mogenlijk mee is??

Verder heb ik ook een complete buis gevonden inc. 2 spoelen en behuizing misschien dat iemand hier anders een schema mee weet??
ik vond trouwens wel enkele pinouts die redelijk kunnen kloppen op die site met nixie buisjes die hier wel bekend is..

• Andante
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Als ik dit zo lees dan heb je het over een kale camera buis? Ik mag toch zeker hopen dat je de bijbehorende electronica ook nog hebt. Dit soort buizen werkt namelijk net als een tv, je projecteert een electronenbundel op een gevoelige laag en aan de hand daarvan kan je het beeld uitlezen. Heb je de electronica, dan kan je misschien ergens een normaal video signaal oppikken en omzetten met een D/A converter (of misschien zelfs wel met video-in). Heb je de electronica niet, dan zal je zelf alle signalen en voltages moeten opwekken. Ook het hoogvoltage deel! Minimaal een paar KiloVolt. >:)

Mocht de aanstuurelectronica erbij zitten, dan heb je nog best veel werk te doen als je het over de usb wil halen... (COM is te langzaam voor een beetje videostream. :() Je zal dan zeker een framebuffer moeten hebben, die constant geschreven word door een D/A converter, en die telkens over de USB naar je laptop moeten sturen. Daar komt dan ook nog eens bij dat je geschikte software moet hebben. (Waarschijnlijk is het dan makkelijker om je uitvoerformaat in dat van een webcam te persen... Dan kan je standaard software gebruiken).

Niet een projectje wat ik even op een zaterdagmiddag in elkaar zou zetten, ik ben dan ook niet een volleerd electrotechnicus. Wie weet zijn er mensen die hier meer van weten?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hier liggen een kale buis + de daarbij horende spoelen (deze gaan er dus OMheen) en dan nog een complete behalve het laatste kastje dat niet meer te redden was...
maar waar ik achter gekomen ben dat zelf gemaakt is.. aangezien er gaatjesprint in zat :P

verder komen er uit zon kale buis 8 pinnen
6 zijn er aangesloten
en dan komen er nog 4 voor de spoelen bij

• Andante
  • Niet online
Het punt met een kale camerabuis is dat je een een hoogvoltage voeding nodig hebt, een circuit om die spoelen op de goede frequenties aan te sturen, en een circuit om de uitgang af te lezen. Het circuit voor de HV en de spoelen lijkt heel erg op dat van een TV. En zal waarschijnlijk moeten werken op een 15-16KHz voor de horizontaal, waarbij het heel erg van belang is dat je de goede spanningen hebt. Niet iets waar je 1,2,3 mee klaar bent.

Ik kan me natuurlijk heel erg vergissen in het type buis wat je hebt, ik vermoed dat het een vacuumbuis is. Een lichtgevoelig oppervlak aan 1 kant wat zo goed als vlak is, en aan het andere eind de pinnen in een cirkel. Waarbij het naar de pinnen toe een kleinere diameter krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
ja klopt zo is hij idd
en dan met 3 keer een grid erin ipv 4 wat veel buizen hebben
maja dan ga ik wel met die werkende aan de gang, maar dan zit ik nog met het probleem..
dat kastje was kapot.. en is weg.. hoe los ik dat deel dan op??
de voedingspinnen achterhalen lijkt me nog wel te doen de gnd iig wel.. maar de rest??

• Andante
  • Niet online
Dit gaat misschien lullig klinken, maar als je geen volleerd electrotechnicus bent, en veel ervaring hebt met hoogfrequent schakelingen, dan zou ik er niet aan beginnen. Het bouwen van een goed circuit voor die spoelen is niet makkelijk, plus dat de voltages op alle ingangen optimaal moeten zijn, te laag en je hebt problemen, te hoog en je hebt ook problemen. Plus dat het bouwen van de benodigde hoogvoltage voeding ook nog een paar leuke obstakels gaat bieden. Plus dat je er nog wel een paar schokkende ervaringen aan kunt overhouden.

Deze dingen zijn trouwens heel erg vergelijkbaar met hoe een tv werkt. Principe is hetzelfde. Alleen iets andere constructie, en ipv lichtgevende lagen, lichtgevoelige lagen.

edit:

Ik ben ook geen volleerd electrotechnicus. Anders was dit misschien nog wel een leuke uitdaging geweest. Misschien dat er hier mensen zijn die hier hun licht op kunnen laten schijnen?

[ Voor 13% gewijzigd door Andante op 09-02-2003 15:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Andante schreef op 09 February 2003 @ 15:50:
Dit gaat misschien lullig klinken, maar als je geen volleerd electrotechnicus bent, en veel ervaring hebt met hoogfrequent schakelingen, dan zou ik er niet aan beginnen. Het bouwen van een goed circuit voor die spoelen is niet makkelijk, plus dat de voltages op alle ingangen optimaal moeten zijn, te laag en je hebt problemen, te hoog en je hebt ook problemen. Plus dat het bouwen van de benodigde hoogvoltage voeding ook nog een paar leuke obstakels gaat bieden. Plus dat je er nog wel een paar schokkende ervaringen aan kunt overhouden.

Deze dingen zijn trouwens heel erg vergelijkbaar met hoe een tv werkt. Principe is hetzelfde. Alleen iets andere constructie, en ipv lichtgevende lagen, lichtgevoelige lagen.

edit:

Ik ben ook geen volleerd electrotechnicus. Anders was dit misschien nog wel een leuke uitdaging geweest. Misschien dat er hier mensen zijn die hier hun licht op kunnen laten schijnen?
ik ben geen volleerd electrotechnicus maar ben wel van plan het te worden...
naja.. volleerd ben je in principe nooit...
maar ik ben nu bezig met de opleiding CIT (Computer Interface Techniek) en heb de lts ook afgerond.. niet dat de lts iets voorsteld maja..
en met hoogspanning ben ik wel een beetje thuis..
ben een tijdje samen met plasma_tv (ook van GoT) bezig geweest een tesla coil te maken en ik heb hier een werkende jacobsladder die gevoed wordt met ergens ver boven de 50 KV dus dat zou moeten lukken.
maar inderdaad zoals jij zecht moet je idd de juiste spanningen weten en aangezien ik die nergens terug kan vinden.....
ik hou het bij de bestaande electronica en hoop dat ik dat kastje aan de gang kan krijgen...
maar hoe zou ik het als dat kastje weer werkt om kunnen zetten naar signaal dat me laptop kan gebruiken?? en dan via de com/lpt/usb/pcmcia poort?

• Andante
  • Niet online
Tja, verder kan ik je eigenlijk niet helpen. Als je er in slaagt een normaal video signaal er uit te krijgen, dan kan je via video-in waarschijnlijk nog wel iets doen. Of je moet een circuit bouwen dat een video signaal sampled en doorstuurd naar je usb... Software zou ik je nog wel mee kunnen helpen, deze jongen doet namelijk HBO Informatica. (Toch zou ik je dan aanraden om te proberen je data in het formaat van een bestaande webcam te gieten, wel zo makkelijk.) Met andere woorden, wel mogelijk, niet makkelijk. Succes... en als het lukt laat het even weten hiero, ik ben wel nieuwsgierig.

Verwijderd

Topicstarter
ok
bedankt iig..
en als het ooit mocht gaan lukken laat ik het weten
maar eerst zien dat kastje aan te sluiten..
zitten zo al een stuk of 5 losse draadjes in en dan nog een hoop die aan 1 kant los zijn
alleen zitten er minder gaatjes in voor de draden dan er draden zijn.. dus sommige dingen moeten aan de componenten gebakken worden...
verder zie ik dat op aan de stekker waar normaal de camera op aangesloten wordt ook een composite kabel zit...
lijkt er op dat dat kastje alleen versterker of omvormer ergens voor is omdat die composite rechtstreeks doorgelust wordt naar een uitgang waar normaal een VCR op aangesloten wordt..

op de trafo erin zit van de primaire naar de secundaire een kabel
deze kabel is Ss aan de sec. kant en Sp aan de prim. kant
waar zijn deze 2 aansluitingen voor??

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2003 16:33 ]

Pagina: 1